PDA

Se hel versjon : Venner og hasj

Unregistered
02-02-2004, 18:25
Min veninne som også er fadder til godgutten min,har jeg funnet ut går på hasj.Jeg har nå kuttet all kontakt med henne.Gjør jeg meg for kostbar når jeg gjør det?
Jeg vil ikke guttungen skal ha sånn faenskap rundt seg.

_Nina_
02-02-2004, 18:44
Man "går" ikke på hasj, man røyker det en gang i blandt...
Men for å svare på spørsmålet ditt... Jeg syntes du går litt langt ja... Hvis hun røyker hasj rundt deg, og dine, da har du all rett til å kutte henne ut.. men om hun holder det for seg selv og når hun er sammen med de hun røyker det med så ser jeg ikke noe galt i henne fordi om hun røyker hasj..
Hasj er SÅ vanlig i dag, og jeg tipper at om noen år er det lovlig, uansett hvor mye i mot HASJ og annet stoff jeg er!
Og tro meg jeg er ANTI!!! Jeg har flere venner som røyker hasj, og så lenge de gjør det når de ikke er i NÆRHETEN av meg og mine,...så får de gjøre hva de vil..det er dems liv!
Jeg misliker all slags stoff, til og med alkohol til en viss grad..
Jeg har sett liv gå i dørken av det og syntes det er en TRAGISK skjebne..!
Men, folk i dag gjør akkurat hva de vil uansett hva vi som ikke bruker noe sier...og det kommer de med å fortsette med..
I en hasj-røykers øyne kommer ALDRI hasj til å bli skadelig...De ser ikke det vi ser ;)
Er venninnen din en god venninnne godtar du henne selv om hun tar en "Joint" en gang i blandt..

Lykke til i valget ditt..

Og som UMS sitt motto var: HIGH ON LIFE!!! :D

Ise
02-02-2004, 18:45
Tror ikke jeg ville kuttet kontakten med henne,heller støtte henne hvis det er problemer hun har siden hun har begynt med dette:???: eller rett og slett være der for henne og på den måten få henne vekk fra denne "omgangskretsen",har selv hatt venninner som har brukt dette og som regel er det noe som gjør det at de har begynt med stoffet,forferdelig synd selvfølgelig..hasj er no dritt og er som regel det første stoffer man begynner med før det går over til noe sterkere,ikke alltid men i mangen tilfeller... er du glad i denne personen ville jeg har gjort mitt for å få henne vekk fra dette,verdt ett forsøk hvertfall.

Klem fra Isemor og barna :hjerter:

metteha
02-02-2004, 19:11
Jeg ville ha sagt klart ifra om hva jeg mente om dette, at hun får la være å røyke det så lenge du er i nærheten. Men å kutta all kontakt er vel kanskje å gå litt langt.........jeg er selv super ANTI

Lilith
02-02-2004, 19:33
Jeg syns du gjør det rette. Si til henne at hvis hun ikke slutter, vil du ikke omgås henne.

(har erfaring..)

K@roline
02-02-2004, 20:26
Opprinnelig melding fra Lilith
Jeg syns du gjør det rette. Si til henne at hvis hun ikke slutter, vil du ikke omgås henne.

(har erfaring..)

Jeg har også erfaring, men ville allikevel ikke ha kuttet hun ut. Jeg vet om mange som røyker hasj, men jeg kutter dem ikke ut så lenge det ikke går ut over meg om mine. Jeg synes du går litt for langt ja...

Unregistered
02-02-2004, 21:47
Opprinnelig melding fra Unregistered
Min veninne som også er fadder til godgutten min,har jeg funnet ut går på hasj.Jeg har nå kuttet all kontakt med henne.Gjør jeg meg for kostbar når jeg gjør det?

Trenger gutten din å ha slikt faenskap rundt seg da? Er det hasj som er faenskap her eller veninnen din?
Synes det blir litt "feil" å kutte ut en veninne pga hasj røyking. Regner med det er en nær veninne (siden hun er fadder)?
Synes også det er forskjell på å ta seg en joint en skjelden gang ( og da mener jeg veldig skjelden) og å røyke hver dag. Da er det snakk om misbruk. Det er menge forskjellige grunner til at folk røyker hasj, og kutte ut veninner pga det er drøyt. Kanskje litt fordomsfullt, selv om jeg på ingen måte vil forsvare det. Kanskje du kan lese litt om temaet og se hva det innebærer? Kanskje hun faktisk trenger deg - som en venn nå?

Tidligere bruker
02-02-2004, 21:52
Dette misstenker jeg er et tullinlegg, uansett sjarmerende naivt, men jeg svarer som om det faktisk er oppriktig.

Ja absolutt, jeg syns du overreagerer, jeg har selv en del venner som røyker hasj, jeg har selv valgt av prinsipielle grunner å ikke prøve det.

Når folk røyker hasj så er ikke dette en hverdagslig handling, en sitter ikke akkurat å røyker når en er på besøk hos folk.

Det jeg vil frem til at hasjrøyking som regel er en festgreie, dersom dette ikke er tilfelle med din vennine at hun sitter å røyker seg en joint som om hun skulle tatt seg en brus på en hverdag, da skjønner jeg du reagerer.

Jeg syns du skal lese litt om hasj og skadevirkningene, kanskje du da får ett nytt syn på det.

Uansett, siden du har valgt henne som fadder går jeg ut i fra at du ser på henne som en god vennine, venner kutter ikke hverandre ut for noe sånt. Hjelp henne heller om du syns hun trenger det.

Eufemia
02-02-2004, 23:06
Ja, hvis hun GÅR på hasj er det jammen på tide å sende henne på rehab!! Ærlig talt så er dette noe av det mest tullete jeg har lest her inne på lenge.

Hvis du vil det beste for sønnen foreslår jeg at du begynner å sette deg inn i hva som skjer i den virkelige verden, ellers kommer du til å få et jævlig stort problem med å henge med når gutten din skal ut og oppdage ting på egen hånd.

Miriam
02-02-2004, 23:14
Det får da være måte på bagatellisering av hasj da dere!

Det jeg vil frem til at hasjrøyking som regel er en festgreie, dersom dette ikke er tilfelle med din vennine at hun sitter å røyker seg en joint som om hun skulle tatt seg en brus på en hverdag, da skjønner jeg du reagerer. Jeg syns du skal lese litt om hasj og skadevirkningene, kanskje du da får ett nytt syn på det.

Jeg har også erfaring, og jeg har sett hasjrøyking splitte en familie og ødelegge menneskers liv. Ikke bagatelliser det slik!
For noen kan det være en "festgreie", for andre som røyker mye kan det sløve dem ned, frata dem evne til empati, havne inni en ego-"boble" hvor andre mennesker blir gradvis mer uvesentlige...
Ja, jeg snakker av erfaring.

Når det gjelder din vennine har jeg ingen råd, det får du finne ut av selv. Men jeg er enig i at det er et problem og noe svineri!

Tidligere bruker
02-02-2004, 23:41
Jeg hadde kuttet kontakten mellom barna mine og venninnen dersom jeg fant ut at f.eks min bestevenninne røykte hasj. Vil absolutt ikke ha slikt rundt mine små. Men jeg hadde nok ikke kuttet all kontakt oss imellom. Kunne jo fremdeles truffet henne når barna ikke var tilstede...

For enkelte her virker det jo som om det nermest er like vanelig å røyke hasj som tobakk. Jeg blir ganske sjokkert, for dette er ikke min erfaring.

Mega
03-02-2004, 07:02
For meg så hadde det bare vært etalternativ og det var å bryte all kontakt med barne også kunne jeg være der som vennine vis hun var intresert i å se dritten i det hun driver med.
Ved dere at Hasj kan gi flashback i intil 1 mnd!
Dette er mennesker som kjører bil, som kanskje er læreren til barnet ditt, som er legen din osv!!
ALDRI ALDRI ALDRI må vi få legalisert dette!
Spør de som faktisk vet noe om dette.
De som er tunge nakomane, og de som jobber innen rus omsorg.
Det er lettere å få en tung heroin misbruker ren enn en som jevnlig røyker hasj!

