Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Klubber > Barselklubber > Eldre barn > 2005

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 13-04-2006, 15:31   #1
Medlem

Vips® sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Meldinger: 485
MP Rating: 0% (0)
Vips® har mye å være stolt av.Vips® har mye å være stolt av.Vips® har mye å være stolt av.Vips® har mye å være stolt av.Vips® har mye å være stolt av.Vips® har mye å være stolt av.Vips® har mye å være stolt av.Vips® har mye å være stolt av.Vips® har mye å være stolt av.Vips® har mye å være stolt av.Vips® har mye å være stolt av.
Har dere også urolige barn?

Jeg bare lurer på hvordan er barna deres? Kanskje jeg begynner å bli gammel eller no, men jeg blir ganske sliten av denne urolige karabaten min. Har dere det også sånn?

William står opp om morran og løper rundt i huset. Finner noe å krabbe på og så kryper han opp på toppen av tripp trapp stolen og kikker ut litt, mens han ommøblerer på pyntegjenstandene. Jeg tar ham ned, er jo redd han skal dette ned og slå seg. Da løper han inn på stua og åpner opp til ovnen og hvis han har noe i hendene så prøver han å putte det inn, men da er jeg jo allerede der og fjerner ham og siere fy, så løper han til cd spilleren. Trykker på knappen for å få ut cd`n. Rapper cd`n før jeg rekker bort og så løper han inn på rommet finner step benken min som er der og krabber opp på den for å komme opp på bordet og opp i vinduskarmen.
På tripp trapp stolen hans har vi fjernet bøyla for han satt aldri innenfor den alikevell, han skal bare krabbe opp på bordet. Det hjalp litt etter at v tok av bøylen og satte ned det øverste trinnet.
Her på dataen har jeg ikke mulighet til å sitte i det hele tatt, siden da ommøblerer han hele datarommet før jeg rekker å logge inn
Heldigvis sover han nå godt om natta, og for det meste sover han greit om dagen også.
Nå når pappaen kommer hjem skal han få på en grind foran døra til rommet sitt, sånn at jeg ihvertfall skal kunne få gå på do i fred

Det er sikker sånn det er å ha ettåringer, jeg har bare glemt hvordan et var
Gammel 13-04-2006, 15:56   #2
Tidl. bruker
Gjest

Meldinger: n/a
Sv: Har dere også urolige barn?

Akkurat som å høre Nora det der Sitter aldri i ro! Hun er utrolig slitsom til tider
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 13-04-2006, 16:12   #3
inord
Gjest

Meldinger: n/a

For å si det sånn; etter to dager med påskeferie og barnehagefri, begynte jeg å grue meg til 4 uker sommerferie ( ikke på ordentlig altså) Hadde helt glemt hvordan det var å være alene hjemme med en liten rakker Men en veeeldig skjønn rakker da
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 13-04-2006, 19:48   #4
Medlem

Vips® sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Meldinger: 485
Vips® har mye å være stolt av.Vips® har mye å være stolt av.Vips® har mye å være stolt av.Vips® har mye å være stolt av.Vips® har mye å være stolt av.Vips® har mye å være stolt av.Vips® har mye å være stolt av.Vips® har mye å være stolt av.Vips® har mye å være stolt av.Vips® har mye å være stolt av.Vips® har mye å være stolt av.

Godt å høre at andre har det sånn. Nå er trollet vårt i seng og vi får nyte noen timer "alene". Og besøke noen.................det får vente til han har fylt 2år minst
Gammel 13-04-2006, 20:12   #5
Seniormedlem

Medlem siden: Jul 2004
Sted: Vestlandet
Meldinger: 1,806
Minon har en strålende fremtid.Minon har en strålende fremtid.Minon har en strålende fremtid.Minon har en strålende fremtid.Minon har en strålende fremtid.Minon har en strålende fremtid.Minon har en strålende fremtid.Minon har en strålende fremtid.Minon har en strålende fremtid.Minon har en strålende fremtid.Minon har en strålende fremtid.

Jeg har en rotejente her jeg også, men hun er i grunnen ganske rolig likevel. Hun både går og småløper rundt og rører på ting, men gjør aldri de helt store tingene *bank i bordet*

Lillemoren har vært veldig ivrig på å komme seg ut av tripp trapp stolen, men av hensyn til hennes sikkerhet og det at det er flere som trenger hjelp mens vi spiser, så har vi gått til anskaffelse av vognsele til stolen hennes. Det merkelige er at selv om den ikke er stramt på, så prøver hun ikke reise seg av stolen heller..... Så nå koser vi oss med måltidene hele familien.

