Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Klubber > Barselklubber > Eldre barn > 2002
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 30-04-2007, 22:48   #1
Supermedlem

Simba 1 sin avatar

Medlem siden: Oct 2002
Sted: ved fjord og fjell
Meldinger: 1,173
MP Rating: 0% (0)
Simba 1 har en strålende fremtid.Simba 1 har en strålende fremtid.Simba 1 har en strålende fremtid.Simba 1 har en strålende fremtid.Simba 1 har en strålende fremtid.Simba 1 har en strålende fremtid.Simba 1 har en strålende fremtid.Simba 1 har en strålende fremtid.Simba 1 har en strålende fremtid.Simba 1 har en strålende fremtid.Simba 1 har en strålende fremtid.
Om å oppsøke venner i nabolaget

Da er Junior blitt såpass stor at han syns han godt kan gå til kompisen som bor i boligfeltet vårt. I den gata som denne vennen bor, er det også mange flere unger enn akkurat her hvor vi bor. Men vi ser ikke denne gata direkte fra huset vårt, eller fra hagen. Med andre ord: vi hører ham heller ikke om noe skulle skje.

Så her er mor og far i et dilemma: Er han virkelig så stor nå at vi kan slippe ham ut av syne i en time av gangen? Jeg vet forsåvidt at han er i trygge hender når han er der, men det KAN kjøre biler på veien, i sone 30. For å komme dit må han gå i en tunell/en undergang (bilfritt selvsagt), opp en liten bakke og bortover gata et lite stykke. Kompisen hans kommer også mye til oss, men jeg tror ikke han trenger å si fra hjemme før han går. De leker de såpass mye ute uansett, både i hagen sin og i gata.

Junior kan og vet veien for å komme seg både frem og tilbake, og de går flere ganger frem og tilbake for å hente en leke osv. Men uansett - - det er trafikken jeg tenker på, om enn i beskjeden skala.

Vi har innført noen regler:
-alltid si fra før han går
-alltid bare gå bort til kompisen og ingen andre steder
-aldri under noen omstendighet gå til hovedveien som ligger et stykke nedenfor, der det kjører busser og er mer trafikkert.
-om det kommer en bil må han gå helt på kanten, og helst stå stille.

Uansett - jeg er prisgitt at han holder seg til reglene våre, og at kompisen ikke greier å overtale ham til noe annet påfunn. Men han er fortsatt bare 4 og ett halvt.

Litt usikker på hvordan jeg skal gripe an dette. Hvilke utendørs-regler har deres barn å forholde seg til? Er dere fortsatt på stadiet der alt skal kunne ses fra huset?

Sist endret av Simba 1; 30-04-2007 kl 22:52.
Simba 1 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 01-05-2007, 20:40   #2
Veteranmedlem

Bolette sin avatar

Medlem siden: Jul 2002
Sted: Utenfor Bergen
Meldinger: 3,256
Bolette har et ubeskrivelig bra rykte.Bolette har et ubeskrivelig bra rykte.Bolette har et ubeskrivelig bra rykte.Bolette har et ubeskrivelig bra rykte.Bolette har et ubeskrivelig bra rykte.Bolette har et ubeskrivelig bra rykte.Bolette har et ubeskrivelig bra rykte.Bolette har et ubeskrivelig bra rykte.Bolette har et ubeskrivelig bra rykte.Bolette har et ubeskrivelig bra rykte.Bolette har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Om å oppsøke venner i nabolaget

Jeg er relativt overbeskyttende, og J. får ikke gå noen steder alene enda. Skal han til barnehagekompisen sin må han ned i 50-sones-hovedveien, og det er uaktuelt. Han fyker rundt med naboungene, men de har den regelen at de ikke får gå bort i bilveien (kun holde seg i den private veien der kun de 4 naboene kjører) Det vil si, jeg har den regelen, naboungene fyker rundt uten at jeg noengang ser at foreldrene ser etter dem
Samtidig tenker jeg jo at han blir fem til sommeren og skal begynne på skolen om ett år, og jeg ser jo at førsteklassegutten i nabohuset går frem og tilbake til skolen alene ...

Støttemedlem av AF's jaktlag
Bolette er pålogget nå   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 02-05-2007, 11:31   #3
Supermedlem

Medlem siden: Nov 2002
Meldinger: 649
Rikke69 har en strålende fremtid.Rikke69 har en strålende fremtid.Rikke69 har en strålende fremtid.Rikke69 har en strålende fremtid.Rikke69 har en strålende fremtid.Rikke69 har en strålende fremtid.Rikke69 har en strålende fremtid.Rikke69 har en strålende fremtid.Rikke69 har en strålende fremtid.Rikke69 har en strålende fremtid.Rikke69 har en strålende fremtid.

Vår gutt går bort til nabogutten selv (bare rett over stikkveien vår, blindvei), men lengre bort følges han (vil følges selv også). Skjønner dilemmaet ditt, ikke så lett å råde - jeg hadde nok følt det på samme måte. Men å si fra hjemme, det kommer vi til å holde på i MANGE år fremover, det tror jeg er ganske normalt.

R
Rikke69 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 02-05-2007, 17:18   #4
Æresmedlem

Lilith sin avatar

Medlem siden: Aug 2002
Meldinger: 13,481
Lilith har en strålende fremtid.Lilith har en strålende fremtid.Lilith har en strålende fremtid.Lilith har en strålende fremtid.Lilith har en strålende fremtid.Lilith har en strålende fremtid.Lilith har en strålende fremtid.Lilith har en strålende fremtid.Lilith har en strålende fremtid.Lilith har en strålende fremtid.Lilith har en strålende fremtid.

Vesla er også 4 1/2, og får ikke gå noe sted alene. Hun får være i hagen alene men da har jeg døren oppe så jeg kan se/høre henne.
Man må liksom bare se det an selv etterhvert syns jeg, ut fra hvert enkelt barn.
Her er det 30 grense (byggefelt), jeg er kanskje overbeskyttende men har ikke vært på tanken å la henne gå der alene. Vet at hun er fornuftig, men hun skal lett tøffe seg, og da kan hun finne på mye rart.
Gammel 03-05-2007, 23:43   #5
Veteranmedlem

Elisabet sin avatar

Medlem siden: Nov 2002
Sted: Vestfold
Meldinger: 4,530
Elisabet har et ubeskrivelig bra rykte.Elisabet har et ubeskrivelig bra rykte.Elisabet har et ubeskrivelig bra rykte.Elisabet har et ubeskrivelig bra rykte.Elisabet har et ubeskrivelig bra rykte.Elisabet har et ubeskrivelig bra rykte.Elisabet har et ubeskrivelig bra rykte.Elisabet har et ubeskrivelig bra rykte.Elisabet har et ubeskrivelig bra rykte.Elisabet har et ubeskrivelig bra rykte.Elisabet har et ubeskrivelig bra rykte.

Vår 4 1/2 åring får ikke gå ut alene på veien. Er også 30 sone i boligfelt, men noen kjører som griser, samt mopeder freser rundt. Jeg har sett at hun er ikke klar for å gå på veien alene heller. Hun surrer og vimer alt for mye. Hun hadde nok vært flinkere om hun hadde gått alene kanskje, men hun kommer ikke til å få gå til noen alene i sommer tenker jeg. Skal hun til noen i nærheten så følger vi henne, men da er vi der stort sett også. Skal hun være med noen hjem etter barnehagen så leverer vi henne der og henter senere.

Tulla mi har først nå nylig fått begynt å være litt alene ute i hagen uten at vi passer på. Ikke lett å gi litt slipp på de ungene.
Gammel 04-05-2007, 19:25   #6
Seniormedlem

Krynkel sin avatar

Medlem siden: May 2006
Sted: I avgiftslandet.
Meldinger: 2,673
Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.

Myggen fylte 5 i mars, og han får være ute alene rundt huset her.

Bor i rekkehus, hvor det kjører noen få biler helt inn. Han får ikke gå ut i veien her, som foreløpig er 50 sone (nybygd boliområdet) og folk kjører i 70...

Her har han kun en kompis, og hun bor på andre siden av den veien... så da må han følges.

