PDA

Se hel versjon : Barn 13 mnd kan/forstår ingen ord, ingen vinking ol

Bekymret mor
04-02-2004, 15:21
Barnet mitt er 13 mnd gammelt. Men det kan ingen ord. Det kommer kun lyder, som da, ba, ge ol.

Barnet kan heller ikke vinke eller peke.

Har ikke bekymret meg for dette, da alle barn er ulike, men etter et års kontrollen hos helsesøter ble jeg bekymret, for hun var så veldig opptatt av at jeg måtte stimulere barnet mye mer, synge og gjenta mange ord og sånn. Selv om jeg synes jeg gor barnet normal stimuli, men er ikke panisk og overdriver ikke. Hadde et "normalt" og avlsappet forhold til dette før.

Barnet gik da det var 11 mnd, krabbet da det var ca 7, og kan sende en ball tillbake når vi sitter sammen på gulvet, så alt virkelig jo normalt fysisk, men...

Barnet skjønner ikke "hvor er mamma, hvor er pappa". Men reagerer på "nei", vel.. om det er tonefallet er det vel heller det det reagerer på enn selve "Nei"

Andre som har barn som ikke sier noe ved ett års alder? Og ikke vinker og peker ol?

Stin@
04-02-2004, 16:36
Jeg synes det virker som om du har et normalt barn.
Langtfra alle gjør det samme til "normal" tid.
Da Vesla var rundt åtte måneder hadde min venninnes jente på samme alder lært å vise hvor stor hun var.
Jeg syntes det var så sjarmerende og brukte masse av tid på å lære Vesla det sammme...men hun lærte det ikke.
Ikke før hun var langt over året.
Alt kommer til sin tid tror jeg:)

connie
04-02-2004, 18:06
Slapp av. Ane var også litt treg til å prate. Da hun var 18 mnd hadde hun noen enkle ord som hun brukte mye, men bare i løpet av januar har det skjedd en masse.
Hun kan tre ganger så mange ord og setter de litt sammen. Bare vent, plutselig så utvikler nok språket seg i rekordfart. Det å begynne i barnehage pleier jo også å sette fart på språkutviklingen.

Snurreline
04-02-2004, 18:08
Tror nok ikke at barnet ditt er noe mer unormalt en andrs barn;) .Dem utvikler seg i forskjellig tempo. Noen prater tidlig og går sent mens andre gjør omvendt.
Barnet til veninna mi pratet ikke mer en mamma,pappa,eple,banan og pus når h*n var 2 år. Nå etterpå så har ordene kommet i full fart.
H*n vinket heller ikke før h*n var nesten 2 år.
Tror du bare skal slappe av en stund til og la barnet ta det i sitt tempo.

:klem:

~TM~
04-02-2004, 19:02
Barn er forskjellige! Og hva annet er; de kan bare lære en ting av gangen. Dette innebærer at dersom ditt barn er veldig opptatt av å lære seg en motorisk ferdighet (eller flere) vil språkutviklingen bli satt på pause inntil han eller hun mestrer denne motoriske ferdigheten.

Men det er en ting som slår meg ut i fra det du skiver - og det er mulige hørselsvansker. Er hørselen sjekket ut og funnet i orden da? Dersom barnet ditt har nedsatt hørsel kan slike ting som språk og kommunikasjon være noe det vil stri med...

Eisilath
04-02-2004, 19:39
Hei !!

Syns det hørtes ut som ett godt råd å få sjekket hørselen ..

ellers ville jeg bare fortelle at min bror sin datter - ikke sier noe hun heller og hun er mere enn 13 mnd..

min datter på 2,5 år , snakker masse , men ingen forstår noen av det... ( utenom meg da.. )

Helsesøstre er ofte flinke til å bekymre seg for feile ting...

Eisilath

:vink:

Bekymret mor
04-02-2004, 20:42
Helsesøster tok en kjapp sjekk av hørselen til barnet sist ved å ta en svak pipelyd med et instrument bak barnet når det lekte for å se om det reagerte og snudde seg etter det. Og det gjorde barnet fint på begge sider. Så det er tvilsomt at det er hørselen det er noe i veien med.

Takk for beroligende innlegg. Jeg tror jeg tar denne helsesøstra med en bøtte salt - som vanlig...

Svellen
04-02-2004, 21:33
Her finner du litt stoff om 1-åringen. (http://www.mammanettet.com/design.php?side=barnets%20utvikling/utvikling%200-6%20aar/1aaringen)

Eisilath
04-02-2004, 22:14
Hei !!

Ville bare si , at selv om barnet hører noen lyder , så er det ikke sikkert at de hører alle ( forskjellige toner )

har selv en gutt på ( nå 8 ) og han er testet flere ganger
og de "skikkelige" testene går mye på "forskjellige toner / lyder
( han hører , har "bare" konsentrasjonsproblemmer )

Men holder en knapp på - at du som mor kjenner ditt egent barn best ! - og var du ikke bekymret før du snakket med helsesøster , så ikke vær det nå heller !!

