Se hel versjon : Å la babyer få smake
Jentemamma
31-03-2002, 23:42
på litt av hvert. Mulig dette temaet her har vært oppe før,men jeg har da ikke fått med meg det. Så da prøver jeg meg på dette.
Har diskutert dette med mange, jeg blir så grådig irritert når ALLE skal/MÅ la Veronica smake på alt.
Jeg er moren og bestemmer hva hun kan få smake på, om jeg velger å la hun smake på det og det, så gjør jeg det.
Et eks: I dåpen (da var hun ca 3 mnd) så var hun på fanget til bestemor, og bestemor snudde seg vekk for at jeg ikke skulle se at hun fikk smake på, sjokoladekrem,vaniljekrem o.s.v Jeg oppdaget dette, og sa at NÅ ER DET NOK, men, bestemor sa at: hun må jo få smake da (jeg var lissom koko i hodet,som "nektet" dåpsbarnet å smake) så sier jeg hardt: om hun får vondt i magen,kaster opp o.s.v så er det jeg som får problemet, ikke du, alt det hun har smakt på nå, så blir resten av dagen/kvelden morsom tenkte jeg. Også sier flere: du lar jo hun smake du og, JA sier jeg,men jeg er mora,jeg bestemmer,og om hun blir dårlig så blir det mitt problem ikke sant? det er da min skyld.Fordi hun har fått smake.
Jeg lar hun få smake MASSEVIS, men i bestemte mengder.
Til påske så kom de med påskesjokolade, en til alle oss, Veronica skulle da også få en liten påskesjokolade , men jeg sa, å nei du, hun får bittelitt men da er det nok, så sier den andre litt forsiktig: får hun ikke smake da, må jo få litt? Må jo få litt, hvorfor det????tenkte jeg.
Hvorfor i alle faens dager MÅ absolutt Veronica smake på alt, absolutt alt, de får da tidsnok godteri, brus o.s.v
Neida, her er det om å gjøre å la henne få smake på alt før hun er 10 mnd.Jeg har aldri vært "prippen" hun får smake masse hun, men som jeg sa: jeg vil helst gi jeg, for om hun skulle bli dårlig av no slag, så kan jeg kun skylde meg selv.
Lar besteforeldre også gi henne, men hør på meg og respekter meg når jeg sier det er NOK. For de går jo hjem de, så blir jeg sittendes med en datter som er kvalm p.g.a av alt de har proppet i henne.
Det er jo de også da, som virkelig skjønner meg.
Dette er så utrolig irritasjonsmoment. Sier i fra jeg assa, så det synger,men så fort jeg er ute av synest, så blir det en liten smaks test,litt er ok, men herregud her er det snakk om spise-skjeer.
Sånn, nå er påske-irritasjonen min ned-skrevet.
God kveld.
Jeg skjønner deg godt! Jeg vil også ha oversikt over hva Odin skal få smake. Nå har han ikke fått smakt så mye enda, men jeg kommer til å si i fra hvis noen putter ting i hans munn uten å spørre meg først! Det skulle bare mangle:sint:
Synes i det hele tatt at det er rart at enkelte blir snurt/sur hvis de ikke får gi barnet noe. Sprøtt! Godteri får f.eks barna tidsnok i seg;)
Bare stå på ditt, Jentemamma:klem:
Skjønner godt at du blir irritert, jeg! Hovedproblemet her er vel at de ikke respekterer at du som mor faktisk bestemmer!
Er selv vant til å høre (spes. fra min mor) "staaaakar Jonas som ikke får noe..." Fullstendig idiotisk, selvsagt, og jeg sier da også hva jeg mener ;) (Nå hører det vel med til historien at Jonas nok har fått smakt på det meste også av meg, jeg var laaaangt strengere med nr 1:uff: )
Jeg søkte litt og fant denne (http://www.nybaktmamma.com/plassen/showthread.php?s=&threadid=3777) diskusjonen, som tar opp ca det samme :)
Jeg har latt ungene mine smake på ting fra de var 8-9 mnd tror jeg, og de har ikke tatt skade av det:D
Jentemamma
01-04-2002, 11:03
Har latt Veronica smake på alt (som ikke er farlig da)
fra hun var ganske lita, men det som irriterer meg mest er at alle MÅ gi henne et eller annet, og atpåtil snur seg,så ikke jeg skal se det.