Har hatt et ganske aktivt eksemplar her for noen år siden, så jeg vet at det kan være nokså strevsomt....

Det jeg synes er litt morsomt med den unge damen min det er at hun kan så mange ord. Ingen av de andre som har vært så tidlig. Hun er bare 13 mnd, og skravler i ett. Hun sier mamma, pappa, navnet på to av søskene sine. Hun sier sitte her, tutta, gikke (drikke), se, der, gakk gakk, AU, NEI, hade. Det kommer nye ord hele tiden. Lurer på hvor hun kommer fra

Blir spennende å se om hun fortsetter å være en rolig utgave eller om hun tar seg mer ut etterhvert.

Lykke til med løpingen i allefall

Gammel 13-04-2006, 20:15   #6
Seniormedlem

Medlem siden: Mar 2005
Sted: Oslo
Meldinger: 1,622
ronja76 har et ubeskrivelig bra rykte.ronja76 har et ubeskrivelig bra rykte.ronja76 har et ubeskrivelig bra rykte.ronja76 har et ubeskrivelig bra rykte.ronja76 har et ubeskrivelig bra rykte.ronja76 har et ubeskrivelig bra rykte.ronja76 har et ubeskrivelig bra rykte.ronja76 har et ubeskrivelig bra rykte.ronja76 har et ubeskrivelig bra rykte.ronja76 har et ubeskrivelig bra rykte.ronja76 har et ubeskrivelig bra rykte.

Lillegull holder også et forrykende tempo, det har han gjort det siste halvåret. Han er sinnsykt nysgjerrig og skal sjekke ut alt han ser. I det siste har han dessuten blitt svært så bestemt, legger seg på gulvet og sparker og hyler når han ikke får lov til det han vil. Synes faktisk det er mye mer slitsomt enn å fotfølge han overalt. Hadde det vært mulig, hadde jeg latt han få stille nysgjerrigheten og lekelysten sin så mye han ville. Men han kan jo ikke få leke med brødkniven eller åpne og lukke døra til fryseren i et kvarter.

Lurte faktisk på å legge ut en tråd om akkurat det, for jeg er litt usikker på hvordan man skal drive grensesetting overfor ettåringer.
ronja76 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 13-04-2006, 20:45   #7
Seniormedlem

Medlem siden: Mar 2005
Sted: Oslo
Meldinger: 1,622
ronja76 har et ubeskrivelig bra rykte.ronja76 har et ubeskrivelig bra rykte.ronja76 har et ubeskrivelig bra rykte.ronja76 har et ubeskrivelig bra rykte.ronja76 har et ubeskrivelig bra rykte.ronja76 har et ubeskrivelig bra rykte.ronja76 har et ubeskrivelig bra rykte.ronja76 har et ubeskrivelig bra rykte.ronja76 har et ubeskrivelig bra rykte.ronja76 har et ubeskrivelig bra rykte.ronja76 har et ubeskrivelig bra rykte.

La inn en tråd på "lek, stimulering og oppdragelse". Kom gjerne med råd hvis dere har noen.
ronja76 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 13-04-2006, 21:14   #8
VIP-Medlem

Pearly sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Sted: Kristiansund
Meldinger: 6,291
Pearly har et ubeskrivelig bra rykte.Pearly har et ubeskrivelig bra rykte.Pearly har et ubeskrivelig bra rykte.Pearly har et ubeskrivelig bra rykte.Pearly har et ubeskrivelig bra rykte.Pearly har et ubeskrivelig bra rykte.Pearly har et ubeskrivelig bra rykte.Pearly har et ubeskrivelig bra rykte.Pearly har et ubeskrivelig bra rykte.Pearly har et ubeskrivelig bra rykte.Pearly har et ubeskrivelig bra rykte.

Her har jeg også en som er over alt HELE tiden.....men har grind inn til kjøkkenet og baderomsdøra igjen. Han er blitt flink til å holde seg unna ting han ikke får borti nå også enn hva han var før
Gammel 16-04-2006, 04:40   #9
Supermedlem

pumama sin avatar

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Trondheim
Meldinger: 1,153
pumama har mye å være stolt av.pumama har mye å være stolt av.pumama har mye å være stolt av.pumama har mye å være stolt av.pumama har mye å være stolt av.pumama har mye å være stolt av.pumama har mye å være stolt av.pumama har mye å være stolt av.pumama har mye å være stolt av.pumama har mye å være stolt av.pumama har mye å være stolt av.

