PDA

Se hel versjon : Middag, brød og melk.

Nome
01-04-2002, 17:06
Nå er vi hjemme fra en liten minipåskeferie på ei koselig hytte i Nissedal, og Mattias storkoste seg og fikk MASSE god mat i tilegg til puppmelka :)

Denne gutten vet å spise (foreløpig da), og jommen slukte han ikke en hel brødskive (uten skorper da) med jordbærsyltetøy (hadde ikke med noe annet smørbart vi...) og litt smør. Jeg delte det opp i litt små biter, og han sugde på det og svelget unna i rekordfart :D

Men; det virker nå som puppen egentlig ikke er så veldig mettende lenger??? Han vil gjerne ha pupp annenhver time, men virker ikke spesielt mett etterpå, enda han får til han sier stopp selv. Av dette konkluderer jeg at puppen brukes mest for kos og tørstestillende, men at "vomfyllet" hans kanskje har blitt vanlig mat?? Han får nå en brødskive til frokost, og 1-2 middagsglass, grøt vil han overhodet ikke ha noe av (derfor får han heller brødmat). Til maten får han av og til erstatning for enkelhetens skyld, av og til pupp før og etter, eller av og til bare vann. Men; jeg syns liksom hele ammingen sklir så ut for tiden. Syns ikke jeg gjør annet enn å få i han mat, jeg ammer, så etter en time er han sulten, så får han brød og noe å drikke.. så etter en time er han sulten igjen, og han får pupp en gang til. Så går det etpar timer, så skal han pupp igjen, og knappe halvannen time etter det er det middagstid. Da får han noe på flaska i tilegg til middag, men allikevel skal han ha pupp etter ca 1-2 timer :gal:

Hva skal jeg gjøre for å få mer struktur på dette da?? Kan jo ikke nekte han å få pupp syns jeg, bare fordi jeg syns det er ubeleilig... Men skjønner jo at det kanskje er mer vanlig at babyene spiser til faste tider når de begynner å bli et halv år og oppover.

Før spiste han fast hver 3 time, men nå er det overhodet ikke noe rutine på spisingen, bortsett fra at middagen alltid spises 16-16:30.

Amos
01-04-2002, 18:03
Hmm...skjønner godt at du har følelsen av å gi mat meste av dagen, ja ;)
Hva om du ikke venter 1,5 timer fra amming til brødskive, men gir brødmat/middag el.l. med en gang etter ammingen? Da blir amming+brødmat 1 måltid istedet for 2... Skjønner du hva jeg mener? Du synes kanskje det er tidlig å kutte ut rene ammemåltid? Da Jonas var på alder med Mattias gjorde jeg det iallefall sånn, men det hente jo han fikk en puppetår nå og da ellers også når han virket 'lysten' på noe ekstra.
Lykke til med å få struktur på dagen! ;)

hegecesi
02-04-2002, 09:51
Mattias har blitt stor nå, Nome.:)

Du er heldig som har en gutt som er glad i mat. Har nemlig ingen erfaring med det, og kan ikke komme med noen gode tips.

Lykke til med rutinene:mervink: