PDA

Vis full versjon : Trenger hjelp til å sortere noen tanker...barnepass eller ikke tro?

amor
02-04-2002, 15:22
Heisann alle kjente og ukjente her inne! :)

Jeg er gravid i uke 17 med tvillinger. Det er nr. 4 og 5 som kommer. Nr. 3 er i dag 14 md gammel, men blir omkring 19 md når han blir storebror til to små.

Jeg har litt hodebry om dagen. Tankene surrer veldig og nå ber jeg dere om hjelp:)

"Alle" mener at jeg må se å skaffe meg avlastning til de tre barna jeg nå har i den siste tiden i sv. skapet og når tvillingene kommer. Jeg kommer visstnok aldri til å klare alt sammen selv...Hmmm....Disse "alle" vet at jeg har klart meg veldig fint med ungene til nå altså, så det er ikke fare for omsorgssvikt eller noe slikt de tenker på, men rett og slett "stakkars meg som skal få to til". Det er hva de mener rundt forbi.

De to største er 6 og 7 år gamle og vil begge to gå på skolen fra høsten av. Dagene deres er korte. De er ute av døren kl. 8 om morgenen og hjemme igjen før kl. er 12. 30. "Alle" mener at jeg bør skaffe plass på SFO til dem...

Så er det minsten. "Alle" mener at han må i barnehagen. Jeg har fått anbefalling til vedlegg til barnehagesøknaden og har søkt om 50% plass til han, men er SÅÅÅ i tvil om dette er riktig. Jeg skal jo tross alt ut med han om morgenen, og to små til, for å få han avgårde. Hente han skal jeg også. Dette må jeg stå med selv. Min man er ikke hjemme på den tiden av døgnet som en avreise til bhg vil være...

Så har vi økonomien. SFO (60%) vil koste 2.000,- /md. Barnehage vil koste ca 1.500,-/md og vi mister store deler av kontantstøtten....Mannen min driver egen næring og allerede nå jobber han mindre enn han har brukt å gjøre. Sånn vil det nok også bli en lang stund fremover. Noe som resulterere i mindre inntekt i md enn det vi har brukt å ha.

Nei, nå svirrer tankene igjen...Det jeg altså forsøker å finne ut av, er om hverdagen med to små til vil bli så tøff for meg at jeg ikke vil klare å dekke de andre barnas behov? Hva tror dere? Vet det er vanskelig å svare på, jeg sliter veldig med å finne ut av alt dette...Noen dager mener jeg at det skal da jammen gå bra og vi skal få fine dager, vil jo aller helst ha de tre små hjemme hos meg! Noen dager lurer stemmene til "alle" som sier at jeg er da ingen overmenneske...avlastning og barnepass må jeg bare se å skaffe meg...

Får tillegge avslutningsvis at vi ikke har familie som bor i nærheten og som vil hjelpe til i den perioden som vi kanskje aller mest vil ha behov for det. Den siste tiden av sv. skapet og den første tiden etter fødsel. Noen velvillige venner finnes jo, men de aller fleste har i dag mer enn nok med seg og sitt. Det er håpløst å basere hverdagen sin på hjelp fra venner...

Hva tror dere? Hvordan hadde dere tenkt?

Nå håper jeg på noen kloke hoder altså! *s*

Stor klem fra amor med stor mage *s*

;) ;)

Anitra
02-04-2002, 19:25
Hei Amor..
Jeg kan nok ikke gi deg konkrete råd,men kan jo fortelle hvordan en hverdag kan være med "bare" 2 barn..hvor elstemann er i barnehage.

Her er vi så heldige at pappa kjører og henter stort sett hver gang. Nå som Mathias har blitt så stor går det greit å hente og levere for min del,men jeg syntes det var veldig kaotisk den første tiden. Og med tanke på at du har 2 små i tillegg,så tror jeg nok at hadde det vært meg som visste at jeg skulle få tvillinger,valgt å ha han hjemme ett år til.

De 2 eldste dine er jo såpass store at de kan jo hjelpe til mere og mere, og kanskje de hadde hatt godt av noen få dager i uka på SFO? Det behøver nødvendigvis ikke være hver dag da..

Men det er vanskelig å gi råd,for jeg er ikke i samme situasjon som deg,og kommer heller ikke til å bli det.

Har du ork og lyst,så ha han hjemme ett år til du.Eller hva med å ha han i barnehage et par dager i uka bare?

Uansett..lykke til med valget og fremtiden. (Og svangerskapet da selvfølgelig)

Numbiss
02-04-2002, 19:35
Det er et utrolig vanskelig spørsmål du stiller, for ingen vet jo hvordan du kommer til å ha det om ca 5 mnd.

Jeg har hele tiden hatt Marius i barnepark, 4 timer pr dag. Det har vært helt uvurderlig! Jeg har kunnet sove/slappe av/kose med Vilde/ sitte her...:)
Men han begynner ikke i parken før kl 1000, og barneparken er vegg i vegg med leiligheten, så jeg har ikke behøvd å stresse så masse med levering/henting.

Nå skriver du ingenting om du evt må kjøre/hente de andre to barna dine. Dersom du må gjøre det så er det jo ikke særlig ekstra arbeid å levere en ekstra, men dersom de kommer seg til skolen på annen måte så krever det endel planlegging å få med seg to små ut for å levere han.

Økonomisk så tjener dere selvsagt på at du har barna hjemme og ikke i barnehage/sfo, men hvordan blir det med deg??

Har du overskudd til å gjøre alt dette?? Du får 2 nye babyer, du har en på nesten 2 år som sikkert er like aktiv og krevende som 2 åringer vanligvis er. Og to som skal følges opp med skolen. Det er bare du som kan avgjøre dette. Men som vanlig så klarer kvinner det meste, selv om kvinnen selv på en måte "går i dvale" (om du skjønner hva jeg mener).

Nei, dette var vel ikke så mye å bli klok på, men jeg ønsker deg lykke til. Både med valgene du tar og som kommende 5 barns mor :)

TBM
02-04-2002, 20:41
Jeg klarte knapt å levere storesøster i barnehagen de første månedene jeg hadde to, det var så mye styr med å komme seg opp om morgenen...

Jeg tror du er såpass erfaren at du har vel kjent på dette med å ha flere når den tid kommer, men det blir vel kanskje litt anderledes når det er to små? For en kan man jo ta på armen eller "slenge ned i voksiposen" (hvis man har det) - når man må skynde seg til barnehagen. Men to? Og en toåring? Hmm...

Hvis jeg leser riktig er de eldste søsknene i skolealder. Hvis det betyr at toåringen ikke har noen å leke med på dagen (unntatt deg) så ville jeg nok selv ha søkt om barnehageplass til ham - 50% høres ut som en god ide.

Så er det alltid dette med økonomien da. Du får fundere litt mer - kanskje tenk ut fra hva som hadde vært best for toåringen?

Uansett - lykke til - det høres veldig tøft ut å ha så mange barn, samtidig som det må være artig å skulle få en så stor familie.

TBM
02-04-2002, 20:45
Jippe skrev ovenfor: "Hvis jeg leser riktig er de store i skolealder."

Herregud - kan jeg ikke lese? Jeg leste da vitterlig gjennom innlegget ditt før jeg svarte, og der står det jo svart på gult at de største er i skolealder.

Får skylde på ammetåka som med alt annet...

Hvis de store IKKE går på SFO, men kommer rett hjem, da vil jo toåringen ha noen å leke med. Men hva om de største vil være igjen i SFO sammen med klassekameratene sine?

Ikke lett - bra du har noen flere måneder på deg!

Philomène
02-04-2002, 20:46
Naa kommer mitt synspukt som tvillingmamma som IKKE har andre barn aa ta seg av :gal:

Avlastning dreier seg IKKE om aa ikke klare det selv! Avlastning er fint aa ha, uansett.

Jeg ville blitt mere "redd" for at de eldre barna föler seg sett litt "paa side" naar de to nye babyene kommer jeg. For de er jo krevende og heller uinteressante, i hvert fall de förste ukene, i hvert fall for sösken....

Om jeg var deg ville jeg i hvert fall pröve aa faa avlastning med de to de förtse ukene slik at du kan ha litt tid til aa 1° HVILE (husk at födselen kan vaere töff - jeg trengte et par uker for aa komme meg pga. stor blodmangel) og 2° bruke litt tid sammen med de andre barna.

Hvis du er i tvil - hva med aa pröve aa höre etter DIN stemme framfor "alle" - og se litt an hvrdan du og barna synes hverdagen bör organiseres?

Men jeg hadde uansett forsökt aa faa mest mulig avlastning de förste ukene jeg. (Mannen min var hjemme de seks förste ukene :kidoki: )

Lykke til uansett !! Ta godt vare paa deg :)

amor
02-04-2002, 21:21
Hei!

Takk for at svar!

Fri barnehage og SFO sier du? Hmmm....det har jeg ikke hørt et ord om. Hvordan skal jeg gå frem for å undersøke muligheten for det tro?

Håper du svarer meg igjen:)

Klem fra

Hønemor
03-04-2002, 07:28
Her sitter jeg med tre barn på 2år,tvillinger på 1 år og en på 3 nå.
Jeg hadde han hos dagmamma to-tre dager i uka undersvangerskapet.Noe både han og jeg hadde godt av tror jeg......
Jeg har hatt han tre dager i uka nå som jeg har hatt permisjon med tvillingene,det er både jeg og pappan som har levert og henta litt etter hvordan det passer.Pappa har somregel levert på morran så jeg og tvillingene har sluppet å opp for ha drasse med de ut også......-det tar tid og da har vi kunnet sove litt lenger også.
Jeg har ikke dårligsamvittighet for å ha han borte tvillingene krever mye av deg i løpet av en dag og da har Andreas fått lekt og vært ute og kosa seg sammen med andre barn.
Ellers de dagene han er borte er brukt til trilleturer,besøke venner med barn på samme alder,helsestasjon og slike tin som er merker godt å ha med en på 2 år på som han var da tvillingene ble født.

Det er dette jeg vil si,men vi er forskjellige og har forskjellige behov.....

LYKKE TIL ALLE BARNA:hjerter:

Hønemor:) Magnus og Martin:elsker2:

All tekst og innhold © NybaktMamma.com
Du ser på arkivet fra vårt diskusjonsforum Møteplassen