Morsomt! Må le litt

Som en beskrivelse av Viktoria ditte, høgt og lavt og full av energi!!
Data på dagtid e stort sett berre å gløyme, ho he allerede klart å reve av nåken knappa på laptopen so no e d slutt.. Men heldigvis søv ho på natta

(men d gjer ikkje ej Vertfall ikkje i natt... HATA NATTEVAKT)
Gammel 13-04-2006, 23:36   #10
VIP-Medlem

Medlem siden: Jan 2002
Sted: Østlandet
Meldinger: 9,738
MP Rating: 100% (2)
Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.

Denne gangen er jeg heldig og kan si: nei, Liten er ikke kjempeaktiv! Han er en aktiv gutt, med masse fart og masse humor og spillopper, men han er ikke overaktiv! Han har stunder hvor han kommer for kos, stunder hvor han setter seg stille ned med én leke i 5 minutter eller mer, stunder hvor han leker med et puslespill eller kommer med en bok for å sitte i fanget og lese.

Nå har jeg allerede 2 som enda ikke er så store og de har begge vært overaktive. Det er ingen pyntegjenstander hjemme hos oss. Sofaene klatres i, stolene brukes til å komme opp for å se ut vinduet, klå på benken eller som trapp for å komme opp på spisebordet og dingle på lampa. Knottene på komfyren ligger i en kjøkkenskuff, det er lås på den skuffen som barna ikke får røre i, alle benkeskapene har barnesikring, vi har trappegrind. Alt dette gjør min hverdag lettere: det er mindre "nei" og "ikke" og mer avslappet. Selvsagt har jeg hjertet i halsen når en liten tass klatrer popp på Kiddo-stolen og står på øverste plata uten å holde seg, men jeg hindrer ham ikke. "Sett deg ned, mamma blir engstelig når du står sånn. Det er så fort gjort at du mister balensen og slår deg." det hører han hver gang han står på toppen. Om han ikke setter seg ned setter jeg ham på gulvet (med masse hyl og skrik, selvsagt). Han klatrer på den høye krakken ved vasken og vil vaske hendene. Selvsagt er det skummelt når han står der på tå, men hva lærer han om jeg tar han ned? Så jeg lar være. Selv når jeg tror at han vil falle av stolen lar jeg være å gjøre noe til han er i fallet og bare demper det for ham. Jeg orker ikke være redd hele tiden og om jeg tar han bort før det går galt gjør han det samme om og om igjen. Derosm jeg bare er i nærheten og kan begrese "skadene" lærer han og er faktisk mer forsiktig neste gang (dette gjaldt ikke for min mellomste, hun måtte holdes unna det som var farlig fordi hun ikke lærte noe før hun var betydelig større). Selvsagt stopper jeg ham fra å gjøre ting som er farlig for ham! Ofte ender det opp med at jeg bare er der ved siden av ham og forteller hva som er farlig og hvorfor og hvilken konsekvens det vil få (eks: vedovnen til svigers er varm, om han tar på den vil han få forferdelige brannskader og det er derfor ikke lov, jeg sitter ved siden av ham og vi kjenner på varmen på avstand og etterhvert har han nå fått respekt for det).

Du må kjenne på hvor mye du orker å si nei. Du må finne ut hvordan du kan begrense det du ikke orker. Så må du forsøke å definere hvor mye han faktisk lærer av at du sier nei/avleder og se hvor det er håp om at han snart vil forstå hva du ikke vil at han skal gjøre. Prioriter de 2-3 viktigste tingene, de du absolutt vil ha fremme, men som han ikke får røre. Finn ut hva du vil ha fremme som han kan klå på, selv omd et ikke er ønsket, sånn at det ikke lenger er så spennende. Forsøk å gi oppmerksomhet når ha gjør det rette og slutt å gi oppmerksomhet når han gjør det du ikke liker.

...tror dette blie litt usammenhengenede, jeg er trøtt . Håper likevel jeg kunne komme med noen tanker som kan være til hjelp når det er som mest slitsomt å holde ut med en småtass som skal gjøre alt mamma ikke vil at han skal gjøre
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 23:04.