PDA

Se hel versjon : Saft og andre "drikkevarer"

Hormonella
01-04-2002, 16:04
Jeg har i det siste kommet over en par diskusjoner om å gi barna saft og andre drikkevarer (som ikke er friskt vann).
Der blir det slengt i øst og vest at mødre som gir barna sine saft er uannsvarlige og lite helsebevisste!:eek:
Jeg blir stadig forbauset jeg, over hvor inn i hampen korrekte man skal være idag!
Mistforstå meg rett, jeg VET at saft ikke er det sunneste i verden. Men de dør heller ikke av...
Lucas har fått babysaft ganske ofte, nå får han eplejuice omtrent hver dag. Grunnen er at han ikke drikker vann overhodet! Og jeg syns det er bedre å få i han noe drikke enn ikke i det heletatt.
På helsestasjonen sto to mamma'er å snakket om det samme, for meg hørtes det ut som at de ikke skulle gi barna sine saft over sitt bare lik.
En veninne av meg skjems over å la sønnen sin drikke flaske med noe annet enn vann i når hun er ute, hun er redd for hva andre skal tenke om henne. For det hadde de diskutert i barselgruppen dette med å gi saft!
Skal man asså dømmes etter fargen på innholdet i en flaske?
Jeg blir litt satt ut jeg over kraftige folk kan være i sitt ordvalg noenganger.
Derfor er jeg litt intressert i å vite hva dere syns om å gi babysaft/vanlig saft/juicer som et alternativ hvis ikke barnet drikker vann?
Er dere i mot det? Og i såfall hvorfor?

Numbiss
06-04-2002, 08:11
Hei Hormonella :)

Nei, jeg er ikke i mot det, men som man sier: Alt med måte.

Jeg tror at det er viktig å prøve å venne barnet til vann, men det er ikke lett. Jeg begynte med å gi Marius vann om natten da han var 6 måneder (ingen mer mat!), han likte det ikke, men gradvis frem til i dag så har han begynt å like det. Og i dag synest han at vann er godt. Men jeg tror at dersom han hadde valget så valgte han Cola :gal:

Jeg hadde saft på flaske ute, jeg hadde vann, juice alt etter som. Vi diskuterte det, men ingen "rakket" ned på den som hadde annet enn vann (ihvertfall ikke høyt!)

Jeg kommer til å gjøre det samme med Vilde, men nå har jeg selv ofte med meg en tutflaske med vann, og den får også Marius (og etter hvert Vilde) drikke av (deilige ubåter....;)). Så dersom mor går foran med et godt eksempel så kommer forhåpentligvis ungene etter :)

Hutula
06-04-2002, 09:04
Jeg er en av de som helst vil at barnet mitt kun skal drikke vann, men det er heeelt umulig å gjennomføre. Aurora er ikke så veldig flink å drikke vann, og siden hun bør få i seg mest mulig drikke, spesielt nå som jeg har sluttet å amme, nøler jeg ikke i det hele tatt med å gi både saft og eplejuice. Har tilogmed måttet gi henne Fanta en dag hun var helt umulig...
;)

Jentemamma
06-04-2002, 09:48
Jeg gir saft, nestle sine safter, OFTE

Hun har også fått eple juice (den som er 100% eplejuice)

Her går det i de drikkene JEG som mamma`n hennes synes er greit, ikke hva andre synes.

Men, nå er Veronica også glad i vann.

Tini
06-04-2002, 16:32
Jeg gir begge deler....Julia liker vann derfor får hun vann...Men hun får like ofte saft....Jeg dr#¤#& i hva andre sier om det!!! Her i huset drikker vi brus (Cola) til alle måltider og det har jeg gjort hele livet....Vi har ikke noe mer hull i tennene enn andre eller noe sykere for den saks skyld..

