PDA

Se hel versjon : Hvor mye grøt skal han ha egentlig? (langt)

animy
05-04-2002, 12:03
Hei!

Nå er jeg skikkelig usikker på en ting her. Jeg ammer men har for lite melk til hvert måltid så jeg må spe på med erstatning. For snart 2 mnd siden begynte vi med grøt og har nå også begynt med middag. Beskjed fra helsesøster når jeg begynte med smaksprøvene var:

*Morsmelk først
*Smaksprøve med grøt
*Tillegg

Og etter hvert som grøtporsjonene økte så skulle han jo spise mindre melk til slutt. Men ikke denna gutten nei. Han får nå full grøtporsjon til frokost og kveldsmat (tror tilogmed vi lager litt mer enn det som står på pakken) og drikker like mye tillegg etterpå som før (ca. 150 - 200 ml). Er han umettelig? :gal: Det kommer litt gulp nå og da, men ikke så mye som man skulle tro etter å ha spist så mye.

Har trappet ned ammingen til morgen, middag og kveld fordi jeg synes det er slitsomt å styre så mye med pupp og flaske hele dagen. Prøvde å trappe ned til kun frokost først, men sentimentale meg synes plutselig at det ble litt trist å kutte ut, så jeg bestemte meg for iallfall å prøve 3 måltider om dagen (av 5). For kosen sin del iallfall. Magnus koser seg så fælt ved puppen.

Skal jeg øke grøtporsjonene enda mer??? Meningen er vel at den skal erstatte morskmelkerstatningen? Eller har han godt av litt melk etterpå?

Det samme gjelder middag. Fikk beskjed om at et halvt glass (Nestlè) var nok. Skal jeg bare gi ham hele glasset?

Bør jeg gi noen annen drikke, som vann eller saft? Har ikke gjort dette hittil. Har prøvd å gi litt vann nå og da, men han vil ikke ha.

Han legger på seg ganske normalt også; ca. 125-150 g i uka.

Hvis noen kunne ta seg bryet og svar meg er jeg takknemlig :mervink:

Jentemamma
05-04-2002, 12:43
Nå er datteren min litt eldre, men hun får.

Grøt (ganske mye, også til frokost) vil sjelden ha drikke til grøten, men setter frem vann. (gir også brødskive, litt grøt og brødskive, el. bare grøt el. brødskive) innviklet, ja)
Jeg tar grøten på feelingen, måler aldri, bare varmer opp vann,og putter oppi grøtpulveret.
Når hun da skal sove en liten lur, så får hun med seg erstatning i senga, 200ml, drikker 99% opp hver gang.

Til middag så får hun 1/2 gl. middagsglass (av de store) og 1/2- 1helt glass dessert, + masse vann. Har prøvd å gi et helt gl.middagsglass( de store), men vil ikke ha så mye.

Innimellom her så får hun nestle sin yoghurt.+ erstatning el.vann
Erstatningen er som regel når hun skal sove.
Bruker mye vann og nestle sine safter.

Kvelds så får hun masse grøt, veldig glad i mat denne frøken her

Vet ikke helt om dette var svarte du ønsket, men jeg gir mat til hun ikke vil ha mer.
Noen dager spiser hun masse, andre dager mindre.

emin
07-04-2002, 23:58
Trodde også Elise skulle drikke mindre melk når hun fikk grøt, men neida... Vanligvis så drikker hun ca. 140 ml melk til hvert måltid, jeg må pumpe meg og gi henne morsmelk på flaske pga. at hun biter så sinnsykt. Har prøvd alt.... I alle fall så får hun grøt til kvelds. Da spiser hun en porsjon grøt laget av 5 ss grøtpulver og 60-70 ml melk OG 140 ml melk ved siden av....!! Så vi er to stykker som har slukhalser... :p Og det merkes på nattesøvnen....8-10 timer i strekk hver natt og ingen nattmåltider... :D

Trultemor
08-04-2002, 13:50
Jeg ammer ikke, men mine to spiser:
100 ml. melk og 125 ml. grøt til frokost og formiddagsmat, spiser et helt glass(lite) middag+50 ml. melk og drikker 100 ml. melk +125 ml. grøt til kvelds.

Aner ikke om dette er mye eller lite, min mor sier jeg overforer dem, men jeg lar dem bare spise seg mett...

Vet ikke om de kanskje skulle drukket noe annet en melk til middagen???

Trultemor, tvillingmamma (6mnd)