:vink: :vink:

Teofelia
04-02-2004, 22:30
Jeg er enig med Eisilath i at du burde få tatt en skikkelig hørselstest på barnet ditt. Det er fullt mulig å høre brukbart på noen frekvenser, samtidig som man er mer eller mindre døv på andre. Dette kan for eksempel bety at man har vanskelighet med å plukke opp lyder i taleregisteret, mens man plukker opp lyder i andre register greit. Barn med hørselsskade er sjelden stokk døve. De har som oftest bare svakheter i enkelte register av hørselen, eller de har nedsatt hørsel over hele registeret, men hører lyder, selv om det er vanskelig å skille detaljerte lyder fra hverandre slik man må når man skal tyde snakking. (Jeg sier ikke at det nødvendigvis gjelder ditt barn, jeg sier at det forekommer.)

Siden helsesøster har gjort deg oppmerksom på noe som kan vise seg å være et avvik, lar det seg sikkert forholdsvis greit gjøre å få time til spesialist. Det må da være langt mer beroligende å sjekke ut mulige årsaker til et mulig avvik, enn å få tilfeldige uttalelser fra mennesker på NM som for det første ikke er fagpersoner og for det andre aldri har møtt barnet ditt.

Lykke til. :)

Teofelia
04-02-2004, 22:57
Glemte å si: hvis du vanligvis ikke stoler helt på denne helsesøsteren, hva med å be om å få en "dobbeltsjekk" hos en annen helsesøster eller hos en barnelege? Hvis den andre personen mener at alt er helt OK, så kan du jo puste ut med verdens beste samvittighet. Hvis den andre også mener at utviklingen til barnet ditt bør følges opp, så er det jo i alle fall bra at du sjekket.

Hulda
04-02-2004, 23:34
Opprinnelig melding fra Torildmor
Barn er forskjellige! Og hva annet er; de kan bare lære en ting av gangen. Dette innebærer at dersom ditt barn er veldig opptatt av å lære seg en motorisk ferdighet (eller flere) vil språkutviklingen bli satt på pause inntil han eller hun mestrer denne motoriske ferdigheten.

Men det er en ting som slår meg ut i fra det du skiver - og det er mulige hørselsvansker. Er hørselen sjekket ut og funnet i orden da? Dersom barnet ditt har nedsatt hørsel kan slike ting som språk og kommunikasjon være noe det vil stri med...

Tenkte på det samme.

lisaa
05-02-2004, 01:45
Jepp, jeg har også ett barn som ikke snakker.

Men han er 3,5 (!) år. Vi bekymrer oss ikke så veldig, selv om det selvsagt ligger og gnager litt i bakhodet. Er mer frustrerende... for han og for oss. Er så rart, for han HAR sagt både det ene og det andre (takk, tusen takk, navnet til farmor og pappan, traktor, slutt osv), men... han gjentar det ALDRI. Traktor sa han når han var ca halvannet-to år... aldri hørt han gjenta det. Samme med de andre ordene han har brukt, brukt kun en gang.

Han har også brukt en 4 ordsetning.... "Se på den der!", men også det kun en gang.

Noen ord har han nå. Sunn (noe er gått i stykker) og min!. Min sier han om det meste egentlig. Vil han ha vann, går han på kjøkkenet og brøler MIN. Kan også være andre ting han vil ha, men det er "MIN" som blir brukt. Er temmelig frustrerende å se han stå og peke opp i kjøkkenskapet mens han blir sintere og sintere og brøler og hyler MIN høyere og høyere, og vi tar fram det ene etter det andre uten at vi "treffer"

Mamma og pappa kom først nå etter han ble tre år, da begynte han å bruke det bevisst. Før det har han babla mamma og pappa uten noen mening liksom.

Han skjønner derimot "alt" vi sier. Ikkeno lurt å si til pappan at jeg har lagt en sjokolade i skapet...for da strener poden rett dit, hehe. Han har også full forståelse for "foran, over, under, bak, ved siden" osv.

På fredag nå, kommer habiliteringstjenesten og skal observere og videofilme han to timer i barnehagen. Etter de har gått gjennom videoen, får vi vel vite hvilke tiltak som eventuelt blir nødvendige. Går en spennende tid i møte...

Polyanna
05-02-2004, 13:53
Du er ikke alene!

Min gutt klappet første gang i hendene rundt 14 måneder, og jeg er ikke helt sikker på når han vinket, men det var sent! Nå kan han litt flere ting, og forstår mer og mer av hva vi sier (han er 17 måneder snart), men har fremdeles så og si ingen ord (utenom mamma og pappa, men de bruker han nesten aldri), og kan veldig få "triks".

Jeg var også sånn, og har vokst opp til å bli heeeelt normal! :D

De gjør ting i sitt eget tempo, så prøv å få tilbake roen du hadde før kontrollen, du. Det hørtest sunt og fornuftig ut!

Polyanna
05-02-2004, 13:59
Lisaa: Jeg snakket ikke før jeg var nærmere 3, hvis det er en trøst. Mamma forsøkte iherdig, men njet.

Det løsnet ikke før jeg begynte hos en dagmamma med et litt eldre, og meget gesjeftig, pikebarn, som satte seg fore å lære meg å prate. Og 1-2-3 så kom det ut setninger! :eek: