Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Klær og utstyr > Alternativt barneutstyr
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 15-10-2008, 10:08   #1
Medlem

HollyAmi sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Nordpå!
Meldinger: 236
MP Rating: 0% (0)
HollyAmi har mye å være stolt av.HollyAmi har mye å være stolt av.HollyAmi har mye å være stolt av.HollyAmi har mye å være stolt av.HollyAmi har mye å være stolt av.HollyAmi har mye å være stolt av.HollyAmi har mye å være stolt av.HollyAmi har mye å være stolt av.HollyAmi har mye å være stolt av.HollyAmi har mye å være stolt av.HollyAmi har mye å være stolt av.
hm Tøybleie-spørsmål...

Vi bruker BumGenius lommebleier og BG formsydde bleier til vår 4 mnd gammel gutt.
For det første: han er stortisser, og jeg har ikke funnet en "holdbar" løsning til natta. Jeg har prøvd å fylle ekstra i lommebleia (store Hemp Babies-innlegg som jeg tuller rundt lommebleieinnlegget), men det holder ikke. Bleia blir også så stor, at jeg synes ikke jeg kan fylle mere i...

Gutten får mye lettere (!) rød rumpe av tøybleia. Det hadde jeg altså ikke trodd han skulle få, trodde det var mer hudvennlig med tøybleie. Men vi vasker tøybleiene med Neutral, og skyller ekstra. Jeg skifter tøybleie senest hver 3. time, fordi han tisser så mye. Spiller ingen rolle om det er lommebleia eller den formsydde (bambus?).
I tillegg synes han lugter ubehagelig sterkt i bleieområdet når vi bruker tøybleie.

Er det noen som kan hjelpe meg litt på vei her?

mars 06

juni 08

HollyAmi er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 15-10-2008, 12:39   #2
Seniormedlem

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 1,960
tuuli har et ubeskrivelig bra rykte.tuuli har et ubeskrivelig bra rykte.tuuli har et ubeskrivelig bra rykte.tuuli har et ubeskrivelig bra rykte.tuuli har et ubeskrivelig bra rykte.tuuli har et ubeskrivelig bra rykte.tuuli har et ubeskrivelig bra rykte.tuuli har et ubeskrivelig bra rykte.tuuli har et ubeskrivelig bra rykte.tuuli har et ubeskrivelig bra rykte.tuuli har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Tøybleie-spørsmål...

Ang. rødhet så blir noen barn lettere røde av syntetiske stoffer, som bla BGs lommebleier er laget av. Det er også et problem hvis bleia blir for våt, og hvis du har en stortisser kan jo bleia fort være det som er årsaken.

Vi har ikke hatt behov for ekstra innlegg om natten før i det siste, og for oss funker innlegget fra Hempbabies veldig bra. Men vi har ingen stortisser, altså. men du burde kanskje prøve helt uten de innleggene som følger med og bare feks bruke hamp eller bambus? Microfiber har en tendens til å fungere som en svamp og skvise ut væsken, mens naturmaterialene holder bedre på det. Hempbabiesinnelggen er jo også tynnere enn de som hører med til BG, og dermed kan du jo ha flere innlegg i på en gang.

Ammoniakklukt, spesielt i nattbleia, er nok bare noe man må leve med. Men hvis lukten sitter i selv etter vask, burde du strippe bleiene(1 spisekjse natron i forvaskkammeret, 1 ss eddik i tøykyknerkammeret, vask på 90 grader). Og så er det end el som mener at neutral setter mer lukt på bleiene enn Blenda Sensitive. Har ikke noe erfaring med det selv.

tuuli er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 15-10-2008, 13:24   #3
Seniormedlem

benja2 sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Meldinger: 1,668
MP Rating: 100% (2)
benja2 har et ubeskrivelig bra rykte.benja2 har et ubeskrivelig bra rykte.benja2 har et ubeskrivelig bra rykte.benja2 har et ubeskrivelig bra rykte.benja2 har et ubeskrivelig bra rykte.benja2 har et ubeskrivelig bra rykte.benja2 har et ubeskrivelig bra rykte.benja2 har et ubeskrivelig bra rykte.benja2 har et ubeskrivelig bra rykte.benja2 har et ubeskrivelig bra rykte.benja2 har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg bruker bum genius til både 2 åringen min og han på 7 mnd. Men jeg har aldri brukt bum genius som natt bleie, hverken til den minste eller største. På natten her vi brukt Drybees nighttime fleece pocket som vi selv fyller med hva det måtte være av innlegg, og den er suuuuuuuuper. Aldri gjennombløt baby. Til 2 åringen måtte vi faktisk gå over til papir på natten fordi vi rett og slett ikke finner tøybleier som funker på natten pga stortisser.
Jeg har prøvd mange bleier til mine små, min erfaring er at på dagen er bumgenius aller best.

