Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Klubber > Barselklubber > Eldre barn > 2004
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 11-10-2005, 17:14   #1
Medlem

Hufza sin avatar

Medlem siden: Jul 2004
Sted: Leirsund
Meldinger: 318
MP Rating: 0% (0)
Hufza er fantastisk mot andre.Hufza er fantastisk mot andre.Hufza er fantastisk mot andre.Hufza er fantastisk mot andre.Hufza er fantastisk mot andre.Hufza er fantastisk mot andre.Hufza er fantastisk mot andre.Hufza er fantastisk mot andre.Hufza er fantastisk mot andre.Hufza er fantastisk mot andre.Hufza er fantastisk mot andre.
Hjelp! Nattavvenning?

Her i huset ligger vi litt etter på noen områder. Så dette er nok sånt som dere andre er ferdig med for leeengst... men kanskje dere har noen gode tips da?

Vi ammer nemlig fortsatt mye om natta. Ikke fordi jeg tror hun er så innmari sulten hver 1. til 2. time hele natta igjennom, men fordi hun ellers hylskriker noe helt forferdelig. Det er nemlig veldig trist å våkne om natta, og puppen er det eneste i verden som hjelper. Men vi kan jo ikke ha det sånn til evig tid... Og nå som det ser ut til at det er tenner på vei (hun har fortsatt ikke fått noen nei!) så vet jeg at jeg burde kutte ut masse melk om natten.

Så, er det noen som har tips til hvordan man går fram?
- Er det best å bare kutte ut alt på en gang?
- Eller bør jeg prøve å øke intervallene mellom hver puppings? Starte med at hun ikke får pupp igjen før det har gått to timer siden sist, og så øke intervallet etter hvert?
- Eller bør jeg definere et tidsrom midt på natta hvor det ikke er noe pupp, og så utvide dette etter hvert?
- Og hvordan kan vi få trøstet henne så hun ikke skriker til lungene sprekker... Bør jeg flytte ut i telt? Kan hun få velling om natten i en overgangsfase, eller er det bare å skape nye vaner? Det som er så kinkig er jo at jo mer hun skriker, jo sultnere blir hun. For hun blir jo sulten utpå natta en gang siden hun er vant til å spise så mye om natta. Særlig hvis hun er våken og aktiv med skriking.
- Er det kanskje best å kutte ut amminga totalt? Hun er jo snart et år, er det ikke i et år de anbefaler å amme? Det er veldig koselig å amme altså, men jeg begynner å bli grundig lei det maset om pupp hele tida. Spesielt om natta da....

Krysser fingrene for at en eller annen har noe fornuftig å si!
Gammel 11-10-2005, 18:04   #2
Supermedlem

Elisek sin avatar

Medlem siden: May 2004
Meldinger: 962
Elisek har en strålende fremtid.Elisek har en strålende fremtid.Elisek har en strålende fremtid.Elisek har en strålende fremtid.Elisek har en strålende fremtid.Elisek har en strålende fremtid.Elisek har en strålende fremtid.Elisek har en strålende fremtid.Elisek har en strålende fremtid.Elisek har en strålende fremtid.Elisek har en strålende fremtid.
Sv: Hjelp! Nattavvenning?

Vi har hatt nattavvenning de tre siste nettene, og det har gått overaskende bra. Det er helt utrolig faktisk. For tre netter siden hadde vi en baby som våknet tre-fire ganger om natten og hylte etter pupp. De tre siste nettene har han våknet litt innimellom, men så bare konstatert at mamma og puppen ikke er tilstede og sovnet igjen... Og jeg som har grua meg til dette så lenge. Det blir spennende å se i natt da. Da skal vi alle sove på samme rom - eller kanskje vi skal flytte han på eget rom.... Vi får se.

Det vi gjort er rett og slett at jeg sover på et annet rom, og gutta sover sammen. Altså ingen pupp i det hele tatt. Kjæresten har tilbudt vann hvis han har vært litt urolig, men det har han stort sett ikke ville hatt.

Jeg ville altså gjort et forsøk alla det vi har gjort. Er jo ikke sikkert at det virker, for alle unger er jo forskjellige, men alle sier jo at det er lettere enn man tror og jeg skriver under på det. Tror ikke jeg ville forsøkt å gi mindre melk på natta eller noe annet. Det tror jeg bare setter igang sirenen etter mer. Nei, jeg tror det er bedre at de forstår at det er ingen melk om natta for da sover vi.

Lykke til!
Gammel 11-10-2005, 18:07   #3
Supermedlem

Elisek sin avatar

Meldinger: 962
Elisek har en strålende fremtid.Elisek har en strålende fremtid.Elisek har en strålende fremtid.Elisek har en strålende fremtid.Elisek har en strålende fremtid.Elisek har en strålende fremtid.Elisek har en strålende fremtid.Elisek har en strålende fremtid.Elisek har en strålende fremtid.Elisek har en strålende fremtid.Elisek har en strålende fremtid.

