Se hel versjon : Trygdemisbruk....
Eg har ei venninne som har vurdert å melda frå til trygdekontoret om at ho kjem til å bli aleineforsørgjar for sitt barn frå mars månad. Dette er ikkje tilfelle, ho gjer det av økonomiske grunnar og for å forlengja permisjonen sin. Har fortald ho at det er jo det sama som trygdemisbruk og dermed veldig risikabelt, men ho velgjar likavel å gjere det....
Kor stor er moglegheiten for at det vil verta oppdaga visst ikkje eg er den som seier frå til trygdekontoret ??? Tror ikkje det er andre enn ho, mannen hennar og eg som veit om det...
Veit dykk om trygdekontoret setjer igong tiltak for å finna ut om det er sant eller ikkje at ho er aleineforsørgjar ???
Vert forresten mannen hennar sine 4 ukers permisjon automatisk overført til ho når dei melder frå om at dei flytter frå kvarandre ???
Cecilie85
22-02-2004, 15:51
jeg hadde gitt beskjed jeg. For slikt går jommen ikke an å gjøre :grrr: Hvorfor skal hun få slippe unna på den måten der, mens vi andre må bo sammen på papiret og streve for å få endene til å møtes?
slike mennesker gjør meg ganske :grrr: :grrr:
og de kan risikere å bli oppdaget, det ble naboen til en venn av familien. Og de måtte betale mye tilbake også.... så nå sliter de mye for å kunne beholde huset sitt....
Opprinnelig melding fra babygirl
jeg hadde gitt beskjed jeg. For slikt går jommen ikke an å gjøre :grrr: Hvorfor skal hun få slippe unna på den måten der, mens vi andre må bo sammen på papiret og streve for å få endene til å møtes?
slike mennesker gjør meg ganske :grrr: :grrr:
og de kan risikere å bli oppdaget, det ble naboen til en venn av familien. Og de måtte betale mye tilbake også.... så nå sliter de mye for å kunne beholde huset sitt....
Korleis vart dei oppdaga då ?? Ja, er heilt enig med deg...men føler at det vert dumt å tyste på venninna mi også....
Cecilie85
22-02-2004, 16:09
vet ikke hvordan det ble oppdaget, men noen kan ha tystet. og de kan risikere at trygdekontoret kommer og sjekker også. sånn helt plutselig....
tror nok du kan tyste anonymt
Tidligere bruker
22-02-2004, 16:21
Opprinnelig melding fra anonym
Vert forresten mannen hennar sine 4 ukers permisjon automatisk overført til ho når dei melder frå om at dei flytter frå kvarandre ???
Nei, det tror jeg ikke. Mener å ha lest et sted at man må skrive en søknad.
De kan ikke ha samme adresse, og trygdefolkene kan finne på
å dukke uventet opp på døren. Ser de at noen av hans ting
er der så vil de fatte mistanke. Ellers kan anonyme tipse dem,
og de kan følge med hvor mye han er sammen med dem.
Jeg kjenner noen som snylter, men jeg vil ikke tyste på dem
fordi samboeren er alkoholiker og drikker opp alle pengene
deres. De har 2 barn og lever på alenemorstrygd. Dem sliter
veldig for å få endene til å møtes. Derfor vil jeg ikke si noe
der.
Om du skal si noe eller ikke er helt opp til deg selv. Jeg hadde
ikke giddet å gjøre det bare for pengenes skyld. Blir man tatt
er prisen veldig høy. Og den papirmøllen det blir ut av før det
setter i gang. Han må skifte adresse, melde flytting, sende
ny adresse til alle dem han får post av osv.
Fatter ikke at folk snylter på dette når dem ikke er alenemor!!
Nennemor
22-02-2004, 19:02
Opprinnelig melding fra Swingi
Jeg kjenner noen som snylter, men jeg vil ikke tyste på dem
fordi samboeren er alkoholiker og drikker opp alle pengene
deres. De har 2 barn og lever på alenemorstrygd. Dem sliter
veldig for å få endene til å møtes. Derfor vil jeg ikke si noe
der.
Men hvis du sa fra, så måtte enten faren flytte ut og moren og ungene fikk bedre råd eller så måtte han ta seg sammen. Uansett ville alle, kanskje unntatt faren, komme bedre ut av dette.
Sånt syns jeg også er ille. Hvis de sliter så forferdelig med å få endene til å møtes må de heller prøve å søke hjelp hos sosialen da..
Jeg kjenner en par som har gjort det på denne måten (i tre år nå). Jeg kommer ALDRI til å sladre til trygdekontoret.
Men jeg skjønner ikke hvordan folk våger å gjøre noe sånt, for hvis det blir oppdaga, så blir man vel ikke tatt på med silkehansker regner jeg med.
Opprinnelig melding fra Nennemor
Men hvis du sa fra, så måtte enten faren flytte ut og moren og ungene fikk bedre råd eller så måtte han ta seg sammen. Uansett ville alle, kanskje unntatt faren, komme bedre ut av dette.
Hvis man sier i fra om sånt, tror du moren får gå fri? Jeg har hørt om mødre som åker i fengsel pga trygdemisbruk.
Cecilie85
22-02-2004, 21:25
Jeg kjenner en par som har gjort det på denne måten (i tre år nå). Jeg kommer ALDRI til å sladre til trygdekontoret.
hvorfor ikke jane?
hvorfor ikke jane?
Fordi det vil gå utover barna.
Herregud. Hun vil vel ikke vennene sine så vondt da, babygirl. :uff:
Jeg hadde ikke sagt fra. Det er som regel en grunn til at folk må gjøre det på den måten, tviler på at de utsetter seg selv for påkjenningene og frykten for å bli oppdaget uten grunn...
Det er like "umoralsk" med "svarte" dagmammaer. Er du like :grrr: i forhold til det?
Cecilie85
22-02-2004, 21:42
jeg visste ikke at det var venner av henne, da kan jeg godt forstå at hun ikke tyster.
Jeg liker ikke folk som jobber svart og lyger for trygdekontor og slikt, det går jo ut over oss skattebetalere. Synes at det går an å finne andre måter å ordne det på enn å gjøre det på den måten...
jeg visste ikke at det var venner av henne, da kan jeg godt forstå at hun ikke tyster.
Jeg liker ikke folk som jobber svart og lyger for trygdekontor og slikt, det går jo ut over oss skattebetalere. Synes at det går an å finne andre måter å ordne det på enn å gjøre det på den måten...
Det er mennesker i min omgangskrets dette gjelder, ja. Men hadde det vært en nabo jeg ikke hadde hatt noe særlig kontakt med, hadde jeg selvfølgelig ikke tystet da heller. : opplyser:
Cecilie85
22-02-2004, 21:46
jeg må bare si, at jeg skjønner ikke hvorfor folk gjør slikt. Lyver altså... når man tenker over de konsekvensene det kan få
jeg må bare si, at jeg skjønner ikke hvorfor folk gjør slikt. Lyver altså... når man tenker over de konsekvensene det kan få
Det er en stor sjanse å ta, ja. Og jeg selv hadde nok aldri våget. Når det gjelder det paret jeg kjenner til, så kan jeg på en måte forstå at de gjør det (pga situasjonen de er i), men på en annen måte forstår jeg det ikke, fordi det er risikabelt. Det kan sannelig ikke være lett.
Det er en ting, men jeg kan faktisk ikke forstå folk som på død og liv skal tyste på folk som gjør slike ting. Det er vel opp til hver enkelt hvorfor de gjør som de gjør. Nå er det mulig jeg er umoralsk, men i mine øyne er det faktisk verre å sladre på noen som f.eks. jobber som svart dagmamma enn å jobbe som dette.
Det samme gjelder egentlig de som registrerer seg som alene-mødre. Jeg synes absolutt ikke det er greit å gjøre dette dersom man ikke er det i realiteten. Men jeg tenker som så at det kan ligge mye bak som jeg ikke vet omog jeg er da ikke ansatt som noe lov-og-orden-politi, så det er da ikke opp til meg å sladre. Jeg kjenner faktisk jeg blir litt irritert på folk som setter seg selv i posisjon som trygdekontorets forlengede arm for å følge med at alle gjør som de skal.
:uff:
Opprinnelig melding fra D'Arcy
Jeg kjenner faktisk jeg blir litt irritert på folk som setter seg selv i posisjon som trygdekontorets forlengede arm for å følge med at alle gjør som de skal.
:dulte:
Delfinus
23-02-2004, 11:04
Muligheten for at de blir oppdaget er absolutt tilstede ja, og risikoen med dette er utrolig stor. Man må tilbakebetale alt, samt at man får samfunsstjeneste etc for dette, og blir svartelistet for stønader for en gooooood stund.
Kjenner ei som ble tatt for noe misbruk, og hun måtte avtjene samfunnstjeneste, på min praksisplass i skoletiden:p Tror du hun var flau???
Opprinnelig melding fra Gazelle
Man må tilbakebetale alt, samt at man får samfunsstjeneste etc for dette, og blir svartelistet for stønader for en gooooood stund.
