PDA

Se hel versjon : Råd og erfaringer ang veldig aktivt barn

Unregistered
16-02-2004, 15:56
Dette er ikke spes. pinlig, men ønsker ikke å stå frem akkurat nå.

Har en datter på snart to år. Vi og andre rundt oss har i lengre tid lurt på om hun er hyperaktiv. Jeg snakker ikke da om normal utforskende aktiv toåring. Jeg snakker da om et barn som er høyt og lavt, klatrer i trapper, stoler og bord, er høyt og lavt, løper hvilesløst omkring, har ikke tid til å sitte stille mer enn to sekunder av gangen. Umulig å få til å konsentrere seg om noe. Raserianfall. Klarer ikke å avlede henne når hun slike "anfall".Sover dårlig med mange våkne perioder på natten. Bare å se på henne gjør at de fleste blir utslitte. Jeg som er mammaen hennes er allerede det.

Problemet er imidlertid at hun ikke er slik alltid. Hun kan ha dager og stunder innemellom hvor hun er rolig og samlet. Derfor mener legen hun ikke kan klassifiseres som hyperaktiv og var ikke villig til å diskutere dette noe mer.

Jeg lurer derimot på om noen har erfaring med at f.eks kosthold, matintoleranse eller andre ting kan gi slike "symptomer"? Eller andre ting?

Og vær så snill å ikke kom med pekefingeren om at det bare er slik alle toåringer er. For dette er faktisk helt ekstremt. Det er ikke bare meg men samtlige i min nærhet som har bemerket hennes ekstreme aktivitetsnivå, noe som gjør meg trygg på at det ikke bare er jeg som er sliten og hun som er som toåringer flest. For slik er det ikke.

Derfor tar jeg gjerne imot alle råd, vink, linker, erfaringer som dere måtte sitte med.
takk!

~TM~
16-02-2004, 16:44
Kosthold har en god del å si, og sukker er en aktivitets-trigger av de helt store. Se over kostholdet og se om du har sukkerkilder som kan lukes vekk. Sukker er jo ikke bare i sukkertøy, men også i yoghurt, saft, søtt pålegg osv.

Det er for tidlig å si noe om en toåring er "hyperaktiv" eller ikke - jeg skal ikke si det for sikkert, men jeg tror de ikke begynner å diganostisere før i tre- fireårsalderen. Du kan jo ta kontakt med helsestasjon, en annen lege e.l. og legge frem det du lurer på der. Da får du nok mer kvalifiserte svar enn hva du kan få her inne.

Du ber om å ikke få høre at hun er som toåringer flest, så jeg gir det en litt annen vri? Hva er en normal toåring? De er alle forskjellige og noen er veldig aktive, andre ikke. Går hun i barnehage? Hvis ikke, er det noen åpen barnehage i nærheten av der dere bor? Dersom hun er mye alene med voksne kan det jo hende at du/dere rett og slett ikke klarer å tilfredstille et behov hun har. Dette er bare tanker jeg kaster ut... Er dere mye ute? Hvis ikke - ta henne med ut til et trygt, bilfritt sted hvor hun kan få løpe litt av seg. Lek "sisten" med henne, lag hinderløyper o.l.

Jeg mener også å ha lest at dårlig søvnmønster/for lite søvn også kan gi høy aktivitet, men det får du ta med en stor klype salt for jeg kan ikke huske hvor eller når.

Snurreline
16-02-2004, 20:36
tantungen min er super hyper og han reagerer på sukker!
Han er stille og rolig....kan ta en bit melkesjokolade og han kan gå rundt og rundt en stol i evigheter:uff:
Prøv å kutte ut ALT med sukker i et par uker og se om du ser forandring. Skriv ned når,hvor og eventuelt om det er noe som hun gjør før hun blir slik.
Kanskje du kan finne årsaken der.

Bytt lege om han ikke tar dere alvorlig!

Lykke til.

Unregistered
16-02-2004, 21:09
Hei. Slik var jeg også da jeg var liten! Av og til kjenner jeg foten krible ennå hvis jeg har vært for mye i ro... jeg hadde ikke adhd.....og har roet meg med årene..

Sander's mamma
16-02-2004, 23:17
Jeg har selv en sønn som alltid har vært veldig aktiv,men som nok ikke er hyperaktiv. Men ja han sleit ut alle rundt seg da han var mindre

Merket at han var aktiv fra han lå magen.
Og ja, sukker er ikke det som passer best på han, men faktisk er det en ting han reagerer mere på
E-stoffer. Får han godteri med masse "fine" farger må han "skrapes ned fra veggen"

Han har blitt 6 år nå, har roet seg endel med er fortsatt veldig aktiv. Sliter med å sitte stille (han greier det ganske bra på skolen da, sitter iallefall ved pulten, men skravla hans går da i et sett.
Det er noe vi har merket, at må han sitte stille ( på samme sted i allefal, for stille sitter han ikke) så skravler han...veldig (får omtrent ikke spist maten sin...)