Skal bare legge til at jeg og kjæresten avtalte på forhånd tre netter som det nye regime skulle herske, og var fast bestemt på at det ikke skulle bli noen pupp uansett hvor mye bæljing det skulle bli. Også ble det ingen...
Gammel 11-10-2005, 18:27   #4
VIP-Medlem

Mummitrollet sin avatar

Sted: Mummidalen
Meldinger: 9,568
Mummitrollet har et ubeskrivelig bra rykte.Mummitrollet har et ubeskrivelig bra rykte.Mummitrollet har et ubeskrivelig bra rykte.Mummitrollet har et ubeskrivelig bra rykte.Mummitrollet har et ubeskrivelig bra rykte.Mummitrollet har et ubeskrivelig bra rykte.Mummitrollet har et ubeskrivelig bra rykte.Mummitrollet har et ubeskrivelig bra rykte.Mummitrollet har et ubeskrivelig bra rykte.Mummitrollet har et ubeskrivelig bra rykte.Mummitrollet har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Hufza
Og nå som det ser ut til at det er tenner på vei (hun har fortsatt ikke fått noen nei!) så vet jeg at jeg burde kutte ut masse melk om natten.
Du trenger ikke kutte ut pga. tenner. Morsmelk inneholder ting og tang som motvirker karies

Sitat:
Opprinnelig postet av Hufza
Så, er det noen som har tips til hvordan man går fram?
Far må finne frem masse tålmodighet og utstyre seg med en flaske vann.
Jeg er veldig imot å gi tillegg og velling på flaske på natten, for da bytter man bare en uvane med en annen. De trenger ikke mat på natten, altså kan de få vann. Og når de skjønner at vann er kjedelig sover de gjerne litt mer. Det gjør ihvertfall herren i dette huset
Jeg tror dere må gjøre en avtale, slik som Elisek beskriver, der dere blir enige om at den og den dagen/datoen, fra da og x ant. dager fremover er det slutt. På den måten har dere bestemt dere litt på forhånd, kan lade opp, legge planer og i det hele tatt.
Jeg har et barn som sover hele natten om jeg er ute av huset, så mitt tips blir derfor ihvertfall å holde seg unna. Ikke la henne se snurten av deg om natten, for da begynner definitivt jakten på pupp.

Angående det å kutte ammingen, så gjør du det så lenge du orker/gidder/vil etc. De anbefaler vel strengt tatt mye lengre (både 2 og 4 (!!!) år), men det er jo ikke alle som orker å amme i åresvis
Jeg hadde ikke kuttet absolutt alt på en gang, men det er meg - jeg hadde heller trappet det ned, og det gjør det sikkert av seg selv etterhvert.
Nå ammer jeg poden to ganger om morgenen, når jeg kommer fra jobb og til kvelds, og det funker strålende. Noen ganger blir det bare morgen og kveld, og det er ihvertfall ikke stress lengre, vi koser oss med ammestundene begge to!

Vet ikke om jeg klarte å lire av meg så mye lurt, men vannflaske og far er altså tingen

Lykke til!

Mummitrollet er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 11-10-2005, 19:22   #5
Supermedlem

Ulla sin avatar

Medlem siden: Jun 2004
Sted: Australia
Meldinger: 955
Ulla har en strålende fremtid.Ulla har en strålende fremtid.Ulla har en strålende fremtid.Ulla har en strålende fremtid.Ulla har en strålende fremtid.Ulla har en strålende fremtid.Ulla har en strålende fremtid.Ulla har en strålende fremtid.Ulla har en strålende fremtid.Ulla har en strålende fremtid.Ulla har en strålende fremtid.

Sitat:
Opprinnelig postet av Mummitrollet
Du trenger ikke kutte ut pga. tenner. Morsmelk inneholder ting og tang som motvirker karies
Men morsmelk inneholder jo også masse sukker! Eller veier dette opp mot hverandre? Alle sier jo at amming om natta er fy fy når de får tenner.

Ellers synes jeg Elisek og Mummitrollet har gode tips. Vann og pappa! Her i huset var det heller aldri noe problem, vi har satt grensen fra han legger seg (klokka syv) til klokka seks om morgenen. Han får aldri komme ut av senga mellom de tidene, og får kun vann og smokk. I begynnelsen tok pappa'n det, nå bytter vi på(eller, pappa'n tar det fordi han er hjemmeværende, men bytter på i helgene).

Lykke til!
Gammel 11-10-2005, 19:41   #6
Medlem

twg76 sin avatar

Sted: Ålesund
Meldinger: 322
twg76 er et navn alle kjenner.twg76 er et navn alle kjenner.twg76 er et navn alle kjenner.twg76 er et navn alle kjenner.twg76 er et navn alle kjenner.twg76 er et navn alle kjenner.twg76 er et navn alle kjenner.twg76 er et navn alle kjenner.twg76 er et navn alle kjenner.twg76 er et navn alle kjenner.twg76 er et navn alle kjenner.

Grua meg masse te den nattavvenninga eg o..Men d gjekk over all forventning!!

