Se hel versjon : Nå kutter vi ut tranen! (?)
Hannah har fått tran hver eneste dag siden hun var 5 måneder (før den tid fikk hun et par ganger i uka), det vil si i 7 måneder. Ikke noe problem å gi henne, hun gaper som bare det og søler ikke en dråpe. Men nå tror jeg at vi slutter å gi henne tran, og velger noe annet med fettsyrer og D-vitamin i stedet. Hvorfor? Leste her om dagen at tran er blitt forbudt i Danmark (I Danmark! Landet hvor "alt" er lov!) på grunn av store mengder miljøgifter! Og i dag leste jeg i et av mammas ukeblader svar fra en lege som mente at eldre mennesker godt kunne ta tran, men barn og unge helst burde velge andre alternativ! Nå må jeg innrømme at jeg ble litt usikker... Meninger noen?
Har ikke lest det du referer til, men jeg mener at du ikke gjør noe galt om du kutter ut tranen, iallefall. Det viktigste er tilskudd av D-vitamin (selv om dette også er viktigst for utsatte grupper). Tran er jo et leverprodukt, det i seg selv kan jo indikere at den kan inneholde mindre heldige stoffer...
Vi var på besøk hos venner i Finland sist sommer, da var Jonas begynt å spise brød til mange måltider, og da helst med leverpostei på. Min vennine der kunne fortelle at hos dem ble de faktisk frarådet å gi leverpostei til unger under 1 år! Hm.....jeg husker ikke helt argumentasjonen, og jeg spurte også helsesøster om dette da vi kom hjem. Hun hadde ikke hørt noe om dette, og jeg har valgt å gå utifra hva som anbefales her i Norge, og vanlig norsk kosthold. Jonas spiser fortsatt mye leverpostei, han... Men jaggu kan man bli i tvil!
Finnes nok lite absolutte sannheter her i verden... :uff:
Tidligere bruker
29-03-2002, 23:07
Oi... Dette har jo jeg ikke hørt om!
Må sjekke dette nærmere... Er Biovit et godt alternativ?
Cazandra
29-03-2002, 23:18
Statens næringsmiddeltilsyn
"Tran er trygt!
Medieoppslag den siste tiden har gjort en del forbrukere usikre på om det lenger er trygt å drikke tran. Det er det.
Nycomeds Lofottran, som er det eneste tranmerket hvor det er konstatert helsefarlige mengder av miljøgiften PCB, er fjernet fra markedet, og vil bli erstattet av en ny type tran som er betryggende renset. Møllers Tran, som er det andre store merket på markedet, er også testet av Statens næringsmiddeltilsyn, og i denne ble det ikke funnet noe foruroligende nivå av PCB. Derfor er det fortsatt en like god vane å drikke tran som det alltid har vært.
2002-02-21"
Det er ikke rart en blir forvirret!!!
Jeg som er ei gammel nordlandskjente er flasket opp på tran.
Da jeg var liten baby ble jeg operert for skjeling og hadde veldig dårlig syn. Ikke var jeg glad i mat heller. Smør har jeg aldri spist.
Legene den gangen sa gir du henne tran så får hun både den næringen hun trenger samt viktige fettstoffer.
Jeg har alltid ment at tran var det beste men nå begynner jeg og å lure (men bare bittelitt)
Skrev noen linjer om dette for noen uker siden... *Lete, lete* Her (http://www.nybaktmamma.com/plassen/showthread.php?threadid=7383) ja!
Tidligere bruker
31-03-2002, 21:18
Fikk beskjed på apoteket at barn skulle ikke ha tran!?!?! Det var samboern som var på apoteket så jeg fikk ikke høre begrunnelsen deres.
Dette er jo helt det motsatte av det helsesøstera sier, men jeg regner med at helsesøstra vet hva hun driver med ;)
Har selv kuttet ut tran og gir kun D-dråper. Det ble så frytelig mye gulping av tranen.
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.