|
 |
|
30-09-2008, 12:31
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Jun 2005
Meldinger: 2,398
|
Har barna forandra seg etter at de begynte på stor avdeling i bhg?
|
|
Her har snuppa blitt mye mer selvstendig. Fra å trenge hjelp til å ta på både dress og regntøy, klarer hun nå dette selv. Hun har også blitt mye flinkere til å klatre i både trær og stativer.
Hun har også utvida ordforrådet sitt noe helt enormt. Fisebæsjepromp, dumming og dust er ord som brukes daglig her hjemme nå
Kjenner at jeg er litt bekymra. Hun leker ikke så mye med de andre barna. Det er ei som er helt på tuppa etter snuppa, men den samme interessen vises ikke igjen. Hun kan leke med de andre barna, men putler mest på for seg selv.
Er dette noe jeg trenger å tenke mer på? Eller er det helt normalt? Hun er vanligvis ganske sosial, og elsker når vi går på besøk til andre barn. I sommer var vi en del på stranda, når hun var litt lei, satte hun seg ned for å grave litt i sanden på egenhånd. Etter en stund var hun klar for å leke med andre igjen. Kanskje hun bare trenger litt tid for seg selv innimellom? Det skal også nevnes at hun kommer fra en liten barnehage med max 10 barn. Der vardet oversiktlig og greit både ute og inne. I den nye barnehagen er det 50 barn, og hun har ikke den oversikten som hun hadde i den gamle. Muligens det ikke er noe å bekymre seg for, men som uerfaren førstegangsmammaer det jo en del ting jeg lurer på
HUSK: En dag av gangen er nok. Ikke se deg tilbake - fortiden er forbi. Ikke la den tære men la deg lære. Og ikke vær bekymret over fremtiden for den har ikke kommet enda... Lev nå og gjør det så vakkert at Livet blir verdt å huske!
|
|
|
30-09-2008, 12:39
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Nov 2006
Sted: Bergen
Meldinger: 1,392
|
Sv: Har barna forandra seg etter at de begynte på stor avdeling i bhg?
|
|
Har merket forandringer, ja... Hun er fortsatt litt lat, så hun foretrekker at jeg kler på henne selv om hun fint klarer det selv.  Har hatt noen kamper å¨det, ja  Men hun er blitt mye tøffere! Hun har altid vært langt fremme språklig og lagt litt etter motorisk men nå klatrer hun over alt! Og om hun skal gå inne foretrekker hun å hinke.
Hun har nok plukket opp noen nye spennende ord og uttrykk og, her en dag kunne hun smilende fortelle meg at hun hatet meg... Tydligvis hadde hun ikke helt forstått betydningen av ordet  Hun proklamerte og at "når mamma finner seg kjæreste skal de gifte seg inni tissen"  Det dukker nok opp mer etterhvert tenker jeg. Bæsj og promp var gøy allerede før hun begynte på stor avdeling.
Hun leker greit med de andre barna, men i utetiden trekker hun mest mot de hun gikk på avdeling med i fjor. De går på en annen avdeling nå. Synes de andre barnaer veldig flinke til å ta i mot de små, vi får alltid en overstrømmende velkomst når vi kommer om morningen
|
30-09-2008, 14:31
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Feb 2005
Sted: i et grått hus
Meldinger: 2,477
|
|
|
Ja, forandret seg har han jo, men om det er pga stor avdeling eller at han rett og slett er blitt større er ikke greit å vite.
Han har blitt mye flinkere til å prate, og lek med andre barn går jo mye greiere når man får formidlet hva man ønsker.
Lillemann på 3 år er bestevenner med ei jente på snart 3 år, og en gutt på 5. De roper " hei" til hverandre og styrter frem og klemmer og koser på hverandre hver morgen.
Lillemann har en storebror som kan mange spennende ord, men lillemann er klar over at de fleste liker man ikke blir sagt.... Men " promp", "rap" "bæsj" og "tiss" er utrolig morsomt.