Ca.2 mnd sia...Da flytta me han ut på eget rom, og pappan måtte trå te...utstyrt me vannflaske! Avtalte på forhånd når d va "ok" å få pupp...her sa me at kl.6, da va d morgen...Han våkne 3-4ganger i løpet av dei første nettene...men sovna ganske så kjapt...Eg hadde sett føre meg skriking heile natta! Så va han liksom avvent me nattapuppen..

Han våkner ennå i ny&ne..men får litt vatn, så sover han fint etterpå

Ønske dokke masse lykke te

http://baby.libero.no/sebastian-groevdal
Brukernavna: gjest
Passord: sebastian
twg76 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 11-10-2005, 20:00   #7
Seniormedlem

mowa sin avatar

Sted: Bergen
Meldinger: 2,646
mowa har en strålende fremtid.mowa har en strålende fremtid.mowa har en strålende fremtid.mowa har en strålende fremtid.mowa har en strålende fremtid.mowa har en strålende fremtid.mowa har en strålende fremtid.mowa har en strålende fremtid.mowa har en strålende fremtid.mowa har en strålende fremtid.mowa har en strålende fremtid.

vann og pappa eller mamma, ej va inne med vannflaska når vi hadde avvenning, gjekk kjempe fint...
Men no må vi snart ha ei ny runde

Okt-04 Mai-08
mowa er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 11-10-2005, 20:11   #8
VIP-Medlem

Mummitrollet sin avatar

Sted: Mummidalen
Meldinger: 9,568
Mummitrollet har et ubeskrivelig bra rykte.Mummitrollet har et ubeskrivelig bra rykte.Mummitrollet har et ubeskrivelig bra rykte.Mummitrollet har et ubeskrivelig bra rykte.Mummitrollet har et ubeskrivelig bra rykte.Mummitrollet har et ubeskrivelig bra rykte.Mummitrollet har et ubeskrivelig bra rykte.Mummitrollet har et ubeskrivelig bra rykte.Mummitrollet har et ubeskrivelig bra rykte.Mummitrollet har et ubeskrivelig bra rykte.Mummitrollet har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Ulla
Men morsmelk inneholder jo også masse sukker! Eller veier dette opp mot hverandre? Alle sier jo at amming om natta er fy fy når de får tenner.
Ikke "alle" som sier det vettu

Nå baserer min info seg på Nylander da... men hun har også støtte fra andre:
http://www.mozon.no/kvinnehelse/grav...er_begge_bryst

Det er første innlegget der

Flaske derimot.... DET er fyfy!

Mummitrollet er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 11-10-2005, 20:20   #9
Supermedlem

ingridlille sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Sted: Nordens Paris
Meldinger: 1,197
ingridlille har en strålende fremtid.ingridlille har en strålende fremtid.ingridlille har en strålende fremtid.ingridlille har en strålende fremtid.ingridlille har en strålende fremtid.ingridlille har en strålende fremtid.ingridlille har en strålende fremtid.ingridlille har en strålende fremtid.ingridlille har en strålende fremtid.ingridlille har en strålende fremtid.ingridlille har en strålende fremtid.

vet dere, jeg har vært på kurs; I DAG!!!!

med tannpleier for helsesøstre og barnesykepleiere.. om nettopp: barn og tenner...

så i kveld pusset jeg tennene på andreas som aldri før....

hvertfall:

når de får tenner mener tannpleierne at man IKKE skal gi de nattpupp.. siste pupp, SÅ tannpuss og så i seng... (og ja, vi har gitt pupp på sengekanten vi, og så rett i egen seng...) men ikke nå lengre..
kun vann skal tilbys om natta. Noen sverget til fluor i tillegg til tannkrem, andre ikke.. det var ei heller noen krise om man brukte MYE MER tannkrem enn det som var anbefalt tidligere..

det er en SINNSYK økning i antall barn UNDER 3 ÅR som har hull i tennene.. dere vil ikke tro de statistikkene de la fram...

jaja, nå er jeg ikke HELT frelst altså, og alle gjør vi jo som vi selv føler er det riktige.. for noen er det nattpupp, og for noen babyer så er nattpuppen viktig av andre grunner (allergi osv), og det er jeg selvfølgelig klar over..

men kanskje noe å tenke over...

Gammel 11-10-2005, 20:36   #10
Tidl. bruker
Gjest

Meldinger: n/a

Ville bare hviskende legge til at jeg har inntrykk av at Gro Nylander sannsynligvis, innerst inne, virkelig virkelig tror at morsmelk lett ville kurere aids, alle kreftformer + byllepest om vi lot det få slippe til.. Jeg kan ihvertfall ikke skjønne at morsmelk annenhver time gjennom natten kan være spesielt gunstig når de har fått tenner. Uansett hvor mange bakteriehemmende stoffer morsmelk har.

Men, det jeg egentlig ville si var LYKKE TIL til Hufza! Det går sikkert bra og bedre enn du frykter!
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 21:59.