|
 |
|
03-09-2008, 11:47
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Jul 2005
Meldinger: 2,679
|
Bleieslutt... Er dette måten å gjøre det på?
|
|
Her har vi kommet til den konklusjon at bleia bare må fjernes. Hun har vist 0 interesse for å gjøre noe i do.. Hun kan fint sitte der (og tro meg vi har sitti der!!), men det kommer ingenting. Når hun har gått uten bleie så blir hun helt panisk når hun kjenner seg nøden og roper "ha på bleie ha på bleie!" Prøver såklart å overtale til å gjøre i do, men ikke snakk om... Vi har laget klistremerkesystem som var virkelig inspirerende, men når det kommer til den store terskelen så stopper det seg.
Bare håper det vil føre frem å gjøre det på den brutale måten... Tips og erfaringer mottaes gjerne!
|
03-09-2008, 12:11
|
|
Æresmedlem - Moderator
Medlem siden: May 2005
Meldinger: 16,904
|
Sv: Bleieslutt... Er dette måten å gjøre det på?
|
|
Høres vel kanskje ut som hun ikke er klar, og det er jo ikke alle som slutter med bleie på en stund enda heller. Ville vært litt forsiktig så hun ikke får totalt do-avresjon. La henne styre det litt selv, ikke presse henne til noe hun ikke vil.
Hvordan er det med potte da?
Her kom han på det helt av seg selv i grunnen. Vi prøvde såvidt litt men det var ikke interessant i det hele tatt før han bestemte seg for at han var klar. Jeg tror også at tøybleiene virket inn for tidligere bleieslutt, helt sikker kan jeg jo ikke være men..
Lykke til vennen
|
|
|
03-09-2008, 12:14
|
|
Seniormedlem
Sted: Telemark
Meldinger: 1,678
|
|
|
Det er jo bare du som kjenner ditt barn, men jeg ville vært forsiktig med å presse henne hvis du merker at hun får litt panikk. Du kan gjøre vondt værre. Hun kan bli redd for doen og hun kan få noe som kalles pottevegring som vil si at hun holder seg så lenge at hun får forstoppelse. Har hatt 2 tilfeller av dette i barnehagen (er førskolelærer).
Noen barn trenger litt lenger tid for å bli klar for å slutte med bleier. Jeg vil råde deg til å gi henne litt mer tid. Det er ikke uvanlig at barn over 3 år bruker bleie.
Men som sagt, så er det du som er eksperten på ditt eget barn  . Masse lykke til  .

M - september 2005
*Ullsokk*: Tidligere September mamma
|
|
|
03-09-2008, 12:19
|
|
Æresmedlem
Medlem siden: Jan 2005
Sted: Rogaland
Meldinger: 18,904
|
|
|
Jeg er enig med de to andre her; jeg ville vært forsiktig med å presse henne.
En ting er at hun ikke er motivert i seg selv, men om hun ikke kan overtales til å sitte på do, så synes jeg kanskje det ville vært bedre å "la det ligge" litt?
Det var ingenting som tilsa at poden heller var klar for bleieslutt. Han ville gjerne ha på bleie, og han sa aldri i fra om noe som helst. Ikke viste han interesse for do/potte heller. Men da vi bestemte oss for å gjøre et bleifritt forsøk, så var han med en gang med på å forsøke. Han sa i fra når han måtte, og han godtok å sitte på do/potte. Da synes jeg det blir annerledes, for da var han faktisk "klar", selv om han ikke ga uttrykk for det selv. Om han hadde protestert, så hadde jeg ventet en stund og prøvd igjen senere.
I starten ville han helst bare bæsje på potte, og ikke på do, og det er jo et problem siden man ikke har en potte med seg overalt. Da brukte vi et klistremerkesystem for å sitte på do, og det fungerte fint.
Jeg tror det kan være fare for at du bare gjør bleieslutt-prosessen lang og slitsom for dere alle....
|
|
03-09-2008, 12:39
|
|
Seniormedlem
|
|
|
Sitat:
Opprinnelig postet av Helene Harefrøken
Høres vel kanskje ut som hun ikke er klar, og det er jo ikke alle som slutter med bleie på en stund enda heller. Ville vært litt forsiktig så hun ikke får totalt do-avresjon. La henne styre det litt selv, ikke presse henne til noe hun ikke vil.
Hvordan er det med potte da?
Her kom han på det helt av seg selv i grunnen. Vi prøvde såvidt litt men det var ikke interessant i det hele tatt før han bestemte seg for at han var klar. Jeg tror også at tøybleiene virket inn for tidligere bleieslutt, helt sikker kan jeg jo ikke være men..
Lykke til vennen 
|
Takk for det 
Det kommer ingenting i potta heller.