Jevnlig hasj/cannbis bruk ødelegger hjernes gledes system, og du vil etter hvert ikke kunne greie å føle glede på egehånd.
Glede er en kjemoskreaksjon i hjernen, og de fleste vil vel ikke miste den muligheten!

Mega... som er litt engasjert i dette.....:o

loop
03-02-2004, 09:02
Din venninde har tatt sjansen på å fortelle deg om sin hasjrøyking, du bør ta sjansen på å møte din hasj-angst. Våg å ha dette som tema med henne, dere kan begge få noe ut av det. Din sønn vil garantert møte dette i sin ungdomstid, hvordan skal du da forholde deg til det? Du virker litt uforberedt for å si det mildt, verden raser i full fart utenfor huset ditt, det hjelper ikke å trekke for gardinene. Selv er jeg motstander av all dop, har mistet venner pga det og ser mye drit i psykiatrien hvor jeg jobber, hasj er faktisk noe av det verste i forhold til utvikling av psykoser og schizofreni. Det finnes nok av argumenter for å ikke røyke hasj, men det er liten vits i å forsøke å overbevise noen om det. Venner vet hva jeg står for, og respekterer det, har aldri blitt bydd på hasj, selv om mange av mine venner røyker.

Du har ingen grunn til å være redd, annet enn om du ikke tør å forholde deg til det, da bør du være vettskremt, for da har du ingen innflytelse hvis din sønn vil prøve ut dette eller verre ting.

Hun er gudmor til din sønn, kan du ikke drøfte dette med henne, si hva du tenker om hennes innflytelse som gudmor, at du er skuffet over henne. Hør hva hun tenker, vær en venn, men la henne også ta egne valg. Venner bør tåle å være uenige. Tviler på om hun dør av å røyke hasj, eller at hun vil skade deg og din famile. Bra at du har klare holdninger på dette, men hasjrøyking er så vanlig i dag, at du blir fort alene om du skal kutte kontakten med alle som prøver det.

Månelys
03-02-2004, 11:44
Jeg har en alkoholiker i familien, men hun får ha kontakt med barnet så lenge hun ikke er full. Jeg syns du gikk for langt.

trøtt
03-02-2004, 14:19
For det første så "går man" vel ikke på hasj, man røyker det.

Jeg vil ikke si at du har gått for langt for det har du gitt for få opplysninger til at jeg skal kunne si. Det er forskjell på å ta seg en joint en gang i blant og på å ta en mange ganger om dagen. Er det sånn at hun røyker det hele tiden så ville jeg ikke hatt henne rundt ungen min. Tar hun seg en joint hver kveld så ser jeg ikke problemet heller. Jeg er virkelig i mot det, men ville aldri kutta kontakten med ei venninne hvis hun tok seg en joint. Men hun hadde ikke fått tatt en hos meg, eller rett før hun kom til meg akkurat som ingen fulle folk får komme til meg:)

Tilfelle det ikke ble klart så er jeg veldig i mot det på bakgrunn av at jeg har god erfaring med mennesker som røyker/har røyka masse.

Desembermamma
03-02-2004, 19:45
Opprinnelig melding fra _Nina_
Hasj er SÅ vanlig i dag, og jeg tipper at om noen år er det lovlig,

Kan jeg aldri tenke meg..... ( De skjerper inn på røyken, men legaliserer hasj... :p )

Jeg har flere venner som røyker hasj, og så lenge de gjør det når de ikke er i NÆRHETEN av meg og mine,...så får de gjøre hva de vil..det er dems liv!

Jeg har sett liv gå i dørken av det og syntes det er en TRAGISK skjebne..!

Og likevel er det helt ok å fortsette omgangen med dem? :???:
Ja, det er DERES liv, men hvorfor skal vi og barna våres ta del i det tragiske?

I en hasj-røykers øyne kommer ALDRI hasj til å bli skadelig...De ser ikke det vi ser ;) Det er derfor hasj er og vil forbli ulovlig...

Desembermamma
03-02-2004, 20:01
Opprinnelig melding fra Månelys
Jeg har en alkoholiker i familien, men hun får ha kontakt med barnet så lenge hun ikke er full. Jeg syns du gikk for langt.

Venner kan en velge, det er annerledes med familie...

Det kan jo være greit å ta et aktivt valg i forhold til nettverket en bygger rundt seg og sine barn...

Villi
03-02-2004, 20:08
Opprinnelig melding fra Mega

Kildehenvisning, takk!

Desembermamma
03-02-2004, 20:19
Opprinnelig melding fra loop
Din sønn vil garantert møte dette i sin ungdomstid, hvordan skal du da forholde deg til det?

Det finnes ulike miljø... ;) Jeg tror helt fint det går an å være forberedt på det uten å ha mennesker i sin omgangskrets som driver med det! Jeg mener at den da heller signaliserter at dette er noe akseptabelt, enn at det er noe å ta avstand fra...

Du virker litt uforberedt for å si det mildt, verden raser i full fart utenfor huset ditt, det hjelper ikke å trekke for gardinene. Selv er jeg motstander av all dop, har mistet venner pga det og ser mye drit i psykiatrien hvor jeg jobber, hasj er faktisk noe av det verste i forhold til utvikling av psykoser og schizofreni. Det finnes nok av argumenter for å ikke røyke hasj, men det er liten vits i å forsøke å overbevise noen om det.

Greit at verden raser utenfor vinduet, en trenger vel ikke ta del i alt som skjer av den grunn? Med den kunskapen om hva som kan skje, hvorfor ha slik elendighet rundt seg når en kan ha sunnere omgangskrets? Som du sier; det nytter ikke overbevise noen...

Du har ingen grunn til å være redd, annet enn om du ikke tør å forholde deg til det, da bør du være vettskremt, for da har du ingen innflytelse hvis din sønn vil prøve ut dette eller verre ting.

Det går da faktisk an å oppdra ungene sine til å ha visse grunnverdier....
Jeg mener det å vise en holdning til det og begrunne det med KUNNSKAP, gjør barnet mer rustet til å møte det, enn at foreldrene har venner som driver med det...

Hør hva hun tenker, vær en venn, men la henne også ta egne valg. Venner bør tåle å være uenige.

Alltid lurt å snakke med vedkommende før en tar en slik avgjørelse. Men venner skal ikke alltid tåle å være uenige for enhver pris. Om verdigrunnlaget kræsjer totalt, kan det være grunn til å revurdere omgangen...

Tviler på om hun dør av å røyke hasj, eller at hun vil skade deg og din famile. Bra at du har klare holdninger på dette, men hasjrøyking er så vanlig i dag, at du blir fort alene om du skal kutte kontakten med alle som prøver det.

Hvordan definerer du skade? Hva med negativ belastning? Du som jobber i psykiatrien har vel sett masse av hvordan det påvirker familien/nettverket rundt pasientene?

OG DET ER FAKTISK IKKE SÅ VANLIG.

caja
03-02-2004, 20:21
Ja jeg syntes du har gått for langt....... MEN som ett krav må hun selvfølgelig ikke være påvirket når hun kommer på besøk eller skal være sammen med barna. Klarer hun ikke det har hun ett stort problem og trenger heller hjelp enn avvisning.

Desembermamma
03-02-2004, 20:29
:)

Desembermamma
03-02-2004, 20:31
Opprinnelig melding fra Mizzy
Kildehenvisning, takk!

