PDA

Se hel versjon : Dagmamma på attføring?

Unregistered
06-02-2004, 11:04
Vi har plustelig og uventet fått problemer med barnepass. Barnehagen skal legges ned og vi har 4 uker på å finne et alternativ... Vi jobber begge to, og er i en ganske fortvilet situasjon.

Ei venninne av sambo har sagt at hun kan ha lillegutten vår, hun har tenkt å begynne som dagmamma for 2 barn. Hun er hjemmeværende med en gutt på tre år. Men jeg er litt usikker, hun er nemlig på attføring. Det utelukker vel for det første at hun kan jobbe som hvit dagmamma? (vil helst ha hvit) Dessuten er hun uføretrygdet pga dårlig rygg, og da burde hun vel ikke jobbe som dagmamma? Kan vi få problemer i forhold til trygdeetaten ang. dette?

Nelle
06-02-2004, 11:32
Jeg vet at det er lov å ha ei lita ekstrainntekt utenom uføretrygd. Men du sier hun går på attføring. Det går vel ikke ann å være begge deler.?

Er hun på uføre så kan hun jobbe litt ja,
Men det kommer ann på hvor mye inntekten er på da det er et maks beløp.
Samtidig så må hun jo være obs på at om det oppdages at hun skal være dagmamma til to små når hun er ufør pga dårlig rygg.
så kan det jo bli reagert.

Jeg ville ikke valgt denne løsningen men kanskje til dere fant ei annen ei.:uff:

loop
06-02-2004, 17:33
Hun kan tjene 1G, tror det er ca 55-60.000,-. Det er hun som kommer i trøbbel, dvs. hun blir trekt i trygd hvis hun tjener mer. I forhold til ryggen hennes ville jeg nok ikke satset på noen langvarig løsning... Dere gjør ikke noe galt om dere bruker henne ihvertfall.

Unregistered
06-02-2004, 20:51
Opprinnelig melding fra Unregistered
Vi har plustelig og uventet fått problemer med barnepass. Barnehagen skal legges ned og vi har 4 uker på å finne et alternativ... Vi jobber begge to, og er i en ganske fortvilet situasjon.

Ei venninne av sambo har sagt at hun kan ha lillegutten vår, hun har tenkt å begynne som dagmamma for 2 barn. Hun er hjemmeværende med en gutt på tre år. Men jeg er litt usikker, hun er nemlig på attføring. Det utelukker vel for det første at hun kan jobbe som hvit dagmamma? (vil helst ha hvit) Dessuten er hun uføretrygdet pga dårlig rygg, og da burde hun vel ikke jobbe som dagmamma? Kan vi få problemer i forhold til trygdeetaten ang. dette?

Jeg antar at dette er en ny ordning der mennesker med uføretryg har et tilbud om å være yrkesaktiv (mener å huske at det var noe snakk om dette ja) Jeg tviler på at du får problemer med trygdekontoret. De vet at hun er på attføring, det er de som bestemmer satsene hennes - før saken sendes over til aetat.
Hvis hun er uføretrygdet p,ga dårlig rygg så synes jeg det er litt rart at hun tar på seg ansvaret for 2 barn utenom hennes eget?
Kanskje hun er uføretrygdet pga noe annet også?
Dette blir jo bare litt spekulasjoner, dumt egentlig. Hva med å spørre henne? Du kan jo legge det pent frem at du er litt usikker?

Lagerta
07-02-2004, 12:37
Hvis det er uførepensjon hun får, har hun lov til å tjene 1 G. Men hvis hun får utbetalt attføringspenger har hun ikke lov til å jobbe mer enn 4 timer i uka uten å få trekk i utbetalingene.

MEN: Å være under attføring gjennom Aetat betyr at hun skal ut i tiltak for å skaffe seg ordinær jobb.Du kan derfor risikere å miste dagmammen din når hun må ut på kurs eller andre arbeidsforberedende tiltak. Det kan jo bli et problem for dere.

På den annen side: Hvis hun kan jobbe full tid som dagmamma, viser hun at hun har en god restarbeidsevne, og tilfredsstiller derfor ikke kravene til hverken attføring eller uføretrygd. Dersom det blir oppdaget at hun er dagmamma sitter hun i "dip shit", for å si det sånn, og kan risikere å bli tiltalt for trygdesvindel.

Tenk deg om før du bruker henne!