Så jeg vil nok anbefale deg i første rekke å kutte ned på sukkeret og ting med masse E'er i

Ønsker dere lykke til.

Det er dessverre ikke alle som klarer å se på et aktivt barn som et barn, men bare en plage. Det har i allefall vi opplevd, og det er ikke koselig.

Unregistered
17-02-2004, 12:01
Takk for svar. Hun går i åpen barnehage og er der sammen med andre barn. (faktisk en av de stedene hun trigger til og blir enda mere aktiv...) Hjemme går vi mye turer hvor det er hun som får gå på beina til hun er sliten.
Hjemme i stuen er det til tider helt umulig å aktivisere henne da hun helt hvilesløst fyker frem og tilbake. Uansett om det er sparke ball, leke i lekekjøkkenet, video, tegning, baking, puslespill, dansing, så finner hun ikke roen. Bare fyker frem og tilbake hit og dit, kaster ting, ødelegger og må "skrapes ned av veggen" som en så herlig kalte det!

Når det gjelder at hun ikke er som toåringer flest så uttaler jeg meg ut i fra alle de toåringene jeg har jobbet med, ser i barnehagen, venner har. Jeg har da et utvalg på en ca. hundre toåringer og hun er ikke som noen av dem. Jeg uttaler meg også utifra tilbakemeldinger jeg har fra andre mødre som heller aldri har sett noe lignende. Jeg våger derfor påstanden om at hun er nokså utenfor det som man kaller normal adferd.

Takk for rådet om å skrive logg. Jeg skal heretter notere klokkeslett og hva hun spiser/drikker/sover og se på når adferden trigges. Veldig lurt.

Når det gjelder å snakke med helsestasjonen, så tror jeg at jeg at jeg heller går til barnespesialist da helsest. her fungerer veldig dårlig.

pippo
18-02-2004, 11:21
Tror det er kjempelurt å skrive logg, ja! Vår sønn er også særdeles aktiv (men ikke hyper....), og i tillegg til e-stoffer og sukker ser det ut som han blir "verre" av all slags mat med høy GI (altså "tom" mat som loff, boller, kjeks m.m..). Han fungerer veldig bra på dager med grovt brød, grønnsaker, frukt, kjøtt og fisk i små måltider jevnt over hele dagen (stabilt blodsukker).
Lykke til!!

loop
18-02-2004, 21:44
Støtter det som er skrevet om kosthold, sukker og spesielt E-stoffer. Jenter med diagnosen ADHD er ikke like uttalt hyperaktive som gutter. De er mer kranglete og sure, trenger ikke å ha noe unormalt aktivitetsnivå i det hele tatt faktsisk. Allegi kan også gi slike reaksjoner, også endel medisiner, f.eks mot astma. Min sønn reagerte på sjokolade, en liten tvist fikk han til å klatre i taket, det samme med light-produkter. Han har ikke ADHD, og roet seg ved 6 års alder. Hvis hun er konsentrert i perioder, tror jeg dere kan utelukke ADHD. Be legen om henvisning til barnelege, lurt å ta slikt på alvor for å hindre at adferden hennes skaper ringvirkninger og unødvendige problemer for henne.

Tidligere bruker
22-02-2004, 15:20
Jeg skriver under de andre rådene du har fått her og har egentlig ikke så veldig mye å legge til. Skriv logg over hva hun spiser, hvordan hun sover og når hun blir veldig urolig. Vær spesielt oppmerksom på mat med mange e-stoffer, de er ofte verre enn rent sukker. Mange barn reagerer spesielt mye på brus og saft. Light-saft er forøvrig minst like ille som vanlig saft. Juice likedan.

Husk også på at urolige barn først og fremst trenger rutiner og struktur. Hun bør legge seg og stå opp til samme tid hver dag (så langt det er mulig). Dagsoving bør også skje til samme tid hvis hun sover på dagen da.

Ellers bør hverdagen hennes preges av forutsigbarhet, struktur og trygge, kjente rutiner. Uforutsigbarhet og "kaos" gjør ofte urolige barn enda uroligere.

Noen barn trenger også større fysiske utfordringer enn andre barn. Kanskje din datter er en av dem som trenger litt ekstra på det området.

