Ja, jeg er jo egentlig medlem av denne klubben her jeg også selv om jeg ikke er her så mye. Men nå trenger jeg noen å lufte tankene litt for.
Marie går meg (og resten av familien) på nervene for tiden.
Hun kan faktisk finne på å hyle nonstop fra vi kommer hjem fra
barnahegen i 4-tiden og til hun skal legge seg 7. Nesten da, jeg overdriver litt. Bare sutring, gneldring og mas fra ende til annen. Selv om jeg prøver å avlede henne med en rosineske eller noe, kan du banne på at hun heller vil ha eple,
eller appelsin eller hva som helst annet. Hun legger seg flatt ut på
hulvet og skriker og hyler så det er hakket før vinduene går i tusen
knas.
Hun sitter ved middagsbordet og skriker, hyler og bare bråker. Hun
hiver skjeen sin i gulvet, river av seg smekken og pælmer den i veggen.
Skyver frem og tilbake på asjetten sin. Står i stolen, krabber på
bordet over til stolen siden av meg, prøver å snike seg ned i fanget
mitt. jeg sier nei, du må sitte på stolen sin, og vesle Saddam våkner
igjen og hylingen vil ingen ende ta. NÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆIIIIIIIII !!!!!!!!!!
NÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆIIIIIIIIIII !!!!!!!! Dæææædiiiiiiiii (ferdig) !!!!!!! Piiiiiiiillllllllll (papir til å vaske seg med) NÆÆÆÆÆÆÆÆÆIIIIIIII !!!!
Snakker om troll.........
Hun river opp skuffer og skap, kaster bestikket utover gulvet, hun
heller ut makaronien på gulvet (den ikke kokte), hun stapper hele
hånden ned i melis pakken og gliser fornøyd, hun blir rasende hvis hun
får "feil" kopp med vann og hun driver oss til vannvidd hele gjengen.
Jeg får ikke gjort lekser med Julian og Andrea før etter hun er i
seng, noe som resulterer i at de igjen ikke er i seng før etter 9 en
gang, ofte ikke før halv 10.
For er hun våken mens vi gjør lekser, så knøvler hun papiret sammen, hun
tegner på det eller rett og slett spiser det opp. Hun sutrer og hyler
også, så det er ikke akkurat så innmari lett å konsentrere seg.
Hvis vi, mot formodning, skulle få noen minutter ekstra til å spille
et spill kanskje, så stapper hun brikkene inn i munnen, hun rister på
brettet, stikker av med terningen og saboterer ethvert forsøk på å føre
noe som muligens kunne likne på et normalt familieliv.
Man kan kanskje begynne med litt mer seriøs oppdragelse eller? Er det
lov til å kjøre den harde linje med NEI! Du får IKKE mat hvis du IKKE
har på smekken din! og Hvis du hiver den skjeen din ned på gulvet EN
GANG TIL nå, så får du ikke mer mat!
Noe sier meg at Andrea var helt lik desverre og at jeg bar henne
hylende fra matbordet stadig vekk. Men hun var vel ett år eller noe mer da
tror jeg.
Altså, hun er jo fornøyd når hun får masse masse oppmerksomhet. Hun elsker å bli trillet rundt på stuegulvet av Julian i Andreas dukkevogn. Hun kan gledestrålende løpe ut i stuen og rope Eeeeeeeaaaaa DADE??!!? (Andrea bade?) og få med seg storesøster på et bad felles. Hun kan være verdens skjønneste og dele ut rosiner fra esken sin til alle oss andre med et stoort smil og hun er blid og fornøyd når jeg sitter vedsiden av henne mens hun leker i stuen.
Men jeg kan ikke alltid det. Jeg skal pakke ut matvarer, lege middag, dekke bordet, rydde av bordet igjen, sette på en oppvaskmaskin, tø
mme den forrige, vaske av kjøkkenbenken osv i det lenge og det brede.
Og alt dette kan ikke vente til etter leggetid for de to store. For da er det tusen andre ting jeg må gjøre i dette huset som ser ut som Roskildefestivalen på sitt verste. Det er 5 stykker som roter her og en som rydder. Jeg rydder og rydder og rydder, jeg henger opp vaskemaskiner, setter på to nye og henger kanskje opp dem også, jeg lager matpakker til dagen etter, jeg legger frem tøy til dagen etter, ordner sekkene til barna og prøver å få det sånn noenlunde levelig hjemme.
Igår var jeg ute og handlet i 22-tiden. Når jeg kom hjem lagde jeg spagettisausen til middag til idag. I håp om at det skal gå litt greiere idag når vi kommer hjem fra barnehagen. Kanskje Marie kan få litt mer oppmerksomhet da.
Men jeg er litt sliten. jeg rekker aldri sette meg ned før jeg legger meg for kvelden. Eller aldri er jo lenge, jeg setter meg ikke ned og slapper av mer enn 15 minutter hver kveld hvertfall. Og det inkluderer helger.
Jeg må jo være utrolig ustrukturert som ikek fikser å holde det noenlunde ryddig hjemme?
Jeg ønsker så gjerne å ha det ryddig rundt meg.
Merkelig nok er Marie et lite drømmebarn i barnehagen. Hun sitter pent og spiser og hun leker med de andre barna uten konflikter av noen art. Det er godt det hvertfall
Men det er hakket før jeg blir helt koko hjemme, det er sikkert.
Gemalen bare pusser opp. Og pusser opp og pusser opp. Så han ser vi knapt. Jeg teller han ikke med en gang nesten. Og det irriterer meg. At han ikke kan hjelpe til litte grann hvertfall. Men da blir vi vel aldri ferdige med oppussingen, som forøvrig har pågått i 4 år..........
Jaja, hjem til barnehage, skole og spagettisaus ;-)