Krynkel og Poden 6 1/2 år
Krynkel er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 04-05-2007, 20:44   #7
Veteranmedlem

Bolette sin avatar

Medlem siden: Jul 2002
Sted: Utenfor Bergen
Meldinger: 3,256
Bolette har et ubeskrivelig bra rykte.Bolette har et ubeskrivelig bra rykte.Bolette har et ubeskrivelig bra rykte.Bolette har et ubeskrivelig bra rykte.Bolette har et ubeskrivelig bra rykte.Bolette har et ubeskrivelig bra rykte.Bolette har et ubeskrivelig bra rykte.Bolette har et ubeskrivelig bra rykte.Bolette har et ubeskrivelig bra rykte.Bolette har et ubeskrivelig bra rykte.Bolette har et ubeskrivelig bra rykte.

Det er godt å høre at jeg ikke er overbeskyttende og at andre 2002-mammaer er like forsiktige som meg

Støttemedlem av AF's jaktlag
Bolette er pålogget nå   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 05-05-2007, 17:50   #8
VIP-Medlem

Pippi-mor sin avatar

Medlem siden: May 2002
Meldinger: 5,135
Pippi-mor har en strålende fremtid.Pippi-mor har en strålende fremtid.Pippi-mor har en strålende fremtid.Pippi-mor har en strålende fremtid.Pippi-mor har en strålende fremtid.Pippi-mor har en strålende fremtid.Pippi-mor har en strålende fremtid.Pippi-mor har en strålende fremtid.Pippi-mor har en strålende fremtid.Pippi-mor har en strålende fremtid.Pippi-mor har en strålende fremtid.

Jenta mi som blir 5 år om en uke får ikke gå noe sted hvor jeg ikke kan se henne. Vi bor i kjedet enebolig. På den ene siden er det en bilvei med 30 sone. På den siden av huset får hun ikke være. På den andre siden derimot er det skog og en stor lekeplass tett inntil huset, i tillegg til 4 hus hvor det bor 3 andre barn på samme alder. De får alle lov å være ute alene der. De går til hverandre og er på lekeplassen og i skogkanten. De er veldig flinke alle sammen til å følge reglene om å KUN være på den siden av huset.
Gammel 05-05-2007, 20:33   #9
Supermedlem

Fibolina sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Meldinger: 713
Fibolina har et ubeskrivelig bra rykte.Fibolina har et ubeskrivelig bra rykte.Fibolina har et ubeskrivelig bra rykte.Fibolina har et ubeskrivelig bra rykte.Fibolina har et ubeskrivelig bra rykte.Fibolina har et ubeskrivelig bra rykte.Fibolina har et ubeskrivelig bra rykte.Fibolina har et ubeskrivelig bra rykte.Fibolina har et ubeskrivelig bra rykte.Fibolina har et ubeskrivelig bra rykte.Fibolina har et ubeskrivelig bra rykte.

Min gutt er fem og han får gå litt ute av syne (for eksempel til lekeplassen), men ikke lenger at jeg kan spasere et par minutter og finne ham. Han har klare grenser som blir utvidet litt hver vår. Han har aldri stukket av eller tøyet disse grensene, så jeg tør stole på ham. (Man vet jo aldri hva slags folk som er ute å går, så jeg titter ofte etter ham.)
Fibolina er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 05-05-2007, 22:05   #10
Supermedlem

Tigerjenta sin avatar

Medlem siden: Dec 2002
Sted: Østfold
Meldinger: 723
Tigerjenta er fantastisk mot andre.Tigerjenta er fantastisk mot andre.Tigerjenta er fantastisk mot andre.Tigerjenta er fantastisk mot andre.Tigerjenta er fantastisk mot andre.Tigerjenta er fantastisk mot andre.Tigerjenta er fantastisk mot andre.Tigerjenta er fantastisk mot andre.Tigerjenta er fantastisk mot andre.Tigerjenta er fantastisk mot andre.Tigerjenta er fantastisk mot andre.

Mathias (4 1/2år) får under ingen omstendighet gå ut på veien alene, selv om det er en liten boliggate. Har har gode venner i naboungene og mellom hagene våre er det åpent, så der får de være. Trenger ikke å se til ham hele tiden heller, og jeg stoler 100% på at han ikke går noe annet sted.
Men hadde han hatt venner som bodde et annet sted i gata hadde kanskje situasjonen vært en annen. Tror jeg kunne latt ham gå langs veikanten noen hus bortover i gata, men ikke ute av syne, og ikke under noen omstendighet leke i gata.

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 21:13.