|
|
|
11-02-2009, 18:24
|
|
Medlem
Medlem siden: Sep 2008
Meldinger: 124
|
For sent å få til ammingen nå?
|
|
Etter mye ammestyr i starten, bestemte vi oss for å gå over til pumping og flaskemating da tassen var 2 uker. Der og da var det en riktig beslutning, men jeg skulle så gjerne fått til ammingen!!
Nå er han 4 uker, og jeg lurer på om noen har opplevd å lykkes med ammingen så sent?
Jeg har forsøkt å legge ham til brystet noen ganger etter at vi sluttet, men får ikke koblet ham på (det var også problemet i starten, i tillegg til at jeg var veldig sår). Jeg tenker vel egentlig at det er for sent nå, men samtidig klarer jeg ikke helt å gi opp heller. Vil det ha noe for seg å oppsøke ammehjelp/ammepoliklinikk nå? De klarte ikke å løse problemene våre i starten, men alle sa at barnet ville bli flinkere etterhvert... Jeg vet ikke helt om jeg tror på det, siden han nå helt er sluttet å gape, og bare lager flaskemunn...
Noen som har suksesshistorier som kan gi mot og håp?
|
|
|
11-02-2009, 18:46
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Jan 2005
Sted: Vestlandet
Meldinger: 7,793
|
Sv: For sent å få til ammingen nå?
|
|
Vi hadde det nokså likt. Fikk ikke koplet ham på skikkelig, han gapte ikke høyt nok og alt ble tull. Gikk over til flasker og pumpet endel. Var så i kontakt med ammehjelp, ammepoliklinikk, jordmor og helsesøster og fikk noen gode tips. Da var gutten 8 uker gammel. Nå får han flasker med mme samt at jeg ammer litt hver dag. Han er nå flink til å suge og tar godt tak, men det er lite melk.
Så det er absolutt håp om at du i alle fall kan amme endel. Hver dråpe teller! Lykke til.
|
|
11-02-2009, 19:29
|
|
Medlem
Medlem siden: Jul 2008
Sted: Rogaland
Meldinger: 94
|
|
|
Jeg fikk fryktelige sår/store krater på brystvortene etter ca 2 uker. Det var nok fordi vi styrte sånn med å få koplet han riktig på. Han var også treg å spise, satt i nesten 1 time hver gang han skulle ha mat.(Gulsot)
Dette førte til pumping i nesten en hel måned før jeg turte å prøve ammingen igjen. Da fikk han ligge max ca 20 min på hver pupp. Det tok litt tid før vi fikk til rette teknikken, men vi klarte det til slutt.
Ikke gi opp
|
|
|
11-02-2009, 19:19
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Apr 2006
Sted: Akershus
Meldinger: 2,213
|
|
|
Med sterk vilje, veiledning og en del jobbing kan dere få det til ennå. Klarte det med eldste min. Det var litt stress mens det stod på, men da vi fikk det til å funke var det så koselig, og så deilig å slippe unna koking av flasker og alt styret som er med det.
Lykke til!
|
11-02-2009, 20:17
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Mar 2006
Sted: Asker
Meldinger: 1,040
|
|
|
Eg har forstått det som at du har masse mjølk? Så eg er sikker på at med litt hjelp med å legge han til så kjem du til å få til amminga!
|
|
11-02-2009, 20:41
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Mar 2008
Meldinger: 529
|
|
|
Hei.
Dette får du til. Kontakt ammehjelpen!
Ammehjelpen
|
|
|
12-02-2009, 09:07
|
|
Medlem
Medlem siden: Jan 2009
Sted: Oslo
Meldinger: 410
|
|
|
Slet veldig med påkoblingen selv i starten. Lite barn, stor pupp, mye sår og ørten betennelser.. Løsningen for meg ble det alle anbefaler deg å ligge unna - nemlig ammeskjold. Poden var blitt vant til flaske, så da ammeskjoldene kom på var dette mye likere flaska enn puppen. Vi slet litt med produksjonen i starten, for skjoldene gjør at barnet ikke får stimulert brystet på samme måten, men det gikk seg til. Det positive med skjoldet var ikke bare at det ligner flasken, men det ble ikke for mye pupp i munnen på småtten, og sårene mine forsvant. Alle advarer mot at det er umulig å avvenne barnet fra skjoldet, men nå er vi helt uten og det bare skjedde. En dag ville hun plutselig ta puppen igjen uten skjold. Verdt et forsøk kanskje?
lykke til!
|
|
|
12-02-2009, 09:19
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Aug 2002
Meldinger: 1,157
|
|
|
Samme problem her med hun største. Hun ville heller ikke gape høyt nok til at hun ble tilkoblet. Så her startet vi med pumping og flaske allerede på sykehuset. Men etter at vi kom hjem nektet jeg å gi opp å amme, så jeg tok kontakt med ammehjelpen. Fikk da tips om å slutte å gi henne med flaske, men heller gi henne med skje en stund. Da ville sugebehovet hennes til slutt bli så stort at hun ville ta puppen. Og det gikk vel max et døgn før hun tok puppen, da med skjold først, og så etter 14 dager fikk hun til å ta puppen uten skjold.
Så det er mulig, bare ta kontakt med ammehjelpen! lykke til!
|
|
|
12-02-2009, 10:17
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Jan 2003
Sted: Harstad
Meldinger: 4,090
|
|
|
Vi hadde også litt problemer i starten, men da han ble 5-6 uker var det som om det bare skjedde noe med gaping og suging som gjorde at alt var løst nesten over natta.
Har også hørt flere si at rundt 6 uker gamle så går alt så mye bedre, for de er blitt litt større og sterkere
Så jeg er sikker på at du kan få det til visst du virkelig vil
|
12-02-2009, 10:35
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 3,032
|
|
|
Jeg pumpet i 2 mnd før snuppa ville ha pupp(påkoblingsproblemer). Etter det fullammet jeg til hun var 6 mnd, og ammet fram til hun selv sluttet rundt 10 mnd.
Så det er ikke for sent!
|
|
|
|
|
Diskusjonsverktøy |
|
Visningsmodus |
Hybridmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 15:31.
|