|
|
14-06-2009, 17:26
|
|
Medlem
Medlem siden: Mar 2006
Meldinger: 99
|
Div spm om amming og mm..
|
|
Syns det er litt pinlig å spørre, men nå har jeg lurt på dette så lenge at jeg bare spør....
- Hvordan vet man at barnet har tømt brystet?
- Jeg har sjeldent skikkelig spreng lengre selvom det er lang tid siden jeg ammet sist, men trenger det bety at jeg har litt lite melk/lav produksjon?
- Det er bare venstre bryst som blir merkbart fullt, og om det er høyre bryst jeg har ammet på om natten, så er det på vei til å bli hardt av mye melk og synlige kuler på venstre brystet.. sånn er det ikke på høyre... Betyr det at jeg har mindre melk i høyre bryst? Eller kan det være "like mye" eller mer melk der selvom det ikke blir så hardt/merkbart fullt?
Jeg er skikkelig dårlig på å forklare (se spes siste spm mitt), men håper dere skjønner hva jeg mener likevel....
Amminga i seg selv går veldig bra, og Aleksandra legger godt på seg (600g på 9 dager ). Så egentlig så tror jeg ikke at jeg trenger "frykte" noe, men jeg lurer likevel da.. Og fant ut at jeg bare skulle spørre i stedet for at det skulle bli et stressmoment som kunne rote til amminga denne gangen også...
|
|
|
14-06-2009, 19:45
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Jan 2009
Sted: Utenfor Bergen.
Meldinger: 551
|
Sv: Div spm om amming og mm..
|
|
Jeg skal prøve å svare så godt jeg kan
Jeg merker det ved at hun svelger sjeldnere. Om hun er fornøyd, slipper hun brystet når det er tømt. Om hun ikke er fornøyd begynner hun å kave voldsomt, og roer seg ikke før jeg legger henne til det andre brystet.
Da hun var mindre drakk hun bare ett bryst per måltid, men nå vil hun som oftest ha fra begge brystene til alle måltid.
- Jeg har sjeldent skikkelig spreng lengre selvom det er lang tid siden jeg ammet sist, men trenger det bety at jeg har litt lite melk/lav produksjon?
Hvor gammel er jenta di? Jeg hadde bare spreng i begynnelsen, men etterhvert som melkemengden regulerte seg etter snuppas behov sluttet jeg å få melkespreng. Får spreng en sjelden gang hvis hun legger seg tidlig og ikke spiser før neste morgen. Det at du ikke har spreng, viser at kroppen din har regulert melkemengden til jenten din sitt behov, så du trenger ikke være redd for at du ikke har nok.
- Det er bare venstre bryst som blir merkbart fullt, og om det er høyre bryst jeg har ammet på om natten, så er det på vei til å bli hardt av mye melk og synlige kuler på venstre brystet.. sånn er det ikke på høyre... Betyr det at jeg har mindre melk i høyre bryst? Eller kan det være "like mye" eller mer melk der selvom det ikke blir så hardt/merkbart fullt?
Om du gir henne fra venstre bryst om kvelden, og høyre om natta, så får du jo mer melk i venstre bryst til neste måltid siden det er flest timer siden det ble tømt. Forstod jeg deg riktig? Og forstod du meg nå? Jeg er ikke så god til å formulere meg jeg heller
Jeg er skikkelig dårlig på å forklare (se spes siste spm mitt), men håper dere skjønner hva jeg mener likevel....
Amminga i seg selv går veldig bra, og Aleksandra legger godt på seg (600g på 9 dager ). Så egentlig så tror jeg ikke at jeg trenger "frykte" noe, men jeg lurer likevel da.. Og fant ut at jeg bare skulle spørre i stedet for at det skulle bli et stressmoment som kunne rote til amminga denne gangen også...
Siden hun legger så fint på seg så har du ingenting å frykte tror jeg. Det viktigste er at du stoler på at dette går fint. Slapp av og kos deg med ammingen. Hvis du stresser/er redd for at du har for lite melk, kan dette holde på melken. Stol på at dette klarer dere fint
Husk også at ingen spørsmål er dumme, jeg lurte på det samme selv når jeg fikk jenten min
|
|
|
14-06-2009, 20:12
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Jan 2006
Meldinger: 910
|
|
|
Barnet tømmer ikke brystet helt. Det produseres melk hele tiden - derfor blir det aldri helt tomt. Det produseres dessuten mer jo tommere brystet er. Det er ikke verd å tenke så mye på så lenge babyen er fornøyd. La barnet styre det meste ang amming, så går det som regel greit.