Det må da gå an å spørre: er det ok at hun smaker på denne isen her?o.s.v
Skjønner ikke helt problemet jeg da........
Mamma'n min er også sånn, men jeg gjør på ingen måte noe stort nummer ut av det. Det er jo aldri snakk om STORE mengder (en spiseskje er vel ikke så mye??) Jeg vil også bestemme hva min lille prins skal ha i seg, men herregud da jenter, INGEN unger har vel tatt skade av litt prøving - eller hur?
Unnskyld at dette blir litt krasst, men jeg synes det er så mange "problemer" som blir tatt opp som JEG ikke synes er noe problem da..........æsj, nå var jeg egoistisk........egentlig ikke meninga det heller.
Dessuten vet jeg ikke jeg; jeg har ei god venninne som har holdt begge ungene sine unna godtri og fruktpureer og vært veeeldig restriktiv på smaking av noe slag. Ja, så kan jeg si at hun har fått to unger som er helt fanatisk opptatt av søtt og vil på ingen måte dele med noen andre - ikke veldig sympatsike trekk hos små barn synes nå jeg da.........det er hva jeg har opplevd da. Mine barn har så langt iallefall et veldig naturlig forhold til dette, og er ikke opptatt av godtri. Storejenta foretrekker faktisk en is eller popcorn hun da......
Ha en fin siste påskefridag alle sammen
:klem: :klem: :klem: :klem: :klem:
Jentemamma
01-04-2002, 12:30
Kan jo gi et par eks. på hva jeg ønsker de helst ikke putter i munnen hennes
Bl.annet cola, da er det snakk om at hun selv drikker fra sugerør, en liten smakebit fra fingeren er ok.
Krem i mengdevis, ja mengdevis ja
Hva andre mødre gjør, er opp til hver enkelt.
Men, når de putter i henne så mye forskjellig (les. på dåpen, første innlegg) og så masse iløpet av noen timer, og de vet da på en måte at nå er det bra,og de atpåtil snur seg vekk for at jeg ikke skal se, da trur jeg at de fleste hadde sagt stopp.
Hadde det vært moderate mengder, så hadde de heller ikke snudd seg vekk, sant?
Hun har fått masse is fra meg og andre, det er helt ok det
Positiva
01-04-2002, 14:10
Mulig jeg er helt på villspor nå altså....og jeg må understreke at jeg ikke er NM, men SM (termin 7. juni) så jeg vet jo ikke hva jeg prater om.....men jeg blir litt provosert av dette....
Hvis dere fullammer barna deres, og andre putter ting inni munnen deres som f.eks er laget av kumelk - kan ikke det øke sjansene for at barnet skal utvikle eventuelle allergier ol? Jeg vet ihvertfall at jeg skal prøve å fullamme så lenge jeg klarer/orker/får det til av den grunn at jeg selv er allergisk og har fått forståelsen av at det er best for barnet om man da utsetter det så lenge som mulig å gi det kumelk produkter. Så hvis andre forer barna våre med annen mat og vi ikke er klar over det...hvordan kan man da vite hva barnet reagerer på ved en evt. allergisk reaksjon???
Mulig jeg er altfor hormonell akkurat i dag (har en sterk mistanke om det fra reaksjoner jeg har hatt tidligere på dagen
:uff:) men jeg tror nok jeg kommer til å sette ned foten der når min lille prins kommer til verden.....og besteforeldre og famile/venner skal IKKE så lov til å putte noe som helst i munnen hans uten å spørre oss først (og svaret kommer til å være NEI så lenge jeg fullammer!!!).
Hilsen en hormonell men ellers blid Positiva (30+4)
Det jeg ser som det største problemet er ikke de små smaksprøvene, men den manglende respekten for hva barnets mor måtte mene!! Når de bøyer seg vekk for å gi barnet krem uten at hun ser det, er det jo helt tydelig at de handler helt på tvers av hennes vilje!! Snakker nå veldig for meg selv!