Det var ikke meg du spurte, men jeg svarer jeg.. :)

Når rusen er over, finnes fortsatt THC i kroppen. THC er fettløselig og lagres i organismen ved at det bindes til fettvevet. Selv om nedbrytningen av THC går hurtig, vil nedbrytningsprodukter - metabolitter - holde seg i organismen i lang tid, opptil en måned etter siste tilførsel. Regelmessige misbrukere vil derfor ha et konstant reservoar av cannabisstoffene i kroppen, selv om disse ikke er aktive. Det såkalte amotivasjonsyndromet har vært tillagt cannabisstoffene. Syndromet utvikles særlig hos unge, mottakelige individer, og arter seg som likegyldighet, apati, nedsatt konsentrasjonsevne, nedsatt toleranse for skuffelser og til å gi seg i kast med nye oppgaver. Det er imidlertid vanskelig å skille mellom hva som har årsak i stoffbruken. og hva som er miljøfaktorer - bl.a. "gjengens spilleregler" for ønsket adferd og livsstil. Cannabis har en dempende, sløvende effekt, og omfattende bruk over tid kan gi vedvarende sløvhetstilstander. Langvarig bruk kan øke risikoen for akutte angst- og depresjonsreaksjoner og forverre behandlingen av sinnslidelser som schizofreni og depresjonstilstander. Det er likevel ikke påvist at bruk av cannabis fører til varige hjerneskader. Av fysiske virkninger kan langtidsbruk

svekke lungefunksjonen og gi kronisk bronkitt, astmaplager og andre lungesykdommer.
på virke hjerterytmen slik at folk med hjertelidelser kan skades.
redusere kroppens immunforsvar mot infeksjoner.
påvirke hormonbalansen i kroppen både hos menn og kvinner.

Hos høykonsumenter nedsettes konsentrasjonene av det mannlige kjønnshormonet testosteron og seksualdriften kan bli svekket. Hos kvinner kan det skje forandring i de hormonene som styrer eggløsningen og påvirke menstruasjonssyklusen.

Fant det Her (http://www.skolesiden.no/?tekst=443)

Desembermamma
03-02-2004, 20:43
Mer info...

PSYKISKE SKADEVIRKNINGER

Misbruk medfører reelle og godt dukumenterte problemer med helse. Hukommelse og instinkter svekkes. Reelle oppfattninger av drømmer , stemmninger, gleder og følser forandres. Musikk f.eks kan oppleves veldig sterkt. Begynner man i ung alder å røyke utsetter man seg for ekstra stor risiko.
Det er flere enn det snakkes høyt om, som får store psykiske problemer av cannabis røyking.

Det snakkes ofte om at hasj er et såkalt "lett stoff", men det er et sterkt stoff når det kommer til den psykiske delen av bruket. Det at det ikke går på det fysiske er ikke grunn nok til å si at et stoff er lett.

Kortidsminne/ hukommelse svekkes

Svekket innlæringsevne - spesielt hos unge misbrukere

Psykoser - kan forekomme ved at brukeren innbiller seg ting, kan tro han ser/ hører ting som ikke har noe relasjon til virkelighet.

Motivasjon - Asosial tankegang

Personlighetsforandringer

Angst / uro

Kilde (http://www.motstoff.no/rusvirkninger/hasj.htm)

Desembermamma
03-02-2004, 20:56
En side til
med mer info....

Farlig naivitet
Cannabis kan også sies å være ekstra farlig på grunn av den naivitet som stoffet omtales med i ungdomskretser, dvs. den lave relative risiko som det tillegges. Det er en utbredt misforståelse at stoffet ikke er farlig i seg selv, men bare dersom man går over til andre stoffer. Legaliseringsbevegelsen markedsfører en slik oppfatning. De individuelle skadevirkningene av cannabis er dokumentert svært godt for eksempel i en artikkel i det medisinske tidsskriftet Lancet fra 1998 (hall, 1998):

Akutte effekter:

Engstelse og panikk, spesielt hos uerfarne brukere
Svekket oppmerksomhet, minne og psykomotorisk koordinasjonsevne under påvirkning av cannabis
Muligens en økt risiko for ulykker dersom en person fører motorkjøretøy under påvirkning av cannabis, og spesielt dersom cannabis blir brukt sammen med alkohol
Økt risiko for psykotiske symptomer hos personer som er sårbare på grunn av personlig eller familiemessig historie med psykoser
Kroniske effekter (usikre, men mest sannsynlige):

Kronisk bronkitt og sykelige vevsforandringer som kan være forstadiet til utvikling av ondartet sykdom
Et cannabis avhengighetssyndrom karakterisert av manglende evne til å avstå fra eller kontrollere cannabisbruken
Snikende, mindre svekkelse av oppmerksomhetsevne og hukommelse, som består så lenge personen er kronisk påvirket, og som kanskje kan være reversibel etter lang tids avhold fra stoffet
Mulige skadeeffekter (som det fortsatt gjenstår endelig å bekrefte):

Økt risiko for kreft i munnhulen, svelget og spiserøret, leukemi hos barn som er blitt utsatt for cannabispåvirkning under graviditeten
Svekket yteevne i skolesammenheng for ungdom og dårligere prestasjoner i arbeidslivet innenfor yrker som krever kognitive ferdigheter på høyt nivå.

KILDE HER (http://www.fmr.no/cparticle72708-9608.html)

Zurufa
03-02-2004, 21:27
Opprinnelig melding fra caja
Ja jeg syntes du har gått for langt....... MEN som ett krav må hun selvfølgelig ikke være påvirket når hun kommer på besøk eller skal være sammen med barna. Klarer hun ikke det har hun ett stort problem og trenger heller hjelp enn avvisning.

Helt enig!
Så lenge hun ikke er påvirket når hun er sammen med sønnen din, og så lenge hun ikke vil gå rundt og prente inn i den lille at hasj er OK, så er det vel ikke så farlig? Med mindre hasjen fører til sterkere stoffer som til slutt gjør henne til et "dophue" som ikke klarer å fungere ordentlig. Men om det kun er snakk om hasj, så tviler jeg på at det har gjort noen enorm skade på henne...?

Jeg ville aldri i livet latt noen sitte på stua vår og røyke hasj eller gjøre det i nærheten av Anna - langt mindre latt dem få lov til å fortelle henne om at de gjør det (når hun blir stor nok til å skjønne sånne ting). Men så lenge venninna di gjør dette i settinger som ikke involverer dere ser jeg ikke det helt store problemet - uansett om jeg kan være enig i at hasj ikke er bra!

loop
03-02-2004, 22:03
Desembermamma: Jeg mener ikke at hun skal tolerere hasjbruk, men at hun bør tørre å konfrontere sin egen angst, tørre å stå i dialog med sin venninde istedet for å slå av henne hånden. Det mener jeg er å flykte fra problemet.

Når det gjelder våre barn, tror jeg at om de kommer til å flirte med dop, nytter det ikke med kjeft eller moralpreken, da bør vi ha mer å komme med skal de gidde å høre. Er vi hysteriske i tillegg, tror jeg løpet er kjørt. Tro meg, jeg er selv vettskremt dop, og tolerer ikke noen form for misbruk, men uvitenhet og hysteri inviterer ikke til dialog, og mamma og pappa er vel i utgangspunnktet ikke spesielt pop for ungdommer.

Om hun til slutt velger å bryte kontakten med sin venninde er ikke mitt poeng, men jeg synes hun virker vel sjapp. Mener vi må tåle litt elende av og til, vi dauer da ikke av å kjenne litt på problemer heller. Blir denne smerteterskelen for snever, blir livet også etter mitt syn veldig snevert.

Med skade, tenker jeg på om venninden er hos dem i ruset tilstand, presser dem for penger, stjeler fra dem o.l., slik noen rusmisbrukere gjør. Det vil være en helt annen sak som ingen bør tolerere, og hasjmisbruket på et langt alvorligere nivå, enn om hun røyker hasj av og til for seg selv, slik jeg har gått ut fra her.

