Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Klubber > Barselklubber > Eldre barn > 2002
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!
 





Svar
 
LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 01-07-2008, 21:43   #1
Supermedlem
 
Simba 1 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2002
Sted: ved fjord og fjell
Meldinger: 1,173
MP Rating: 0% (0)
Simba 1 har en strålende fremtid.Simba 1 har en strålende fremtid.Simba 1 har en strålende fremtid.Simba 1 har en strålende fremtid.Simba 1 har en strålende fremtid.Simba 1 har en strålende fremtid.Simba 1 har en strålende fremtid.Simba 1 har en strålende fremtid.Simba 1 har en strålende fremtid.Simba 1 har en strålende fremtid.Simba 1 har en strålende fremtid.
Snart 6-åringene..og det å være utendørs

...Hvor stor radius har de nå, før skolestart, i nærmiljøet? Særlig dere som bor i rolig tettbygd strøk. Er dere fortsatt avhengig av å se barna fysisk ute? Får de kun oppholde seg i hagen, rundt nærmeste naboers hus osv, eller slipper dere dem nå mer av syne, med beskjed om å komme hjem når lang-viseren er slik og slik osv?

Her i nabolaget praktiseres det (naturlig nok) forskjellig av de ulike familiene. Noen trenger ikke tilsyn/får ikke tilsyn på timesvis, de kan bevege seg hvorsomhelst. Dette er barn som er veldig trygge på nærmiljøet her, og likevel ikke eldre enn 6 år.

Andre er kun utendørs i følge av sine foreldre, eventuelt mye større søsken. De får knapt gå til naboen uten at noen er med og passer på veien.


Jeg syns det er forskjell på barn, noen er antagelig mer modne enn andre. Noen vet å høre på foreldrene, noen ignorerer beskjeder. Likevel, uansett ståsted i denne saken, er det jo ingen tvil om at ungene våre skal begynne på skolen om bare litt.... Og at de er større i år enn de var i fjor (kjempesetning!)

Hva praktiserer dere? Svært liberalt, eller særdeles hønemor-aktig? Eller noe midt-i-mellom?
__________________
Hilsen Simba 1 og ungene (2002 og 2005)
Simba 1 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 01-07-2008, 21:49   #2
Veteranmedlem
 
Medlem siden: Aug 2003
Sted: I rekkehus
Meldinger: 3,186
MP Rating: 0% (0)
Myrsnipa har et ubeskrivelig bra rykte.Myrsnipa har et ubeskrivelig bra rykte.Myrsnipa har et ubeskrivelig bra rykte.Myrsnipa har et ubeskrivelig bra rykte.Myrsnipa har et ubeskrivelig bra rykte.Myrsnipa har et ubeskrivelig bra rykte.Myrsnipa har et ubeskrivelig bra rykte.Myrsnipa har et ubeskrivelig bra rykte.Myrsnipa har et ubeskrivelig bra rykte.Myrsnipa har et ubeskrivelig bra rykte.Myrsnipa har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Snart 6-åringene..og det å være utendørs

Mi jente har radius til rundt ca 6-7 hus i en klynge i nærområdet, og det er egentlig en begrensning hun bare praktiserer. Ikke noe vi har sagt. Vi har kun to grenser og det er to litt større veier i hver sin retning.

Jeg ser jo at (altfor) mange 5 åringer sykler ute i gatene uten hjelm og er borte hjemmefra i mange timer uten å bli etterlyst. Jer er egentlig ikke spesielt imponert over de foreldrene.
Myrsnipa er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 01-07-2008, 22:04   #3
Supermedlem
 
Simba 1 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2002
Sted: ved fjord og fjell
Meldinger: 1,173
MP Rating: 0% (0)
Simba 1 har en strålende fremtid.Simba 1 har en strålende fremtid.Simba 1 har en strålende fremtid.Simba 1 har en strålende fremtid.Simba 1 har en strålende fremtid.Simba 1 har en strålende fremtid.Simba 1 har en strålende fremtid.Simba 1 har en strålende fremtid.Simba 1 har en strålende fremtid.Simba 1 har en strålende fremtid.Simba 1 har en strålende fremtid.
Sv: Snart 6-åringene..og det å være utendørs

Sitat:
Opprinnelig postet av Myrsnipa Vis post
Jeg ser jo at (altfor) mange 5 åringer sykler ute i gatene uten hjelm og er borte hjemmefra i mange timer uten å bli etterlyst. Jer er egentlig ikke spesielt imponert over de foreldrene.
Enig, jeg ser de tilfellene rundt her jeg også.
__________________
Hilsen Simba 1 og ungene (2002 og 2005)
Simba 1 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 01-07-2008, 22:08   #4
Seniormedlem
 
