Da er Junior blitt såpass stor at han syns han godt kan gå til kompisen som bor i boligfeltet vårt. I den gata som denne vennen bor, er det også mange flere unger enn akkurat her hvor vi bor. Men vi ser ikke denne gata direkte fra huset vårt, eller fra hagen. Med andre ord: vi hører ham heller ikke om noe skulle skje.
Så her er mor og far i et dilemma: Er han virkelig så stor nå at vi kan slippe ham ut av syne i en time av gangen? Jeg vet forsåvidt at han er i trygge hender når han er der, men det KAN kjøre biler på veien, i sone 30. For å komme dit må han gå i en tunell/en undergang (bilfritt selvsagt), opp en liten bakke og bortover gata et lite stykke. Kompisen hans kommer også mye til oss, men jeg tror ikke han trenger å si fra hjemme før han går. De leker de såpass mye ute uansett, både i hagen sin og i gata.
Junior kan og vet veien for å komme seg både frem og tilbake, og de går flere ganger frem og tilbake for å hente en leke osv. Men uansett - - det er trafikken jeg tenker på, om enn i beskjeden skala.
Vi har innført noen regler:
-alltid si fra før han går
-alltid bare gå bort til kompisen og ingen andre steder
-aldri under noen omstendighet gå til hovedveien som ligger et stykke nedenfor, der det kjører busser og er mer trafikkert.
-om det kommer en bil må han gå helt på kanten, og helst stå stille.
Uansett - jeg er prisgitt at han holder seg til reglene våre, og at kompisen ikke greier å overtale ham til noe annet påfunn. Men han er fortsatt bare 4 og ett halvt.
Litt usikker på hvordan jeg skal gripe an dette. Hvilke utendørs-regler har deres barn å forholde seg til? Er dere fortsatt på stadiet der alt skal kunne ses fra huset?