Når det gjelder ADHD er det nok litt tidlig å sette noen diagnose. Det er da heller ikke aktivitetsnivået man først og fremst ser etter da. Oppmerksomhetssvikt og ofte en veldig sterk spenning/uro i kroppen (gjerne "tics", nærmest ukontrollerte bevegelser) er gjerne det vi legger størst vekt på når vi vurderer om et barn har ADHD eller ikke.

sisle
23-02-2004, 21:46
Jeg husker jeg en dame fortalte at hun ble helt "hyper" når hun var liten av alt som hadde sukker (det er jo allerede nevnt av mange her). Men hun måtte i stor grad også holdes unna melk, for hun reagerte på samme måte av det også. (uten at jeg aner hvorfor)

loop
23-02-2004, 22:01
Heilo: Jeg mener bestemt at tics ikke er hovedtrekk man ser etter ved ADHD. Det er mange hyperaktive barn som har det, men det er symptom på Tourett syndrom som flere med ADHD har i tilegg. Flisespikkeri, men allikevel viktig ved diagnostisering.

Fluke
23-02-2004, 23:03
Opprinnelig melding fra sisle
Jeg husker jeg en dame fortalte at hun ble helt "hyper" når hun var liten av alt som hadde sukker (det er jo allerede nevnt av mange her). Men hun måtte i stor grad også holdes unna melk, for hun reagerte på samme måte av det også. (uten at jeg aner hvorfor)

Melkesukker.

Tidligere bruker
25-02-2004, 07:12
Jeg har selv en sønn med AD/HD, Epilepsi og moderat psykisk utviklingshemmet.Da jeg fikk han diagnosert i 1987(han var 3 år gammel)Fikk jeg høre om Feingold dietten som går ut på å ta vekk de fleste e - stoffer.Prøvde ut dette, uten at det hjalp. Men cola reagerte han på.Men jeg er helt enig, med flere her loggfør alt, både når det gjelder mat, når du ser han "Trigger" seg opp, men for all del, skriv ned søvnmønsteret også.Jeg har i tillegg prøvd ut Ritalin på han 2 ganger, men noen barn reagerer med å slutte å sove og spise og bli helt apatisk. Dette gjorde min sønn så vi måtte ta Ritalinen vekk.
Min sønn var heller ikke "hyper" hele tiden, men han gikk på epilepsimedisin som gir tretthet, så han hadde en ettermiddag eller 2 uken der han sov middag i ett par timer.Ellers så sov han lite, men han sov ca 6 timer om natten sammenhengende, heldigvis. Uansett lykke til med utprøving.

Samme her
25-02-2004, 13:57
Sånn som du beskriver din datter, sånn er min også. Hadde hun vært en gutt, hadde få reagert, men siden hun er jente, tenker folk adhd med en gang, når de ser henne på sitt mest aktive.

Selv merker jeg at hun blir mye bedre når sukkerinntaket og e-stoffene reguleres ned til et minimum, hun får nok sovn, ikke blir for overstimulert og jeg er rolig nok. Kjefter jeg, blir det bare verre, er hun trøtt blir hun grisevill og henger i taklampa, og dessuten trenger hun å ta seg ut endel. Det vil si få leke seg sliten gjerne to runder om dagen. Og så får hun ut all energien så hun etterpå kan konsentrere seg om puslespill, egenlek og lesing.

Kanskje du skal forsøke å slite henne ut litt dagen før åpen barnehage? Og satse på at hun får sovet før dere går, om hun fremdeles sover om formiddagene. Gi et solid måltid, og gjerne noe fettrikt fremfor karbohydratrikt, og prøv å unngå å smitte henne med ditt eget stressnivå i tillegg når hun blir så gira. Kanskje kan du prøve å ta henne litt ut av leken og rommet når det topper seg, gi henne litt friminutt så hun får hente seg inn igjen?

Noen barn har et større energinivå enn andre, og jeg tror det bare er enkle grep som skal til for å unngå den verste pinligheten og utslitingen. det er bare å se det som må til, og det er jo gjerne den vanskeligste biten!

Uansett, lykke til! Ikke ta så mye kritikk på nivået hennes, bare forklar folk hun har mye energi hun trenger å ta ut - det er ikke noe i veien med henne. Og ikke snakk om dette så ungen hører det, de skjønner mye når de blir så store. Negativ omtale trigger gjerne ytterligere negativ adferd.

Slit ut ungen, nok sovn, solid nok mat, minus sukker og de verste e-stoffene, og du er nok langt på vei i mål!