Det betyr vel at du og babyen er godt samkjørt. Melkeproduksjonen tilpasser seg barnets behov lettere for hvert barn, har jeg hørt - derfor er det vanligere med spreng lengre første gangen. Det stemmer for mitt vedkommende. Ved første barn hadde jeg overproduksjon i 5 mndr. Ved andre barn trengte jeg økedager etter 3 mndr. Yngste barn spiste lite og ofte, og jeg hadde veldig sjelden spreng/økedager.
Det der med lite melk er stort sett et problem hvis man går og bekymrer seg for det. Det er dessverre òg et problem at familie og venner får en til å bekymre seg for det. Ammemekanismen beror seg på tilbud og etterspørsel. Jeg ville nå hatt for lite melk til et fullammet halvtårsgammelt barn, for min halvannet år gamle datter krever ikke så mye melk. Men da hun 14 mndr gammel fikk lungebetennelse og plutselig måtte fullammes en uke, økte etterspørselen hennes produksjonen sånn at det ble nok. Når barnet er nyfødt, har du melk tilpasset et 3-4 kg tungt barn. Når det samme (fullammede) barnet et halvt år seinere er dobbelt så tungt, sier det seg sjøl at du har økt produksjonen underveis. Det skjer noen ganger umerkelig (særlig hvis barnet spiser ofte, tror jeg), og noen ganger gjennom slitsomme økedager og -netter (da man gjerne tror at dette er slutten - jeg har altfor lite melk!).
Det høres ut som om din melkeproduksjon er godt tilpasset barnet ditt sitt behov. Jo mindre du bekymrer deg for deg, jo større er sjansen for at det vil fortsette sånn.
Mitt høyre bryst produserer mindre melk enn det venstre. Det er fordi ingen av ungene har likt det like godt som det venstre (som har bedre "tutt", lettere utdriving og flere stråler - skikkelig "superpupp"). Og når det tas mindre melk fra det, produserer det selvfølgelig mindre også. Det høyre har dessuten et lite område som ikke produserer melk (tror det skjedde etter en brystbetennelse). Det er ganske artig når brystet er sprengt - og så har det et lite mykt parti som ikke har melk. Det er ikke alltid brystet bruker hele sin kapasitet.
Lykke til videre! Det høres ut som om alt er som det skal.
|
|
|
14-06-2009, 21:03
|
|
Medlem
|
|
|
Takk for fyldige svar begge to!!!
Aleksandra er 3 uker i morgen (mandag).
Jeg vet at brystet aldri blir helt tomt, men hører det er "så mange" som sier at "nå er det tomt" til barnet, så de må bytte til det andre brystet....
|
|
|
15-06-2009, 17:29
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Jan 2006
Meldinger: 910
|
|
|
Sitat:
Opprinnelig postet av S&U
Takk for fyldige svar begge to!!!
Aleksandra er 3 uker i morgen (mandag).
Jeg vet at brystet aldri blir helt tomt, men hører det er "så mange" som sier at "nå er det tomt" til barnet, så de må bytte til det andre brystet....
|
Når puppen er "tom", så "renner" jo melken saktere, og barnet kan bli lei. Da kan det være smart å skifte bryst. Men hvis barnet er fornøyd med det "tomme" brystet, så er ingenting bedre, for "tomme" bryst er fylt med fløte. Så det er ikke vits å skifte bryst før barnet sjøl vil. Hvis barnet må rape før det er ferdig å spise, kan det til og med være smart å legge det til det første brystet en gang til før man skifter - i hvert fall hvis det legger dårlig på seg.
|
|
|
16-06-2009, 05:34
|
|
Medlem
|
|
|
takk for enda et godt svar, (-:
Hun legger heldigvis godt på seg. hun gikk bare ned 120g de første 3 dagene (mot storesøster som gikk ned 230g). Og på nyfødt samtalen på hs 9 dager senere hadde hun lagt på seg 600g, så melka har tydeligvis godt med næring.
|
|
|
|
Diskusjonsverktøy |
|
Visningsmodus |
Hybridmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 00:49.
|