Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Klubber > Barselklubber > Eldre barn > 2002
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!
 





Svar
 
LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 27-02-2008, 18:57   #1
Seniormedlem
 
Krynkel sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Sted: I avgiftslandet.
Meldinger: 2,673
MP Rating: 0% (0)
Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.
cool Skolestart-tråd

Her kan vi skravle litt om skolestart!

Hva mener dere er viktige ting å fokusere på frem mot skolestart???

Kle på seg selv, med glidelåser og alt det innebærer... der har vi litt igjen.
Tørke seg bak og fikse do-besøket helt selv. Det fikser poden nå.

Ellers snakker vi litt av og til om skolestart, han er veldig nysgjerrig på hvordan ting fungerer på skolen.
De fra barnehagen som skal på samme skole som han skal alle på grilldag på skolen i neste uke, slik "bli kjent dag"

Snart har jeg foreldresamtale i barnehagen i forbindelse med skolestart, så foreldremøte på skolen for alle første klasse 2008 foreldre, så har barnehagen samtale med skolen. Alt dette skjer i løpet av neste måneden.

Virker som skolen har et godt opplegg for skolestart

Jeg har bekymret meg litt (unødvendig) fordi poden er av det heller mer forsiktige slaget og stort sett bare har lekt med de som er noen år yngre en seg... At han har vært litt "redd" de andre 2002 guttene og ikke turt å være med...

Den bekymringen er nå blåst vekk, for han har forandret seg enormt bare den siste måneden. Han er nå stort sett mest med de andre 2002 guttene og jentene, og herjer like propell som de.
At han er "pysete" har han nok glemt for han har vist vært med å sloss litt i barnehagen og...

Litt *blabla* fra meg
__________________
Uhøflighet hos barn er etter hvert blitt tegn på karakter.
Thit Jensen


Krynkel og Poden 6 1/2 år
Krynkel er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 27-02-2008, 19:00   #2
Seniormedlem
 
Krynkel sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Sted: I avgiftslandet.
Meldinger: 2,673
MP Rating: 0% (0)
Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Skolestart skravletråd!

Og en annen ting

Jeg har kjøpt en Reima på salg med tanke på neste vinter...
Og gjett om det var en som ble sur på meg!
Han skulle da ikke ha dress, han skulle ha bukse og jakke... og jeg var verdens dummeste, teiteste og mest håpløse mamma

Jammen det er greit det sa jeg, da kan du ta jakke og bukse nå når vi skal ut (dette var en lørdag).
Så la jeg jakka og buksa der, og ba han kle på seg selv... (han fikser ikke glidelåser)...

Etter 10 min stod han og hylgrein fordi han ikke fikk det til, og syns mamma var verdens snilleste som hadde kjøpt så fin dress til han skulle på skolen
__________________
Uhøflighet hos barn er etter hvert blitt tegn på karakter.
Thit Jensen


Krynkel og Poden 6 1/2 år
Krynkel er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 27-02-2008, 22:32   #3
Veteranmedlem
 
Bolette sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2002
Sted: Utenfor Bergen
Meldinger: 3,255
MP Rating: 0% (0)
Bolette har et ubeskrivelig bra rykte.Bolette har et ubeskrivelig bra rykte.Bolette har et ubeskrivelig bra rykte.Bolette har et ubeskrivelig bra rykte.Bolette har et ubeskrivelig bra rykte.Bolette har et ubeskrivelig bra rykte.Bolette har et ubeskrivelig bra rykte.Bolette har et ubeskrivelig bra rykte.Bolette har et ubeskrivelig bra rykte.Bolette har et ubeskrivelig bra rykte.Bolette har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Skolestart skravletråd!



Her har vi slitt veldig med dogåingen en stund, så jeg håper virkelig det ordner seg før skolestart. Han har til tider vært vettskremt for doer Går liksom i en ring når han går forbi døra, bare ... han var flink som bare det i to år, så jeg vet at han kan det ..

Ellers er han stort sett flink til å kle seg og sånn hvis han må (jeg tyr nok for ofte til å gjøre det for ham fordi vi har dårlig tid ) henge opp (i alle fall her hjemme) på knagger og sånn. Han griser noe fælt når han spiser, så der må vi enten øve på å spise pent eller øve på å i det minste vaske seg godt etterpå.

Jeg er også litt "bekymret" fordi han er mest med de yngre guttene i barnehagen, så jeg håper han klarer å hevde seg. Stort sett blir jo alt forandret når de begynner på skolen.

Neste uke skal vi på siste foreldresamtale i barnehagen, men jeg har ikke hørt noe mer fra skolen. Regner med at det er i mai.
__________________
Bolette og skolegutten (2002)


Støttemedlem av AF's jaktlag
Bolette er pålogget nå   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 28-02-2008, 20:28   #4
VIP-Medlem
 
[Mon|] sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2002
Sted: Tromsø
Meldinger: 5,614
MP Rating: 0% (0)
[Mon|] har et ubeskrivelig bra rykte.[Mon|] har et ubeskrivelig bra rykte.[Mon|] har et ubeskrivelig bra rykte.[Mon|] har et ubeskrivelig bra rykte.[Mon|] har et ubeskrivelig bra rykte.[Mon|] har et ubeskrivelig bra rykte.[Mon|] har et ubeskrivelig bra rykte.[Mon|] har et ubeskrivelig bra rykte.[Mon|] har et ubeskrivelig bra rykte.[Mon|] har et ubeskrivelig bra rykte.[Mon|] har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Skolestart skravletråd!

Alexander vil IKKE tørke seg selv, da skal han heller slutte å gå på do sier han.... så det spørs jo hvordan det blir å gå

Ellers har vi ikke hørt noe fra skolen siden vi fikk svar på SFO søknaden.. så jeg aner ikke hvordan gangen er i dette her..

Han kan kle på seg selv, eneste skoene sliter han med når han har votter på seg.. (ikke lett med borrelås og votter). Vi har tenkt at han kan ha heldress neste år også, er ikke så begeistra for todelte dresser... jakka sklir opp, snø inni buksa *snakke av erfaring* så vi går nok for heldress i allefall neste år.
__________________
04
02
[Mon|] er pålogget nå   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 28-02-2008, 20:46   #5
Æresmedlem
 
FlyAway sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2002
Sted: Farmen
Meldinger: 10,511
MP Rating: 0% (0)
FlyAway har et ubeskrivelig bra rykte.FlyAway har et ubeskrivelig bra rykte.FlyAway har et ubeskrivelig bra rykte.FlyAway har et ubeskrivelig bra rykte.FlyAway har et ubeskrivelig bra rykte.FlyAway har et ubeskrivelig bra rykte.FlyAway har et ubeskrivelig bra rykte.FlyAway har et ubeskrivelig bra rykte.FlyAway har et ubeskrivelig bra rykte.FlyAway har et ubeskrivelig bra rykte.FlyAway har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Skolestart skravletråd!

Storebror er veldig klar for å begynne på "skula". Veldig. Han gleder seg enormt, for da kommer han til å se mer til bestekompisen igjen. Han er et år eldre, og de kommer til å gå i samme klasse et år, ettersom 1. og 2.klasse går sammen.

Han ordner dobesøk selv, det har han gjort lenge. Han er så nøye at jeg tror han har den reneste rompa på hele grenda Kle på seg selv gjør han også, hjemme somler han fælt, men i barnehagen er han visst først ferdig. Han har blitt en fornuftig liten gutt, men selvfølgelig hender det at det kommer noen sprell, kommer veldig an på selskapet

Han bryr seg ikke så mye om antrekket, men han har en Reimadress han helt sikkert kommer til å bruke neste år også, men har også et todelt sett fra Stormberg. Bruker det todelte mest hjemme, mest av praktiske årsaker, som at heldressen henger fast i barnehagen
FlyAway er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 28-02-2008, 21:52   #6
Supermedlem
 
Miwana sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Sted: Vestlandet
Meldinger: 1,110
MP Rating: 0% (0)
Miwana har et ubeskrivelig bra rykte.Miwana har et ubeskrivelig bra rykte.Miwana har et ubeskrivelig bra rykte.Miwana har et ubeskrivelig bra rykte.Miwana har et ubeskrivelig bra rykte.Miwana har et ubeskrivelig bra rykte.Miwana har et ubeskrivelig bra rykte.Miwana har et ubeskrivelig bra rykte.Miwana har et ubeskrivelig bra rykte.Miwana har et ubeskrivelig bra rykte.Miwana har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Skolestart skravletråd!

Sitat:
Opprinnelig postet av [Mon|] Vis post
Alexander vil IKKE tørke seg selv, da skal han heller slutte å gå på do sier han.... så det spørs jo hvordan det blir å gå
Høres kjent ut
Å tørke seg selv er ekkelt i følge Sjørøveren. Så det må vi trene på, men han er ikke så villig til det.. Han mener han kan vente med å gå på do til han kommer hjem fra skolen, og så kan jeg hjelpe han. "Det går så fint atte, mamma."
Ellers så gleder han seg veldig til skolestart, men jeg gruer meg litt uten grunn egentlig. Han er flink til "å klare selv", og er utadvent, sosial og uredd. Han har flere venner i barnehagen som skal gå på samme skole, men vi vet ikke om de kommer i samme klasse.
Tror han kommer til å klare seg godt på skolen, det som kan bli litt vanskelig er å sitte i ro
Og han har allerede planene klare, til mammas "skrekk". "Mamma, hvis det blir kjedelig, så bare spør jeg om å få gå på toalettet, og så går jeg ut å leker..." Jada, ser for meg de foreldresamtalene ja

Vi har ikke hørt noe mer fra skolen, det eneste vi har gjort er å sende inn papirer. Så jeg vet ikke hvordan opplegget er foran skolestart her.
__________________
Miwana, Sjørøveren 02, Skjora 03 og Solstråla 07
Miwana er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 28-02-2008, 23:34   #7
Seniormedlem
 
Krynkel sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Sted: I avgiftslandet.
Meldinger: 2,673
MP Rating: 0% (0)
Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Skolestart skravletråd!

Sitat:
Opprinnelig postet av Miwana Vis post
Og han har allerede planene klare, til mammas "skrekk". "Mamma, hvis det blir kjedelig, så bare spør jeg om å få gå på toalettet, og så går jeg ut å leker..." Jada, ser for meg de foreldresamtalene ja
__________________
Uhøflighet hos barn er etter hvert blitt tegn på karakter.
Thit Jensen


Krynkel og Poden 6 1/2 år
Krynkel er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 29-02-2008, 11:43   #8
mac
Supermedlem
 
mac sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2002
Sted: Down under
Meldinger: 1,380
MP Rating: 0% (0)
mac har en strålende fremtid.mac har en strålende fremtid.mac har en strålende fremtid.mac har en strålende fremtid.mac har en strålende fremtid.mac har en strålende fremtid.mac har en strålende fremtid.mac har en strålende fremtid.mac har en strålende fremtid.mac har en strålende fremtid.mac har en strålende fremtid.
Sv: Skolestart skravletråd!

Vesla her er allerede 4 uker inn i skoleaaret (vi begynner i januar her "down under") Hun synes ikke det er veldig goey, men kan naa godt gaa likevel

Heldigvis har de skoleuniform.....eller det vil si, de har en blaa T-shirt og skal helst ha svarte shorts eller skjoert til. Vesla her dilter helst avgaarde i rosa kjole og kroeller t-shirten nedi sekken en plass i tilfelle de ber henne ta den paa. De behoever heller ikke sko, saa barbeint inn i klasserommet hver dag. Hune er dog ganske "selvstendi" og har helt klart sin egen stil og personlighet. Hun lager de merkligste kles kreasjoner, klipper sitt eget haar (og synes selv hun er fin), pakker sin egen matpakke og lar seg ikke pille paa nesen. Har allerde faatt beskjed om at vesla lett setter laerern paa plass gitt. "You cant make me do it" "I want to play now" osv osv

Men....etter bare fire uker klarer hun jaggu aa lese masse. De har saakaldte "sight words", enkle ord paa opptil 6 bokstaver, slik som..can, will, be, our, yours, you osv. De koder ordene etter farger og hvor ofte det brukes i spraaket. Hun kan allerede de foerste 100 orden bare ved a se de kjapt (staver seg ikke frem) kjempefornoeyd med det gitt. Og ungen kunne ikke engang spraaket for to aar siden

Vel, gled dere. De blir pluteslig saa vanvittig "store" naar skolen er i gang
__________________
Tre flotte jenter 1999 2000 2002
mac er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 29-02-2008, 18:27   #9
Seniormedlem
 
minerva sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2002
Sted: Trondhjem
Meldinger: 2,003
MP Rating: 0% (0)
minerva har et ubeskrivelig bra rykte.minerva har et ubeskrivelig bra rykte.minerva har et ubeskrivelig bra rykte.minerva har et ubeskrivelig bra rykte.minerva har et ubeskrivelig bra rykte.minerva har et ubeskrivelig bra rykte.minerva har et ubeskrivelig bra rykte.minerva har et ubeskrivelig bra rykte.minerva har et ubeskrivelig bra rykte.minerva har et ubeskrivelig bra rykte.minerva har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Skolestart skravletråd!

Nicholas har også mer eller mindre begynt på skolen. Han går på en internasjonal skole og det er en glidende overgang mellom barnehage og skole der på en måte. De kan begynne i nursery school når de er 4 og da er det vel omtrent som en norsk barnehage, med unntak av språket som er engelsk.

Når de blir 5 begynner de i Year 1 og det er mer skole. De lærer å lese og skrive og har matte og science og art blant annet.De har også leselekse noen ganger i uka. Nic syter ganske mye når han skal på skolen, mye fordi det er tidlig om morgenen , men han er flink når han først kommer igang Har nettopp vært på foreldrekonferanse med læreren hans og fikk høre at han er god i matte, gjør stadig fremgang i lesetreningen og ikke minst skrivingen. Han er visst litt treg å få igang enkelte ganger, men jobber intenst når han ført har begynt. Han har også blitt marginalt raskere til å kle på seg selv. Han kan kle på seg, men han er treeeeeeg og faller ofte inn i dagdrømmer og glemmer hva han holder på med

Jeg har ofte lurt på om jeg tar fra ungene en viktig overgangsrite når de går på en slik skole. Merker at det er stor stas å begynne på skolen, og dette går jo Nicholas litt glipp av. Vi markerte litt da han var 4, men det var jo ikke ordentlig skole ennå da. De eneste forskjellene fra nå til i høst for Nicholas sin del vil være at han begynner på SFO, får en oransj sekk og begynner med norsk.
__________________
minerva er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 09-03-2008, 11:11   #10
Æresmedlem
 
Lilith sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2002
Meldinger: 13,481
MP Rating: 0% (0)
Lilith har en strålende fremtid.Lilith har en strålende fremtid.Lilith har en strålende fremtid.Lilith har en strålende fremtid.Lilith har en strålende fremtid.Lilith har en strålende fremtid.Lilith har en strålende fremtid.Lilith har en strålende fremtid.Lilith har en strålende fremtid.Lilith har en strålende fremtid.Lilith har en strålende fremtid.
Sv: Skolestart skravletråd!

Her vi bor har de et prøveprosjekt hvor 5-åringene har vanlige skoledager sammen med første klasse, er noen dager på SFO, har aktivitetsdager sammen med skolen osv. Kjempe morro
Hun er helt klar for å begynne på skolen, barnehagen er litt kjedelig nå. Hun skriver, men fortsatt "rett ut" som det høres ut, og når hun leser går hun gjennom alle bokstavene og trekker de sammen til slutt, som de pleier å gjøre i begynnelsen.
Hun er en guttejente, og det er min eneste bekymring.. Hvordan vil jentene på skolen ta det? Og ikke minst guttene, vil hun fortsatt være en av gutta når jentelusen kommer inn i bildet? Håper det går fint.
Dumme glidelåser og knapper er litt vanskelig enda, men med litt innsats går det fint. Å ta på seg nok klær når man skal ut er et større problem, i følge henne er shorts og tskjorte passende til enhver anledning og årstid.
__________________
Lilith
Lilith er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar



Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are


Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 20:50.




Powered by vBulletin® Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2008, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.2.0
Alt innhold ©2001-2008 NybaktMamma.com