Se hel versjon : Bursgagsgave?
Unregistered
03-02-2004, 21:10
Er det noen som kan svare meg på hvor mye barna deres får i fødselsdagsgave fra sine besteforeldre? Synes våre er temmelig kjipå på gavene. Ikke det at det ikke er bra nok, men de har penger nok å ta av, og da synes jeg liksom de kunne ta i litt på denne dagen. Må legge til at de ikke ofrer oss fem øre ellers i året heller, i motsetning til hva mine venninners foreldre. Er rett og slett litt skuffet over dette...
Tidligere bruker
03-02-2004, 21:40
Gaver er vel noe som varierer fra familie til familie. Mine foreldre gir flotte gaver og vil gjerne betale for ting til Mazungen ellers også. Mine foreldre er gamle og vil vel ikke ha så mange år å kjøpe gaver til henne. Slik ser de det selv. Vi forteller ikke om alt de kjøper heller. Det vedkommer ikke andre. Vi vil ikke skape noen konkurranse eller press.
Svigerfar er den rake motsetning. Der fikk hun ingen velkomstgave og ikke store dåpsgaven og julegaven heller. Men vi er taknemlig for det hun får. Han har ikke all verdens råd men viktigst er nok det kulturelle mht gaver.
Svigermor vil gjerne konkurere med mine foreldre men på en helt annen måte. Vi ville heller at hun hadde giddet å se barnebarnet litt oftere og tatt en litt mere aktiv rolle.
Hva andre gir er vel egentlig uvesentlig. Men kanskje du kan fortelle at X ønsker seg så veldig en Y men vi kan jo ikke kjøpe alt og håpe de tar et meget høflig hint.
Snurreline
03-02-2004, 23:04
Neihei? Ikke pengene som betyr noe? Skuffet? Hadde du vært mitt barn så hadde jeg blitt utrolig skuffet over holdningen din. Hva dem gir til barnebarna velger dem selv. Man må vel ikke på død og liv kjøpe dyre gaver selvom man har penger til det?
Hva så hva andre får fra sine foreldre til sine barn? Spiller da ingen rolle? Mins nemmelig at det var ikke penger som betyr noe.
Selv kjøper mamma og pappa for 1-200 kr. Mamma kjøper litt ting innimellom mens pappa kjøper aldri noe(separerte) Svigermor kjøper kanskje for 3-4oo mens svigerfar er vel under 100 lappen.
Bryr meg midt i ræva hva dem kjøper for. Det er tanken som teller.
Og at du mener at dette ikke dreier seg om penger må du lenger ut på landet med.
Hva er det da som er galt med at dem ikke bruker mer penger til gaver? Om gavene er fine nok som du skriver og at det ikke dreier seg om penger?
Oki...det var dagens utblåsning fra meg! Synes det er så mange utakknemmlige mennesker her i verden jeg:uff: Og du virker en smule utakknemlig ja.
Unregistered
04-02-2004, 06:53
Opprinnelig melding fra Snurreline
Neihei? Ikke pengene som betyr noe? (...) Mins nemmelig at det var ikke penger som betyr noe. (...) Og at du mener at dette ikke dreier seg om penger må du lenger ut på landet med.
Hva er det da som er galt med at dem ikke bruker mer penger til gaver? Om gavene er fine nok som du skriver og at det ikke dreier seg om penger?
Hvor har du fått det fra at hun sier at det ikke er pengene det dreier seg om? Hun påstod jo ikke det. Jeg syns ikke det er rart om man føler det trist om besteforeldrene aldri "gidder" gi noe til ungen, og når man i tillegg føler at de er gjerrige på julegaver så ville jeg også følt meg skuffet. I alle fall dersom besteforeldrene er av sorten som vanligvis bruker en del penger, er opptatt av det materielle etc. Hvis man føler at de stiller opp ellers, er opptatt av barnebarnet, gjerne vil gjøre ting sammen etc., så er det ikke så viktig kanskje.
Unregistered
04-02-2004, 13:40
Jeg synes oppriktig synd på mennesker som ikke tenker på annet enn hva de får og får og får og får! Det er da vel ting som er viktigere i livet enn ting og penger?? Tenk litt over hva slags verdier dere gir ungene deres.
Unregistered
04-02-2004, 15:29
Opprinnelig melding fra Unregistered
Jeg synes oppriktig synd på mennesker som ikke tenker på annet enn hva de får og får og får og får! Det er da vel ting som er viktigere i livet enn ting og penger?? Tenk litt over hva slags verdier dere gir ungene deres.
Syns det er mange som er kjappe til å sette seg på sin høye hest her. :sint: Hvorfor sier du at hovedinnlegger "ikke tenker på annet"?? Hun tenker hjelt sikkert på mye annet også, og syns det også er viktig. Men det er ikke noe rart syns jeg, at hun er litt skuffet over at foreldrene som ikke vil gjøre litt "stas" på barnebarnet sitt. Javssit er det mye annet som er mer vbiktig, men jeg tror nå mange her ville følt seg skuffet i den situasjonen, selv om det er lett å være "prektig" og si at "penger og ting ikke er så viktig". Se f.eks. på den andr diskujsonen, med den oldefaren som ikke hadde dåpsgave med. DA var det greit å være sint og skuffet da, og hun burde ta det opp med ham og klage og greier.
Neivel, man har seff. ikke "krav" på bestemte beløp og gaver, eller f.eks. på barnevakt eller annen avlastning, fra besteforeldre. Men jeg er av dem som ville blitt skuffet hvis ikke foreldrene mine spanderte litt gaver på ungene, og ikke ville være sammen med dem,stille opp for dem etc. Jeg vet godt at det ikke kan "kreve" det, men ja jeg ville vært skuffet i hovedinnleggers situasjon. SKjønner deg godt jeg.- :klem:
Dorothea
04-02-2004, 16:04
Vi får fra 300-500,- i gaver avhengig av hvem side det er fra. Sist slo en av dem til med en barnebunad til 1300,- kr, men det er ikke dagligdags.
Selv om man sier ikke åengene teller, er detj o klart at det teller om man får en leikebil til 30 kroner fra bensinstasjonen fra den ene siden og et sett klær til 300 fra den andre siden, når begge har god råd.
Det ligger mye BAK de pengene man har brukt, eller den tiden og viljen man har lagt ned i gaven. Det er altså hva som ligger BAK tanken på gaven som teller, og da spiller ofte - ikke alltid - pengene en stor del i hva man sier om interessen for sitt barnebarn. Det er jo noe som heter skikk og bruk også...
Her får ungene gaver fra Besteforeldrene som koster mellom 50 og 1000 kroner.
Ja,noen ganger jkan det være en truse og ei underskjorte,mens andre ganger noe langt dyrere.
Alt etter ønske og behov.
Det gjøres ikke forskjell på ungene.
Jeg synes det er helt greit og forventer ikke noe.
En gave er noe man gir for at man har lyst.
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.