PDA

Se hel versjon : Kjipt dilemma!!! trenger råd...

Unregistered
18-02-2004, 14:47
ÅÅ..jeg blir så sint..
For å gjøre en lang historie kort:
Mannen min og en "kamerat"(kun på jobben) fant plutselig ut at de skulle begynne å trene på treningsstudio. Eller denne kameraten trente vel fra før av å skulle nå ha med seg x på det treningssenteret han trente på. Det koster en god del tusen i året på dette senteret og jeg sa det var uaktuelt! (Vi har rett og slett ikke råd til det, og det er tilfeldigvis jeg som styrer økonomien)
Men han skulle uansett være med denne kameraten på en spinning-prøvetime. Saken er at x har ikke joggesko og sa dette til kameraten som tilbød seg å låne han et par. Han ga han et par splitter nye Nice joggesko, og sa at han skulle være forsiktig med dem for de kostet et par tusen!!!
x la dem i garderoben til han skulle hjem, men da han var ferdig på jobb hadde noen tatt den ene skoen!!!!!
Så til saken. Hvordan gjør man opp for noe slikt??
x mener at vi må kjøpe han et par like sko, altså Nicesko til "et par tusen", men det har vi ikke råd til i øyeblikket! En annen ting er at x skulle få låne et par joggesko, men at det var kameraten som jo valgte å låne bort akuratt disse og ikke noen andre. De skulle jo trene sammen så han må jo ha fler! Denne kameraten er ungkar med full jobb, så jeg tror ikke det er summen som betyr mest, men på en annen side er han en merkefrik delux og kanskje ikke går i annet...
Kameraten har sagt til x at x får ordne opp i det selv, "bare si en pris"!!!! Jeg syntes det er litt sånn; "får se hvor mye du syntes jeg er verdt", jeg da.

Men vi har flere valg her, skal vi kjøpe et par identiske sko tilbake til han. Det er jo trossalt x som var ansvarlig for de selvom de aldrig forlot plassen de ble "overgitt" han på..
, eller kunne vi kjøpt et annen helt ok par, men i en annen prisklasse?, eller en pengeerstatning som tap av èn sko..??

Denne kameraten eier også en bar hvor mannen min vasker for han. Han får 100,- i timen, og en annen mulighet er jo at han vasker "gratis" i noen/mange timer. Men det vil ta lang tid for det er ikke mange timene i mnd det er snakk om, dessuten trenger vi alt( det lille) som kommer inn i disse mnd.!!!..

Sukk, men jeg skjønner jo at noe må gjøres!!! Det er bare en så kjip situasjon, og jeg skulle nesten ønske at det bare var et par "vanlige" brukte joggesko han hadde lånt han!

Ble innmari langt og teit forklart dette, men jeg håper dere hang med i svingene. Jeg trenger altså råd og innspill om hva som er det riktige å gjøre!

Takker på forhånd!!!

lillan
18-02-2004, 16:14
Skjønner godt at dette er en meget vanskelig situasjon for dere økonomisk.

Men sef. må dere jo betale hva skoene kostet uansett.
De var jo ikke lengre kameratens sitt ansvar når mannen din hadde fått lånt dem. Synes heller ikke kameraten på noen måte kan lastes for at han valgte å låne ut et par dyre sko. Derimot var det opp til mannen å godta eller ei.

Hva om dere får ordnet med avbetaling? To tusen er mange penger å hoste opp sån plutselig. Dele opp det på 4 måneder?
Ellers virket det jo som en greit løsning at han jobbet gratis en stund.

Som sagt skjønner jeg meget godt at det er sure penger, men skoene må jo betales på en måte.

Lykke til!

:mervink:

Unregistered
18-02-2004, 16:25
Synes dere må betale det skoene faktis koster ja. Men om det er snakk om en kompis med god råd, er det mulig prate med ham om å slippe å erstatte skoene økonomisk. Kanskje dere kan tre støttende til på en annen måte? Kompisen kan i alle fall ikke lastes for at han lånte mannen din dyre sko. Er han slik en merkefrik, kan det hende at det var de billigste skoene han hadde om så.
Snakk med kompisen , så kanskje dere kan finne en ordning som alle kan leve med?

