PDA

Se hel versjon : helios grøt

Cheyenne
29-03-2002, 11:00
Jeg kjøpte en grøt fra helios. Der stod det at en burde ha f.eks smør i grøten til barn under tre år. Det kutta jeg ut, siden jeg trodde ikke de skulle ha meieriprodukt når de var så små. Kunne ha olje i også, men det burde være tistelolje vist nok, og det er ikke så lett å få tak i her i indre fjordstrøk...
Også skulle en ha sukker på, siden jeg ikke skjønner poenget med småbarn og sukker gjorde jeg ikke det da...
Gjett om grøten ble god... Men småen åt den da.
Noen som har erfaring med grøt fra helios eller annen grøt kokt på mel?

Paris
29-03-2002, 14:44
Vi brukte mye Helios grøt til snuppa vår, for hun likte ikke nestlé noe særlig:p Vi brukte usaltet smør i, og jeg tenkte ikke på at det skulle være farlig:uff: Det står jo i de oppskriftene for hjemmelaget middagsmat at man kan ha smør i, så hvorfor skulle det være verre i grøt? Hvis jeg tar feil, så si gjerne i fra:uff: (jeg har nemlig tenkt å gi minsten Helios grøt.....vil ikke gi han smør hvis det er feil..)
I tillegg til litt smør hadde vi gjerne pyttelitt sukker eller fruktmos i. Etterhvert blandet vi også litt nypepuree i grøten:nam:

Wibe
30-03-2002, 17:28
Først og fremst fordi denne grøten er økologisk, sikker og trygg i forhold til allergier blant annet.

Jeg lager alltid en halv porsjon. Erfaringsmessig har jeg funnet ut at en hel er for mye for en liten mage.
Jeg tilsetter litt smør i grøten. At det skulle være skadelig på noe vis er ukjent for meg!
Jeg bruker ikke sukker på toppen. Jeg bruker fruktpureer og syltetøy istedenfor.

Det går ned! :nam:

Cheyenne
30-03-2002, 20:11
Da går det vel fint å bruke smør da:) Så nå skal vi gjøre det. Blir så usikker når en hører både det ene og andre i alle retninger. Godt å høre hva dere har erfart, takk skal dere ha:)

Eple
02-04-2002, 15:26
Bruker også Helios.

Tror det er viktig at man har litt fett i, for at grøten skal få høyt nok kalori-innhold (siden den kokes på vann). Barns kosthold skal jo også inneholde forholdsvis mye fett, så det må nok til. Jeg bruker vekselvis smør og olivenolje.

Søter med litt maltekstrakt eller fruktpure.
Et annet tips er å rive litt eple som koker med - det setter god smak på grøten. Eller blande i litt most banan etter koking.
Og så går det an å koke grøten på mindre vann og spe ut med morsmelk, hvis man ønsker det. Har ikke prøvd det selv.

En annen ting er at jeg synes noen av grøtene blir litt tynne med den vannmengden som står på pakken, så på noen av typene (spelt, bygg) bruker jeg litt mindre vann. Må prøve seg litt fram. Og grøt av 2,5 dl. vann er KJEMPEMYE iallefall i begynnelsen, så halv porsjon holder lenge for de fleste.

Pernillejensen
05-04-2002, 15:42
Vi bruker også helios grøt! Vi tilsetter en barneskje med økologisk olivenolje og 1/2 ts maltekstrakt. Virker som hun liker grøten veldig godt :D

Pernillejensen
05-04-2002, 15:43
Vi bruker også helios grøt! Vi tilsetter en barneskje med økologisk olivenolje og 1/2 ts maltekstrakt. Virker som hun liker grøten veldig godt :D

Mille får ca halv posjon hun også