Ja jeg luker jeg også, men du setter finger'n på et vanskelig punkt, sofen. Når dere som ikke er gravide føler det en smule hektisk å passe på, kan dere tenke dere... her i gården er det mest barten som gjeter. Det enkleste er alle gangene vi går tur med ham eller drar på en inngjerdet lekeplass.
Men det å være ute i hagen/på tomta handler om stadige utfordringer:
- Leie ned til bekken
- Sitte bekkevakt, kaste pinner, hente pinner, finne steiner
- Hente barn som vil plukke enda flere blomster, men på naboens tomt
- Hente sint barn som vil plukke enda flere blomster, men på naboens tomt
- Hente hylende barn som vil plukke enda flere blomster, men på naboens tomt
- Holde på jakkekanten hans mens han står på en treplatting og pirker nedi vannet. Hjelpe ham finne pinner, kongler og kvist å kaste nedi.
- Passe på så han ikke brenner seg på brennesle eller stikker seg på tistler, når han forserer kratt og busker
Nå er bekken tørket delvis inn og ikke så spennende lenger. Da ble det også endel lettere å passe på ham ute. Selv jeg klarer å:
- Følge halvhjertet med når han løper rundt med lange pinner og slår epleblomster og plommeblomster ned fra de nederste greinene
- Flytte ham strategisk litt lenger unna når han har satt seg til å grave et sted det plutselig dukker opp maur...
- Holde ham i hånda når han vil opp bratte skrenter og fjell
- Hindre ham i å nappe blader av reddikene
- Stå kliss inntil ham når han har klatret opp på den store steinen og kaster grus utfor skrenten... (går alltid bra, men man sitter liksom ikke rolig i en fluktstol på 3 meters hold og ser på...

)
Må bare legge til at jo flere vi er ute i hagen, jo enklere er det å "passe ham". Han vil jo helst være sammen med oss. Han elsker å kaste fotballen utfor skråningen og så gå helt ned for å hente den (sukk... ikke egentlig en aktivitet for meg).
Gud hjelpes så langt dette ble...