|
 |
21-08-2005, 18:58
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Mar 2004
Sted: Trondheim
Meldinger: 2,562
|
Jeg sitter og grubler litt jeg. Sanne er hos moren min 4 dager i uken, og hos søsteren min 1 dag i uken. Hun får ikke lekt mye med andre barn på sin egen alder.
Søsteren min har en datter på 6 år (med venninner), som er kjempeflink(e) til å leke med henne, både når hun er hos dem og når hun er hos min mor, men hun begynner nå på skolen igjen, og da blir det mindre tid til Sanne.
Min mor er veldig aktiv med Sanne. Hun tar henne med ut på tur, og bort på besøk, så hun treffer faktisk mange andre mennesker. De er ute på lekeplassen og husker hver dag dersom det er vær til det, men hun treffer ikke så mange andre barn på sin egen alder. Dette bekymrer meg litt.
Jeg vet at det finnes en åpen barnehage i nærheten, som vi kunne ha benyttet oss av. Det er jo et alternativ. Jeg nevnte det for min mor for et par måneder siden. Hun kunne ha tatt med Sanne dit et par ganger i uken, men hun har ikke gjort det ennå.
Må presisere at hun er kjempeflink til å aktivisere henne og ta henne med på ting, men jeg vil liksom ikke mase om den barnehagen siden det er hennes dager som går med til å passe Sanne. Foreldrene mine har hjulpet oss så mye at jeg synes de må få lov til å bruke dagene litt på det DE også ønsker..
Tar hun skade av å ikke treffe jevnaldrende på dette stadiet?
Sist endret av Gloria; 21-08-2005 kl 19:01.
|
|
|
21-08-2005, 19:13
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Apr 2004
Meldinger: 1,748
|
Sv: Å leke med andre barn
|
|
Så lenge hun virker normal og fornøyd er det vel ikke noe å bekymre seg for? Hun treffer tydeligvis mange andre mennesker i løpet av dagen og det er vel det viktigste, tror nå jeg. De er jo så små enda, og i bøkene står det noe om at de leker ved hverandre og ikke MED hverandre. Du kan jo oppmuntre litt å fortelle om den åpne barnehagen en gang til. Vi er veldig glade for å ha den som et alternativ i alle fall, det er i alle fall godt for meg å få treffe andre, så da regner jeg med det er godt for Maya og.
Du er forresten kjempeheldig som har foreldre som bor nærme og har anledning til å stille opp masse for dere. Så trygt og godt!
|
|
|
21-08-2005, 19:16
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Apr 2004
Meldinger: 2,041
|
|
|
[quote=Gloria]Jeg sitter og grubler litt jeg. Sanne er hos moren min 4 dager i uken, og hos søsteren min 1 dag i uken. Hun får ikke lekt mye med andre barn på sin egen alder.
Søsteren min har en datter på 6 år (med venninner), som er kjempeflink(e) til å leke med henne, både når hun er hos dem og når hun er hos min mor, men hun begynner nå på skolen igjen, og da blir det mindre tid til Sanne.
Min mor er veldig aktiv med Sanne. Hun tar henne med ut på tur, og bort på besøk, så hun treffer faktisk mange andre mennesker. De er ute på lekeplassen og husker hver dag dersom det er vær til det, men hun treffer ikke så mange andre barn på sin egen alder. Dette bekymrer meg litt.
Jeg vet at det finnes en åpen barnehage i nærheten, som vi kunne ha benyttet oss av. Det er jo et alternativ. Jeg nevnte det for min mor for et par måneder siden. Hun kunne ha tatt med Sanne dit et par ganger i uken, men hun har ikke gjort det ennå.
Må presisere at hun er kjempeflink til å aktivisere henne og ta henne med på ting, men jeg vil liksom ikke mase om den barnehagen siden det er hennes dager som går med til å passe Sanne. Foreldrene mine har hjulpet oss så mye at jeg synes de må få lov til å bruke dagene litt på det DE også ønsker..
Tar hun skade av å ikke treffe jevnaldrende på dette stadiet?[/QUOTE]
Nei!! det gjør hun så absolutt ikke! Etter det du forteller er hun godt stimulert.Det er først ved tre års alder barnet trenger jevnlaldrende.
Frem til da vil jevnaldrende leke mer ved siden av hverandre enn med hverandre.
|
21-08-2005, 19:27
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Mar 2004
Sted: Trondheim
Meldinger: 2,562
|
|
|
Puh! Er allerede beroliget jeg da..
Ja, hun er bra stimulert og utvikler seg kjempefint. Hun har et bra språk allerede, og rent sosialt er også utviklingen normal. Det var i grunnen det eneste jeg var litt bekymret for; dette med jevnaldrende. Men da skal jeg ikke bekymre meg for det
Og ja, vi ER heldige
21-08-2005, 19:33
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Apr 2002
Sted: ............
Meldinger: 1,883
|
|
|
Jeg synes det høres ut som Sanne har det kjempefint om dagen jeg!!!  Tydeligvis så er det aktivitet og ting som skjer ,så det høres kjempebra ut!! Jeg jobber i bhg. på minste avd. og jeg ser at ungene der (0-3) de leker jo ikke MED hverandre, men mere ved siden. Selvsagt så skjer det jo episoder i løpet av en dag hvor de har glede av hverandre, men det er like mye det at det er stas med lekene som er der, og sandkasse osv.
Datteren min lekte ikke noe særlig med unger før hu ble nesten 3 år. Først da begynnte hun hos dagmamma med mange barn. Hun hadde veldig behov for det da, men har ikke hatt det noe særlig før da.
Den åpne bhg, høres spennende ut, men det er nok i hovedsak lekene som er der som blir morro
Jeg synes hun har en fin hverdag jeg Gloria
|
21-08-2005, 21:13
|
|
Supermedlem
Medlem siden: May 2004
Sted: Sørlandet
Meldinger: 678
|
|
|
Jeg er enig i det de andre har sagt her. Det virker som at Sanne har en flott hverdag og blir aktivisert på en flott måte.
De har jo glede av å treffe jevnaldrende, men det er ikke så viktig ennå.
Kanskje dere av og til treffer venner som har små barn, og det kan jo være nok.
Jeg "stressa" endel med dette da Simen var på denne alderen. Følte at det måtte skje noe, og var med på det ene og det andre. Bl.a babysvømming, sang-gruppe, barselgruppe og vennebesøk. Hadde jo bedre tid også da.
Maren får ikke være med på så mye. Vi treffer av og til jevnaldrende, men foreløpig synes jeg hun er så liten at det ikke er så viktig.
Men hun får jo også Simen å "bryne" seg på, da, når ikke han er i barnehagen.
Men, nei, slapp av, og tenkt på at Sanne har det bra sammen med voksne som er glad i henne og vil hennes beste.
Det sosiale med barn kommer senere!
|
|
|
21-08-2005, 22:42
|
|
Medlem
Medlem siden: Aug 2004
Sted: akershus
Meldinger: 442
|
|
|
skriver under på det de andre sier her.
snuppa mi blir fort rastløs når hun er for lenge alene med oss voksne, og blir rasende dersom vi tar henne ut av leken med de andre ungene f.eks for å skifte bleie. men hun er jo vant til å ha brødrene sine rundt seg, og deres venner, slik at hun savner det sosiale med andre barn nå når de begynner på skolen og i bhg igjen. hun elsker å være ute med de andre barna og oppsøker de dersom hun ser de.
så for oss føles det riktig at hun får starte i bhg 2 dager i uka i oktober slik at hun får leke med de jevnaldrende, og jeg får litt alenetid med guttene.
men så lenge sanne ikke er vant med det, savner hun det heller ikke, og det er ikke nødvendig for utviklingen i og med de er så små enda. men tror kanskje ikke jeg hadde ventet helt til hun blir tre. min erfaring er at det er godt for de å lære de sosiale spillereglene fra 2-2 1/2 års alder av slik at de er "innkjørt" i disse når de begynner å leke sammen. da er det så mye lettere å få venner. men det er jo også forskjellig fra barn til barn og mange forskjellige meninger om.
klem tufsa.
|
21-08-2005, 22:56
|
|
Seniormedlem
Sted: Bergen
Meldinger: 1,925
|
|
|
Skade tar hun definitivt ikke av det. Men de små har sin egen form for sosialisering de også. Toddlerkultur som hun pedagogen kaller det. Selv om det kan synes som om de bare leker ved siden av og ikke med... Av den grunn kan du jo fortsette å oppfordre moren din til åpen barnehage innimellom. Men det er jo hennes valg, som du sier, det er hun som bruker dagen sin på dette.
Når dette er sagt så er det ikke sånn at hun tar skade. Og som Tufsa sier, vet hun ikke om noe annet, så savner hun det nok ikke. Kommer jo også litt an på ungen. Marte er ekstremt sosial og elsker andre barn. Så for Marte hadde det vært supert å gå i barnehage, og nå godt å være hos dagmamma med to andre barn. Hun elsker det og ler og koser seg så fort hun setter en fot innenfor døra. Når hun bare er her hjemme med oss voksne blir hun sur og gretten og nesten sint når hun må gå fra dagmamma. Sanne virker derimot som en rolig og snill liten jente som klarer seg like fint med bare voksne rundt seg som med masse unger. Tror hun har det helt fint jeg, og som sagt så tar hun definitivt ikke skade av det.
|
|
21-08-2005, 23:13
|
|
Supermedlem
Sted: Nøtterøy, Vestfold
Meldinger: 913
|
|
|
Tenk bare på hvordan det var i "gamle dager" da man ikke hadde barnehage!
Ungene vokste opp i familien, på gården f.eks., og fulgte i mors skjørter til de var så store at de kunne ta del i arbeidet. Det var ikke snakk om å leke med barna, ikke hadde de noe særlig leker heller, men arbeidet ble deres lek. (Anna Wahlgren sankker også om at de små arbeider, de leker ikke). De små lærer og utvikler seg gjennom å se andre, og da særlig voksne som gjør sitt arbeid.
Ett av prinsippene i steinerbarnehagene er akkurat at de voksne skal være til stede, og utføre vanlig "husarbeid" i barnehagen. Dette skaper en trygghet hos barna, og barna kan delta eller leke mer fritt, men de vet alltid hva de voksne holder på med.
Barna trenger ikke barnehage før de er 3 år. Før denne tid er det foreldrene som trenger barnehagen.................
Jeg syns Sanne er kjempeheldig, og tror at hun har en fantastisk oppvekst foran seg.
|
|
|
22-08-2005, 12:56
|
|
Medlem
Medlem siden: Aug 2004
Sted: akershus
Meldinger: 442
|
|
|
Sitat:
Opprinnelig postet av sofen
Tenk bare på hvordan det var i "gamle dager" da man ikke hadde barnehage!
Ungene vokste opp i familien, på gården f.eks., og fulgte i mors skjørter til de var så store at de kunne ta del i arbeidet. Det var ikke snakk om å leke med barna, ikke hadde de noe særlig leker heller, men arbeidet ble deres lek.

|
tja... er ikke så sikker på at barna hadde det berdre da enn nå, jeg da.... bare sånn for å kverulere litt  . jeg er veldig glad hverdagen går med til lek og sosialt samspill med andre, og ville neppe valgt noen annen tidsepoke som oppvekstarena for mine barn....
og vi trenger ike barnehage før 3 år men velger oss noen få timer pr uke fordi vi ser de har slik glede av det...
men det finnes mange gode forskjellige måter å vokse opp på, og jeg tror at foreldrene velger det de mener er riktig for sine barn...
klem tufsa.
Sist endret av tufsa; 22-08-2005 kl 12:58.
|
|
|
 |
Diskusjonsverktøy |
|
Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 07:30.
|