E-78 sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Sted: Bergen
Meldinger: 2,692
MP Rating: 0% (0)
E-78 har et ubeskrivelig bra rykte.E-78 har et ubeskrivelig bra rykte.E-78 har et ubeskrivelig bra rykte.E-78 har et ubeskrivelig bra rykte.E-78 har et ubeskrivelig bra rykte.E-78 har et ubeskrivelig bra rykte.E-78 har et ubeskrivelig bra rykte.E-78 har et ubeskrivelig bra rykte.E-78 har et ubeskrivelig bra rykte.E-78 har et ubeskrivelig bra rykte.E-78 har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Snart 6-åringene..og det å være utendørs

Sitat:
Opprinnelig postet av Myrsnipa Vis post
Mi jente har radius til rundt ca 6-7 hus i en klynge i nærområdet, og det er egentlig en begrensning hun bare praktiserer. Ikke noe vi har sagt. Vi har kun to grenser og det er to litt større veier i hver sin retning.

Jeg ser jo at (altfor) mange 5 åringer sykler ute i gatene uten hjelm og er borte hjemmefra i mange timer uten å bli etterlyst. Jer er egentlig ikke spesielt imponert over de foreldrene.
Signerer. Hun får være her i gaten og ikke lengre. Flere fra bhg (ca 10 minutt å gå) for lov å komme opp hit av foreldrene men snuppa her blir enten kjørt eller følgt til venner utenom bhg.
__________________
f.01 f.02 f.05

Min form for husarbeid er å feie over rommet med blikket.
E-78 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 01-07-2008, 22:31   #5
VIP-Medlem
 
[Mon|] sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2002
Sted: Tromsø
Meldinger: 5,614
MP Rating: 0% (0)
[Mon|] har et ubeskrivelig bra rykte.[Mon|] har et ubeskrivelig bra rykte.[Mon|] har et ubeskrivelig bra rykte.[Mon|] har et ubeskrivelig bra rykte.[Mon|] har et ubeskrivelig bra rykte.[Mon|] har et ubeskrivelig bra rykte.[Mon|] har et ubeskrivelig bra rykte.[Mon|] har et ubeskrivelig bra rykte.[Mon|] har et ubeskrivelig bra rykte.[Mon|] har et ubeskrivelig bra rykte.[Mon|] har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Snart 6-åringene..og det å være utendørs

Ungene får være på eiendommen vår, ikke på vegen alene. Vi kjenner ingen som bor rundt oss så det er ikke naturlig at de feks drar til naboen (vi har bodd der siden sept og ungene går i barnehagen i byen, mens vi bor 2,5 mil unna byen). Foreløbig er de fornøyd med å kun være på eiendommen vår (har 4,6 mål tomt), men jeg regner med at etterhvert som Alexander begynner på skolen så får han vel noen kompiser i nærheten (håper i allefall det) som han kanskje kommer til å besøke.
__________________
04
02
[Mon|] er pålogget nå   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 01-07-2008, 23:30   #6
Seniormedlem
 
Krynkel sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Sted: I avgiftslandet.
Meldinger: 2,673
MP Rating: 0% (0)
Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.Krynkel har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Snart 6-åringene..og det å være utendørs

Vi bor i et boligfelt med en del trafikk, utenfor her er det gjesteparkering.

Han får være ute alene rundt huset her, så lenge han ikke krysser selve "hovedveien" gjennom feltet.

Går det f.eks 15 min uten at jeg har hørt han rusler jeg ei runde og ser etter han.

Hos mamma er det mye mer barnevennlig, og der flyr han mer fritt, ofte sammen med ei jente i samme alder. Faren hennes ser etter de rundt der de bor, og mamma/jeg rundt ved henne.
__________________
Uhøflighet hos barn er etter hvert blitt tegn på karakter.
Thit Jensen


Krynkel og Poden 6 1/2 år
Krynkel er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 01-07-2008, 23:36   #7
Æresmedlem
 
FlyAway sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2002
Sted: Farmen
Meldinger: 10,513
MP Rating: 0% (0)
FlyAway har et ubeskrivelig bra rykte.FlyAway har et ubeskrivelig bra rykte.FlyAway har et ubeskrivelig bra rykte.FlyAway har et ubeskrivelig bra rykte.FlyAway har et ubeskrivelig bra rykte.FlyAway har et ubeskrivelig bra rykte.FlyAway har et ubeskrivelig bra rykte.FlyAway har et ubeskrivelig bra rykte.FlyAway har et ubeskrivelig bra rykte.FlyAway har et ubeskrivelig bra rykte.FlyAway har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Snart 6-åringene..og det å være utendørs

Vi bor meeeget landlig til, såpass at vi faktisk ikke har naboer i sikte Så skal han leke med andre, kommer de til oss eller vi leverer han hos andre.

