PDA

Se hel versjon : Arrvev, problemer, smerter eller reoperasjon etter fødsel?

Misfoster
05-02-2004, 12:04
Jeg har problemer etter min første fødsel for over et år siden.

Jeg har en del arrvev, av og til har jeg litt smerter og jeg føler det ofte som "et trykk nedover" slik jeg hadde det de første ukene etter fødselen. Det er ikke funnet "feil" hos meg på GU annet enn at jeg har en del arrvev.

Er det andre som har fått problemer etter fødselen, og evt også fått rettet på det i form av et eller annet? Har du blitt bra igjen, eller hvordan har det gått?

Tidligere bruker
05-02-2004, 13:22
Jeg tror ikke dette er så uvanlig egentlig, eller kanskje det er det...:???:

Da jeg fødte ble jenta tatt med vakum og jeg sydde en del. Jeg har fremdeles nå 10 måneder etter vondt i stingene eller der hvor jeg ble klippet. Jeg har også noen ganger press nedover, men ikke i nærheten av hvordan det var den første måneden, AUUUU, og det kjenner jeg heldigvis sjeldnere og sjeldnere.

Syns egentlig ikke det er så rart jeg.

Ana
05-02-2004, 13:55
Ble og sydd en del etter fødselen. Kjenner ennå, 15 mnd etter, at jeg kan være øm i vevet.
Det "presset" nedover kan skyldes svak bekkenbunnsmusklatur, så her er det bare knip, knip som hjelper mot det. Går det flere dager uten at jeg kniper, så kjenner jeg "presset" igjen.

*Martine*
05-02-2004, 14:36
Tja kan fortelle om hva jeg opplevde etter føstemann:

Da renselsen var ferdig fortsatte jeg å blø litt(bitte litt) hvær dag...
Kunne ikke ha sex selv når stingene var borte det var vondt..
Jeg drølte med å gå til lege ville ikke før jeg slutta å blø helt:uff:
Da jeg endelig etter (husker ikke helt hvor lenge) noen mnd dro meg til legen fikk han nesten ikke lov av meg å sette inn :o ja den kalde dingsen som man bruker ved gu:fnis: VONDT!!!
Han kom frem til at jeg hadde mye "villkjøtt" kalte han det(arrvev sikkert det samme) og sente meg til gyn.pol.
Da jeg etter ennda noen mnd kom dit smurte en lege på noe som skulle "svi"(??) vekk villkjøttet.
Og etter en uke var jeg helt bra!

Så kansje det hadde vært noe du trenger også???

Misfoster
05-02-2004, 14:41
Opprinnelig melding fra *Martine*
Tja kan fortelle om hva jeg opplevde etter føstemann:

Da renselsen var ferdig fortsatte jeg å blø litt(bitte litt) hvær dag...
Kunne ikke ha sex selv når stingene var borte det var vondt..
Jeg drølte med å gå til lege ville ikke før jeg slutta å blø helt:uff:
Da jeg endelig etter (husker ikke helt hvor lenge) noen mnd dro meg til legen fikk han nesten ikke lov av meg å sette inn :o ja den kalde dingsen som man bruker ved gu:fnis: VONDT!!!
Han kom frem til at jeg hadde mye "villkjøtt" kalte han det(arrvev sikkert det samme) og sente meg til gyn.pol.
Da jeg etter ennda noen mnd kom dit smurte en lege på noe som skulle "svi"(??) vekk villkjøttet.
Og etter en uke var jeg helt bra!

Så kansje det hadde vært noe du trenger også???

Ble du klippet opp igjen og arrvev fjernet, og sydd sammen igjen på nytt da, eller?
Hos meg sitter arrvevet som små kuler/hard kant litt under huden.

Hva med nye fødsler? Man er jo svakere der man har sydd før. Det er og forblir et svakt punkt. Vil jeg få enda mer etter neste fødsel om det skjer igjen? Jeg har tydeligvis anlegg for arrvev, ser det ut som...

Min gyn har kun snakket om at jeg kan få en operasjon etter at jeg er ferdig med barn, hvor man klipper opp igjen, fjerner arrvev og syr sammen igjen. Men da er jeg jo like langt igjen... Må jo gro sammen igjen det som er sydd. Det ble ikke sydd feil eller noe, bare at det var så mye og at jeg ser ut til å ha dårlig grokjøtt.

Eisilath
05-02-2004, 19:43
Hei !!

Du kan fint bli "klippet" opp igjen og sydd på nytt nå - selv om du skal ha flere barn senere !

Det gjorde min gyn. - og det var bare ett lite ____ ( vet ikke hva jeg skal kalle det ... ) ble sydd under fødselen , men stingene falt av , og etterpå var det så hovet at det ikke kunne fixes der og da , måtte vente til det hadde grodd ( ikke sammen , men hver for seg... ) og så etter noen mnd , fixet gyn. det

Det var ikke ondt , så du trenger ikke kvi deg
( kjente jo at noen skjedde , men ikke ondt )

vet om flere som har "fixet" opp etter fødsler , men det virker som om vi damer ikke er så flinke til å snakke sammen om dette..:uff:

:vink: :vink:

Misfoster
05-02-2004, 21:05
Hos meg er det ikke snakk om kun et lite ____ . Det er snakk om ca 10 cm med arrvev der det ble klippet (ja, jeg ble klippet 10 cm!!! :o )... Pluss en rift på ca 5 cm som har grodd greit på den andre siden. Jeg ble sydd i ca 1,5 time etterpå med full bedøvelse og lystgass i tillegg.

Kall meg gjerne prøvekanin, for det var det jeg ble... :sint:J

Jaja, jeg skal til gynekologen min om et par mnd, så jeg får nok ta det opp med ham igjen da. Neste gang kommer barnet ut gjennom magen ;)

Noen andre som har blitt rettet på etter en fødsel?

Happy
05-02-2004, 22:10
jeg ble riktignok ikke klippet eller revnet ved første fødsel, men ting der nede var ikke som det skulle. Det var ubehagelig og noen ganger vondt med sex, tamponger var blitt uaktuelt osv. Dette rettet seg etter at jeg fødte andre gang :klapp: :klapp: :klapp:

Eisilath
05-02-2004, 23:09
Høres ikke ut som om du har hatt en kjekk fødsel.......:uff:
dårlig jordmor også kanksje :???: de kan ødelegger en fødselsopplevelse .... jeg har opplevd begge deler - og måtte selvfølgelig treffe den "dårlige" jordmoren , første gangen jeg fødte....

Håper det order seg :)
Lykke til !

:vink: :vink: