Se hel versjon : Hva skal venninnen betale?
Unregistered
22-02-2004, 09:24
Jeg skal bli dagmamma for min venninnes to barn, det ene går halv plass i b.hage, så jeg får en full plass og en halv plass.
For den som er her på full plass får hun fortsatt kontantstøtte et halv år til. Kan jeg ta betalt tilsvarende kontantstøtta det halve året, så heller bli enige om at da skrur vi ned prisen tilsvarende ca b.hage-pris her.
Synes likevel hun må ut med en god del penger til meg. Lurer på hva man betaler i b.hage om man har en på full plass og en på halv plass?
Jeg er jo avhenging av disse pengene, og har ikke lyst å ta mindre betalt fordi det er min venninne. Jeg gjør det ikke som en tjeneste, men fordi jeg trenger pengene(og selvsagt er jeg glad i barna hennes og kjenner de godt). Derfor vi jeg ha like mye fra henne som fra hvem som helst annen.
Høres dette greit ut, eller burde jeg være billigere siden vi er venninner?
Jeg er mer fleksibel på "åpningstidene" med hennes barn enn jeg ellers ville vært.
Cathrine*
22-02-2004, 09:33
Har forhørt meg litt rundt, og de fleste sier det er vanlig å betale 5.000 for dagmamma.
Dessverre kan jeg ikke svare på hva barnehageplass koster.
Her er det vanlig med en pris på ca 3000-3500 for en full plass.
Jeg hadde heller ikke villet tatt mindre fordi det var min venninne.
Du skal tross alt gjøre en jobb.
Lykke til!
Dorothea
22-02-2004, 11:06
Under barnepass diskusjonene vil du se hva man betaler i pris rundt omkring. H
er er priser jeg har fått med meg på svart dagmamma:
25-30.- per time er vanlig, og så får man litt avslag om man har full plass av og til. Eller 200-250,- per full dag på 7-9 timer.
Her koster full plass fra 4000-5500 kroner, alt etter hvem man velger og hvor mange timer det blir, og om man får fullplass-avslag. Det blir nemlig veldig dyrt å ha full plass med 30,- per time uten å få avslag. da blir det fort en 5000 kr minst...
3-3500 for full plass er billig, veldig billig! Egentlig alt for billig!
Det er ikke vanlig at dagmammaer tar så lite som det barnehagene tar. Barnehagene får jo tross alt statssøtte på over 100 000 per år per barn...
Og jeg ville nok ikke satt ned prisene mine så veldig, selv om det var en venninne. I alle fall ikke når du er fleksibel i tillegg på tidene.
Din venninne aner nok ikke hva det koster å ha en dagmamma... for om hun synes dette er dyrt, ja, da er hun lang utpå jordet!
En full plass i barnehage koster 2600-3000 pluss mat (150 per mnd?), avhengig om kommunen er av de få som satt ned prisene i fjor eller ikke.
Det koster å ha barn... Og du som venninne skal da ikke tape penger på henne, særlig ikke når du er så fleksibel!
Hun burde jo være glad hun har noen hun er trygg på som passer ungene, og som i tillegg er fleksibel! Det er det ikke mange dagmammaer som er. De fleste skal ha fri en eller to dager i uka samt at de er strenge på å være ferdig kl 16 eller 16.30.
her betaler vi 150 kr dagen for dagmamma (3000 i mnd). Det er inkl mat og vi tar med bleier selv. Alexander er derfra 6,30 - 15,00 ca.
Tidligere bruker
22-02-2004, 12:33
Her betaler vi 3100 for full palss i barnehage og 1500 ekstra for neste barn.
Synes du skal ta betalt for det du føler er rett, og ikke bare fordi du vil være ekstra snill med venninden din:mervink:
Vår fulle barnehageplass koster bortimot 4000 i måneden... bare for å nevne det...;)
Dorothea
22-02-2004, 14:05
Opprinnelig melding fra beth
Vår fulle barnehageplass koster bortimot 4000 i måneden... bare for å nevne det...;)
:sjokk:
Herregud, for en pris!
Jeg hadde inntrykk av at min kommune var blant de dyreste i landet, da de var en av de mange som ikke satt ned prisene i fjor, selv om de egentlig var pålagt det av regjeringa da småbarnstillegget ble fjernet og overført til barnehagene isteden for å sette ned prisen tilsvarende.
Og de ligger på ca 3000 pluss mat for en full plass i kommunal barnehage her... Hva slags barnehage er dette :???:
Mon, du er jammen griseheldig ;)
Maximillia
22-02-2004, 14:08
Husk at hadde hun hatt barnehage istedet ville hun ikke fått kontantstøtte i det hele tatt.
Du skal ikke gi venninne-rabatt på en slik jobb, det er da ikke dugnadsarbeide du driver.
Ta den prisen som er normalt der du bor. Synes også hun skal betale litt mer enn halvt for den som er der halvt. Jeg betalte gladelig litt ekstra forå ha en fleksibel dagmamma, de er gull verdt :)
Når du blander vennskap og forretninger bør du ha tunga rett i munn. Bli enige om alle detaljer på forhånd og om hvordan dere skal løse eventelle uenigheter, helst skriftlig. Dagmamma er ikke noe man gjør som en vennetjeneste.
Teofelia
22-02-2004, 19:20
Du skal i alle fall ikke sette prisen ned for en venninne. Kjære vene, jeg ville ha betalt ekstra for å få en person jeg kjente godt og stolte på som dagmamma for Frøkna.
Ellers kloke ord fra loop: bli enige på forhånd og lag skriftlige avtaler, ellers setter dere kanskje vennskapet på prøve.
Tidligere bruker
22-02-2004, 19:45
Vi betalar 30 kroner timen til svigermor!
Vi betaler 1900 per måned for lillegutt i kommunal barnehage, inklusive mat, for en 60% plass. Hvis det hjalp :)
Det at hun er venninna di skulle ikke ha noe å si på prisen! Finn ut hva andre i ditt område tar - du kan f.eks sjekke i avisen og ringe opp noen som har ledige plasser...
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.