Tror vel egentlig ikke vi er så uenige desembermamma, bare at vi ser ting fra litt ulike vinkler. Med erfaring fra rusomsorg og psykiatri ser jeg dialogen som et must om man skal ha noen som helst innflytelse på rusmisbrukeren, derfor setter jeg det høyere enn å predikere om hva jeg selv mener om dop. Ingen gidder å høre på det allikevel. Ihvertfall ikke de som kunne ha trengt det.

puu
03-02-2004, 22:42
For meg så hadde det bare vært etalternativ og det var å bryte all kontakt med barne også kunne jeg være der som vennine vis hun var intresert i å se dritten i det hun driver med.
Dette er mennesker som kjører bil, som kanskje er læreren til barnet ditt, som er legen din osv!!
ALDRI ALDRI ALDRI må vi få legalisert dette!
Spør de som faktisk vet noe om dette.
De som er tunge nakomane, og de som jobber innen rus omsorg.
Det er lettere å få en tung heroin misbruker ren enn en som jevnlig røyker hasj!

Jevnlig hasj/cannbis bruk ødelegger hjernes gledes system, og du vil etter hvert ikke kunne greie å føle glede på egehånd.
Glede er en kjemoskreaksjon i hjernen, og de fleste vil vel ikke miste den muligheten!

Mega... som er litt engasjert i dette.....:o
He-he-he. Takk for underholdende lesing. Hvis du er så engasjert bør du kanskje sette deg litt inn i emnet, og skaffe noe saklig informasjon. Jeg kan skjønne utifra innlegget ditt at du har lest om narkotika, men samtlige av skadevirkningene du nevner er bivirkninger som er vanlige hos misbrukere av tunge narkotiske stoffer og hasj er ikke et av disse stoffene.

Saklig informasjon kan du finne på Blåkors (http://www.bks.no).

Til deg første uregistrert:
Selvfølgelig skal du ikke kutte ut venninnen din. Jeg har selv venninner som røyker og så lenge de ikke røyker foran meg og mine så er det greit for meg.

Eowyn
03-02-2004, 22:48
Opprinnelig melding fra Miriam

Jeg har også erfaring, og jeg har sett hasjrøyking splitte en familie og ødelegge menneskers liv. Ikke bagatelliser det slik!
For noen kan det være en "festgreie", for andre som røyker mye kan det sløve dem ned, frata dem evne til empati, havne inni en ego-"boble" hvor andre mennesker blir gradvis mer uvesentlige...
Ja, jeg snakker av erfaring.

Signerer her jeg. Kunne ikke sagt det bedre selv...

Tidligere bruker
03-02-2004, 22:50
Opprinnelig melding fra Eufemia
Hvis du vil det beste for sønnen foreslår jeg at du begynner å sette deg inn i hva som skjer i den virkelige verden, ellers kommer du til å få et jævlig stort problem med å henge med når gutten din skal ut og oppdage ting på egen hånd.
:tilber::tilber::tilber::lol: :lol: :tilber::tilber::tilber:

Lottemor
04-02-2004, 06:42
Dette var sjokkerende.
Jeg hadde aldri trodd jeg skulle lese så mange svar som bagateliserer hasj røyking.
Jeg er sjokkert.

Lottemor
04-02-2004, 06:43
Glemte en ting.
Hvis du setter et ultimatum til din venninde så forstår hun kanskje at det ikke er verdt å holde på med den dritten der.

Tidligere bruker
04-02-2004, 08:02
Opprinnelig melding fra Lottemor
Dette var sjokkerende.
Jeg hadde aldri trodd jeg skulle lese så mange svar som bagateliserer hasj røyking.
Jeg er sjokkert.
Om du oppfatter meg som en av de som bagateliserer hasj-røyking så skal du vite at jeg vet mye om hasj, og hvilke skader/fordeler det kan ha på mennesker. Og jeg vil på ingen måte bagatelisere det.

Jeg har en god barndomsvennine som har røyka så mye at hun er blitt både fjerna og usosial, det var en periode så galt at hun ikke turte å gå ut av huset uten å ha røykt, fordi hun var psykisk avhengig.

Samtidig hadde vi en familievenn som døde etter mange års kamp mot kreft for 2 år siden, og jeg kan fortelle at det eneste som hjalp henne mot smertehelvete var hasj. Og jeg skulle gjerne skaffet henne hasj selv jeg om hun ikke fikk tak i for at hun skulle slippe å lide.

En jeg står veldig nær, som siden barndommen har slitt med psykiske problemer, og som aldri har snakka med noen om det, har hatt en utrolig god hjelp av hasj, fordi den "åpnet" han på en måte, han røyker ikke lengre men gjett om jeg er glad for at han gjorde det en periode, når jeg ser hvor godt det har gjort ham.

Det jeg prøver å si er at det ofte er bruksmønsteret som lager problemene, samme som med sjokolade egentlig. :p

Og jeg sier som Eufemia, at hovedinnlegger her må sette seg inn i hva som skjer i samfunnet, når en kommer med utsagn som "hun går på hasj" da er det på tide å oppdatere seg litt syns nå jeg.

Fremdeles tror jeg at hovedinnlegget er tull og tøys, men når jeg ser på svarene her inne er også jeg mildt sagt sjokkert, ikke over at folk bagateliserer hasj, men over hvor mange naive unge mennesker det er i dag.:eek: :D

Lottemor
04-02-2004, 08:18
Opprinnelig melding fra mia

Fremdeles tror jeg at hovedinnlegget er tull og tøys, men når jeg ser på svarene her inne er også jeg mildt sagt sjokkert, ikke over at folk bagateliserer hasj, men over hvor mange naive unge mennesker det er i dag.:eek: :D

Ja jeg er så naiv at jeg kun kan snakke av erfaring selv.
Jeg vet hva jeg snakker om når det gjelder konsekvenser av bruk av hasj.
I min vennekrets i en alder av 15 år ca så var det veldig mange som røyka hasj.
Og de som startet med dette den gang er det veldig mange av de som er heavy narkomane pr.i dag.
Jeg vil heller påstå at du er mer naiv som virkelig tror at bruk av hasj er bare peanøtter.

Til svar ang personen som var dødsyk;
Legemiddel som er godkjente finnes det nok av.

X-narkoman.
04-02-2004, 08:26
Jeg syns du går alt for langt.
Isteden for å kutte henne ut skulle du vært en GOD venn å støttet henne.
Hun har helt sikkert problemer siden hun har begynt med dette.

Hadde mine venner kuttet kontakten med meg når jeg begynte og derv med stoff hadde jeg vært dø i dag.
Men heldig vis hjalp de meg og støttet meg hele den vanskelige veien.
Derfor kan jeg sitte her i dag med en nydelig sønn og en hærlig mann.
Og være rus fri.

Mitt råd til deg er enkelt.
Hjelp vennina di!!!
Ungen din trenger ikke å ha noe kontakt med henne før hun har sluttet men du bør hjelpe henne ut av denne vanskelige situasjonen.

Ønsker deg og vennina di masse lykke til.
Det trenger dere.

Tidligere bruker
04-02-2004, 09:01
Opprinnelig melding fra Lottemor
Jeg vil heller påstå at du er mer naiv som virkelig tror at bruk av hasj er bare peanøtter.

Her tar du feil Lottemor, jeg syns ikke hasj er bare peanøtter, jeg prøver bare å si at det alltid er to sider av en sak, og at i noen tilfeller trenger ikke Hasj være HELVETE, i noen tilfeller er det bare snakk om å røyke litt til fest og holde det ved det nivået, i andre tilfeller kan hasj hjelpe mennesker, mens i andre tilfeller igjen ødelegge en person.

Dersom du leser innlegget mitt en gang til ser du at jeg har 3 eksempler på bruk av hasj og hva det kan føre til.

Og som jeg skrev tidligere jeg har aldri prøvd det, og vil heller aldri gjøre det, men om jeg hadde prøvd er jeg 100% sikker på at jeg ikke hadde blitt narkoman av den grunn. Rett og slett fordi jeg ikke er i et miljø som tilsier det, noe som kanskje dine 15-årige venner var.??

Hele poenget mitt er Lottemor, jeg syns hovedinnlegger her overreagerer når hun kutter ut en god vennine fordi "hun går på hasj". Når hun vet så lite om hasj blir jeg mildt sagt sjokkert over at hun velger å avbryte et vennskap basert på fordommer.

