PDA

Se hel versjon : Engangsstønaden, overgangstønad og støtte fra Statens Lånekasse!

Unregistered
03-02-2004, 12:38
Jeg har mottatt overgangstønad i 4 år nå (forlenget pga. skolegang), og lurer derfor på om jeg har rett til denne stønaden når den nye babyen kommer til høsten? Går jo skole, og har jo ikke opparbeidet meg noen rett til lønnet permisjon...

Er enslig forsørger...og vil også bli det når neste barn fødes... Har jo mottatt overgangstønad for det barnet jeg har nå, hvordan blir det da når jeg nå får enda et barn? Vil jeg nå starte på nytt med "nye" år med overgangstønad, altså, 3 nye år? Eller har jeg brukt opp mine år på det første barnet jeg har?

Hva med noe støtte fra Statens Lånekasse? Har man rett til noe når man blir gravid i skoleåret? Må man føde i løpet av skoleåret for å få det som kalles fødsels-stipend? Vil min overgangstønad ha noe å si i den forbindelsen?

Mange spørsmål dette, men håper noen kan svare!

trøtt
03-02-2004, 13:59
Du får 3 nye år når du får en ny baby.

Du har krav på støtte fra lånekassa i tillegg, men hvor mye er jeg ikke helt sikker på, det må du nesten forhøre deg om.

FlyAway
03-02-2004, 23:44
Når det gjelder Lånekassen:

Du kan få lån/stipend, hvor mye avhenger av "inntekt" , trygd osv.

For å få fødselsstipend, må du ha vært student i mindt 6 mnd før fødsel. Ergo - er du student nå og frem tilsommeren, skal du ha krav på stipend, men bare dersom du fortsetter studier til høsten. Avslutter du egentlig studiene til sommeren, kan det dermed være lurt å melde seg opp som student i et eller annet fag slik at du får støtten fra Lånekassen ;)