Sist endret av benja2; 02-11-2008 kl 10:01.
benja2 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 15-10-2008, 20:46   #4
Medlem

Medlem siden: Nov 2006
Meldinger: 90
varom har mye å være stolt av.varom har mye å være stolt av.varom har mye å være stolt av.varom har mye å være stolt av.varom har mye å være stolt av.varom har mye å være stolt av.varom har mye å være stolt av.varom har mye å være stolt av.varom har mye å være stolt av.varom har mye å være stolt av.varom har mye å være stolt av.

Hvor mye vaskemiddel bruker dere da? Det kan hende at dere bruker for mye vaskemiddel hvis ungen blir sår av bleiene. Prøv å kjøre maskinen på en 60 graders vask uten vaskemiddel neste gang etter at dere er "ferdig" med å vaske bleiene for å fjerne eventuelle vaskemiddelrester. Hvis dere bruker skyllemiddel eller mye vaskemiddel på andre klær kan det være rester i maskinen som gjør at bleiene ikke blir helt fri for såpe/skyllemiddel. Rens filteret i maskinen jevnlig for å unngå at det ligger noe i maskinen som gjør at vasken ikke blir helt ren.

En runde med kald skylling i vaskemaskinen før hovedvasken hindrer foresten lukt og gjør at bleiene blir renere.

Da gutten vår var 4 måneder brukte vi papirbleier fordi vi ikke fant en god tøybleieløsning om natten. Men nå vet vi bedre

"Happy hempys" med fleece mot huden og et stort bambusinnlegg inni + ullbukse gjør susen.
varom er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 16-10-2008, 14:19   #5
Medlem

HollyAmi sin avatar

HollyAmi har mye å være stolt av.HollyAmi har mye å være stolt av.HollyAmi har mye å være stolt av.HollyAmi har mye å være stolt av.HollyAmi har mye å være stolt av.HollyAmi har mye å være stolt av.HollyAmi har mye å være stolt av.HollyAmi har mye å være stolt av.HollyAmi har mye å være stolt av.HollyAmi har mye å være stolt av.HollyAmi har mye å være stolt av.

Sitat:
Opprinnelig postet av varom Vis post
Hvor mye vaskemiddel bruker dere da? Det kan hende at dere bruker for mye vaskemiddel hvis ungen blir sår av bleiene. Prøv å kjøre maskinen på en 60 graders vask uten vaskemiddel neste gang etter at dere er "ferdig" med å vaske bleiene for å fjerne eventuelle vaskemiddelrester. Hvis dere bruker skyllemiddel eller mye vaskemiddel på andre klær kan det være rester i maskinen som gjør at bleiene ikke blir helt fri for såpe/skyllemiddel. Rens filteret i maskinen jevnlig for å unngå at det ligger noe i maskinen som gjør at vasken ikke blir helt ren.

En runde med kald skylling i vaskemaskinen før hovedvasken hindrer foresten lukt og gjør at bleiene blir renere.

Da gutten vår var 4 måneder brukte vi papirbleier fordi vi ikke fant en god tøybleieløsning om natten. Men nå vet vi bedre

"Happy hempys" med fleece mot huden og et stort bambusinnlegg inni + ullbukse gjør susen.
Vi bruker ikke skyllemiddel på noen klær overhodet, så det kan det ikke være. Jeg skyller alltid bleiene i kaldt vann når jeg skifter ham for å hindre at bleiene lukter altfor mye FØR vask.
De bambusinnleggene jeg har er de man bretter i tre "deler" og kan tulle utenpå orginalinnleggene til BG.
Tror jeg må prøve noen av bleieforslagene deres, for her brukes det nemlig også papir om natten... jeg ville jo egentlig bruke tøybleier 100%...

Men det med syntetisk stoff... BG har vel egentlig kun syntetisk stoff både utenpå og inni lommebleiene? Til og med i de formsydde bambusbleiene er det vel brukt syntetisk absorberende materialer...?

Tusen takk for tilbakemeldinger!

mars 06

juni 08

HollyAmi er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 16-10-2008, 15:01   #6
Seniormedlem

minsten sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: over to broer...
Meldinger: 1,777
minsten har en strålende fremtid.minsten har en strålende fremtid.minsten har en strålende fremtid.minsten har en strålende fremtid.minsten har en strålende fremtid.minsten har en strålende fremtid.minsten har en strålende fremtid.minsten har en strålende fremtid.minsten har en strålende fremtid.minsten har en strålende fremtid.minsten har en strålende fremtid.

EN ting jeg tenker på når du skriver at du bruker BG med medfølgenden innlegg:

1. mange tåler ikke suedecloth, det som er innerst i BG og blir rød av dette. min gutt inkludert.
2. det er svært vanskelig å få ut all såpen fra mikrofiberinnleggene til BG siden de er så tykke. mikrofiber generelt holder veldig godt på såpe.. så kanskje prøve en lommebleie med fleece eller bomull innerst??? og så fylle med innlegg i bambus, hamp eller bomull??? (kan fint bruke godt innvaskete vaskekluter og!! )

ellers som nattbeleieløsning: vi måtte over til TB om natten da papir ikke holdt i det hele tatt for oss... vi bruker Pt'tit bamboo med diverse innlegg i hamp, bambus og bomull inni og en tykk nøstebarn ullbukse utenpå!! blir rimelig svært bak, men etterhvert som bleier og innlegg er godt innvasket absroberer de utrolig godt og vi har kunnet gå ned litt på antall innlegg. det vil alltid lukte endel av nattbleien om barnet tisser i løpet av natten, da det godgjør seg en god del timer før skift, men min erfaring er at mikrofiber og hamp lukter verre enn bambus og bomull.

send spesielt mikrofiberinnleggene gjennom en vask uten vaskemiddel og se om det skummer når de skylles. da vet du at du har en maskin som er så vannsparende at den har problemer med å vaske ut såpen av dem.

får håpe du finner en løsning på problemet og at dere finner en løsning som funekr for dere!!!
Gammel 16-10-2008, 15:05   #7
VIP-Medlem

Dolly sin avatar

Medlem siden: Jul 2004
Sted: Verdalen i rogaland
Meldinger: 5,193
MP Rating: 100% (1)
Dolly har et ubeskrivelig bra rykte.Dolly har et ubeskrivelig bra rykte.Dolly har et ubeskrivelig bra rykte.Dolly har et ubeskrivelig bra rykte.Dolly har et ubeskrivelig bra rykte.Dolly har et ubeskrivelig bra rykte.Dolly har et ubeskrivelig bra rykte.Dolly har et ubeskrivelig bra rykte.Dolly har et ubeskrivelig bra rykte.Dolly har et ubeskrivelig bra rykte.Dolly har et ubeskrivelig bra rykte.

Bruker du ull utenpå de formsydde? evt. rispapir..

Noen tåler ikke det som er inni BG mi snuppe tåler det fint og har kun vert sår av libero plastbleier når hun var nyfødt..

men hun blir veldig rød når jeg har rispapir..

Sist endret av Dolly; 16-10-2008 kl 15:21.
Dolly er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 30-10-2008, 23:33   #8
Supermedlem

Geitrams sin avatar

Medlem siden: May 2007
Meldinger: 1,224
Geitrams har en strålende fremtid.Geitrams har en strålende fremtid.Geitrams har en strålende fremtid.Geitrams har en strålende fremtid.Geitrams har en strålende fremtid.Geitrams har en strålende fremtid.Geitrams har en strålende fremtid.Geitrams har en strålende fremtid.Geitrams har en strålende fremtid.Geitrams har en strålende fremtid.Geitrams har en strålende fremtid.

Sitat:
Opprinnelig postet av HollyAmi Vis post
Men det med syntetisk stoff... BG har vel egentlig kun syntetisk stoff både utenpå og inni lommebleiene? Til og med i de formsydde bambusbleiene er det vel brukt syntetisk absorberende materialer...?

Tusen takk for tilbakemeldinger!
BG har også økologiske AIO-bleier uten syntetisk stoff mot barnets hud.

Vi var litt plaget med at gutten vår ble rød i bleieområdet i begynnelsen med BG. Men etter overgangsperioden forsvant det helt. Nå blir han rød av papirbleier.

For oss er det som fungerer om natta BG lommebleier med begge innleggene, + en halv brettebleie som innlegg. Noen ganger bruker vi formsydde bambusbleier med ullbukse, og det har også fungert helt supert.
Gammel 31-10-2008, 00:26   #9
VIP-Medlem

snuppa sin avatar

Medlem siden: May 2002
Sted: Hjemme
Meldinger: 8,755
MP Rating: 100% (1)
snuppa har et ubeskrivelig bra rykte.snuppa har et ubeskrivelig bra rykte.snuppa har et ubeskrivelig bra rykte.snuppa har et ubeskrivelig bra rykte.snuppa har et ubeskrivelig bra rykte.snuppa har et ubeskrivelig bra rykte.snuppa har et ubeskrivelig bra rykte.snuppa har et ubeskrivelig bra rykte.snuppa har et ubeskrivelig bra rykte.snuppa har et ubeskrivelig bra rykte.snuppa har et ubeskrivelig bra rykte.

Min erfaring er at brettebleier eller formsydde med ull holder uansett hvor mye barnet tisser.
Dette er hva vi har brukt om nettene.
Gammel 31-10-2008, 11:57   #10
Medlem

HollyAmi sin avatar

Tusen takk for mange svar!!

Brettebleier holder ikke for oss. Det har jeg prøvd, selv med ull over.

Men det jeg har gjort nå er å strikke en bleiebukse til med et nøste lanolingarn jeg hadde tilovers etter første omgang strikking. Jeg har gjort om på mønstret så den sitter bedre rundt lårene, pluss at jeg har strikket rillestrikk istedet for glattstrikk. Denne buksa holder tett når jeg bruker de formsydde fra BG. Fornøyd!! Nattbleier har jeg enda ikke funnet en løsning på...

mars 06

juni 08

Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 12:03.