Bøkene med Tutomaten og Arkimedes i prompeland lånte jeg egentlig med tanke på stoprebror, men jeg tror det er lillemann som ler best.
|
|
30-09-2008, 14:35
|
|
Æresmedlem
Medlem siden: Jan 2005
Sted: Rogaland
Meldinger: 18,901
|
|
|
Vi merker en veldig utvikling hos poden for tiden. Både sosialt, språklig og motorisk. Det går så fort at en stakkar mamma knapt henger med i svingene. Jeg blir så overrasket over de kompliserte og lange setningene han svarer med noen ganger! Jeg regner med det følger alderen, for han har altså ikke begynt på stor avdeling.
|
|
30-09-2008, 20:59
|
|
Supermedlem
Medlem siden: May 2006
Sted: sør-trøndelag
Meldinger: 520
|
|
|
Ja,hun har det.Hun har alltid vært veldig selvstendig,vil ikke ha noe hjelp til påkledning.Helt til hun blir helt oppgitt hvis hun ikke får det til,da kan jeg hjelpe henne..Er ikke enkelt å prøve å være selvstendig,når hun oppdager at hun ikke greier alt.Blir så trist da.
Hun er mer aktiv etter hun begynte på storbarns,merker at aktivitets nivået er høyere der,mer høylytt..
Hun utvikler seg mer motorisk,de er mye mer ute å hun får brukt kroppen mer.
|
|
30-09-2008, 21:53
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Dec 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 4,520
|
|
|
Snuppa begynte på storbarnsavdeling ved nyttår. Da var det som å skru på en bryter språklig. På bare et par uker skjedde det enorme forandringer i språket. Motorisk har hun alltid vært veldig flink, så på det området har vi ikke merket noen særlig forskjell.
I tillegg har hun blitt flinkere til å ikke være så personavhengig. Før lekte hun bare med en venninne og var helt satt ut om hun ikke var der. Nå har hun flere forskjellige venner, så hun blir ikke så "utsatt".
Og så har hun fått introdusert tiss-bæsj-promp-humor. Jippy!
|
30-09-2008, 22:00
|
|
Æresmedlem
Medlem siden: Mar 2002
Sted: Farmen
Meldinger: 10,511
|
|
|
Vesla har gått i en liten grendebarnehage, 0-6 års med få barn, og forskjellen i høst for henne er jo at storebroren har begynt på skolen. Ettersom alle de store guttene ble borte, har det nok blitt mindre herjing, og nå blomstrer "prinsesse-faktoren", da det ikke er 03 eller 04-gutter i barnehagen nå...
01-10-2008, 15:47
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Jan 2006
Sted: Bergen, vel
Meldinger: 4,319
|
|
|
Snuppa har alltid gått på 0-6 års avdelinger, så vi merker heller ikke den store forskjellen. Prompehumoren er nok alderbetinget, finnes ikke noe festligere enn å si "God natt, rumpe!"
|
01-10-2008, 21:59
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Sep 2005
Sted: Sør Trøndelag
Meldinger: 3,709
|
|
|
Merker ikke så store forskjellen, annet enn at promp og bæsj har blitt det morsomste i verden og at han er fast bestemt på å følge kleskoden til storguttene, også har han blitt mer brutal. Språk er han alt veldig tidlig ut på, men merker at han forteller mer om ting som har skjedd.
Men til det jeg skulle si; jeg har også en som ikke er så god på å leke med andre. Men det er muligens at han ikke har tid/ro på seg til det. Og dessuten ender det ofte opp i krangling.
|
02-10-2008, 13:23
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Mar 2005
Sted: Follo (Langhus)
Meldinger: 5,173
|
|
|
Heldigvis ingen store forandringer her ennå.
Men så er det mest 3 åringer på avdelingen, og ingen 5 åringer. Kan jo ha litt å si det også vil jeg tro.
|
 |
|
Diskusjonsverktøy |
|
Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 19:48.
|