PDA

Se hel versjon : Underslag - Lønn og feriepenger?

Unregistered
30-01-2004, 08:20
Har en diskusjon gående på jobben og lurer på om det er noen som vet svaret.

Hvis det er en som har sluttet på en arbeidsplass, i etterkant blir det oppdaget at denne personen, mest sannsynlig, har gjort underslag.

Kan arbeidsgiver da nekte å betale ut opptjente feriepenger?

Krii
30-01-2004, 08:42
Jeg vil tro at arbeidsgiver kan trekke underslaget fra feriepenger. Men hvis personen betaler tilbake underslaget, så har personen rett på feriepengene.

Rina
30-01-2004, 09:36
Ja det kan han.

Ei vennine av meg eier egen bedrift og i sommer hadde de trøbbel med en annsatt. (tyveri av penger og varer)
der tok de feripengene.

Tidligere bruker
30-01-2004, 09:39
En bedrift kan ikke uten videre trekke en ansatt i lønn eller feriepenger uten at dette er avtalt. Dette er strengt.

I dette tilfelle bør bedriften prøve å få til en avtale og om det ikke går politianmelde. Da har de muligens rett til å holde tilbake penger, men ikke før.

Katrin
30-01-2004, 09:47
Jeg trodde Feriepenger var "hellige" jeg.

Men det høres fornuftig ut at arbeidsgiver kan trekke underslaget av feriepengene. Men ikke helt uten videre. Du skriver at personen "mest sannsynlig" har gjort underslag, da er det ikke bevist???

Skulle nok ha latt være å svare, for jeg vet ikke?? :bonk:

Polyanna
30-01-2004, 12:48
Da må det vel bevises? Hvis ikke kan vel bare vedkommende gå til sak for å få pengene han har krav på. Jeg vil tro at eneste måten å få holde tilbake pengene er ved en politianmeldelse, eller om man får til en privat avtale ("vi anmelder deg ikke, og beholder feriepengene, er det greit?")

Teofelia
30-01-2004, 15:45
Man kan da ikke holde tilbake en ansatts lønn fordi man TROR (eller mener at man vet) at vedkommende har begått underslag. I så fall får man trolig like store problemer med myndighetene som den som har eventuelt begått underslaget.

Man kan politianmelde, eller man kan, som nevnt over, inngå en avtale, men man kan ikke trekke noen i lønn uten at myndighetene har bestemt det slik eller at den ansatte selv har godkjent det.