*Under utarbeidelse*
Her skal det komme mye info om tøybleier.
Savner du info eller har noe å tilføye så skriv det ned, og jeg skal fikse det! Jeg vet det er mange erfarne tøybleiedamer her inne som kan bidra med informasjon. Legg gjerne med bilder av bleier og merke på bleien.
- Hvorfor velge tøybleier?
*Miljø*
Du sparer miljøet for ca 1 tonn søppel pr bleiebarn.
Dette skriver www.gronnhverdag.no
- Produksjonen utgjør den største miljøbelastningen når du bruker engangsbleier. Det brukes olje, naturgass, treråvarer og flere kjemikalier under produksjonen. For å dekke et barns behov gjennom hele bleieperioden trengs det rundt 5000 engangsbleier. Disse 5000 bleiene skal dessuten transporteres gjennom flere ledd og tilslutt ende som avfall, det blir rundt ett tonn per barn.
- Engangsbleier er vanskelig å håndtere på en miljøvennlig måte når de blir avfall. De har lav forbrenningsverdi på grunn av høyt væskeinnhold, og de gir utslipp av klimagassen metan hvis de legges på deponi/fylling. Noen komposteringsanlegg lykkes med å kompostere bleiene, men plasten i bleiene gjør at dette ikke er idéelt.
- En svensk undersøkelse (februar 2004) sammenligner forskjellige bleietyper og konkluderer med at tøybleien er mest miljøvennlig. Undersøkelsen viser også at miljømerkede engangsbleier er mer miljøvennlige enn de som ikke er miljømerket.
*Økonomi*
Det er billigere å bruke tøybleier. Hvor mye billigere kommer ann på hvordan tøybleieløsning man velger.
Å begynne med tøybleier er en forholdsvis stor engangsinvistering, men på sikt lønner det seg. Du kan også selge bleiene eller spare de om du har/skal ha flere barn.
*Velvære*
Å være pakket inn i plast i flere år kan umulig være behagelig. Tøybleien er i myk og behagelig.
Ville du selv hatt papirtruser eller tøytruser?
Tøybleier lukter mye mindre enn papirbleier.
*Helse*
Tøybleier er bra for barnehuden! Tøybleier slipper inn luft til huden i mye større grad enn engangsbleier. Bleieutslett er svært vanlig hos barn. I motsetning til hva produsenter av engangsbleier påstår, har den tørre følelsen de gir ingen effekt på bleieutslett. Barn som er plaget med bleieutslett blir gjerne anbefalt å gå over til tøybleier, og mange blir kvitt plagene da. Mange engangsbleier inneholder også lotion og kjemiske stoffer som antas å kunne være skadelige for barnet.
Tøybleier gir større beskyttelse til stumpen når barnet lærer å gå. Enkelte småbarnsspesialister i USA tror økende bekkenproblemer og ryggproblemer kan ha sammenheng med at stumpen er lite polstret ved bruk av tynne engangsbleier. Det harde trykket stumpen får når barnet faller forplanter seg oppover ryggraden. Husk at småbarn vil falle temmelig mange ganger på rumpa når de lærer å gå. Og tøybleier gir naturlig en litt mykere landing enn tynne papirbleier.
Temperaturen i pungen hos guttebarn er målt til å være en grad høyere hos barn med engangsbleier enn hos barn med tøybleier. Man stiller spørsmål i om det på sikt kan gi dårligere sædkvalitet.
Sakset fra
www.kenguruloftet.no
*Bleieavveninnig*
I snitt blir tøybleiebarn tørre ca et halvt år før engangsbleiebarn. Det er en enkel grunn til dette: Barn i tøybleier kjenner at de er våte og kan skjønne sammenhengen mellom at de slipper opp for urin og at bleien blir våt. Dette er det vitale første skrittet i å slutte å bruke bleier.
Det er også et faktum at i 1989 ble de fleste barn tørre i 2-årsalderen. De siste 15 årene har bleieperioden økt dramatisk slik at de fleste barn ikke slutter med bleier før de er ca 3 år, mange bruker bleier enda lenger.
Sakset fra
www.kenguruloftet.no
*Tøybleier er gøy!*
Ja, bare prøv!
Jeg har et mye bedre forhold til bleieskift etter jeg byttet over fra papir til tøy. Jeg elsker å bytte bleier og jeg elsker å ta rene bleier ut av vaskemaskinen.
Hvilken farge skal vi ta på nå? spør jeg sønnn min og lar han velge bleie selv. Jeg snakker mer enn gjerne om bleiene til alle som vil høre mens de som bruker papirbleier synes jeg er rar. Jeg elsker å bruke tøybleier på barnet mitt!
Dette er sakset fra
www.kenguruloftet.no:
Folk prøver tøybleier av mange årsaker, men hadde de ikke trivdes med det ville de neppe fortsatt med det. Ikke bare fortsetter de å bruke tøybleier: tøybleier blir den hyggelige delen av klesvasken, og brukerne har også en glødende iver etter å fortelle omverdenen om bleiene sine, og snakker med glede om det dersom de får anledning til det.
Man finner nok ingen som har dette forholdet til engangsbleier. Man kan skylde på at tøybleiebrukere føler de må ta sitt valg i forsvar. Det er nok ikke den eneste årsaken. Det kan se ut til at det noe ved disse bleiene appellerer til dypere foreldreinstinkt, ved at det føles godt å stelle bra for barnet. Mulig handler det også om at tøybleier ligner mer et klesplagg enn en bleie. Og hvilke kvinner er det som ikke elsker å snakke om klær?