Se hel versjon : Ang. å vise medfølelse ved dødsfall
Unregistered
11-02-2004, 15:01
Ei bekjent av meg døde idag.
Vi hadde god kontakt for noen år siden. Kjenner egentlig samboeren hennes bedre. Har nå de siste årene ikke hatt noe kontakt, men møttes noen ganger helt tilfeldig.
Nå lurer jeg på om det er veldig upersonlig og dumt å sende en SMS til samboeren hennes, for å vise min medfølelse. Eller skal jeg ikke gjøre det?
Takk for svar.
Du burde kanskje vente en dag eller to og heller ringe? Egentlig vet du nok dette best selv. Det er vanskelig for andre å vite hvor nær dere er/var.
Tidligere bruker
11-02-2004, 15:45
Gjør det du føler for. Det er kanskje mange som velger å vente slik at det er veldig stille. SMS er en lite påtrengende ting å gjøre så jeg synes det er ok. Satte veldig pris på de som gjorde det til meg. Telefoner varmet også men det er mere påtrengdende, blomster er flott men det kan lett bli så mye dessuten så sender en gjerne det til begravelsen.
Du skal vel i begravelsen også regner jeg med.
Å sende SMS ville jeg i hvert fall ikke gjort. Da ville jeg heller ringt, eller sendt en blomst.
Jeg ville nok ikke sendt en SMS, heller et kort med eller uten blomst. Eller ringt hvis du føler det riktig.
Polyanna
11-02-2004, 22:23
Jeg ville absolutt ikke sendt en sms!
Send et kort i posten, det har jeg gjort i lignende situasjoner. Bare skrevet at jeg har hørt om dette, at vi syns det er veldig trist og tenker mye på dem, og at de gjerne må ta kontakt hvis de trenger noen å snakke med.
Jeg hadde ikke sendt SMS til samboeren nei.. Hadde det vært bestemora hans så kanskje..
Men jeg hadde i allefall sendt blomster og antageligvis ringt, eller levert blomstene personlig.
Uansett har han da valget om han vil snakke med deg eller ikke....
Det er jo ikke sikkert han klarer det, men han blir helt sikkert glad for omtanken!
For meg er SMS bare et middel for å gi korte beskjeder, så jeg hadde ikke satt veldig pris på en kondolansemelding pr SMS, men mulig folk er forskjellig.
Ville enten ha ringt etter noen dager eller sendt kort/blomster med kort, litt avhengig av hvor godt jeg kjente samboeren.
Hvis jeg hadde vært sikker på at vedkommende hadde et solid nettverk og god støtte rundt seg ville jeg kanskje ha ventet til etter begravelsen. Det er ofte da den store tomheten kommer veltende over en, og da er behovet for venner kanskje størst.
Jeg ville ikke sendt sms, syntes det blir litt upersonelig jeg.. , ville heller sendt et kondolansekort, eller blomster.
Virker som mange har blitt redde for å ta opp telefonrøret?
For det er jo det aller koseligste!!
Tidligere bruker
12-02-2004, 11:40
Opprinnelig melding fra Polyanna
Jeg ville absolutt ikke sendt en sms!
Send et kort i posten, det har jeg gjort i lignende situasjoner. Bare skrevet at jeg har hørt om dette, at vi syns det er veldig trist og tenker mye på dem, og at de gjerne må ta kontakt hvis de trenger noen å snakke med.
Og send gjerne en blomst!
Signerer for øvrig på Polyannas innlegg. En SMS blir liksom litt lettvint, synes jeg.
Jordbærstua
12-02-2004, 11:49
Hadde heller ikke snedt sms. Syns det er skikkelig upersonlig. Vanskelig å si hva man skal gjøre, siden jeg ikke vet hvor mye kontakt dere hadde, men enten et kort eller kort og blomster ville jeg har sendt
Delfinus
12-02-2004, 12:00
Min venninne opplevde nylig det samme, hun mistet samboeren sin. Hun er ikke en av mine aller nærmeste venner, så jeg drøyde 2-3 dager før jeg tok kontakt (ringte) med henne, fordi de fleste har som regel masse familie og nære venner rundt seg den første tiden.
Tidl. bruker
12-02-2004, 13:09
Da jeg mistet min sønn satte jeg utrolig pris på alle SMS´ene jeg fikk. Klarte/ ville ikke å prate med noen med det første så det var en fin måte å få vite at dem tenkte på meg.
Du får vurdere det ut fra hvilket forhold dere har. Jeg satte hvertfall utrolig pris på å få SMS.
Unregistered
12-02-2004, 14:46
Takk for svar alle sammen.
Jeg sendte en SMS i går jeg, og fikk svar tilbake at han satte pris på det. Han orket ikke snakke med så mange utenom familien akkurat nå.
Til dere som lurte så har vi aldri vært omgangsvenner, så jeg føler meg ikke akkuat så veldig nær.
Jeg skal heller ikke i begravelsen som er i neste uke, da de bare vil ha nærmeste familie tilstede.
Tidligere bruker
12-02-2004, 14:53
Bra du ikke lot deg avskrekke og fulgte ditt instinkt.
Hadde du spurt meg for 3 år siden ville jeg også ha sagt at det var galt med SMS, men nå vet jeg som Tilly at det er en ikke-anmasende måte å bli kontaktet på som varmer.
Disse var så uventede at de varmet like mye som kort, brev og blomster.
Tidl. bruker
12-02-2004, 18:41
Har egentlig lurt litt på dette selv jeg. Ei jente som jeg kjenner døde på mandag. Jeg sendte en tekstmelding til mannen hennes istad.
Jeg er egentlig ikke veldig glad i SMS, men føler som Maz og TillyT at det er en ikke påtrengende måte og si at jeg føler med de og tenker på de.
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.