Vi har jo gård, og begge ungene får leke fritt ute. Eneste de ikke har lov til, er å gå ned på veien. Noen biler kjører altfor fort her, så det er rett og slett forbudt. Men, de har jo god plass overalt ellers, så det har egentlig aldri vært noe problem.

Begge kan godt være ute en stund uten at jeg følger dem hele tiden. Men er vesla ute sammen med storebror, har jeg nok et ekstra godt øye til dem, bare for å sjekke at de ikke finner på for mye tull.
__________________
FlyAway er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 02-07-2008, 03:16   #8
Supermedlem
 
Miwana sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Sted: Vestlandet
Meldinger: 1,110
MP Rating: 0% (0)
Miwana har et ubeskrivelig bra rykte.Miwana har et ubeskrivelig bra rykte.Miwana har et ubeskrivelig bra rykte.Miwana har et ubeskrivelig bra rykte.Miwana har et ubeskrivelig bra rykte.Miwana har et ubeskrivelig bra rykte.Miwana har et ubeskrivelig bra rykte.Miwana har et ubeskrivelig bra rykte.Miwana har et ubeskrivelig bra rykte.Miwana har et ubeskrivelig bra rykte.Miwana har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Snart 6-åringene..og det å være utendørs

Jeg er veldig høne-mor, men prøver å praktisere noe midt i mellom

Vi bor "landlig", i et lite felt med 7 hus, bare trafikk til og fra husene her, og med hovedveien et lite stykke lenger ned, og han får lov til å bevege seg fritt i byggefeltet. Jeg ser f.eks. ikke lekeplassen fra huset vårt, og det kan fint gå en god stund uten at jeg ser han, men ofte hører jeg han
Han gir beskjed om han går inn til noen, eller spør om lov om de finner på å gå litt lenger ned mot hovedveien, altså passerer det usynlige grensen. Så jeg føler jeg kan stole på han.
Alle i feltet har samme regler bortsett fra en familie som ikke har noen regler..
__________________
Miwana, Sjørøveren 02, Skjora 03 og Solstråla 07
Miwana er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 02-07-2008, 08:55   #9
Seniormedlem
 
Tonjemor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2002
Sted: Oslo
Meldinger: 1,704
MP Rating: 0% (0)
Tonjemor har en strålende fremtid.Tonjemor har en strålende fremtid.Tonjemor har en strålende fremtid.Tonjemor har en strålende fremtid.Tonjemor har en strålende fremtid.Tonjemor har en strålende fremtid.Tonjemor har en strålende fremtid.Tonjemor har en strålende fremtid.Tonjemor har en strålende fremtid.Tonjemor har en strålende fremtid.Tonjemor har en strålende fremtid.
Sv: Snart 6-åringene..og det å være utendørs

Vi bor i et bilfritt sameie. Dvs at det er bummer slik at bilene ikke kommer inn. Disse kan selvfølgelig flyttes, men kun for av/pålessing. Min snart 6-åring får oppholde seg i hele sameiet. Det er ikke så stort.
Som regel er hun på en av de to lekeplassene vi har her.

Går hun inn til noen kommer hun alltid å spør om lov først. Vi er ofte ute å sjekker på henne.
Jeg føler det er veldig trygt akkurat her hvor vi bor, alle kjenner alle i sameiet og det er øyne over alt.
__________________
Adelen 07.09.02
Amelia 26.10.07
Tonjemor er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 02-07-2008, 09:26   #10
Veteranmedlem
 
Medlem siden: Aug 2004
Sted: Rogaland
Meldinger: 4,395
MP Rating: 0% (0)
Everio har et ubeskrivelig bra rykte.Everio har et ubeskrivelig bra rykte.Everio har et ubeskrivelig bra rykte.Everio har et ubeskrivelig bra rykte.Everio har et ubeskrivelig bra rykte.Everio har et ubeskrivelig bra rykte.Everio har et ubeskrivelig bra rykte.Everio har et ubeskrivelig bra rykte.Everio har et ubeskrivelig bra rykte.Everio har et ubeskrivelig bra rykte.Everio har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Snart 6-åringene..og det å være utendørs

Gutten min på snart 6 år får gå hvor han vil innenfor feltet her på ca 20 hus (hvor vi kjenner alle). Han får også være i skogen ved siden av oss alene, da litt om gangen, ikke 2 timer.

Vi bor i ett rolig felt med lite trafikk. Utenfor feltet får han ikke lov til å gå i det hele tatt ennå. Skal han til vennen i nabohuset får han beskjed om når han skal hjem, eller vi henter han når vi synes han har vært på besøk lenge nok.
__________________
Everio er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar



Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are


Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 22:04.




Powered by vBulletin® Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2008, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.2.0
Alt innhold ©2001-2008 NybaktMamma.com