|
|
|
25-05-2008, 11:07
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Jan 2005
Sted: Vestlandet
Meldinger: 5,069
|
Har begynt å tenke på om jeg skal bruke tøybleier til nestemann, men er helt grønn på dette.
Hva trenger jeg og hvor mange av hver?
Hvordan brettes bleiene?
Noen gode tips?
Er det stor forskjell fra merke til merke?
Hvor kjøpes bleiene?
Noe jeg bør styre unna?
Er det billigere å kjøpe tøybleier fra USA? Kan få kollega til å ta med seg hjem for meg. Link til nettbutikker? Hvilke amerikanske merker bør jeg satse på?
|
|
|
25-05-2008, 12:01
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Aug 2006
Meldinger: 938
|
Sv: Tøybleier for dummies
|
|
Så gøy at du vurderer det! Jeg vil anbefale deg å melde deg inn på tettinntil, og å søke medlemskap i tøybleieklubben der, da kan du vite alt du trenger for å få dette til! Usa er forresten virkelig noe å satse på ja, du kan spare mye på det.
Hvilke bleier du bør satse på er litt avhengig av hvor mye jobb du er interessert i. Vi starta seint, og har brukt lommebleier og AIO(alt i ett). Til en nyfødt baby kan dette gå kjempefint, selvom jeg har intrykk av at mange starter med brettebleier. Men kom deg inn på tøybleieforumet på TI
|
25-05-2008, 22:25
|
|
VIP-Medlem
|
|
|
Takk, har meldt meg inn nå.
I utgangspunktet vil jeg ha det så lettvint som mulig, i alle fall i starten. Er det da best å begynne med lommebleier til en nyfødt? Hvilke merker bør jeg satse på? Er Fuzzi Bunz en lommebleie? Hva anbefaler dere meg å starte med og hva må jeg ha helt i starten?
Hvor er det best å bestille? Kan godt bestille fra utlandet, men tror ikke min kollega fra USA rekker å få pakken før han reiser. Så må være en nettbutikk som selger til Norge.
|
|
|
25-05-2008, 22:36
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Aug 2006
Meldinger: 938
|
|
|
Jeg starta som sakt seint, begynte med lommebleier. Jeg prøvde en lommebleie (bumgenius) på nevøen min på 6 uker, den satt som en skudd den, så jeg kan godt tenke meg at den passer en nyfødt.
Mange lommebleier er one size, kjempesmart med tanke på økonomi.
Fuzzybunz er ei lommebleie ja, kjempegode, men disse er såvidt jeg vet ikke one size. også har de knapper, noe som kan være et lite problem for klønete pappaer og by på utfordringer med unger med lopper i blodet.
Den bleien jeg er aller mest fornøyd med er bumgenius. Den sendes desverre ikke fra USA, den må enten kjøpes der eller så må du handle den i Norge. Andre gode bleier synes jeg er Fuzzy bunz og Happy Heinys. Alle lommebleier.
Sjekk cottontailbaby.com, kjempegod service
|
26-05-2008, 00:08
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Dec 2001
Sted: Harstad
Meldinger: 9,373
|
|
|
Når du bestiller fra USA så sjekk at de sender bleiene du vil ha til Norge før du bestiller. En del nettbutikker har sluttet å sende bestemte merker utenfor USA fordi de ikke vil ødelegge for de enkelte lands forhandlere. Bumgenius og Thirsties er blant merkene som man ikke lengre får kjøpt fra USA.
Hobbyblogg
|
|
|
26-05-2008, 09:45
|
|
VIP-Medlem
|
|
|
Sitat:
Opprinnelig postet av emin
Når du bestiller fra USA så sjekk at de sender bleiene du vil ha til Norge før du bestiller. En del nettbutikker har sluttet å sende bestemte merker utenfor USA fordi de ikke vil ødelegge for de enkelte lands forhandlere. Bumgenius og Thirsties er blant merkene som man ikke lengre får kjøpt fra USA.
|
OK, greit å vite. Er det stort sett billigere å handle bleiene fra USA enn i Norge? Er det 200 kr for varen som er grensen for toll og moms?
|
|
|
30-05-2008, 07:23
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Jan 2006
Sted: Oslo
Meldinger: 901
|
|
|
Jepp, 200 kr som er grensen ja. Latterlig lite egentlig med tanke på hvor lite man egentlig får for 200 kr. Men mne, slik er det nå engang bare...
Vil anbefale Ellas house, de har gratis frakt til Norge så framt du bestiller for over 5£, da kan man jo bare bestille i flere omganger... Ikke all verden utvalg der, men de formsydde er geniale bleier, og med innlegg i hamp kan bleien absorbere utrolig mye...
|
|
|
31-10-2008, 23:11
|
|
VIP-Medlem
|
|
|
Gutten er nå født og er blitt 6 uker gammel. Vurderer nå å begynne med tøybleier til ham, men det MÅ være lettvint, så brettebleier orker jeg ikke.
Hva anbefaler dere meg å kjøpe?
Hvilket merke?
Hvor mange bleier trenger vi om vi skal bruke TB som dagbleie nå i starten?
Hvordan vasker man TB?
Trenger jeg rispapir? Han får litt mm, men stort sett mme.
Trenger jeg ullbukser (kan ikke strikke så fint om jeg kan klare meg uten)
Trenger jeg snappies (heter det det?)
Hva slags innlegg anbefaler dere og hvor mange trenger jeg ?
Sist endret av millact; 31-10-2008 kl 23:13.
|
|
|
01-11-2008, 23:34
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Jan 2006
Sted: Oslo
Meldinger: 901
|
|
|
Sitat:
Opprinnelig postet av millact
Hva anbefaler dere meg å kjøpe? Til så små tror jeg at jeg ville gått for formsydde med sperrelag(enten ull eller PUL). Motherease sandys i bambus og thirsties fab fitted er bleier jeg selv liker veldig godt.
Ellers så er jeg veldig glad i Itti Bitti snap in one, men er litt usikker på hvordan de er på MM-bæsj. Fikk aldri prøvd det selv før lillesnuppa begnyte med fast føde.
Hvilket merke? Motherase sandys i bambus og thirsties fab fitted. Evt bambusbleiene fra Cloth nappies in bamboo, hemp, organic fabrics,terry squares, muslin squares, nappy bags, aplix, terry fabric, biodegrable liners, wraps, all made in Bristol.
Det kommer an på hvor ofte du vil vaske bleier. På en så liten en ville jeg nok regnet med minst 5-6 bleier pr dag for bare dagbruk. Så hvis du syns vasking hver 3. dag er passe så ville jeg gått for nærmere 20 bleier. En trenger mindre bleier etterhvert som de blir eldre.
Hvordan vasker man TB? Jeg vasker bleien mine sammen med kluter, håndklær, gulpekluter osv. Setter på et skylleprogram først, så et vanlig vaskeprogram på 60 grader der jeg bruker halv mengde(ca 20 ml)flytende vaskemiddel(feks blenda sensitive). Mange maskiner har en knap for ekstra skylling, og da er det lurt å bruke denne, men ejg har ikke det på min vaskemaskin. De formsydde og innlegg tørker jeg i trommel, men alt som inneholder PUL snortørker jeg.
Trenger jeg rispapir? Han får litt mm, men stort sett mme. Mange sier rispapir ikke er nødvendig når de bare frå MM/MME, menjeg var da veldig glad jeg brukte det jeg da. MM bæsj setter noe helt sinnsyke flekker, og rispapiret tok unna en god del. Jeg brukte Disana fleecepapir da avføringen var flytende og var veldig fornøyd med det. Nå syns jeg vanlig rispapir(imse vimse) fungerer bedre.
Trenger jeg ullbukser (kan ikke strikke så fint om jeg kan klare meg uten) Man kan fint greie seg uten ullbukser, PUL-trekk fungerer også helt fint. Men det finnes mange fine ullbukser å få kjøpt da, Kozy Design sine(søk på feks Ebay, det er masse der) er supersøte og fungerer helt fint. Ellser så vet jeg mange er fornøyd med HH longies og bleiebuksene de selger på Nøstebarn. Disse har jeg imidlertid ikke prøvd selv så kan ikke si noe mer om dem.
Trenger jeg snappies (heter det det?) Det heter snappi ja, eller nappy nippa(samme sak, bare to forskjellige produsenter). De fleste formsydde har knapper eller borrelås og da trenger man ikke snappi. Men om bleien ikke har andre festemåter så er snappi å anbefale ja. Man kan greie seg uten, ved å bruke en brillebukse bla, men personlig syns jeg bleien satt mye bedre med snappi.
Hva slags innlegg anbefaler dere og hvor mange trenger jeg ? Jeg anbefaler bambus eller hamp-innlegg. De absorberer mye i forhold til størrelsen. Jeg er superfornøyd med bamboo boosterene fra Cloth nappies in bamboo, hemp, organic fabrics,terry squares, muslin squares, nappy bags, aplix, terry fabric, biodegrable liners, wraps, all made in Bristol.. De små ville jeg tro passer fint til et barn på 6 uker. Selv bruker jeg stort sett large, og det er nesten ingen grense på hvor mye de kan holde på. Antall kommer an på hvor mye barnet ditt tisser. Er bleien veldig våte trengs flere innlegg. Men noen barn tisser ikke så mye, slik at ekstra innlegg ikke er nødvendig. Jeg ville kanskje ha bare bestilt bleier først, og så bestilt innlegg hvis det skulle vise seg at det blir for lite. Iallefall til dagbruk hvor bleien byttes mye oftere enn på natten.
|
Og så vil jeg bare si at det er viktig å vaske både bleier og innlegg noen ganger før bruk. Feks bambus trenger opp til 10 vask før de absorberer optimalt. Man kan godt bruke bleiene før det da, 2-3 vask(der de tørkes mellom) er nok. Det er bare oppsugningevnen som vil bli bedre ved flere vask. Og hamp MÅ vaskes utenom de andre bleien 3-4 ganger før de kan vaskes sammen. Dette fordi hamp inneholder en olje som kan tette andre bleier. Men dette påvirker ikke andre klær, så de kan godt vasker sammen med vanlige klær på feks 40 grader i disse vaskene.
Det var det jeg kunne komme på nå, bare stille flere spørsmål hvis det er noe mer...
www.bleieboden.no har forresten både motherease sandys i bambus, thirsties fab fitted(med tilhørende PUL-trekk), snappi, disana fleecepapir og mye mer. Og så er de kjempeflinke til å svare på spørsmål.
Sist endret av Sunny423; 01-11-2008 kl 23:37.
|
|
|
03-11-2008, 10:31
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Jan 2007
Sted: Bergen
Meldinger: 896
|
|
|
Sitat:
Opprinnelig postet av millact
Gutten er nå født og er blitt 6 uker gammel. Vurderer nå å begynne med tøybleier til ham, men det MÅ være lettvint, så brettebleier orker jeg ikke.
Hva anbefaler dere meg å kjøpe?
Hvilket merke?
Hvordan vasker man TB?
Trenger jeg rispapir? Han får litt mm, men stort sett mme.
Trenger jeg ullbukser (kan ikke strikke så fint om jeg kan klare meg uten)
Trenger jeg snappies (heter det det?)
Hva slags innlegg anbefaler dere og hvor mange trenger jeg ?
|
Hei!
jeg ville bare informere, vet ikke om du vet det, men vi som bor i bir kommune får 1000kr igjen på kjøp av tøybleier!
vi bruker bumgenius lommebleier, og bruker da bare det vanlige innlegget, og har aldri hatt lekassjer.
vi bruker ikke rispapir ennå.
vakser TB samme med håndklær og slikt på 60.
anbefaler og tettinntill, der står alt du trenger å vite!!
|
|
|
|
|
Diskusjonsverktøy |
|
Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 00:06.
|