Tenkte jeg kunne samle litt linker med nyttig info til de som har blitt enslig, og til oss som trenger en oppdatering innimellom
. Fint om denne kan settes som viktig!
Har dere delt bosted (50-50 løsning er ikke denne informasjonen relevant). Man har kun krav på enslige stønader hvis man har
mer enn 60% av omsorgen for barn(a).
Har man hovedomsorgen har man krav på en del fra NAV. For detaljert beskrivelse se
her!! :
* Overgangsstønad
Får man i opptil tre år når det minste barnet er under 8 år. OS reduseres utfra inntekt.
Etter tre år mister man OS, men beholder fortsatt en ekstra barnetrygd og støtte til barnetilsyn om man fortsatt er alene og er jobbsøkende, er i jobb eller student.
Det er også mulig å søke om å utvide OS perioden om du er student/arbeidsledig.
Hva får jeg i OS??
* Stønad til barnetilsyn
NAV Trygd dekker 64% av barnetilsynskonstnadene hvis man er i arbeid, studerer eller aktivt arbeidssøkende (og ikke tjener over 6G).
* Utvidet barntrygd
Får en ekstra barnetrygd
* Ekstra småbarnstillegg
Man får 660 kr i småbarnstillegg hvis barnet er under tre år, og man mottar FULL Overgangsstønad.
* Utdanningsstønad
Får man dersom man tar nødvendig utdanning for å forsørge seg selv ved eget arbeid. For de som ikke har høyere utdanning fra før.
* Stønad til flytting pga jobb
Man får tilskudd til flytting, hvis det er nødvendig for å komme i arbeid
Utbetalingsdatoer
I tillegg:
Barnebidrag
Du vil også motta
barnebidrag hvis du har hovedomsorgen for barnet. Dette vil variere utfra inntekt til mor og far, samvær og alder på barnet.
Regn ut barnebidraget
Bostøtte
Litt trang økonomi? Sjekk om du har krav på bostøtte.
Et annet tips er å sette av penger til kvartalsvise regninger (som strøm, tvlisens, forsikringer) HVER mnd. Så slipper man å få veldig trang økonomi enkelte mnd.
Beregne bostøtte
Skatteklasse 2
Enslig forsørgere får skatteklasse 2, og sparer med dette litt over 9000 kr i skatt i året. Foreldre som har delt omsorg, kan ha skatteklasse 2 feks annethvert år.
PS! Tips meg gjerne hvis det er noe mer som bør være med