Unregistered
18-02-2004, 16:37
Ikke akkurat hva du vil høre sikkert, men jeg skjønner ikke at din mann kan finne på å legge i fra seg lånte sko i garderoben. Låner man noe, så må man passe på det. Passer man ikke på det, så må man erstatte det eventuelt tapte.

Dere må selvfølgelig betale det disse skoene koster (et komplett par). Å kjøpe billigsko i erstatning vil bare være latterlig

Skjønner at dette er kjedelig for dere.

Shakira
18-02-2004, 17:01
Klart dere må betale det skoene kostet, det sier seg jo selv det.

Unregistered
18-02-2004, 17:22
Hmmm for meg så høres denne kameraten tvilsom ut.
Hvorfor låne bort noen helt nye sko til såååå masse penger?
Høres nesten ut som han kunne vert truendes til å ta den ene skoen selv..........
Viss noen skulle stjele seg ett par nye sko,hvorfor da bare en sko??????

Tidligere bruker
18-02-2004, 18:08

:klapp:
støtter denne jeg

Snurreline
18-02-2004, 18:09
Opprinnelig melding fra Unregistered
Hmmm for meg så høres denne kameraten tvilsom ut.
Hvorfor låne bort noen helt nye sko til såååå masse penger?
Høres nesten ut som han kunne vert truendes til å ta den ene skoen selv..........

Det var første tanken som slo meg også:eek:

lillan
18-02-2004, 18:55
Det finnes mange som bare vil "jævlas", og hva er mer irriterendes enn å miste EN sko... :uff:

Dere har sjekket sån at den ikke bare er blitt sparket avgårde, lagt oppå et skap/i søppla/dusjen da?

loop
18-02-2004, 19:46
Hvorfor er dette blitt ditt problem? Du var uenig i dette fra starten av, dette må mannen din selv ordne opp i. Har dere ikke råd på felles budsjett, får han jobbe litt ekstra da vel. Tema er ikke hvorvidt kameraten er snobb eller ikke. Mannen din har lånt noe han ikke har greid å ta vare på. Det er hans problem, enten han betaler full pris, eller gjør en avtale om noe annet.

Delfinus
18-02-2004, 20:04
Opprinnelig melding fra Snurreline
Det var første tanken som slo meg også:eek:

Meg og... Men kan de ikke høre på senteret da, kanskje ligger skoen blant gjenglemt tøy?

Jeg hadde uten tvil erstattet skoene med det de faktisk koster

Lagerta
18-02-2004, 20:25
Opprinnelig melding fra loop
Hvorfor er dette blitt ditt problem? Du var uenig i dette fra starten av, dette må mannen din selv ordne opp i. Har dere ikke råd på felles budsjett, får han jobbe litt ekstra da vel. Tema er ikke hvorvidt kameraten er snobb eller ikke. Mannen din har lånt noe han ikke har greid å ta vare på. Det er hans problem, enten han betaler full pris, eller gjør en avtale om noe annet.

Helt enig! Det er uansett ikke du som skal betale for skoene, det må selvfølgelig mannen din ta av sine egne penger!

Unregistered
18-02-2004, 21:09
Enig med de andre, selvsagt må mannen din betale for hele paret - kan jo ikke bare betale for den ene skoen, kameraten kan jo ikke akkurat kjøpe én ny sko! Skjønner at det er sure penger, men jeg kan ikke se noen "moralsk" måte å slippe unna på. Annet enn å si "beklager, vi har ikke råd". Og det hadde det skullet mye til for meg å gjøre - kanskje til en god venn, som jeg visste hadde god råd, og der vi begge visste at jeg kunne"gjøre opp" for det senere. men ikke bare til en tilfeldig kollega.