Mitt eneste tips er så si fra med en gang hvis det helsesøster skal ha ungen til å gjøre er helt utenfor ditt barns naturlige interesseområde eller om ordene helsesøster bruker er andre enn de dere bruker.
F.eks. da vi var der, ble Daniel bedt om å pusle på plass en hest og en ku...

i et puslespill. For det første var han sjenert og for det andre
eier han ikke interesse for puslespill!! Lego og Maxamec osv derimot... det leker ham masse med. Da var jeg ganske kjapp med å forklare akkurat det. Og så beskrev jeg heller hvordan han leker med plastdyrene sine hjemme og at han vet hva ku, gris, hest, pus osv er! Jeg nevnte også at han bygget tårn med 12-13 byggeklosser i høyden og at han snakket i setninger med fem ord. (Og ga noen eksempler).
Da la hun vekk puslespillet sitt og lot ham tø opp ved lekekassa. Snart gikk han i dialog med henne og hun fikk se litt bedre hva han forstår og hvordan han leker, beveger seg osv.
Hun var veldig fornøyd og mente han lå godt an i løypa. Har hørt om andre med barn som sikkert ligger like "godt an i løypa", som har møtt rigide helsesøstre som skal ha ungene til å gjøre noe som for dem er helt feil, galt eller meningsløst.
Mitt råd er altså å ta over litt av styringen dersom helsesøster går seg fast i feil spor under EU-kontrollen.