Se hel versjon : Om jeg går....
Unregistered
06-02-2004, 22:23
Jeg er i en fase der jeg lurer på om ekteskapet mitt kommer til å vare... I den forbindelse lurer jeg på rettigheter ved et eventuelt brudd. Vi har et barn på 2 år. H*n kommer da til å bo en uke hos hver av oss, altså delt omsorg. Hvordan blir bidragsreglene da? Hvem får barnetrygden? Blir den dobbel? Får noen av oss støtte til barnehage? Er det ikke slik at enslige forsørgere får dekka 60% ? Er det andre økonomiske ordninger? Og om jeg flytter ut, noe som er sannsynlig; hvordan gjør en det med huset? Får takst og så må han betale meg halvparten av mellomlegget? Har mange kaostanker i hodet mitt, men tenkte at en konkret ting å begynne med var det økonomiske.....
- Så lenge dere har delt omsorg for barnet vil du ikke betraktes som enslig forsørger. Dermed vil du ikke ha rettigheter til for eksempel stønad til barnehageutgifter (det ville du forøvrig heller ikke ha krav på dersom du jobber).
- Jeg er tror dere vil få utvidet barnetrygd:
......
9. Vilkår for rett til utvidet barnetrygd
Det foreligger rett til utvidet barnetrygd i de tilfeller der barnets foreldre er ugift, skilt eller separert og ikke bor sammen i en felles husholdning. Utvidet barnetrygd kan også gis til gjenlevende ektefelle. Det gis ikke utvidet barnetrygd dersom søkeren bor i samme boenhet som den andre av barnets foreldre.
Utvidet barnetrygd kan likevel gis i tilfeller der foreldrene er gift, hvis den som setter fram krav godtgjør at
a) samlivet mellom ektefellene har vært hevet i minst 6 måneder (faktisk separasjon),
b) den ene ektefellen har vært forsvunnet i minst 6 måneder. Tilsvarende gjelder for forsvunnet samboer eller partner, eller
c) ektefellene er midlertidig separert ved kjennelse etter ekteskapsloven § 92.
Det foreligger ikke rett til utvidet barnetrygd i tilfeller der barnas foreldre vanligvis bor sammen, men der de midlertidig bor atskilt som følge av arbeid, utdannelse e.l.
Bestemmelsen i denne paragrafen gjelder tilsvarende for annen omsorgsperson som barnet bor fast hos og som fyller vilkårene i denne paragrafen.
Det foreligger ikke rett til utvidet barnetrygd for særkullsbarn dersom stønadsmottakeren
a) inngår ekteskap,
b) lever i et ekteskapslignende forhold i en felles husholdning uten felles barn og har levd slik i minst 12 av de siste 18 måneder, eller
c) har eller får felles barn med en person som han eller hun lever sammen med i et ekteskapslignende forhold i en felles husholdning
.......
...etter hva jeg kan se er det ikke et vilkår at den ene av foreldra må ha hovedomsorgen...
- Ang deling av hus (og annen formue) er det nok ikke nødvendigvis så enkelt som at den ene betaler mellomlegget.
Tror en del gjør det sånn, men mye annet kan også være av betydning;
- har den ene investert mere enn den andre i huset (pga egenkapital, inntekt, prioritering...)?
- dersom den ene har jobbet veldig mye, mens den andre har vært hjemme med felles barn vil også sistnevnte få uttelling for dette
....og mye annet...
Hvis det skulle bli aktuelt vil dere forhåpentligvis komme til en enkel løsning!!
Ang bidragsregler - hvis man har delt omsorg og begge underholder barnet slipper man vel å betale hverandre bidrag? Eller???
Håper det ordner seg for dere, enten dere blir boende sammen eller dere flytter fra hverandre.
Lykke til!
Tidligere bruker
07-02-2004, 09:38
Dersom dere deler 50/50 på omsorg av barnet vil dere ha skatteklasse 2 annethvert år.
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.