Har ikke gitt Julia brus enda,men jeg kommer ikke til å være fanatisk når den tid kommer...Kun om lørdagen osv...Jeg synes det er opp til hver enkelt hva de vil gi barna sine...Jeg legger meg ikke oppi hva andre gir sine barn ,derfor kan andre la være å legge seg oppi hva jeg gir mine...BASTA!!!:D :cool:

Elin
06-04-2002, 21:38
Jeg må innrømme at jeg ikke er overbegeistret for å gi små barn søte drikker... Men det er jo selvfølgelig opp til hver enkelt. Jeg drikker mye vann selv, og det er naturlig for meg å gi det til Ingrid også. Og hun er veldig glad i vann!
Hun har ennå ikke fått saft, og jeg ser ikke helt poenget med å introdusere det heller, når hun er så glad i vann.
Ingrid har aldri villet ha flaske, så hun drikker enten av tutkopp eller av vanlig kopp.

Og jeg synes vel kanskje ikke så mye om toåringer som har med seg tåteflaske med saft i senga;)

Tutti
08-04-2002, 22:43
Adrian drikker vann. Ikke noe annet.
Og jeg syns det er fint, vann er jo sundt:)

MEN om han ikke ville drikke vann... ikke likte det.. da hadde jeg gitt han saft:) Men jeg hadde nok valgt sukkerfri en stund til.

Syns ikke det er galt av noen å gi barna saft, og ja det er bedre å drikke saft enn ingenting!!
Jeg bryr meg ærlig talt ikke om hva andre gir barna sine, være seg saft, godteri osv...

Jeg får mye klager av familie fordi jeg ikke gir Adrian noe søtt, jeg er jo sååååå slem!! Stakkars han må drikke bare vann!!!!

Men mange i familien har dårlige tenner, og derfor er jeg forsiktig med alt sånt:) Kan jo gi han nå frem til tennene kommer, men har ikke samvittighet til å plutselig nekte han noe han har fått smaken på;)

Trollemor
08-04-2002, 23:15
Jeg er en av dem som faktisk mener at det er best å gi vann, og som reagerer når jeg ser at barn drikker saft av flaske i tide og utide. Men, jeg holder mine meninger for meg selv, og sier ikke hva jeg mener til dem som lar barna drikke saft. Adrian derimot har ikke fått smake på saft, og som tørstedrikk kommer han ikke til å få det dersom jeg kan få bestemme. Han er ikke spesielt begeistret for vann han heller, men han drikker det nå dersom han er tørst nok...

Årsaken til at jeg er så imot saftdrikking er at jeg har en venninne som er tannpleier. Hun har fortalt meg skrekkelige historier om hva som har skjedd med barna til dem som gir saft til barna ofte og regelmessin, og da særlig med dem som får drikke på flasken hele dagen.

Nå er det ikke slik at man alltid skal holde seg unna saft, men jeg mener at man skal unngå det i det lengste, og spare det til koselige anledninger.

jeg skrev dette i rødt for jeg regner med at jeg vifter med en rød klut for enkelte her. Det får vi ta med et smil:) godt vi er forskjellige det er det som skaper spenningen i hverdagen

Hampus
09-04-2002, 08:43
Sarah har fått smake på saft en gang og det var :nam:! Men til vanlig så får hun vann. Jeg drikker selv masse vann i løpet dagen og da er det naturlig for meg og gi henne det samme!
Så lenge hun liker vann så synes jeg det er det greieste! ;)

Wibe
09-04-2002, 09:00
Her inne er vi iallefall korrekte. "Ingen" kjører med usikrede barn, "ingen" gir saft, "alle" får godterier kun på lørdag, "alle" gir d-vitaminer eller tran, "alle" gir hjemmelaget middag (gir man glassmat sier vi det iallefall ikke så høyt, og vi gir det bare når vi ikke har hatt tid til noe annet, ikke sant), og "alle" driver med tannpuss på de tannløse.

Skal vi se....

Syndelista vår:

:p Jeg har kjørt bil med usikret barn på fanget, jeg. Når mannen min tilfeldigvis har kjørt forbi, og bakken opp til oss blir veldig lang.
:p Saft har jeg gitt til Marthe. Heldigvis liker hun vann, og da får hun jo det helst.
:p Har ikke vært flink med tran og d-vitaminer. Jeg glemmer sånt jeg.
:p Er derimot flink til å lage hjemmelaget middag til Marthe. Men det blir jo glass innimellom også. Til og med nestle glass!
:p Tannpuss forutsetter tenner her i huset!