Jeg har vært ganske restriktiv når det gjelder dette, nettopp fordi jeg har matallergi selv (steinfrukt, gulrot og nøtter.) Vil jo ikke at Ingrid skal utvikle det samme, men er også på det rene med at allergi neppe kan forhindres, bare forsinkes.....Derfor har hun fått smake litt av meg nå mens hun er blitt ammet, og hun har også fått litt av andre familiemedlemmer med min velsignelse......men da mener jeg LITT altså, ikke store mengder, kanskje en halv teskje krem tilsammen?? Nå er hun 8 mnd og smaker på det meste, har ikke merket noe til allergi av noe slag, bortsett fra litt sår rumpe da jeg hadde spist flere kiwi. Alikevel vil jeg fortsatt ha full oversikt over hva som puttes i munnen hennes, det er mitt privilegium som barnets mor!
Fatter ikke hva folk tenker på eller med innimellom, jeg altså...kan jo fortelle om den gangen jeg holdt på å eksplodere....Ingrids oldemor kom plutselig fra kjøkkenet og begynte å dytte små biter med sjokolade inn i munnen hennes......Jeg sa at jeg ikke ville hun skulle ha det, ettersom jeg har nøtteallergi og dette ikke er noe å spøke med.....Da fikk jeg DET blikket!:bryn: og hun sa : Det er jo bare SMIL!!! Nemlig, sa jeg, all sjokolade kan inneholde nøtterester!! Dermed fikk jenta enda en bit i munnen!:grrr: :bonk: Skjønner ikke at jeg ikke gikk berserk der og da, men gjett om sambo fikk høre da vi kom hjem;)
Husk! DU BESTEMMER!! :mervink:
Maximillia
01-04-2002, 18:44
Stå på krava Jentemamma, det er du som bestemmer hva babyen din skal få smake på og ikke! Det hørtes utrolig provoserende ut å "snik-mate" en 3 mnd gammel baby på den måten. Jeg har aldri latt barna mine smake på noe som helst så lenge de bare har fått morsmelk. (De første 6 mnd). Det har absolutt ikke ført til at de har blitt kresne og vanskelige. Jeg ville følt at babyen min på en måte ble forurenset dersom noen skulle putte i ham krem eller is e.l. Jeg syns det er skikkelig frekt å gi andres babyer smaksprøver uten å spørre om det er greit.
Nennemor
01-04-2002, 21:43
Jeg er helt enig med Kjersti! Det er noe alvorlig feil med holdningene deres når de på heite livet skal snikmate en unge. Hva er det for slags oppførsel da!
Da det skjedde hos oss, Elise var knappe fem måneder og fikk sjokoladekake, eksploderte jeg så grundig at ingen har noen gang etterpå gitt henne noe som helst uten å spørre først! Jeg var elgsint og jeg prøvde IKKE å ta meg sammen i det hele tatt.
Stå på du Jentemamma og si fra. Det er din unge!
Du er mamma'n, du bestemmer!!!!:D
Hvis du ikke liker det, så si ifra - ta fra de barnet - ikke finn deg i det. (Skulle tro det var 8. mars;) )
Jeg sa klart i fra med Storesøster, hun fikk ikke smake på mye før hun var rundt året. Bortsett fra vanlig mat da :D .
Heldigvis så var ikke "folk" så opptatte av å dytte i hun alt mulig heller, men litt is og sjokolade osv.....de er jo så søte når de lager grimaser....sa svigermor.
Nå er mannen min allergisk, så jeg brukte den grunnen (at hun kanskje kunne utvikle det/bli det, og jeg synes det ble respektert.
Derimot er jeg blitt "slepphendt" med Ingeborg. Hun har nok fått smake på mye mer + at Storesøster "forer" hun innimellom. Så nå i Påsken sto Ingeborg og hoppet når de andre ungene på hytta fikk sine påskeegg, det vet hun godt hva er for noe, så hun krabbet tiggerrunden....rekker frem hånden og vifter med fingrene... namnam :D .
