Se hel versjon : Missbruk?
Unregistered
11-02-2004, 20:10
Jeg har ei datter på snart 2 år, i det siste har tissen hennes vært ganske rød.
Hun skriker av skrekk når jeg skal skifte på henne og gråter hvis jeg bærer henne slik at jeg har håmden min under rumpa hennes..
Jeg vet med sikkerhet at mannen min ikke har gjort noe, han er aldri hjemme uannsett.
Men nå begynner jeg å lure på om det er barnehageonkelen....
HVordan skal jeg finne ut hva dette er, hva gjør jeg?
Ta henne med til helsestasjon ja, men det trenger jo absolutt ikke være misbruk.
Min største er også til tider veldig rød på tissen, men det skyldes nok at hun har blitt skiftet på litt for sjelden. Og fordi hun har vært rød har det gjort vondt når hun har blitt vasket etc.
Ta det opp i barnehagen at du syns hun ofte er sår og rød, og be dem skifte ofte på henne og smøre henne godt. Så får du se om det bedrer seg.
Vanskelig dette syns jeg, for å komme med anklager mot barnehageonkelen kan bli fryktelig hvis han ikke har misbrukt henne.
Tidligere bruker
11-02-2004, 20:38
Bedre føre var. Ring helsesøster og få hjelp til å finne ut hvor du skal henvende deg.
Du bør snakke med noen som virkelig kan dette feltet og det raskt. For selv om du forhåpentligvis overreagerer så skal du ikke gå med tvil. Om det er noe som skjer så kan du jo ikke sende jenta di tilbake dit.
Skriv gjerne en logg over når du merker sårhet. Hvilke dager, tidspunkt på døgnet osv. Kanskje finnes det et mønster. Skjer dette bare på ukedager men hun er bedre etter helg osv.
Krysser fingrene for at dette er alminnelig sårhet og du en oversensitiv mor, men frykter dessverre at så ikke er tilfelle.
Krysser fingrene for dere.Her finner du noen linker som kan hjelpe deg (http://www.home.no/nica81/)
For det første: Det er en veldig alvorlig mistanke du har,og du bør være ganske sikker før du foretar deg noe.
Om noe slikt skulle bli sak av,og vise seg å ikke være hold i,vil det gå hardt utover en uskyldig person.
På en annen side er det din datter det dreier seg om,og du bør snarest spørre fagfolk til råds,uten å blande inn den du eventuelt mistenker.
Det kan dreie seg om vanlig sårhet pga våte bleier eller lignende,og dette kan lett rettes på ved å ta det opp med barnehage og de som ellers steller med henne.
Håper for all del at dine mistanker ikke stemmer og at du finner ut av dette!
Tidligere bruker
12-02-2004, 11:45
Enig med Maz om å logge. Det er veldig veldig sjelden at misbruk er fysisk synlig. Overraskende nok. Men slik er det altså.
Det kan godt være at hun drikker for sure ting og at urinen inneholder for mye syre. Dropp juice, appelsiner etc og gi henne melk og vann. Smør henne med spesialkremen til SebaMed og Vitapan. Snakk med dem i barnehagen om sårheten uten at du i første omgang bringer mistanke om overgrep på bane. Si at du ønsker at de smører henne mer, og skifter på henne oftere fordi du er bekymret over sårheten og stellevegringen.
Krysser fingre for at det ikke er snakk om overgrep!
Tidligere bruker
12-02-2004, 11:56
Må bare kommentere en ting.
Synes ikke du skal være så innmari sikker før du søker råd. Var det mitt barn ville jeg ha søkt hjelp på et tidlig stadie. Det er IKKE det samme som å anklage noen eller beskylde noen.
Det viktigste her er fortest muli å få avdekket om noe er galt og å beskytte barnet. Hvor mange barn har ikke blitt utsatt for overgrep fordi man ikke vil tro det utenkelige. Det er jo slik at de nærmest må bli tatt på fersken for at man skal reagere.
Jeg ville ha handlet ved første mistanke men med handling mener jeg ikke å beskylde noen
skilpadda
12-02-2004, 12:18
Det er jo ikke noe i veien for å gjøre "begge deler" - altså både snakke med fagfolk om mistanken/redselen din, samtidig som du passer på at hun skiftes på oftere, smøres etc. Og å føre logg over når hun er mest sår kan jo være til hjelp uansett hva grunnen er - kanskje du kan oppdage at det er særlig etter at hun har spist eller drukket bestemte ting.
Lykke til med å finne det ut, og la oss inderlig håpe det er en "uskyldig" grunn som det er lett å rette på!
Tidligere bruker
12-02-2004, 12:48
Skilpadde har rett: du kan selvsagt gjøre begge deler. Ta kontakt med helsesøster eller fastlege SAMTIDIG som du følger råd om kosthold, smøring og skifting.
Det er bra at det mannlige ansatte i barnehage, du bør ha ting på det rene før du konfronterer ansatte i bhg med dette.
Tidligere bruker
12-02-2004, 12:53
Selvsagt er jeg enig i at det ikke er enten eller søk hjelp mens du gjør alt annet.
Synes du er steinftøff som møter dette head on og ikke tar på skylappene og ikke tør tenke tanken.
Her er begge jentene vært kjemperød/sår i og rundt kjønnsleppene - det var sopp, det gitt.... Jeg trodde først de hadde spist noe de ikke tålte,men så kjente jeg ei litt rar (og kjent) lukt. Tok de med til helsesøter/lege, og fikk bekreftet at det var sopp....
Ellers lurer jeg på hvorfor barnehageonkelen? Hvorfor ingen av tantene??!
Jeg har vært borti/kjenner til via slekt 3 saker ang overgrep, og i to av tilfellene var det barnehagetanter (deriblant en styrer) som var de skyldige....
Blir noe inni hampen voldsomt provosert av at det automatisk er menn som _må_ være skyldige når slike ting kommer opp :grrr:
I fjor sommer/høst slet vi med slikt, Elly ble veldig sår (rød og "hissig" hud rundt kjønnsåpningen og på kjønnsleppene), det gikk så langt at hun begynte å grine når hun tisset i bleien, det sved sånn. Og bar vi henne så bleien gnisset mot huden sved det også. Likeså ved vask hvis såpe rant ned og kom i kontakt med den røde huden, t.o.m Asan sved, mye skriking ved badetid og vask. Var til lege 2 ganger før tredje lege med en gang konstanterte soppinfeksjon. Salve i 10 dager og allt ble fint igjen.
Synes du burde få sjekket henne hos legen snarest, iallfall ikke gå ut med noen mistanke før det er gjort. En slik mistanke er altfor alvorlig å utsette noen for, når det kan være noe så enkelt som sårhet pga. for skjelden skift eller soppinfeksjon.
Tidligere bruker
16-02-2004, 12:48
Ang sopp og bleieutslett:
Skjønner ikke hvorfor man skal bruke såpe ved vask av barn, når vann er best? Dessuten er det viktig at man skifter bleie ofte, at de får gå uten bleie en del og at man smører med en fet parfymefri krem.
Har aldri hatt problemer med sopp ol. ved å følge dette enkle regimet.
Ta deg ikke tid til å skrive innlegg her om du seriøst tenker på mulig misbruk!
Kom deg da til legen, og gjør noe med saken. Ikke send ungen i barnehagen, før du har tenkt godt igjennom hvordan du kan sikre ungen din for overgrep.
Er det vanlig sårhet fordi ungen trenger oftere skift, hyppigere smøring, eller en ny krem, så syns jeg dette innlegget var ekstremt! Og, automatisk tenke på mannlige ansatte i barnehager- det er jo håpløst. Heldigvis har det i alle barnehager jeg har jobbet i vært en "åpen dør" bestemmelse, og det er aldri lukket dør inn til toalettet. Både som en sikkerhet for ungene, men ikke minst for de ansatte og slike beskyldninger!
Syns du skal tenke deg om, for er det seriøse mistanker om misbruk bør du sette jord og himmel i bevegelse for å få ungen din unna disse situasjonene, men hvis ikke syns jeg man skal være forsiktig med å rope ulv!
Hovedforfatter
16-02-2004, 14:30
Nå har vi vært både hos lege og på helsestasjonen, jeg hadde en lang samtale og undersøkelser. Det var bare en alergisk reaksjon og ikke tegn til noe annet. Noe jeg selvfølgelig er kjempe glad for.
Maribo: grunnen til at jeg tenkte på barnehageonkelen er fordi de gangene hun har vært sår, har han vært alene med barne på slutten av dagen. Jeg vet jo at det er mange syke kvinner der ute også.
Men takk for gode råd osv, nå slapper jeg mere av og vet hva jeg skal gjøre når det kommer tilbake.
Unregistered
16-02-2004, 15:14
Allergi var faktisk det første jeg tenkte på!
Jenta mi er allergisk,og spiser hun noe hun ikke tåler,blir hun sår på tissen og området rundt.
Godt at det ikke var mer alvorlig.
Tidligere bruker
16-02-2004, 15:17
Så fint det ikke var mer alvorlig.
Synes likevel det er rett av deg å tenke tanken. Altfor mange lukker øynene. Å stille spørsmål er ikke det samme som å beskylde noen.
K@roline
19-02-2004, 02:39
Kjempe godt å høre at det ikke var missbruk.
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.