Se hel versjon : Feriepenger,skattepenger og sånt...
Unregistered
03-02-2004, 23:09
Jeg er alenemor til et barn på 1 år.
Jeg er ikke i jobb.
Jeg får:
*barnebidrag
*barnetrygd
*kontantstøtte
*overgangsstønad
kommer jeg da til å få feriepenger og skattepenger?
I fjor når "vanlige" folk fikk fri skatt i Juni ,er det ikke Juni? så fikk ikke jeg det,de gjorde det ikke sånn der sa de...
men får jeg ferie og skattepenger?
Og er det noen som vet når de blir utbetalt?
for de som får overgangstønad så er desember skattefri mnd.
nei man får ikke feriepenger av overgangstønad.
ja man får igjen på skatten.hvor mye er jeg ikke sikker på.den blir utbetalt samtidig som andre som får igjen på skatten.rundt 20juni tror jeg.
Desember er fri skatt mnd for overgangsstønad.
Om du får igjen på skatten avhenger av flere ting, blant annet om du betaler skatt og hvor mye.
Feriepenger får du ikke, men du får jo overgangsstønad i ferien. Folk som jobber får ikke lønn i ferien, det er derfor de får feriepenger. (vet at noen får det, men da har de spesialavtaler).
Skattepengene, hvis du får igjen, kommer rundt 23. juni hvis du leverer forenklet selvangivelse:)
Maximillia
04-02-2004, 12:21
Ja, som trøtt sier, "skattepengene" er ikke noe fast beløp (og man har jo også den mindre hyggelige muligheten at man kan ende opp med restskatt).
Når den skattbare inntekten din er overgangsstønad er det vel ganske lett å trekke riktig skatt, så sannsynligvis vil det du har betalt inn i skatt stemme ganske bra. Hvor mye du skal betale i skatt kommer også an på hvor mye du har å trekke fra, blant annet renteutgifter.
Unregistered
04-02-2004, 13:22
Opprinnelig melding fra Unregistered
Jeg får:
*barnebidrag
*barnetrygd
*kontantstøtte
*overgangsstønad
kommer jeg da til å få feriepenger og skattepenger?
Feriepenger får du ikke av noe av dette, tror jeg. Hva mener du med "skattepenger"? Hvis du betalte for mye skatt i fjor, så får du dette igjen i år. Men siden det ikke trekkes skatt av barnebidrag, barnetrygd eller kontantstøtte, så er det ganske lite sannsynlig at du har betalt for mye skatt.
Opprinnelig melding fra Unregistered
I fjor når "vanlige" folk fikk fri skatt i Juni ,er det ikke Juni? så fikk ikke jeg det,de gjorde det ikke sånn der sa de...
men får jeg ferie og skattepenger?
Det er ikke "fri skatt" i juni, men det er vanlig at man i juni får feriepengene, og at man ikke får lønn den måneden. (For i ferien får man ikke lønn.) Feriepengene betales det ikke skatt av når de utbetales, og derfor sier mange at det "ikke er skatt i juni", men det er egentlig feil, det som er tilfelle er at det ikke trekkes skatt av feriepenger. (Og dette betyr egentlig bare at man betaler litt mer skatt resten av året...) Siden du ikke får feriepenger, men "vanlig lønn" (dvs. overgangsstønad) i juni, så trekkes du skatt som vanlig den måneden.
Mente du å spørre om du får ferie, eller om du får feriepenger? Ferie får du jo ikke når du ikke er i jobb, og hvis du ikke hadde inntekt i fjor, så får du ikke feriepenger i år.
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.