Se hel versjon : Redd for å skape ny navnetrend?
Unregistered
17-02-2004, 07:45
Vi var opptatt av å velge et navn som ikke var så vanlig til vårt barn. Har sett at det i ettertid blir flere og flere som heter det samme som h*n.
Har dere noen betenkligheter med å "dele" navnet til deres barn her inne, og, på en måte, gi andre ideèr om hvilke navn de kan gi sine barn?
La merke til at noen her inne hadde gitt sitt barn det samme som oss noen noen mnd senere...
Er det noen andre her som har tenkt disse tankene? Eller er det bare jeg som er paranoid?
Det må jo være et svært uvanlig navn hvis dere tenker slik at noen har "hermet" etter dere.
Forøvrig burde man jo ta det som en ære og være glad for at navnet har falt i smak hos flere.
Dette er jo bare et nettsted,og de fleste av oss omgås ikke hverandre i hverdagen.
Noe annet vil jo være om naboen "tok" navnet deres.
Jeg har litt spesielle navn på noen av ungene mine.
Jeg har ikke lagt dem ut her av hensyn til anonymiteten,men jeg er ikke redd for at det skal bli flere unger ved samme navn.
Tidl. bruker
17-02-2004, 08:07
Det skal vel godt gjøres å være helt alene om et navn, men når du sier det, pleier jeg aldri å forelså navnet til datteren min om noen ber om ideer - om det så er her eller andre steder. Sikkert litt tullete, men...
Bellemor
17-02-2004, 08:12
Jeg vil heller ikke delet navnet vårt med offentligheten her (har gjort det noen ganger). Vi skulle ikke ha noe kjempepopulært navn (ca 450 som har navnet med denne skrrivemåten) Vi syntes jo det er et kjempefint navn:) og det kan jo være smigrende hvis andre vil "herme" fordi de ble inspirert da de så vi hadde det,men vil jo ikke at det skal komme så langt oppover listene.
Ego??? Tja kanskje
Opprinnelig melding fra Tiddelibom
Det skal vel godt gjøres å være helt alene om et navn, men når du sier det, pleier jeg aldri å forelså navnet til datteren min om noen ber om ideer - om det så er her eller andre steder. Sikkert litt tullete, men...
Så sær er jeg også.... Men jeg har ikke så tro på egen påvirkingskraft at jeg tror det er VI som har skapt trenden rundt vår sønns navn....
Vi hadde navnet til Lillebror klart lenge før han ble født. Etter å ha lest her inne at "Det er ingen som kaller en baby for ...." ble vi helt sikre. Lillebror har et veldig vanlig navn, men det er ikke så vanlig for hans generasjon. Jeg har ikke oppgitt navnet hans her inne, men det er mer tilfeldig.
Hvis du vil gi babyen din et sjeldent navn, er det bare å oppkalle etter besteforeldre i steden for oldeforeldre. Navn går nemlig i hundreårssykluser. :)
Jepp, jeg vil også at mine barn skal ha spesielle navn og ikke plutselig være en av tusen. Eldstemann skulle hete Isak helt til noen sa til meg at var en Isak-boom på vei. Nå stemte ikke det helt da i 1994, men _nå_ er jo det navnet blitt veldig poppis. Jeg er ikke så redd for at eldstemanns navn plutselig skal bli hipt, for han er snart ti år, så det blir på en måte ikke samme generasjon.
Når det gjelder Luca, så tviler jeg vel på at det blir noe boom med det navnet samme hvor mye jeg nevner det, men jeg forstår så absloutt problematikken... :)
Er forøvrig enig med Dragen når det gjelder oppkalling, tror nok at Bjørg eller Inge ville skilt seg temmelig ut i barnehagen i 2004, ja.
Polyanna
17-02-2004, 11:52
Jeg er sikkert sær jeg også... Jeg tenker på et helt nydelig, men foreløbig sjelden navn til babyen i magen, og har ikke tenkt å si det til NOEN! :kry:
Litt rar, sikkert. :gal2:
Madammen
17-02-2004, 11:58
Jeg oppgir av prinsipp ikke navn på barnet mitt eller meg selv på nettet. Det er ikke fordi jeg er redd for å starte en ny navnetrend, snarere fordi jeg ønsker å være så anonym som mulig.
Vi så på gutten vår på sykehuset vi og ble overbevist om at det var Fabian han skulle hete (Da hadde han hett Sondre i 4 mnd inne i magen). Det er jo ikke så mange som heter det, men jeg har i ettertid sett at det hvertfall er ei her inne som har en sønn med samme navn. Jeg har ikke hermet... helt sant:gal: , men hvist noen avdre kaller sønnen sin Fabian, eller dattra si Kaja, (som dattra mi heter)fordi de har fått idèen fra signaturen min el. Blir jeg jo kjempe smigret..... Selvom det ikke er så mange som heter hverken Kaja eller Fabian, er det jo de flotteste navnene jeg vet. Syntes det er merklig at man skal syntes det er kjipt.....
Gremli Skremli
17-02-2004, 15:52
-------------------
Tidligere bruker
17-02-2004, 16:27
Et lite tips når dere ser på navnestatistikk. Ikke sa på hvor mange som heter det. Den statestikken inkluderer alle også de over 50. Mange kan ha et navn uten at det er vanlig i ditt barns generasjon.
Likeledes kan det være bare 200 som har et navn men om alle de kommer fra samme år så blir det likevel et vanlig navn.
SSB har jo statistikk over hvor mange som ble hetende noe år for år. Denne er mere relevant.
Nellemor
17-02-2004, 17:30
Opprinnelig melding fra Madammen
Jeg oppgir av prinsipp ikke navn på barnet mitt eller meg selv på nettet. Det er ikke fordi jeg er redd for å starte en ny navnetrend, snarere fordi jeg ønsker å være så anonym som mulig.
Akkurat det sammme som her. :D
Månestråle1
17-02-2004, 17:51
Jeg oppgir ikke navnet hennes her eler andre steder på nett. Fordi jeg vil være anonym. Og fordi det er svært sjeldent! 3 eller ferre som heter det i Norge. Det er et navn som er svært spesielt for meg. Og alikevel høres det vanlig ut. Ingen som stusser når de hører det. Mange synes det er vakkert da og har spurt om hvordan det skrives akkurat. Og jeg er ikke så sær at jeg ikke lar dem vite det. Selv om jeg fortsatt ønsker at det skal være tre ller ferre som heter det.
Tuneland
17-02-2004, 19:10
Det kan nok være like mye det at du har blitt bevisst på det navnet som gjør at du ser at flere kaller barnet sitt det.
Ønsker andre å kalle barnet sitt det samme som vi har valgt for våre barn, så tenker jeg ikke at de hermer etter meg, men at de har usedvanlig god smak når det gjelder navn;)
Unregistered
17-02-2004, 21:17
Holder nok navnet delvis for meg selv ja ;)
Hadde vært utrolig kjedelig dersom det ble mange barn med samme navn. Særlig når vi bevisst lette etter et navn som var noenlunde sjeldent.
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.