Se hel versjon : Hvor viktig er det med MELK?
Vet ikke helt hvor dette innlegget passer best jeg..
Men Marius er nå 7,5 måned. Han får grøt, middag, brød etc.. Og plutselig er ikke puppen så spennende lenger.. Han makker og snur seg vekk hele tiden, jeg blir nesten sprø!! Blir jo feil å tvinge i han pupp også.
Flaske med erstatning er enda verre, jeg tenkte liksom at melka ikke kom fort nok fra puppen, men han vil ikke ha flaska.
Eplejuice blanda med vann fra tut-kopp er populært. Men ikke så veldig næringsrikt akkurat... i forhold til melk.
Urk.... nå ammer jeg ikke mange gangene i løpet av dagen lengre! Burde jeg gå tilbake til å alltid gi pupp før måltidene? Jeg slutta liksom med det, for da ville han ikke ha fast føde...
Snart skal vel fast føde være viktigere enn melk?
Så vanskelig!!!
Oi oi oi!! Er det min Ingrid du snakker om??;)
Har bekymret meg for akkurat det samme en god stund. Ingrid har vært en makk ved puppen hele tiden, men nå er det håpløst bortsett fra morgen og kveld.....da har hun tid til å ligge stille og nyte noen dråper.:p Flaske og erstatning er FYSJOM, så det har jeg bare kunnet glemme! Så jeg har rett og slett slått meg til ro med at så lenge hun er fornøyd, så får hun sikkert nok melk...
Ingrid spiser en stor porsjon grøt til frokost, youghurt og brødskive til lunsj, middagsmat og masse grøt til kvelds igjen. På tutkoppen er det vann, hun drikker ikke mye, men tar seg da noen slurker....Grøten (havre fra småfolk) blandes jo på vann, men det er jo melkepulver i den, så hun får jo i seg litt der.
*bekymre bekymre bekymre* Vet veldig godt hvor vanskelig det er......og samtidig syns jeg det er sååååå godt å ha fått tilbake puppen min på dagtid:p I går hadde jeg på meg vanlig bh igjen for første gang, og det var bare så HERLIG!!
Vel, kan ikke svare deg på om hvor viktig denne melka er, skal spørre på helsestasjon neste torsdag, men er jo egentlig ikke så mye jeg får gjort annerledes heller.....Er puppen uaktuell og erstatning fysj, så må det bare bli slik! Jeg gjorde heller ingen god erfaring med å amme før måltidene, da ville hun ikke ha og etterhvert fant hun ut at det kom noe bedre etterpå...:D
Lykke til da! Håper noen andre kan svare deg/oss skikkelig:)
Marius får også en god del fast føde. Grøt/brød til frokost, brød til lunch, middag, grøt til kvelds. Det varierer jo hvor mye han spiser, men det blir da litt!!
Jeg får også kun i han pupp et par ganger om dagen. Han fikk i natt, og en bitteliten sup på morgenen. Etter at han våkna i vogna klokka 1330 fikk han pupp før lunch. Da var det greit. Og nå blir det vel ikke pupp før legging igjen...
Kunne tenke meg å høre hva helsestasjonen din sier på torsdag!
Han virker da fornøyd...
Men ganske uvant (men godt også..) å ikke ha puppen fremme hele tida! Godt å høre vi er flere...
snorkfrøken
02-04-2002, 16:23
Ingebjørg drikke ikkje mjølk ho. Vil ikkje ha sjølv og ikkje får tilbod om anna (smakar også er det slutt...). Så her i gården går det i eplejus og vatn (eller vann som ho seier sjølv...tenk at eg har fått ei lita oslodame :)).
Hå både et yoghurt og prim (og is...) så eg trur det går fint likevel.
:)
Dette satt jeg akkurat ved middagsbordet og snakket med pappaen om. Nå er det jo stort sett morgen og kveld, og av og til lunsj hun får pupp, men til lunsjen er bare en vits, for hun er ferdig på under to minutter.
Jeg har ikke tilbudt henne erstatning, men lurte på om jeg burde det. Hun får iallefall nok væske i seg om dagen, for bleiene blir våte...
Jeg tror jeg satser på at når hun blir gammel nok, ja da vil hun drikke vanlig melk til måltidene.
Er også spent på hva helsesøster sier til Kjersti på torsdag. Skal selv den 8. så da tenkte jeg og spørre også. Lurer på om vi får samme svar.
Jeg spurte på helsestasjonen forrige gang jeg var der ang. dette. Har nemlig en gutt som ikke vil ha erstatning og heller ikke morsmelk på flaske (han er 5 mnd gammel)
Helsesøster sa at hvis han feks. spiste grøt med melkeerstatning et par ganger om dagen får han i seg nok melkeproteiner . Det var visstnok det som var viktig mente hun.
Jepp, Lullen har rett. Noe melk må de få i seg i løpet av et døgn. For de må ha kalk. Hvis ikke blir jo beina så skjøre at de brekker lettere sa de til meg.
Så lag grøt med melk, gi yoghurt. Sjokolademelk er et alternativ også.
Avlegger herved rapport som lovet:)
Vel, jeg spurte altså da, hvor viktig det var med denne melka og hvor mye de måtte ha, og hva med kumelk?
Litt melk måtte de jo ha, sa de, pga kalken, men mente at Ingrid fikk i seg tilstrekkelig gjennom youghurten hun spiser hver dag, og smøreost/prim på brødskive....altså er det ingen store mengder som skal til. Må tilføye at de mente at dette var tilstrekkelig fram til hun var 10 mnd, da man kan gi mer kumelk. Ettersom hun har tålt youghurt så bra, kunne jeg også blande litt kumelk i vannet til grøten, som en gradvis tilvenning fra til 10 mnd. Så det har vi gjort i kveld, og Ingrid slukte alt, som vanlig:D
Må legge til at Ingrid nekter å drikke erstatning, og vegrer også mot grøt blandet med erstatning, derfor må vi holde oss til grøt blandet på vann.
Jeg spurte om det var H-melk som var det beste for disse små, men det var det faktisk ikke, som også andre her har skrevet. Men da jeg reiste opp beinrangelet jeg hadde på fanget;) , så sa de at HUN gjerne kunne starte med litt H-melk. Ingrid var forresten 7080 tung og 69.5 lang i dag:) Lita snuppe fortsatt, men aktiv, akk og ve!:gal: Maten rekker ikke å sette seg ved.
Så, det var det jeg fikk beskjed om. Håper dere får nytte av det!
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.