Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Klubber > Barselklubber > Eldre barn > 2002
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!
 





Svar
 
LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 05-01-2008, 11:42   #1
Veteranmedlem
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Sted: Vestlandet
Meldinger: 3,397
MP Rating: 0% (0)
SpetakkelRandi har et ubeskrivelig bra rykte.SpetakkelRandi har et ubeskrivelig bra rykte.SpetakkelRandi har et ubeskrivelig bra rykte.SpetakkelRandi har et ubeskrivelig bra rykte.SpetakkelRandi har et ubeskrivelig bra rykte.SpetakkelRandi har et ubeskrivelig bra rykte.SpetakkelRandi har et ubeskrivelig bra rykte.SpetakkelRandi har et ubeskrivelig bra rykte.SpetakkelRandi har et ubeskrivelig bra rykte.SpetakkelRandi har et ubeskrivelig bra rykte.SpetakkelRandi har et ubeskrivelig bra rykte.
Leser 02-barna?

Ja, enkelt og greit.. leser de? Vet de navnet på alle bokstavene? Hvilken vei de skal være osv?

Min stesønn på 5 vet sin bokstav, og det er kun den eneste tror jeg. Vi har fått et spill til jul med å lære bokstaver osv, og han legger de feil vei og for han ser de ut som krølledusser som han sier..
Er dette vanlig i den alderen? De er jo snart klar for skolen.. Blir jo litt bekymret.
Min jente på 4 leser jo og alt..
Vet at alle er forskjellig, men de bør vel kunne noe når de er 5 og snart skolebarn vel? Hvordan kan jeg lære han? Eller BØR jeg det i det hele tatt..?
__________________
Alene med: -2003 og

"Det du tror om meg, slik du er mot meg, hvordan du ser på meg, hva du gjør mot meg, slik blir jeg."
SpetakkelRandi er pålogget nå   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 05-01-2008, 18:12   #2
Seniormedlem
 
Lindamor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2002
Meldinger: 2,232
MP Rating: 0% (0)
Lindamor har en strålende fremtid.Lindamor har en strålende fremtid.Lindamor har en strålende fremtid.Lindamor har en strålende fremtid.Lindamor har en strålende fremtid.Lindamor har en strålende fremtid.Lindamor har en strålende fremtid.Lindamor har en strålende fremtid.Lindamor har en strålende fremtid.Lindamor har en strålende fremtid.Lindamor har en strålende fremtid.
Sv: Leser 02-barna?

Han er helt normal. Det er ikke forventet at barna skal kunne bokstaver når de begynner i 1 klasse. Jeg syns ikke at du skal stresse med dette. Ta det som faller naturlig, svar på spørsmål osv. Det er de færreste barna som leser ved skolestart. Normalt knekker et barn lese-og skrivekoden en gang mellom 1 klasse og 3 klasse. Min eldste kunne kun skrive sitt navn når han startet 1 klasse. Mellomste kunne mye mer og syns at det var spennende med bokstaver men kunne ikke lese. Minstemor som begynner i 1 klasse til høsten kan skrive navnet sitt og elsker å kopiere bokstaver. Hun er langt unna å kunne lese.
__________________
Hilsen Lindamor
gutt nov 98,
jente aug 00 og jente nov 02
Lindamor er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 05-01-2008, 18:34   #3
Veteranmedlem
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Sted: Vestlandet
Meldinger: 3,397
MP Rating: 0% (0)
SpetakkelRandi har et ubeskrivelig bra rykte.SpetakkelRandi har et ubeskrivelig bra rykte.SpetakkelRandi har et ubeskrivelig bra rykte.SpetakkelRandi har et ubeskrivelig bra rykte.SpetakkelRandi har et ubeskrivelig bra rykte.SpetakkelRandi har et ubeskrivelig bra rykte.SpetakkelRandi har et ubeskrivelig bra rykte.SpetakkelRandi har et ubeskrivelig bra rykte.SpetakkelRandi har et ubeskrivelig bra rykte.SpetakkelRandi har et ubeskrivelig bra rykte.SpetakkelRandi har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Leser 02-barna?

takk for svar. da skal jeg ikke bekymre meg for han. han er en oppegående gutt og vet mye om mye.
__________________
Alene med: -2003 og

"Det du tror om meg, slik du er mot meg, hvordan du ser på meg, hva du gjør mot meg, slik blir jeg."
SpetakkelRandi er pålogget nå   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 05-01-2008, 18:44   #4
Veteranmedlem
 
Bolette sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2002
Sted: Utenfor Bergen
Meldinger: 3,254
MP Rating: 0% (0)
Bolette har et ubeskrivelig bra rykte.Bolette har et ubeskrivelig bra rykte.Bolette har et ubeskrivelig bra rykte.Bolette har et ubeskrivelig bra rykte.Bolette har et ubeskrivelig bra rykte.Bolette har et ubeskrivelig bra rykte.Bolette har et ubeskrivelig bra rykte.Bolette har et ubeskrivelig bra rykte.Bolette har et ubeskrivelig bra rykte.Bolette har et ubeskrivelig bra rykte.Bolette har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Leser 02-barna?

Han er slett ikke unormal. Jeg vil derimot påstå at fireåringen din er "unormal", dog ikke på en negativ måte
I 1. klasse på min skole var det ingen som kunne lese når de begynte i høst, og de er 28 stykker. Imidlertid synes jeg det kan være en god ide å stimulere ham til lesing slik at han får interesse for bokstavene, ingen ulempe det.
Min 5-åring knakk lesekoden for noen uker siden, leser alt han kommer over og skriver enkle setninger.
__________________
Bolette og skolegutten (2002)


Støttemedlem av AF's jaktlag
Bolette er pålogget nå   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 05-01-2008, 19:59   #5
VIP-Medlem
 
Medlem siden: Jan 2002
Sted: Østlandet
Meldinger: 9,504
MP Rating: 100% (2)
Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Leser 02-barna?

Turbo er også veldig opptatt av bokstaver og kan stave seg gjennom når han vil og trekker sammen bokstavene sånn at han leser. Han skriver også "lydrett".
__________________
- Happy -
Turbo (-02), Sprell (-03), Liten (-05)
Happy er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 05-01-2008, 22:07   #6
Supermedlem
 
Simba 1 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2002
Sted: ved fjord og fjell
Meldinger: 1,173
MP Rating: 0% (0)
Simba 1 har en strålende fremtid.Simba 1 har en strålende fremtid.Simba 1 har en strålende fremtid.Simba 1 har en strålende fremtid.Simba 1 har en strålende fremtid.Simba 1 har en strålende fremtid.Simba 1 har en strålende fremtid.Simba 1 har en strålende fremtid.Simba 1 har en strålende fremtid.Simba 1 har en strålende fremtid.Simba 1 har en strålende fremtid.
Sv: Leser 02-barna?

Gutten vår har fått betydelig interesse av å skrive navnet sitt, og andres navn. Samt "Til mamma" og denslags. Han har også et litt komplisert egennavn, i motsetning til f.eks "Hans".
Men lese?? Det er nok litt opp og langt frem.

Jeg stresser ikke, men kommer antagelig til å stimulere litt mer nå fremover (rolig tempo). Tenker at det ikke kan skade å kunne litt mer på forhånd, selv om det ikke er forventet på skolen.
__________________
Hilsen Simba 1 og ungene (2002 og 2005)
Simba 1 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 05-01-2008, 22:32   #7
Supermedlem
 
Miwana sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Sted: Vestlandet
Meldinger: 1,110
MP Rating: 0% (0)
Miwana har et ubeskrivelig bra rykte.Miwana har et ubeskrivelig bra rykte.Miwana har et ubeskrivelig bra rykte.Miwana har et ubeskrivelig bra rykte.Miwana har et ubeskrivelig bra rykte.Miwana har et ubeskrivelig bra rykte.Miwana har et ubeskrivelig bra rykte.Miwana har et ubeskrivelig bra rykte.Miwana har et ubeskrivelig bra rykte.Miwana har et ubeskrivelig bra rykte.Miwana har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Leser 02-barna?

Sjørøveren er også opptatt av bokstaver og ord. Han kan skrive navnet sitt og noen andre navn, kjenner alle bokstavene, men han har ikke knekt lesekoden ennå.
Skjora på fire vil jo være som storebror, så hun har også lært seg å skrive navnet sitt

Jeg tror ikke jeg hadde "stresset" med å lære han, men støttet opp dersom han viser interesse.
__________________
Miwana, Sjørøveren 02, Skjora 03 og Solstråla 07
Miwana er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 05-01-2008, 23:20   #8
Seniormedlem
 
minerva sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2002
Sted: Trondhjem
Meldinger: 2,003
MP Rating: 0% (0)
minerva har et ubeskrivelig bra rykte.minerva har et ubeskrivelig bra rykte.minerva har et ubeskrivelig bra rykte.minerva har et ubeskrivelig bra rykte.minerva har et ubeskrivelig bra rykte.minerva har et ubeskrivelig bra rykte.minerva har et ubeskrivelig bra rykte.minerva har et ubeskrivelig bra rykte.minerva har et ubeskrivelig bra rykte.minerva har et ubeskrivelig bra rykte.minerva har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Leser 02-barna?

Nic skriver navnet sitt og kjenner de fleste bostavene i alfabetet. Han kan også dra sammen lydene til korte ord a la DU og SE etc. Til gjengjeld går han på førskole og der holder de på endel med bokstaver og lyder.

Jeg tror ikke stesønnen din er unormal i det hele tatt og dessuten tror jeg det er liten vits å forsøke å få ham til å lære før han finner interessen selv. Som flere over her nevner så er det nok det aller vanligste å ikke kunne lese når man begynner på skolen.

(Her på NM kan man kanskje av og til få et annet innrykk siden dette også er et fint forum å skryte litt på )
__________________
minerva er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 06-01-2008, 15:55   #9
Veteranmedlem
 
sofia sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2002
Sted: Midt på
Meldinger: 3,254
MP Rating: 0% (0)
sofia har en strålende fremtid.sofia har en strålende fremtid.sofia har en strålende fremtid.sofia har en strålende fremtid.sofia har en strålende fremtid.sofia har en strålende fremtid.sofia har en strålende fremtid.sofia har en strålende fremtid.sofia har en strålende fremtid.sofia har en strålende fremtid.sofia har en strålende fremtid.
Sv: Leser 02-barna?

Jeg vil ikke påstå at Vesla leser, men hun staver alt hun kommer over, fra melkekartonger, skilt, plakater, pakkelapper osv. I tillegg skriver hun også mye, ord og små setninger.
Poden brukte det første semesteret i 1. klasse på å knekke stave-/lesekoden, så det er nok like normalt tror jeg. Han var interessert i bokstaver, men ikke annet å vite 'hvem sin' bokstav det var. Vesla har gnåla om bokstaver over 1 år nå. Selv leste jeg fra jeg var 4 1/2, flytende før jeg startet skolen.
__________________
Poden '97
Vesla '02
Mini '05

Liten matboksblogg
Lite på NM - send heller PM
sofia er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 06-01-2008, 17:06   #10
Seniormedlem
 
Krynkel sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Sted: I avgiftslandet.
Meldinger: 2,673
MP Rating: 0% (0)
Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Leser 02-barna?

På juleaften "leste" han noen navn på pakkelappene, dvs han stavet seg gjennom 3-4 bokstaver, som B-E-S-T og skjønte det var bestemor uten å stave resten av bokstaene.
Myggen kan mange bokstaver, men langtfra alle.
Han skriver navnet sitt, og så bokstaver i hytt og pine.
Han kan alle tallene, og litt pluss og minus.

Han er ikke så interessert i å lese, mer i tall...

Lesing kommer tidsnok, er jo derfor de skal på skolen - for å lære, så jeg lar han drive på i sitt tempo og ha det gøy med det.
__________________
Uhøflighet hos barn er etter hvert blitt tegn på karakter.
Thit Jensen


Krynkel og Poden 6 1/2 år
Krynkel er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar



Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are


Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 20:31.




Powered by vBulletin® Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2008, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.2.0
Alt innhold ©2001-2008 NybaktMamma.com