Uansett, her kommer vi aldri til å bli enige, og jeg prøver heller ikke omvende noen, vil bare si fortelle mitt syn på saken.

Snakker du av erfaring her?
hvordan kan du være så hovmodig når du ikke har vært i hennes sted. Provosert :grrr:

Mega
04-02-2004, 09:03
He-he-he. Takk for underholdende lesing. Hvis du er så engasjert bør du kanskje sette deg litt inn i emnet, og skaffe noe saklig informasjon. Jeg kan skjønne utifra innlegget ditt at du har lest om narkotika, men samtlige av skadevirkningene du nevner er bivirkninger som er vanlige hos misbrukere av tunge narkotiske stoffer og hasj er ikke et av disse stoffene.

Vis du leser litt mere så vil du se at mine åpstander er godt dokomentert her inne. En stor takk til dere som har funnet kildene!!

Jeg blir faktisk så sint at jeg blir helt KVALM når jeg leser om den lette holdningen mange av dere her inne har til narkonika!

Så hajs er greit fordi det er smertelindrende for kreftpasienter?
Hasj er Ok fordi noen blir "friske" fra traumer av det?

INGEN form for narkotika er OK!!
Uansaett hvordan du bruker den, så vil det til slutt FØKKE opp hue ditt!

Hvordan kan dere som ere foreldre være så ignorante!
Å ha et standpungt til stoff er noa av det aller viktigste du kan gi dine barn! Og hordan skal et barn kunne ta et standpungt mot stoff når mor/far faktisk vakler i sin holdning til det stoffet som faktisk er inngansbiletten til et liv i rus for de aller fleste!

Er nå så sint så jeg rister, så nå gir jeg meg!

Tidligere bruker
04-02-2004, 09:16
Og hordan skal et barn kunne ta et standpungt mot stoff når mor/far faktisk vakler i sin holdning til det stoffet som faktisk er inngansbiletten til et liv i rus for de aller fleste!
Er nå så sint så jeg rister, så nå gir jeg meg!
Nå er ikke jeg provosert lenger :p
Jeg ville syns det var helt forferdelig om jenta mi røykte hasj,
jeg ville syns det var helt forferdelig om hun drakk alkohol,
og jeg ville syns det var helt forferdelig om hun begynte å røyke nikotin som også sist jeg så på liste er et narkotisk stoff.

Om vi skal diskutere inngangsbilletten til et liv i rus, er vel den som regel alkohol og nikotin. ;)

Huff nei jeg fremstår vel som den talsmannen for hasj, det er jeg overhodet ikke, men det må vel finnes nyannser her i livet????
Nei ??? ikke det?? :lol:

puu
04-02-2004, 09:32
Word, mia. Jeg har ikke lagt merke til deg her inne før, men velkommen til deg, dette stedet trenger oppegående mennesker som deg. :dulter:

trøtt
04-02-2004, 12:04
Opprinnelig melding fra mia

Om vi skal diskutere inngangsbilletten til et liv i rus, er vel den som regel alkohol og nikotin. ;)

:tilber: :tilber:

Delfinus
04-02-2004, 12:17
Synes at du er litt sær ja! Hun kommer jo ikke til å noengang røyke foran barnet ditt? dessuten så er det nok mange flere enn du aner i omgangskretsen din som gjør dette;)
La henne være fadder du!

Eowyn
04-02-2004, 17:33
Hadde egentlig ikke tenkt å engasjere meg mer i denne diskusjonen da hasj er noe som jeg føler meg svært ferdig med, og noe jeg ikke øsnker å assosieres med. Men, nå tar jeg altså bladet fra munnen.

Jeg har selv røykt hasj i mine yngre dager. Ikke noe voldsomt misbruk, men det ble nå endel. Så jeg kan virkelig si med handa på hjertet, at:

Du blir avhengig av hasj.

Det gjør deg sløv.

Det gir deg angst.

Det gjør deg deprimert.

K@roline
05-02-2004, 02:48
Opprinnelig melding fra Eowyn
Hadde egentlig ikke tenkt å engasjere meg mer i denne diskusjonen da hasj er noe som jeg føler meg svært ferdig med, og noe jeg ikke øsnker å assosieres med. Men, nå tar jeg altså bladet fra munnen.

Jeg har selv røykt hasj i mine yngre dager. Ikke noe voldsomt misbruk, men det ble nå endel. Så jeg kan virkelig si med handa på hjertet, at:

Det gjør deg sløv.

Det gir deg angst.

Det gjør deg deprimert.

Beundrer deg for ærligheten din!

Vil også innrømme at jeg har røyket en del hasj og har prøvd mye annet som ikke er bra for kroppen.... Jeg har kuttet ut HELT! Har fortsatt en del venner som bruker både det ene og det andre, men jeg kunne aldri ha kuttet ut vennene mine for det, så lenge det ikke går ut over mitt barn, noe jeg tror at aldri vil skje. Jeg velger å støtte vennene mine, IKKE gi de fyken.:vink:

Mega
05-02-2004, 09:44
En stående :klapp: :klapp: til dere som står fram og forteller!

Vil bare understreke at jeg IKKE synes man skal bryte kontakten med venner som er stoffmisbrukere, men bryte kontakten mellom vennene og barna.
Der er jeg ganske steil ja.
Og, tobakk og alkohol er heller ikke bra, men det er nå ikke ulovelig.... selv om det kanskje skulle vært det..:o

Hører akkurat nå på radioen om en som startet sitt narkomisbruk med marihuana ( skrives det sånn??)

Unregistered
05-02-2004, 11:03
jeg skal love dere alle sammen at en eller annen i deres nære familie eller omgangskrets røyker hasjis.
Innen 2012 vil hasjis være legalisert her i landet også som i resten av Europa.
Det vil bare følge med i eu regler som vi må følge på lik linje som feks. rusbrus.
INGEN TING KAN STOPPE UTVIKLINGEN

Månelys
05-02-2004, 11:14
Jeg har da røyka hasj jeg også, og jeg har røyket nikotin og drikket alkohol. Stoffmissbruker fordi jeg røyka hasj er å dra den for langt! Da var jeg isåfall alkoholiker også da, for jeg festet jo som de fleste andre før jeg fikk barn, og det gikk mer av alkohol enn hasj.

I dag hverken røyker jeg (hasj eller nikotin) eller drikker. Er faktisk totalt avholds og har aldri NOENESINNE vært i nærheten av å ønske å prøve sterkere stoffer. ALDRI.

Når det gjelder hasj til kreftpasienter, jeg er HELT for det, men tror nok dere som ikke har hatt døden så tett på dere bør holde kjeft. Det er lettvint å si at det finnes andre medcesiner, men hva når de ikke hjelper men hasjen GJØR det???? Alt kan missbrukes, røyk, alkohol og masse annet. Det går på personer og hva som driver dem, men ikke dermed sagt at alle som gjør ditten og datten ender opp med å bli narkomane o.l.!!

:Stående appluas til Mia: :klem:

sisle
05-02-2004, 14:28

For min del handler ikke slikt om for eller mot hasj, men hvordan man forholder seg til RUS generelt. Antar at venninnen her har et rus-problem, at hun er på vei inn i et missbruk i og med at du uttrykker deg på den måten.

Hvis jeg finner ut at min beste venninne "går på" noe - enten det nå er hasj, alkohol, piller eller annet dop - ja så hadde jeg nok valgt en litt annen løsning.

For det første - Jeg hadde IKKE kutta kontakten med henne! Folk som har problemer med rus trenger virkelig å ha kontakter andre steder der rusen ikke står i sentrum.

For det andre - jeg hadde sagt helt klart fra - at rus ikke var akseptabelt i mitt hjem. Og overhode ikke i nærheten av mitt barn.

Kort sagt - hun er hjertelig hvelkommen, men i edru tilstand. Å bare kutte kontakten, synes jeg ikke handler om å "gjøre seg kostbar", men om å være en dårlig venn.

Eowyn
05-02-2004, 21:14
Det forrige innlegget mitt blei posta ved et uhell før det var ferdig. Fortsettelse kommer her. :rødme:

Jeg syns ikke du bør frata venninnen din den æren det er å få være fadder for barnet ditt, så lenge hun ikke opptrer ruset i nærheten av deg og barnet. Såvidt jeg forstår av innlegget ditt dreier det seg kun om hasjrøyking, og antakelig ikke særlig voldsomme mengder heller. Selv om du tar avstand fra hasjrøyking behøver du ikke å kutte ut din venninne. Fortell henne hva du synes, og forlang total nykterhet i nærheten av deg&dine. Hva hun så måtte gjøre om kvelden hjemme hos seg selv, får være hennes sak. Sånn ville i alle fall jeg løst dette problemet. Jeg har flere venner og bekjente som fortsatt røyker, jeg har gitt de klar beskjed om at å være påvirket av hvilket som helst rusmiddel er uforenlig med å tilbringe tid med/hos meg nå som jeg har barn. Det være seg alkohol, piller, hasj eller hva som helst, her gjør jeg ingen forskjell på legale/illegale rusmidler. De som røyker tobakk/sigaretter må gå ut for å gjøre det her i huset. De av mine (tidligere) venner som ikke har kunnet akseptere disse reglene har jeg enkelt og greit kutta kontakten med.

Forresten: Takk K@roline for ros. Beundrer deg også for at du tør å "stå fram" med dine erfaringer om et såpass tabubelagt emne blant nybakte mammaer!

Jordbærjenta
05-02-2004, 23:10
jeg skal love dere alle sammen at en eller annen i deres nære familie eller omgangskrets røyker hasjis.
Innen 2012 vil hasjis være legalisert her i landet også som i resten av Europa.
Det vil bare følge med i eu regler som vi må følge på lik linje som feks. rusbrus.
INGEN TING KAN STOPPE UTVIKLINGEN

Dette er vel det teiteste jeg har lest på lenge!

Ingen ting kan stoppe utviklingen? Vel....fra juni i år er det forbudt å røyke VANLIG røyk offentlig! Slik det har vært i California noen år allerede!

Og akkurat det med at hasj kommer til å bli legalisert snart, den regla der har jeg hørt de siste 30 årene!! :p

Unregistered
09-02-2004, 15:30
Det skaper veldig stemning g en god atmosfære, det lukter godt og gjør folk rolige og harmoniske.

Du trenger ikke åvære redd for gutten, tvert imot

Tidligere bruker
10-02-2004, 12:13
De aller fleste jeg kjenner har røyka i perioder. (For man røyker hasj, man går ikke på det, som flere her understreker). Jeg synes du overdriver, og syns heller du skal snakke med henne. de fleste fadderne til Lille (min søster inkludert) er tilhengere av å ta en real fest med jevne mellomrom, og flere av dem er storrøykere. Men jeg tar det som en selvfølge at Lille ikke ser dem fulle og at de ikke røyker i nærheten av henne. Og da er det vel greit. Hasj er ikke lovlig, men like farlig/ufarlig for hjernen som en fyllekule. Jeg benytter meg aldri av hasj fordi det gir en asosial rus og er ulovlig, men hva andre gjør på det feltet må de bestemme selv. Hadde hun vært på sprøytekjøret hadde kanskje saken stilt seg noe annerledes.

Shanti
11-02-2004, 01:59
Når det gjelder fysiske/psykiske/sosiale skadevirkninger og inngangsbilletten til et liv i rus etc. så er jeg fryktelig mye mer redd for alkohol enn hasj. Det hadde ikke gjort meg noe om hasj ble avkriminalisert, men jeg tviler på at det vil skje. Og jeg snakker av erfaring! Jeg kjenner mange som har røyka daglig over tiår, og de fleste av dem er oppegående mennesker med høyere utdanning og gode jobber (bl.a. sykepleiere, også psykriatiske). Jeg kjenner også folk det ikke har gått like bra med, og sier ikke at det er helt uproblematisk å røyke hasj. Jeg sier dette fordi jeg er så lei av fordommer og uvitenhet...

puu
11-02-2004, 08:20
Opprinnelig melding fra Eowyn

Det gjør deg sløv.

Det gir deg angst.

Det gjør deg deprimert.
Du skal ikke dra alle over en kam.

Du kan bli psykisk avhengig av hasj.

Det kan gjøre deg sløv dersom du misbruker det .

Det kan gi deg angst, dersom du misbruker, eller er disponert for angst.

At du fikk disse bivirkningene er ikke det samme som at alle får dem. Alkohol har langt flere bivirkninger, men de færreste drikker så mye at de merker noe til dem. Det samme gjelder vel for de som røyker...

Og ja, jeg snakker av erfaring jeg også, jeg røyket veldig mye da jeg var yngre. :uff:

Unregistered
11-02-2004, 20:45
Opprinnelig melding fra puu
Du skal ikke dra alle over en kam.

Du kan bli psykisk avhengig av hasj.

Det kan gjøre deg sløv dersom du misbruker det .

At du fikk disse bivirkningene er ikke det samme som at alle får dem. Alkohol har langt flere bivirkninger, men de færreste drikker så mye at de merker noe til dem. Det samme gjelder vel for de som røyker...

Og ja, jeg snakker av erfaring jeg også, jeg røyket veldig mye da jeg var yngre. :uff:

Hvordan kan du si at den angsten du har hatt ikke kommer av hasjrøykingen?

Dessuten, ja, det kan gå bra, men langtidsvirkninger er det ALLTID om en bruker det over tid!
Dessuten du kan være uheldig etter bare en gang også. Hvorfor ta sjansen?

Unregistered
11-02-2004, 22:12
eowyn:
den påstanden var drøy.... har selv røykt hasj og mari opp til flere ganger for dagen, fra jeg var 16 til jeg var 20... Hadde ingen problemer med å slutte når den tid kom, var verre å slutte å røyke nikotin... Sløv var jeg kun rett etter jeg hadde røykt hasj de første gangene, men jeg fullførte skolen med gode karakterer og jobbet utenom.
Angst har jeg aldri hatt, har ikke vært deprimert heller... Så hva er jeg da? Et supert unntak?*lol*

Andrine
11-02-2004, 22:39
Jeg har en kompis som begynte med hasj.. og så ble det bare mer og mer..
Jeg var der hele tiden for å hjelpe, men det nytter ikke..
Det er noen år siden nå, og han har sjærpa seg kraftig, men hasj - det røyker han ennå..
Men ikke i nærheten av meg.
Jeg gidder ikke å bry meg om den hasjen lenger. Jeg vil jo ikke at mine barn skal vokse opp i et sånnt miljø, men det er fint lite jeg kan gjøre..

Selv har jeg aldri prøvd hasj, eller noen andre narkotiske stoffer for den saks skyld, og nå synes jeg nesten det virker som at DET kan jeg være stolt over..
I motsetning til da jeg var fjortis og de som hadde prøvd det var stolt av DET...

Når det gjelder avhengighet er det tobakken som gjør dem avhengig i størst grad - ikke hasjen.
Den kan sammenlignes med alkoholen. Det skal jo litt til for å bli avhengig av alkohol.. Selv om det er mange alkoholikere der ute, så tenk på hvor mange av oss som drikker en gang i blandt..

Andrine
11-02-2004, 22:50
Det skaper veldig stemning g en god atmosfære, det lukter godt og gjør folk rolige og harmoniske.

Du trenger ikke åvære redd for gutten, tvert imot

Lukter godt??
Ikke i min nese i allefall!

puu
12-02-2004, 07:24
Hvordan kan du si at den angsten du har hatt ikke kommer av hasjrøykingen?

Dessuten, ja, det kan gå bra, men langtidsvirkninger er det ALLTID om en bruker det over tid!
Dessuten du kan være uheldig etter bare en gang også. Hvorfor ta sjansen?
Du følte at du måtte være anonym for å poste det innlegget?

