PDA

Se hel versjon : Hjemmelaga middag!

Allimac
27-03-2002, 01:28
Hei hei!
Bare lurer på om ingen av dere lager middag til de små?? Bruker "alle" å gi ferdig laget på glass eller? Jeg har nettopp kjøpt meg en food- prossesor, så nå går det kun i hjemmelagete middager til småen her i gården!! :) Og det er tydligvis myyye bedre enn de vi får kjøpt i butikken, greier ikke å svelge unna fort nok, for det er jo så godt!! Og enkelt og lage! ;) Og ikke for å snakke om hvor mye man sparer på det! ;):p :mervink:

Lois
27-03-2002, 02:07
ikke visste jeg babymaten var så dyr i butikken!Ble skikkelig overrasket,både middag og denne fruktpureen koster jo en liten formue...Jeg har og tenkt å lage maten til gutten min selv etterhvert.Ikke fordi den er for dyr bare,men fordi det er jo veldig enkelt da!!Dessuten foretrekker han moset banan istedetfor glasspureen....skal liksom begynne med et par teskjeer,han spiste uten problem en stor halv banan...Dessuten er han blitt så mye roligere etter jeg begynte med grøt.Han er liten ennå,men trenger tydeligvis masse mat...akkurat som mammaen sin!!

klem oss

Trultomteia
27-03-2002, 06:56
Jo da, det er flere som lager maten selv. Har ikke lagd så mye ennå, men siden grøt ikke alltid er like populært (går litt opp og ned den grøtspisingen) har jeg begynt med mer og mer middag.

Min erfaring er også at hjemmelaget er best. Kjøpte et glass med sviskesaft en gang fordi Kim var så treg i magen. Fikk ned litt med mye lureri, men det hjalp ikke på magen. Noen dager senere kokte jeg min egen sviskesaft og det var nam nam. Kim kunne ikke få nok, og magen ble helt fin igjen. Mye billigere blir det også.

Kelly
27-03-2002, 09:07
Jo, vi har laget masse mat til gutta vi. Men bruker også diverse glass, om det passer seg sånn.
Nå spiser de jo stort sett vår middag, men om det er noe som ikke egner seg for babymager, eller i helgene hvor vi spiser noe seinere...ja så går det i glass.:):)
Men...det er ikke mange av de glassene de vil ha lenger. Begynner nok å bli godt vant, mine to!;)

Mondeo
27-03-2002, 09:49
Jepp,Sondre får hjemmelaga middag.Ofte spiser han det samme som oss,men vi har alltid noe hjemmelaga i fryseren i tilfelle vi spiser noe som ikke han kan ha.Hender en sjelden gang at han får kjøpe-middag,men han er ikke like glad i det som den vi lager selv.Takk og pris for det,det er jo sååå mye dyrere å kjøpe!
Dessert lager vi også selv,og den er så god at jeg snikspiser selv rett som det er!:D

Tidligere bruker
27-03-2002, 11:10
Kokte potet til Patrick en dag og blandet med melk og smør. Det var ikke noe godt, og det satt fast i halsen.
Jeg er nok sånn at jeg ikke kommer til å lage så mye mat selv, for jeg synes ferdig-glassene er så grei og lettvinte... Så får vi se når han blir litt større, så spiser han nok det samme som oss.

Cazandra
27-03-2002, 11:16
Sarah har bare fått hjemmelaga middag, synes ikke det er noe styr.
Jeg koker potet, gulrot og kjøtt.
Det kan være fisk av forskjellige slag(pudding, boller)
Kjøttfarse, kjøttdeig, pølser.
Koker det godt.
Har bare hatt smeltet smør til foreløpig.

Elin
27-03-2002, 11:54
Ingrid får også hjemmelaget middag.Hun liker det mye bedre enn glassmaten.:nam:

Stort sett får hun det samme som oss; og da bare kjører jeg hennes porsjon i stavmikseren. Hvis vi har noe som ikke egner seg for henne, så har jeg noen porsjoner med grønnsaksmos og sånt i fryseren.

Jeg synes ikke Nestle smaker godt selv, så da forstår jeg jo godt hvis ikke Ingrid liker det heller;) Småfolk er helt grei, og den bruker vi hvis vi skal bort eller hvis vi er tomme for alternativer..

siss
27-03-2002, 22:47
Her går det også i hjemmelaget, siden vi må prøve oss fram med maten pga eksemet til Emil. Mye enklere å følge med på hva han tåler og ikke.

Jeg har ikke foodprosessor sjøl, men har en mamma som er veldig snill, og hun laga opp en hel masse porsjoner med forskjellig typer, kylling, svinekjøtt og leverposte- uten ansjos vel og merke!!

Kommer til å fortsette med hjemmelaget en god stund enda, men kommer også til å prøve ut ferdigglassene etterhvert, utrolig kjekt når man skal noen steder det da!! Som på ferie f.eks!!

Shady
28-03-2002, 10:13
Her går det mest i kjøpte glass. Men han spiser hjemmelaga og da. Så det blir vell lett blanding her. Men jeg har ikke all verdens tid til alle slags middager jeg.

siss
28-03-2002, 10:59
Glemte å si at de porsjonene var til å fryse ned, så kan jeg ta opp en hver dag, så har han til dagen etter. På den måten lager man jo middag for flere uker i en gang, så det blir jo eeegentlig ikke å mye mer pes enn å handle det på butikken. Man har en sånn lage-middag-dag, fryser ned og tar opp igjen etter behov!!! :kidoki:

Wibe
30-03-2002, 10:32
Det hender jeg koker noen poteter for mye til middag og har litt grønnsaker til overs. Dette lager jeg mos av og fryser ned i glass.

Til middag tiner jeg opp dette, og legger til hovedretten som vi har til middag i fine småbiter sånn at det til sammen blir en fin konsistens.

Er vi borte eller har ikke mulighet til å lage barnemat går det i ferdigmat på glass.