Jeg er redd hvis hun får styre dette mest selv så sitter bleia på til skolestart  Litt overdrevet men... Har inntrykk av at de fleste 3åringer er tørre, eller hvertfall klarer å gjøre noe på do, så syns det er litt flaut med lille bleierumpa mi
Men jeg vil hvertfall ikke at hun får doskrekk og evnt går og holder seg, så etter å ha tenkt litt her så er det nok lurt å vente og se an litt ja.. Får bare tørrtrene litt til, kanskje bli mer rutinerte på dobesøk før legging og når hun står opp
|
03-09-2008, 12:42
|
|
Æresmedlem
Medlem siden: Jan 2005
Sted: Rogaland
Meldinger: 18,904
|
|
|
Sitat:
Opprinnelig postet av Dixie
Takk for det 
Det kommer ingenting i potta heller.
Jeg er redd hvis hun får styre dette mest selv så sitter bleia på til skolestart  Litt overdrevet men... Har inntrykk av at de fleste 3åringer er tørre, eller hvertfall klarer å gjøre noe på do, så syns det er litt flaut med lille bleierumpa mi
Men jeg vil hvertfall ikke at hun får doskrekk og evnt går og holder seg, så etter å ha tenkt litt her så er det nok lurt å vente og se an litt ja.. Får bare tørrtrene litt til, kanskje bli mer rutinerte på dobesøk før legging og når hun står opp 
|
Man får gjerne det inntrykket, om det er noe man jobber med selv. Det er jo overhodet ikke uvanlig med treåringer med bleie. Jeg ville sett det litt an, og kanskje gjøre noen forsøk innimellom. Dere er jo klar over problemstillingen og "klar til innsats", så jeg tror ikke det er noen fare for at hun går med bleie lenger enn normalt.
Jeg for min del synes alle andre treåringer skyter i været og mister babypreget på kroppen, mens poden fremdeles er litt Teletubby.
|
|
03-09-2008, 12:47
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Sørlandet
Meldinger: 3,602
|
|
|
 Da jeg var liten hadde jeg en potte som spilte musikk da jeg tisset i den.. Stor stas sier mamma (i omtrent ALLE familiesamlinger  ). Kanskje det er inspirerende?

Jeg hra nå lræt meg tuohc metdone og kan skriev 300 ord i mintutet.
|
|
|
03-09-2008, 13:38
|
|
Seniormedlem
Meldinger: 2,192
|
|
|
Jeg ville ikke gjort det enda. Hun virker ikke klar og hun er jo ikke fyllt 3 enda. Min sønn er 3 og vil ikke slutte med bleie og jeg stresser ikke med det, noen slutter tidlig, noen sent, sånn er det bare. Jeg tviler sterkt på at hun kommer til å gå med bleie helt til skolestart, så det trenger du ikke å bekymre deg for  Og det er ikke flaut at en 3åring går med bleie altså.
I barnehagen opplever vi at de som har blitt litt presset fra foreldrene oftere har hatt tilbakefall enn de som ikke har blitt det, men fått tatt det i eget tempo. Jeg ville fortsatt med å la henne sitte på do, snakke med henne om det å slutte med bleie osv.
|
|
|
03-09-2008, 19:49
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Aug 2005
Sted: Buskerud
Meldinger: 4,071
|
|
|
JEg driter i (ikke bokstavlig talt) om "alle andre" har sluttet med bleie. I barnehagen og alle andre jeg har møtt sier at vi ikke skal stresse. Og jeg lar henne tidsse på do når hun vil det, og nå har hun visst vært svært så ivrig i barnehagen. Alt annet har ordnet seg med henne, og selv om det er "tøft" å ha barn som er tidlig ute, så stoler jeg på at hun en dag (før skolestart) finner ut at å gå med dritt i bleia er ekkelt.
|
|
|
03-09-2008, 20:12
|
|
Seniormedlem
|
|
|
Takk for synspunktene  Godt å høre at det ikke er uvanlig med bleie på 3åringer, stresser ikke så mye nå.
Tenkte ikke presse henne med altfor mye hyl å tårer altså  Tenkte å ta vekk bleia, si at det var tomt, og la henne velge å gå på do eller gjøre i buksa. Hadde trøstet henne om hun gjorde i buksa og sagt at da tar vi doen neste gang også får du klistremerke. Hadde det vist seg at det ble like leit hver gang, så hadde bleia kommet frem igjen... Men vi venter litt til og ser om det kommer iløpet av høsten.
Hondacrv: Her er det omvendt, mange blir overrasket over at hun fortsatt bruker bleie.. Men da får de bare leve med det litt til.
|
 |
|
Diskusjonsverktøy |
|
Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 21:42.
|