Ser du at jeg skrev noe sted at det ikke var noen sammenheng mellom at jeg røyket hasj og at jeg har hatt angst? Nei, for jeg skrev ikke det.
Jeg skrev:

Uansett; angsten min satt langt dypere enn at jeg røyket hasj som yngre. Jeg utviklet angst lenge før jeg begynte å røyke. Hvorfor vil jeg naturligvis ikke fortelle om på et fora som dette.

Jeg skal ikke påstå at det er sunt for et menneske som er disponert for, eller lider av angst å røyke. Det kan gjøre vondt verre, hvis man misbruker. Men det samme gjelder for alkohol. Den tiden jeg led av angst fikk jeg større bivirkninger av alkohol enn av hasj.

At noen skal kunne utvikle angst etter å ha røyket hasj bare èn gang må du lenger ut på landet med, sterkere stoffer kan det stemme på, men hasj virker ikke engang første gangen. :uff:

Uansett, det er flere år siden jeg røyket min siste joint og jeg har aldri vært friskere psykisk enn nå. Jeg har veldig, veldig liten tro på at jeg plutselig skal få noen ettervirkninger pga hasjrøyking nå.

puu
12-02-2004, 07:26
eowyn:
den påstanden var drøy.... har selv røykt hasj og mari opp til flere ganger for dagen, fra jeg var 16 til jeg var 20... Hadde ingen problemer med å slutte når den tid kom, var verre å slutte å røyke nikotin... Sløv var jeg kun rett etter jeg hadde røykt hasj de første gangene, men jeg fullførte skolen med gode karakterer og jobbet utenom.
Angst har jeg aldri hatt, har ikke vært deprimert heller... Så hva er jeg da? Et supert unntak?*lol*
Nei, du er som de fleste mennesker som røyker, eller har røyket engang i tida. :blunk:

Tidligere bruker
12-02-2004, 07:56
Jeg er også av dem som har lest mye om cannabis og har valgt å holde meg unna. Dette ikke på grunn av tro på at jeg ville bli narkoman eller at dette nødvendigvis var værre enn alkohol. Men det ville jo ikke komme isteden for men i tillegg til.

Dessuten synes jeg all cannabis lukter grusomt. Har uansett valgt å holde meg unna, og ville ikke tolerere det i mitt hjem eller sammen mitt barn. Ville jo ikke tolerere fyll heller selv om jeg kan servere et glass vin.

Når det gjelder Mias argument om kreftpasienter så er det mye forskning om medisinsk bruk av cannabis. Spesielt i forbindelse med kreft og leddgikt om jeg husker rett og det har virkning der andre medisiner kommer til kort og uten bivirkningene de kjemiske stoffene har. Når du er dødssyk så er det heller ikke så farlig om du blir avhengig heller, morfin er forresten også temmelig avhengighetsskapende.

Til spørsmålet som startet tråden. Å kutte ut noen fordi hun røyker hasj virker litt vel drastisk. Faktisk så vil det si du kutter henne ut fordi du VET hun røyker hasj. Tipper du kjenner flere som gjør det men der er du lykkelig uvitende.

Jeg ville fortelle henne nøyaktig hva du mener, om du ikke stoler på at hun ikke vil røyke rundt barnet ditt så er selvsagt barnepass uaktuelt. Men derfra til å kutte henne helt ut er det temmelig langt.

Det er jo temmelig enkelt å se på en kjent persons øyne om de er stein så et tillitsbrudd kan lett avsløres.

Luuna
15-02-2004, 00:47
Jeg synes du går litt for langt jeg også, som mange av di andre her også synes. Om du ikke vil ha slikt "faenskap" rundt lillegutten din, så si klart fra til henne om det. Men om hun velger å røyke det sammen med andre så er det jo tross alt opp til henne. Det går ann å fortelle henne hva du mener, men jeg tror nok at hun er fullt klar over at du bare vil beskytte gutten din. Har hatt venner jeg også som røykte hasj, men bare en gang iblant, selv har jeg ikke prøvd..

sjokkert
16-02-2004, 19:53
Hasj er SÅ vanlig i dag, og jeg tipper at om noen år er det lovlig, uansett hvor mye i mot HASJ og annet stoff jeg er!

Vet du hva - hasj er IKKE så vanlig!!! Det er INGEN i min omgangskrets som røyker hasj, vi har nemlig diskutert dette før. Jeg har spurt mine venner og mine søsken, og ingen av oss eller våre venner røyker hasj.
Nei, vi tilhører ingen sekt. Vi er like lite religiøse som gjennomsnittsnordkvinnen, vi drikker og røyker tobakk og sigaretter, vi bor i bygd og vi bor i by, vi er unge og vi er gamle. Hasj er bare ikke en greie i våre kretser.

Så - hvis hasj virkelig var så vanlig - da burde vel noen av oss....? Men nei.

jøss
17-02-2004, 18:48
hasj er da vel ikke noe verre enn alkohol?

og så vil jeg ikke si at man "går på hasj".
hasj er noe man svever på :lol:

røyker det ikke selv. har da røyka en gang i blandt, men det er noen år siden det nå. skammer meg ikke for det :D

K@roline
19-02-2004, 02:34
Opprinnelig melding fra sjokkert
Vet du hva - hasj er IKKE så vanlig!!! Det er INGEN i min omgangskrets som røyker hasj, vi har nemlig diskutert dette før. Jeg har spurt mine venner og mine søsken, og ingen av oss eller våre venner røyker hasj.
Nei, vi tilhører ingen sekt. Vi er like lite religiøse som gjennomsnittsnordkvinnen, vi drikker og røyker tobakk og sigaretter, vi bor i bygd og vi bor i by, vi er unge og vi er gamle. Hasj er bare ikke en greie i våre kretser.

Alle i min omgangskrets har eller røyker hasj. ALLE har prøvd. Her er det helt vanlig.
Man må regnet med at for noen er det vanlig, for andre ikke. Sånn er det bare!

tiddeli
19-02-2004, 12:27
Hasj er ikke det spøtt verre enn alkohol.
Når det er sagt synes jeg ikke vi trenger flere rusmidler, så jeg er faktisk mot legalisering, selvom jeg ikke ser det farlige med hasj i moderate mengder, på lik linje som de fleste bruker alkohol.

Lottemor
19-02-2004, 16:29
Til deg som ikke skammet deg.
Hvorfor er du da anonym?

Lottemor
19-02-2004, 16:32
Opprinnelig melding fra sjokkert

Tror jeg og min familie også er medlem i din sekt.:lol:
For det å røyke hasj er overhode ikke vanlig for de fleste jeg kjenner.

K@roline
20-02-2004, 00:53
Opprinnelig melding fra tiddeli
Hasj er ikke det spøtt verre enn alkohol.
Når det er sagt synes jeg ikke vi trenger flere rusmidler, så jeg er faktisk mot legalisering, selvom jeg ikke ser det farlige med hasj i moderate mengder, på lik linje som de fleste bruker alkohol.

Helt enig!:klapp:

VIANA
03-03-2004, 12:14
Jeg hadde også ei venninne som begynte å eksprimentere med hasj.Jeg trakk meg unna og syns hun var dum.
Angrer i ettertid på att jeg ikke var der mer for henne selv om hun ikke ville.Kansje jeg hadde fått henne fra det sånn etterhvert.Hun havnet på kjøret og har hatt ett jævlig liv.

Så ikke svikt henne!!!!!!!!!!

Uregistrert
13-04-2004, 16:19
Jeg har en vennine som bruker E og røyker hasj i helgene, hva kan jeg si til henne for å få henne til å stoppe?

Bokormen
13-04-2004, 17:28
hasj er da vel ikke noe verre enn alkohol?

og så vil jeg ikke si at man "går på hasj".
hasj er noe man svever på :lol:

røyker det ikke selv. har da røyka en gang i blandt, men det er noen år siden det nå. skammer meg ikke for det :D

Som om jeg skulle sagt det selv :nikker:

tidligere bruker
13-04-2004, 18:09
Er det ikke lettere å begynne på hardere rusmidler om man har først har begynt å røyke hasj da?

