PDA

Se hel versjon : Sjokoladekake


anita
31-03-2002, 19:46
Kan noen hjelpe meg med en god oppskrift på sjokoladekake som både voksne og barn liker??

Fie32
31-03-2002, 20:59
Altså:

5 egg + 5 dl sukker - piskes til eggedosis
Smelt en plate kokesjokolade sammen med 350 gr. smør i en kjele over svak varme.
Bland i 4 dl melk og 9 dl hvetemel 4 ts van.sukker og 4 ts bakepulver i eggedosisen, tilsett så smøret og den smelta sjokoladen.Røres godt sammen

Helles i godt smurt langpanne ca 180 grader i midten. Ca 30 min i ovnen

Glasur:
Smelt 150 gram smør sammen med en plate kokesjokolade. Ha i 4 ts van.sukker, 4-5 ss kaffe og ca 400 gr. melis. Noen ganger føler jeg at den skiller seg litt og da tar jeg oppi en liten skvett melk og tilpasser dette med melisen.

Det lønner seg å ta glasuren på kaka mens den er lunken - det er lettere da.

Men den er som du skjønner ikke noe for slankere........men den blir saftig og fin og holder seg i mange dager.MMMMMMMM

Kos dere og lykke til

yes
31-03-2002, 22:30
Her skal du få oppskriften til en god kammerat av meg, den er utrolig god !! :nam:

Sjokoladekake
4 egg
6 dl farin
9 dl hvetemel
5 ts bakepulver
3 dl melk
300 g margarin
4 ts vaniljesukker
2 ss kakao


Sett ovnen på 180 grader og sett i gang.
Egg og farin piskes til eggedosis i en stor bolle. Deretter blandes det tørre med det våte vekselvis oppi bollen. Margarinen må smeltes på nokså lav varme. Når alt er blandet sammen, helles blandingen oppi den smurte (gjerne med litt mel på også...) langpanna. La den stå i ovnen i 20-25 minutter.

Glasur
400 g melis
4 ts vaniljesukker
2 ss kakao
8 ss sterk kokt kaffe
8 ss margarin
litt kakepynt


Når kaka har blitt nesten kald, kan du ha på glasur. (Disse målene for glasuren er for store langpanner, så har du en liten, kan du fort halvere glasuringrediensene...) Kaffen kokes, og margarinen smeltes. Bland melis, vaniljesukker og kakao i en bolle. Rør kraftig når du har oppi det våte, så blir det jevnt og fint. Smør alt utover kaken, og pynt med det du har tilgjengelig

Lykke til :nam: