PDA

Se hel versjon : Hvordan fungerer det i praksis....

Små dum
15-02-2004, 20:07
Legger spørsmålet inn under pinlig for jeg vil ikke at de jeg kjenner privat skal vite ennå at vi vurderer å kjøpe/bygge hus (of evt. flytte) ...eller spekulere i hvorfor vi trenger større plass ;)

Vi eier en leilighet som vi kjøpte for ca 2 år siden. Har jo ikke betalt ned så mye på lånet vårt på ca 1 mill (eller 980 000 tror jeg) men håper å få ca 100 000 mer dersom vi selger enn da vi kjøpte. Dette blir vel egenkapital på neste prosjekt...pluss det vi har betalt ned på lånet.

Men når man eier en "bolig" og skal kjøpe eller bygge en ny. Har man da 2 lån på en gang eller hvordan fungerer dette i praksis. Kan vi kjøpe en bolig og få ekstra lån med forutsetning i at vi skal selge den vi har. Kan jo liksom ikke selge først vel?

Og dersom vi bygger så må vi jo ut med penger til tomt først. Så et lite beløp ved kontraktskriving, mer når reisverket er ferdig og resten når det er nøkkelklart.

Hvordan har dere gjort dette?

Greit å sitte inne med litt info før man begynner å kontakte banker o.l.

Nennemor
15-02-2004, 20:29
Jeg har ikke bygd hus selv, men det er noe som heter byggelån som du får til bygging av hus mens du bor et annet sted og betaler på det. Det er spesielle betingelser for slike lån sånn at du kan overleve å ha to lån på en gang.

Gyda
15-02-2004, 20:52
Vet du, vi funderte på noe av det samme for noen år siden, og det jeg virkelig kan anbefale i alle fall hvis dere går og tenker på å bygge hus, er at dere tar kontakt med et husbyggerfirma, og snakker med dem.
De har ofte laget egne informasjonsfoldere om hvordan man gjør de forskjellige tingene i praksis. De kan også være behjelpelige med å organisere de forskjellige søknadene og i det hele tatt være veldig greie når man som førstegangsbyggere driver og funderer på dette.

Lykke til, håper dere finner en god løsning som passer for dere.

Tigerjenta
15-02-2004, 21:34
Byggelån fungerer ihvertfall veldig greit for oss. Man kan velge om man vil betale renter underveis eller låne litt ekstra til å dekke rentene etter endt bygging. Lånet vårt kan vi ha i 1 år, regner med at det er vanlig, da må det konverteres til et vanlig lån så da bør helst huset være mest mulig ferdig.
For oss fungerer det sånn at vi leverer regningene i banken, også betaler de dem for oss så lenge. Enkelt og greit.
Men det skal sies at et byggelån er et dyrt lån å ta opp da. Vet ikke helt hva rentene er på nå, men det er ihvertfall mye høyere enn vanlig lån. Men så er det jo bare for et år da.

Dersom du skal kjøpe allerede eksisterende bolig så vet jeg ikke helt hvordan det fungerer. Dersom dere har råd kan dere jo ha to lån samtidig, hvis ikke antar jeg dere må selge leiligheten først og så leie et midlertidig sted dersom dere ikke kan flytte rett inn i det nye huset.

Lykke til :mervink:

Polyanna
16-02-2004, 07:27
Jeg vet ikke med bygging, men med huskjøp så får man mellomfinansiering. Vi kjøpte først denne gang, og selger nå. Vi har da to lån i perioden mellom de to overtagelsene. Dette har litt høyere rente. Det er avdragsfritt frem til etter at vi har solgt, tror jeg.