Den tiden kommer tidsnok når de skriker etter godis og usunne saker, så jeg ser ikke helt vitsen med å la de smake før de "må".
Men å smake på sunne ting, når de er klare for det rent kroppslig (da tenker jeg på maven, nyrer, lever) det er greit.
Hei!
Eg lar Katja-liten få smake på det meste, men likar likevel å ha kontroll over kva andre puttar i ho.
Uansett så er det respektløst å ikkje høyre på deg som mamma når du seier NEI. Man bør absolutt respektere kva foreldra vil!!!!!
:klem: You go girl.
Jeg hadde totaleksplodert. Nå får magnus prøve litt forskjellig småtterier, men det er det jo JEG som bestemmer(ikke pappan engang tør å sette i gang uten min godkjenning) ... fytterakkern.
Jeg hadde blitt så sint.
Og ingen bedre enn du vet vel hvordan ungen reagerer på ukjente smaker av forskjellig? Skal du få uønskede konsekvenser fordi andre vil oppfylle sine egne ønsker å la ungen få ting du ikke godtar? For vi må jo bare innse det, at det ikke er ungen som vil smake nye ting, det er på død og liv vi voksne som skal putte i de ting .Og det er for at VI synes det er hyggelig at de får smake nytt, kun for å få bevis for at vi TROR ungene liker dette og synes det er spennende.
:eek: Syntes vel litt mye om dette her, ser jeg...., men dette beit litt tak i meg, asså..,.
Så ikke gi deg, det er selvfølgelig ditt valg.
:klem: :klem: :klem:
Har hatt noen runder på dette i vår familie også, ja..:gal:
Besteforeldrene har blitt flinke til å spørre oss før de gir Ingrid ting.
Vi lar henne smake på mye, innen rimelighetens grenser...
Men det er jo noen som fortsatt synes forferdelig synd på Ingrid som "bare" får vann å drikke...;) "Stakkars, hun vil sikkert ha litt cola..."
Men du må bare syå på det du mener er riktig! Det er DITT barn og DU som bestemmer!
Lykke til!
Enig med deg jeg om at det er DU som bestemmer!!
Det handler om respekt av oss som mødre dette synes jeg.. Det er VÅR rett å bestemme hva VÅRT/VÅRE barn skal spise, og NÅR.
Svigermor fikk passet sitt påskrevet da hun forsøkte å lure IS inn i Bjørnar: Det er vår beslutning, du har hatt din småbarnsperiode, og nå er det vår tur!
Jeg kommer ikke til å la Bjørnar være hos henne alene enda, for hvis han skulle få en reaksjon på noe hun kan putte i han.. så tror jeg ikke hun tør å innrømme HVA han har fått...
Nå er ikke forholdet vårt spesielt godt i utgangspunktet heller da..
:vink: Tyfon
med at alle andre skal putte alt mulig i ungen din???
Jeg er helt enig i at dette er noe foreldrene selv må få styre, og at andre (les besteforeldre i særdeleshet) må respektere dem for det.
Skjønner ikke helt hvorfor det er så viktig med denne smakingen, og spesiellt på søtsaker og snop.
Middag og annen mat skal de jo begynne med litt etterhvert, og det er da ikke sikkert at smaking gjør dem så veldig mye mer mottakelig for den slags, og hvis ikke , hva er da vitsen?
Fikk selv ikke sjokolade og godteri før jeg var nesten fem år gammel, og har absolutt ikke lidt noe av det.
Tror vel at et forsøk på denslags i dag ville vært umulig å fullføre, siden det ser ut som at det å få godteri er blitt et privilegium barn har, og som ingen kan nekte dem..... (har definitivt referansepersoner som tyder på dette..)
Vel - uansett hva man måtte mene om godt og søtt osv. så er det vel ingen som kan bli fornærmet for at de ikke får gi andres barn smaksprøver selv om de selv syns dette er helt ok!.
Live :mervink:
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.