Jeg vet om mange,som jeg tidligere kjente som røyket hasj som jeg ikke lengre har kontakt med pga dette. Og mange av dem nå er skikkelig ute å kjøre,og bruker mye sterkere saker enn hasj.

Iforhold til andre rusmidler som speed og lignende er jo hasj ganske harmløst igrunn. Men jeg innbiller meg at er man først i miljøet er det lettere og bli påvirket til å begynne med andre ting om man synes at hasj blir for svakt.

Har ikke noe særlig kunnskap om slikt egentlig,så jeg lurer...

Er jo ikke så lett å få evt bekjente til å slutte på slikt om de ikke vil det selv heller. Men jeg synes det er noe faenskap og holder meg langt unna sånt!

Bokormen
13-04-2004, 20:38
Er det ikke lettere å begynne på hardere rusmidler om man har først har begynt å røyke hasj da?

Jeg vet om mange,som jeg tidligere kjente som røyket hasj som jeg ikke lengre har kontakt med pga dette. Og mange av dem nå er skikkelig ute å kjøre,og bruker mye sterkere saker enn hasj.

Iforhold til andre rusmidler som speed og lignende er jo hasj ganske harmløst igrunn. Men jeg innbiller meg at er man først i miljøet er det lettere og bli påvirket til å begynne med andre ting om man synes at hasj blir for svakt.

Er jo ikke så lett å få evt bekjente til å slutte på slikt om de ikke vil det selv heller. Men jeg synes det er noe faenskap og holder meg langt unna sånt!

Kanskje hvis man er i "miløet" kan det hende at fristelsen for å teste videre kan være til stede.

Men jeg kjenner ingen i et slikt "miljø", men mange som røyker litt hasj, som er hetl vanlige mennesker med jobb og familie osv. Og da tror jeg ikke det er stort forskjell på det enn å drikke alkohol.

puu
14-04-2004, 13:28

Jeg tror mye av grunnen til at folk lettere går over til å prøve sterkere stoffer etter å ha røyka hasj er, som du nevner, miljøet. Ikke fordi hasjrusen blir for svak, den holder seg lik år etter år, men fordi tilgangen er der. Siden hasj pr. dags dato er regnet som narkotika her i landet må man oftest innom harde miljøer for å skaffe det, ergo det er lett å skaffe andre stoffer også...

En annen av grunnene til at folk lettere prøver sterkere saker er skremselspropagandaen, og nulltoleransen som har vært i alle år...

Mange av slagordene til UMN, og lignende organisajoner har jo vært bullshit så det har holdt. Dette finner jo folk ut etter å ha prøvd, og tenker "jøss, dette var jo ikke så farlig, da skader det sikkert ikke om jeg prøver en E eller 15 heller da...". :uff:

Tidligere bruker
14-04-2004, 13:33
Hasj er da ikke noe å blåse seg opp for, er det?

Uregistrert
14-04-2004, 14:29
Ærlig talt....man kan vel ikke kutte ut venner selv om de tar seg en blås av og til? Det gjør henne ikke til et dårligere menneske fordet? Greit nok at du ikke vil at hun skal røyke i nærheten av deg og dine, men hva hun gjør ellers er vel hennes sak? Hun kommer sikkert ikke til fyre opp en i kirka for å si det sånn....
Kan også fortelle at samboeren min røyker hasj flere ganger i uka, og det er ikke noe problem for meg. Selv har jeg bare prøvd det et par ganger da jeg var 16-17 år. Vi har to små barn sammen og jeg ser ikke på hasjrøykinga som noe negativt i forholdet vårt. Han er jo ikke 18 lenger, og er ikke interessert i å "gå videre med sterkere saker" for å si det sånn. Effekten av hasjen gjør heller ikke at han blir helt sløv eller ubrukelig, han synes bare det er digg ta seg en blås i ny og ned. Slapper av med det liksom. Og det har jeg valgt å akseptere. Han er nesten aldri på byn å drikker, noe som mange gjør, så om han bruker en 2-300 i uka på hasj gjør ikke det meg noe. Mange vil sikkert synes jeg er syk i huet som aksepterer dette, men det ER faktisk ikke noen big deal. Bestevenninda mi røyker også endel, og hun er verdens beste menneske. De som ikke har noen tilknytning eller erfaring med hasj, vil naturlig nok synes dette er drøyt, men hadde dere vist mer om det så ville dere nok ikke reagert så kraftig som dere gjør. Typen min drar selvfølgelig ikke opp en feit en der det ikke passer seg eller hos folk som ikke har noe forhold til hasj. Så jeg synes det er ganske drøyt av deg droppe venner pga noe sånt. Hasj sier faktisk ikke alt om et menneske. Hun er vel først og fremst ei venninde, og ikke en hasjrøyker?

Tidligere bruker
14-04-2004, 14:32
Ærlig talt....man kan vel ikke kutte ut venner selv om de tar seg en blås av og til? Det gjør henne ikke til et dårligere menneske fordet? Greit nok at du ikke vil at hun skal røyke i nærheten av deg og dine, men hva hun gjør ellers er vel hennes sak? Hun kommer sikkert ikke til fyre opp en i kirka for å si det sånn....
Kan også fortelle at samboeren min røyker hasj flere ganger i uka, og det er ikke noe problem for meg. Selv har jeg bare prøvd det et par ganger da jeg var 16-17 år. Vi har to små barn sammen og jeg ser ikke på hasjrøykinga som noe negativt i forholdet vårt. Han er jo ikke 18 lenger, og er ikke interessert i å "gå videre med sterkere saker" for å si det sånn. Effekten av hasjen gjør heller ikke at han blir helt sløv eller ubrukelig, han synes bare det er digg ta seg en blås i ny og ned. Slapper av med det liksom. Og det har jeg valgt å akseptere. Han er nesten aldri på byn å drikker, noe som mange gjør, så om han bruker en 2-300 i uka på hasj gjør ikke det meg noe. Mange vil sikkert synes jeg er syk i huet som aksepterer dette, men det ER faktisk ikke noen big deal. Bestevenninda mi røyker også endel, og hun er verdens beste menneske. De som ikke har noen tilknytning eller erfaring med hasj, vil naturlig nok synes dette er drøyt, men hadde dere vist mer om det så ville dere nok ikke reagert så kraftig som dere gjør. Typen min drar selvfølgelig ikke opp en feit en der det ikke passer seg eller hos folk som ikke har noe forhold til hasj. Så jeg synes det er ganske drøyt av deg droppe venner pga noe sånt. Hasj sier faktisk ikke alt om et menneske. Hun er vel først og fremst ei venninde, og ikke en hasjrøyker?
Hvis han røyker 3 gram i uka røyker han ganske mye. Syns jeg.

Go\jenta
14-04-2004, 17:42
Hasj kan bli et problem, men hadde jeg vært deg, ville jeg tatt en skikkelig prat med venninnen din, og hørt hvorfor hun har begynt med det, og hvordan hun ser seg selv som et forbilde for fadderbarnet sitt.....

Hvis hun er en god venninne, ville jeg vært der for henne, og sett hvordan ting og bruk av hasj utviklet seg....blir det et misbruk , ville jeg blitt svært bekymret for henne!

Søsteren min har en venninne som har røyket hasj i mange år. Hun har dessverre blitt ganske ødelagt av det. Mye plaget med angst, uføretrygdet, og har nå mistet foreldreretten til datteren sin.......! Når jeg snakker med henne, synes jeg hun intelligensmessig er på nivå med den 16- åringen jeg en gang kjente......sier ikke at hasjbruken alene har skylden for dette, men en god del har det nok gjort...!

Snakk med venninnen din, er mitt råd! (Ta for eksempel med deg informasjon om hva hasjrøyking gjør med henne...og advar henne..si du er redd for henne!!)