Nei, stol på dere selv. Det er foreldrene som bestemmer hvilken mat minsten skal få! Glem ikke det!

Hormonella
09-04-2002, 09:20
Intressant å lese igrunn!
Liker de vann så er jo det toppen!

Vi har også en syndeliste, og er absolutt ikke så korrekte her i heimen!:p
Lucas spiser glassmat, med Nestlè!!:eek:
Neida!
Folk må få gjøre som de vil mener jeg!
Derfor blir jeg så provosert av at man "baksnakker" og skuler på de som f.eks da gir kopp/flaske med noe farget i! Det skjer faktisk!
Det er jo ingen som vet hva innholdet ER egentlig! Men likevel tar de seg retten til å dømme. DET irriterer meg!
Jeg er veldig avslappet i forhold til det meste, ikke bare når det gjelder Lucas.
Det ble da folk av meg å, som ikke har smakt ei dråpe morsmelk og er fostret opp på Nestle produkter. Mamma sa igår at jeg t.o.m fikk COLA på flaske!:eek: DEN er drøy asså!
Men jeg sitter da her jeg, i beste velgående!:D

Jeg håper de aller fleste der ute tar lang fart å blåser i hva andre sier heletiden! Heia retten til å bestemme selv!

Blablabla....Horm skal slutte å bable NÅ! :D

Kelly
09-04-2002, 13:37
Jeg vil også være med i syndebølgen.... ;)

Gutta liker godt vann, men de får saft eller juice innimellom de også...

De får barneyogurt...den som det er så mye sukker i....:eek:
Og så får de den som det er mindre sukker i også.

Vi bruker middagsglass vi, fra Nestle,....men ikke så ofte lenger nå, siden gutta foretrekker vår mat.. dessuten er det ikke billig med glass til tvillinger.

Vitaminer og tran....hva er det?? Husker det aldri!!:(

Vi pusset ikke tenner før de brøt gjennom nei.

Men jeg tror ikke jeg har hatt gutta usikret i bilen...jo en gang, men det var fordi jeg hadde glemt å spenne på selen... i tåkeheimen. :( Men det var ikke begge to. Mannen var ikke i tåkeheimen nemlig.;)

Gotteri på lørdag...ja det skal de få...og den regelen synes jeg e grei. Men is....det går an av ogtil vel...;)

Også sitter gutta uten seler i høystolene.... og i vogna... :(

Se så.... flink til å synde jeg også.:gal: :uff: ;)

Huldra
09-04-2002, 15:05
Enig med deg jeg Trollemor!!

Har vel synderegister jeg også, men det er greit å begynne med å ha litt prinsipper da... som ingen saft og godis før de selv oppdager det... Alltid sikre... ikke passiv røyking... alltid pusse tenner.

Trultemor
06-05-2002, 13:59
Her gir vi vann og saft om hverandre. Har begynt å la gullungene drikke av kopp, og for at det skulle være interessant for gutten, måtte det nok litt Nestle fruktsaft til, ja...har et ideal om at til middag og som tørstedrikk er vann best. Drikker kun vann selv til middagen,fordi jeg synes vann er godt. Men prinsipper? Nei.

Trultemor, mamma til MIa og Eirik (13.10.01)

Tidligere bruker
06-05-2002, 17:49
Horm, hva med å gi han Sprite?
Så tror sikkert folk det er vann :p

:lol:

Her går det i vann, og Patrick elsker det. Men hadde han vært som Lucas, ville jeg tenkt akkurat som deg :)

Maja
06-05-2002, 22:42
Simon sier: "Ja takk begge deler" :p

Å, jada. Her "syndes" det ;). Simon får for det meste vann, men ååååååå så godt det er med saft innimellom :D. Synes ikke det gjør noe så lenge vi er nøye med tannpussen. Har også sett noen tenner til saft-flaske-barn, som absolutt ikke er ønskelig for mitt barn.

Så: "nam,nam.....etterfulgt av...puss, puss så får du en suss......"

:mervink:

Nennemor
05-06-2002, 10:12
Sørover i Europa er det veldig vanlig å gi ungene te helt fra de er små, så når noen av våre venner eller familie fra Sveits har sett saftflaska til Elise har de automatisk gått ut fra at den inneholder te. Kan de være et tips tro? Hvis ungene ikke vil drikke te, så kan dere jo si at det er det det er når de får saft (en sjelden gang...) ;)

Jeg må innrømme at vi har gitt Elise saft uten sukker, altså light-produkter, for om ikke annet å spare tennene, men det har jeg ikke turt å fortelle på helsestasjonen, for der har jeg fått inntrykk av at det ville vært bedre om vi slo ungen enn å gi henne sånt.

Når det gjelder synderegisteret vårt, så må jeg innrømme at jeg ikke har laget barnemat en eneste gang, Elise har kun fått glass. Tran ga vi opp etter en stund på grunn av alt tøyet som ble ødelagt og selv om godteri og brus vanligvis hører til i helga, så er vi ikke 100% konsekvente der heller, men tannpuss og bilsikring der er vi best! Slurver, handa på hjertet, aldri!

Annevenn
05-06-2002, 10:20
HEr i huset drikker vi stort sett vann til måltidene, og det får Jonathan også. Men når han spiser skiver, gir jeg ham gjerne saft (uten sukker) eller juice. Han ha til og med fått smake cola (light)!!!!!!! :o :eek:

HAr noen av dere prøvd å drikke bare vann til skivene? Det er kjempekjedelig!!!! Jeg ser ingenting galt i å gi ungene f.eks. eplejusice (uten sukker).

Men på koppen som det tørstedrikkes av er det vann.

Jeg skjønner det med tannproblematikken, men så lenge man gir ting uten sukker, så er jo det problemet borte?!?

Som forrige "taler" må også jeg få skryte av bilsikring, der er vi kjempeflinke. En gang har vi hatt ham med i en kort taxitur (fordi det ikke fantes bilseter) uten å sikre ham. Og tannpuss husker vi NESTEN hver morgen og kveld.....;)

Tidligere bruker
05-06-2002, 10:26
Er enig med deg Hormonella.

Kristian har bare så vidt fått smakt på saft enda. Men han liker veldig godt vann så da får han det. Men hadde ikke han likt vann så hadde jeg gitt saft el juice, helt klart ;) .
Orker ikke bry meg med alt som liksom skal være så dumt, farlig, ikke bra o.s.v. Gjør det jeg føler er best for Kristian :) .
Ikke bryr jeg meg noe særlig om hva andre gjør, har i flaska o.l heller.

:klem:

Cazandra
05-06-2002, 10:36
Her får Sarah Elise bare vann til ALLE måltidene. Hun er ikke vant til annet så jeg kan ikke tro at hun syns det er noe kjedelig ;)
Når vi er på tur, som båttur, biltur og koser oss da får hun litt saft som er utblandet.
Vi drikker bare vann her i huset, så da syns jeg det er lite vits i å begynne med saft til henne BARE pga at det er sååå godt :p
Hun skal nok få søte drikker med årene...men nå syns jeg det er greit å ikke la henne få.

Nika
05-06-2002, 10:39
Her syndes det iallfall :p

Selina drikker mye vann, men mye eplejuice også :) Hun elsker det! Ser ikke noe galt i å gi henne det jeg, blir jo kjedelig å bare drikke vann hele tiden.
Pleier å vanne ut juicen litt, hvis den er veldig konsentrert.
Hun har også smakt saft et par ganger, men juice er altså favoritten.
Brus vil vi vente med!!

Jeg bryr meg ikke om hva folk gir ungene sine å drikke, det er jo helt opp til hver enkelt.
Men, har jo sett noen skrekk-eksempler da. Ei lita jente jeg vet om fikk kun saft (gikk med saft på flaske konstant), og tennene hennes råtnet opp :(
Alt med måte altså, og en god tannpuss, så blir det braa :D

Britney
05-06-2002, 11:37
Er kanskje ikke den rette til å svare på dette siden jeg ikke har barn selv, men jeg må bare slenge på en kommentar jeg også.
Jeg ser ikke noe galt i å gi barn litt saft/juice i ny og ne, så lenge det ikke blir gitt etter kvelds-tannpussen. Nå erter jeg kanskje på meg noen :bonk: , men jeg mener faktisk at dersom man gir saft på flaske til barnet sitt som egentlig skal sove er man direkte dum. Jeg kjenner nemlig en liten gutt som alltid fikk flaske om natta, og han har kjempedårlige tenner. En annen ting er at tannlegene sier at det værste er å la barnet sutte på flaske på sukkerholdige drikker. Da er det bedre å gi en kopp, drikke opp og så la spyttet rense tennene. Dette gjelder for voksne også. Dersom man går og smådrikker av noe får aldri spyttet gjort jobben sin. En annen ting når det gjelder sukkerfrie drikker så har ihvertfall jeg hørt at aspartam (som er "sukkeret" i slike drikker) ikke er bra i store mengder, og da særlig til små barn.

Jeg kommer nok til å gi mest vann til mine barn (og melk), men de får sikkert litt saft innimellom også. Så hvis jeg ser at Lucas (eller noen andre) får saft en dag, så skal ikke jeg se stygt på mammaen altså! ;)

Cathrin
05-06-2002, 12:41
Jeg/vi har et veldig avslappet forhold til det å gi Thea diverse drikke/mat, men som kanskje ikke helt faller i smak hos helsesøster:uff:
Hun får saft som er ganske så tynnet ut med vann når hun får drikke(melk til maten da). Får også appelsin/eplejuice som er blandet ut. Unntaket er på kvelden etter hun har pusset tenner, da får hun vann.
Ellers så får hun kjeks hver dag. Hun får yoghurt, det er det vel endel sukker i. Og hun får Nestle middagsglass, men hun vil bare ha med kalkun. Vanlig middag vil hun ikke ha, bortsett fra bare pølser, pannekaker og medisterkaker. Spytter ut alt annet, så hun spiser lite variert kan man si. Men jeg gidder ikke stresse med det. Hun får alltid smake det vi spiser, vil hun ikke ha lager jeg en brødskive og det liker hun godt.:) Har akkurat begynt å gi henne tran nå, for i og med at hun ikke spiser fisk (det gjør heller ikke vi så ofte:uff: )så får hun ihvertfall i seg vitaminene og Omega 3 fettsyrene:).
Er vi i bursdag, selskap, på besøk o.l får hun også smake på kake, sjokolade, is. Nå som det er så varmt får hun en is når vi er ute på tur, koooser seg da ja :nam:
Men hun spiser jo mest næringsfyllt synes jeg da, for hun får i seg to måltider med grøt og ett måltid med grovbrød, og da er det leverpostei som er klar favoritt:)

:vink:

yes
05-06-2002, 12:59
Dette mener jeg.
Dersom en ikke får vann i barnet, så må det jo drikke allikevell drikke noe annet.
Hva en da velger blir jo helt opp til foreldrene. Synest samtidig at foreldrene bør tenke litt over hvor mye sukker det er er i det de gir barna sine. Skader ikke og være litt bevist!
Utvanna juice, og tynn saft må da kunne være et bra alternativ.

Selv har vi inge problemer med og gi vann....enda. Går ned på høykant.

Beate
09-06-2002, 21:01
Jeg syns saft på tåteflaske er ekkelt !!!
Saft i ny og ne er helt greit, men da skal den drikkes av glass og være vanlig husholdningssaft med sukker.

Jeg syns barn og lightprodukter er en dårlig kombinasjon.

emin
09-06-2002, 22:47
Elise får 30 ml babysaft til middagen, ellers så får hun vann på flaska/tutkoppen. Begge deler er like :nam: !!!! Men så har hun en mor som er veldig glad i vann også, og som mener at saft på flaske i tide og utide er fy-fy. ;) Særlig så liker Elise å drikke vann av Aqarius-flaske/Imsdal-flaske med sportstut på!! :D Hun foretrakk faktisk en stund den framfor tåtesmokk... Vi har alltid en tåteflaske med vann på i stelleveska når vi går hjemmefra, så hun får leske seg med hvis hun skulle bli tørst, utenom pupp da. :)

Så :kidoki: for VANN!! :D