Se hel versjon : GrØt Med Kumelk?
Leste en plass at når barna er 6 mnd. kan man begynne å lage grøten med vanlig melk...Gjør dere det og kan man bruke det i middagsretter også?Trodde man skulle vente med ku melk uansett jeg...
Minnette
03-04-2002, 13:30
En gammel familievenn av oss er lege, og han fortalte at han ikke anbefalte å gi kumelk før fyllte året.. Dette var med tanke på at de kan utvikle melk-intoleranse.
Trultomteia
04-04-2002, 07:23
Leste dette på www.barnemat.com om kumelk. Klipper og limer litt:
Matvarer som hemmer opptak av jern er te, kaffe og melk av de kraftigste. Kumelk kan stjele jern fra kroppen. Barn drikker ikke te og kaffe, men mange drikker melk. En god regel er å ikke bruke kumelk i mat før barnet er 6 måneder, og ikke kumelk å drikke før barnet er 1 år.
Utifra dette så virker det som om man kan bruke kumelk i mat fra 6 mnd. Det er også kumelk i grøten man kjøper fra 6 mnd. Nå er ikke Kim 6 mnd ennå, så jeg gjør det ikke. Om jeg kommer til å gjøre det har jeg ikke tatt stilling til ennå.
Lenger nede på siden har jeg skrevet et innlegg om hva de små bør ligge unna før dem fyller 1 år.... Kumelk kan i spedbarns perioden fortrenge mer jernrike matvarer fra kosten og bør som hovedregel ikke brukes som drikke og i grøt det første leveåret. Mindre mengder kumelk kan brukes i matlaging mot slutten av første leveår( ca 10 mnd). Fra denne alderen kan også noe joghurt og syrnet melk gis. det var det om kumelk... infoen har jeg hentet fra heftet mat for spedbarn, heftet er en redigert utgave av et tidligere hefte utarb. av Forbrukerrådet og Statens helsetilsyn..... vil du vite resten ta den titt her! (http://www.nybaktmamma.com/plassen/showthread.php?s=&threadid=10355)
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.