For annet trygdemissbruk er det ubetinget fengsel (hvis beløpet er over 30 000), men det er mulig man er "snillere" mot mødre (eller at straffeutmålingen varierer fra sted til sted).
Jeg hadde ikke gjort det, for jeg ville ikke klart å leve et godt liv med slikt hengende over hodet mitt (orker ikke snike på trikken en gang, har jeg ikke penger tar jeg heller beina fatt....).
Når det er sagt, så skjønner jeg ikke dem som skriker opp om at man MÅÅÅÅÅ sladre. Det vitner om en eller annen egenskap som jeg ikke liker, finner ikke ordet for den - men det fantes endel slike barn i skolegården..... ("det var ikke MEG som gjorde noe galt.... men HUN derimot!!!!!!")
Opprinnelig melding fra Gazelle
Kjenner ei som ble tatt for noe misbruk, og hun måtte avtjene samfunnstjeneste, på min praksisplass i skoletiden:p Tror du hun var flau???
Stakkars.
Opprinnelig melding fra anonym
Kor stor er moglegheiten for at det vil verta oppdaga visst ikkje eg er den som seier frå til trygdekontoret ??? Tror ikkje det er andre enn ho, mannen hennar og eg som veit om det...
Veit dykk om trygdekontoret setjer igong tiltak for å finna ut om det er sant eller ikkje at ho er aleineforsørgjar ???
Glemte å svare på det som egentlig var problemstillingen....
Det har vært gjort endel tiltak de siste årene for å stoppe trygdemissbruk. De bruker mye ressurser på det, og man kan stadig lese at de stolt forteller at siste året er så og så mange tatt... Så det kan godt hende at trygdekontoret sjekker, kommer litt an på hvor man bor, tror jeg. Mener det har vært noen prøveprosjekter i enkelte fylker nettopp for å "intensivere jakten" på trygdemissbrukere.
Jeg oppfatter sjansen for å bli tatt nå som MYE større, enn det var for noen år siden.
De fire ukene fra far får man bare med å søke trygdekontoret i andre tilfeller - ingen automatikk.
Det er en ting, men jeg kan faktisk ikke forstå folk som på død og liv skal tyste på folk som gjør slike ting. Det er vel opp til hver enkelt hvorfor de gjør som de gjør. Nå er det mulig jeg er umoralsk, men i mine øyne er det faktisk verre å sladre på noen som f.eks. jobber som svart dagmamma enn å jobbe som dette.
Det samme gjelder egentlig de som registrerer seg som alene-mødre. Jeg synes absolutt ikke det er greit å gjøre dette dersom man ikke er det i realiteten. Men jeg tenker som så at det kan ligge mye bak som jeg ikke vet omog jeg er da ikke ansatt som noe lov-og-orden-politi, så det er da ikke opp til meg å sladre. Jeg kjenner faktisk jeg blir litt irritert på folk som setter seg selv i posisjon som trygdekontorets forlengede arm for å følge med at alle gjør som de skal.
Utifra det du skriver, så leser jeg: "Selv om vi ser lovbrudd, skal vi ikke gjøre noe med det."
For meg blir dette helt feil. Selv er jeg, etter beste evne en lovlydig borger. Ser jeg noen begå lovbrudd, ser jeg det som min plikt og melde ifra til rette vedkommende!
Først vil det være naturlig for meg, og ta en prat med de som begår lovbruddet, slik at de får muligheten til og slutte - dersom de fortsette, hadde ikke jeg vært i tvil om hva jeg skulle gjøre.
Vanskelig å tyste på venner, da....
Tror ikke jeg hadde gjort det visst vennskapet var viktig...
Når det gjelder trygdesvindel, så er visstnok trygdekontoret veldig strenge, og dersmo det blir oppdaga, så er det anmeldelse tvert. Det er altså garantert rettsak, og garantert tilbakebetaling av alt - med renter. Som nok kan svi endel, ja.....
MUM:mervink:
Futen tok akkurat 49% av bonusen min - så jeg er nok ikke i tvil om hva jeg ville gjort i et opphisset øyeblikk.
En annen ting er at dess lenger svindelen pågår, dess verre blir reaksjonen når den kommer.
Jeg kjenner faktisk jeg blir litt irritert på folk som setter seg selv i posisjon som trygdekontorets forlengede arm for å følge med at alle gjør som de skal.
Betaler man skatt føler man også at de midlene skal fordeles så rettferdig som mulig. Det er en ryggmargsrefleks. At noen utnytter et velferdsystem som vi ikke akkurat bør ta for gitt i tiden fremover, og som i all hovedsak er basert på tillit, gjør meg en smule forbanna - uansett livssituasjon. Å snylte på trygden er som å vegre seg for tannlegebesøket. Det ender som regel opp med saftig rotfylling. Og slike koordinerte kontroller kommer det til å bli mer og mer av.
Delfinus
23-02-2004, 17:41
Opprinnelig melding fra jane
Stakkars.
Ja ikke sant:p
Tidligere bruker
23-02-2004, 18:58
Ville sagt til venninnen at du ikke synes noe om det, men ville nok ikke meldt det.
Har en venninne, som for noen år siden, gjorde dette i noen mnd. Dvs hun og pappaen hadde gått fra hverandre, men fant sammen igjen UTEN å varsle. Dvs. at de bodde sammen i noen mnd. før de meldte fra, og i denne perioden fikk støtte på falskt gr.lag. Dette var mens hun var student, da hun begynte å jobbe meldte de fra.
Jeg sa klart i fra hva jeg mente (særlig fordi de selv hadde ytret seg høyt og klart om noen naboer som snyltet på akkurat samme måten tidligere), men jeg meldte ikke fra til Trygdekontoret.
Interessant spm. det der, om hva man anser som "grovt nok" for å melde fra til politi eller andre rettsinstanser når det gjelder ens venner....
Jeg er enig i at det er galt å jukse på denne måten. Men noen unge uetablerte par har faktisk nesten ikke noe valg for å få det til å gå rundt! Jeg har noen venner som gjorde dette en stund, bare snakk om noen måneder, rett og slett fordi de begge to var TOTALT uten inntekt, han hadde ikke jobb og hun hadde fortsatt permisjon fra skolen, men fikk ikke lenger fødselsstipend... De meldte fra om at de bodde sammen igjen med en gang de fant en annen utvei. Byråkratiet og trygdesystemet i Norge er etter min mening ALT for firkantet, og de som detter mellom to stoler har lite eller ingenting å stille opp med, for de har ikke krav på NOENTING. Hva skal de gjøre da? Nedverdige seg til å gå på sosialen, og bli ydmyket på det groveste? De av dere som noengang har besøkt et norsk sosialkontor vet hva jeg snakker om. Man blir behandlet som søppel, de som jobber der tar ikke fem øre for å fortelle deg hvor mye de forakter deg og ser ned på deg, skjønt ordene er pent innpakket. Og uansett hva grunnen din er til å søke sosialhjelp, så er den søren ikke god nok. "SKAM DEG SKAM DEG SKAM DEG; du elendige menneske!" Det er den følelsen de jobber for å gi deg...:grrr:
Poenget mitt er: Man skal ikke dømme andre så hardt før man kjenner situasjonen. Jeg er selv BÅDE aleneforsørger og skattebetaler, og jeg mener at å tyste på noen blir for dumt, selv om det er mine skattepenger de tusker til seg. Sjansen er stor for at de blir tatt uansett (det er flere og flere som blir oppdaget nå), og da får de straff som fortjent og vel så det.
Unregistered
24-02-2004, 21:09
Samme leksa er det alltid...det er stygt å gjøre det, men man kan jo forstå det også da - i heeeelt spesielle situasjoner..
Ja - man kan forstå de, men behøver det å bety at man aksepter det?
Jeg gjør iallefall ikke det.
Trygdemisbruk ligger på oppunder 100 millioner kroner sett sammenlagt pr ÅR her i Norge, og tenker man bare tanken på hvordan disse pengene kunne vært fordelt på skikkelig måte til de som faktisk trenger det (det kan gjerne være samme mennesker) så er jo det en liten tankevekker kanskje?
Offentlige midler er ikke en rentefri og gratis låneinstitusjon hvor man selv kan velge å låne, når man selv finner det for godt at man har et behov.
Greit nok at det ikke føles så godt å "sladre" på folk man kjenner, men hvorfor skal du overse dette når det faktisk er utnyttelse av dine egne skattepenger, betalt bla i permisjonstiden av en allerede begrenset inntekt??
Jeg syns også det er litt latterlig at man skal argumentere med at det kan gå ut over barna - hva med en oppvekst med denne typen moral da? Er det til beste for barna?
Opplært til at man tar seg til rette der det passer en selv? At statskassen er en gulllgruve som bare venter på å bli tømt av deg?
Nei - bær med meg, men dette har jeg lite respekt for.
Mandarin
Opprinnelig melding fra Unregistered
Offentlige midler er ikke en rentefri og gratis låneinstitusjon hvor man selv kan velge å låne, når man selv finner det for godt at man har et behov.
Jeg syns også det er litt latterlig at man skal argumentere med at det kan gå ut over barna - hva med en oppvekst med denne typen moral da? Er det til beste for barna?
Opplært til at man tar seg til rette der det passer en selv? At statskassen er en gulllgruve som bare venter på å bli tømt av deg?
Nei - bær med meg, men dette har jeg lite respekt for.
Mandarin
Så enig, så enig. Rett og slett BRA sagt!:klapp:
Jeg tror jeg ville sagt til henne at det er mange som blir oppdaget, og at det ikke er en risiko du kanskje ville tatt. Fortell om dem som blir tatt og at de må betale tilbake i store summer og at nå sliter de ihvertfall med pengene. Da får hun kanskje noe å tenke på, og det kan jo hende at hun ikke snylter allikevel..
Trygdemisbruk ligger på oppunder 100 millioner kroner sett sammenlagt pr ÅR her i Norge, og tenker man bare tanken på hvordan disse pengene kunne vært fordelt på skikkelig måte til de som faktisk trenger det (det kan gjerne være samme mennesker) så er jo det en liten tankevekker kanskje?
Jeg har ikke spesiell respekt for dem som tar seg til rette og forsyner seg fra fellesskapet etter eget forgodtbefinnende, fordi de mener at de har mindre enn de burde hatt.
MEN - jeg har enda mindre respekt for dem som HAR mye, men likevel ikke vil bidra til fellesskapet. Og det utgjør nok en betydelig større sum.
Jeg vet ikke hva som er verst jeg.... Men det rare er at mens alle skriker opp om trygdemissbruk og at man må tipse om snyltere. Så er det akkurat som skattesnylterne blir sett på som helter. Det er noe alle ville gjort hvis de hadde muligheten - og ingen vurderer å tipse....
Opprinnelig melding fra Nennemor
Faren bor der ikke nå. De har et av og på forhold pga drikkingen
hans. Nå bor han hos en kamerat. Jeg kan ikke blande meg inn
for så godt kjenner jeg dem ikke.
Steinbukk
25-02-2004, 21:17
Samme leksa er det alltid...det er stygt å gjøre det, men man kan jo forstå det også da - i heeeelt spesielle situasjoner..
Ja - man kan forstå de, men behøver det å bety at man aksepter det?
Jeg gjør iallefall ikke det.
Signerer!
Dersom en fattig familiefar gikk å ranet kiosken på hjørnet fordi familien trengte penger...eller brøt seg inn hos gammle frøken abrahamsen i fjerde of stjal div. verdisaker...ville det da også være forståelig og ville du da tipset noen? Eller ville alle rope NEI! til å tipse om det også?
Det er jo tyveri disse driver med...selv om det kan forklares til en viss grad. Men jeg synes ikke at disse skal få fortsette ustraffet. Det er andre som sliter og klarer seg uten å måtte "stjele"
Hadde det vært en som stod meg nær eller som jeg kjennte godt, ville jeg advart vedkommende om at jeg kom til å si fra om det ikke stoppet med en gang. Dersom det gjelder noen jeg ikke kjenner godt, ser jeg ikke hvordan jeg sikkert skulle kunne vite at de driver med fusk og snylting...
Og til slutt...er det riktig at man skal la vær å straffe "kriminelle" med barn eller være "snillere" med de pga at de har barn? Skal en mor som gjør noe kriminelt ikek havne i fengsel (om det hun gjør fortjener straff i fengsel) fordi det vilgå ut over barna hennes?
Unregistered
25-02-2004, 23:32
Misbruk er misbruk, du er ikke noe bedre selv om du holder kjeft.
Unregistered
26-02-2004, 09:25
Helt enig!! Meld dem! La dem få sin straff!! Heng dem ut!!!! snyltere i et "velferdsland"!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
En nabo her ble nettopp tatt av trygdekontoret for å ha svindlet godt over 50.000,-.
Pengene må i hvertfall betales tilbake, reaksjoner utover det vet jeg ikke. (Kjenner henne ikke så godt.)
Jeg syns det er direkte umoralsk og et tyveri på lik linje med annen kriminalitet.
Hadde jeg kommet i en sånn klemme hadde jeg heller gått på sosialkontoret enn å gjøre meg til kjeltring i hvertfall.
Vet ikke om jeg hadde gått til det skritt å melde fra, men jeg hadde syns det var fullt fortjent om det ble oppdaget i allefall.
Polyanna
26-02-2004, 11:33
Opprinnelig melding fra Robyn
Hadde jeg kommet i en sånn klemme hadde jeg heller gått på sosialkontoret enn å gjøre meg til kjeltring i hvertfall.
Ja, ikke sant?
Det var en som skrev her noe som at "hva skulle de gjøre da? Gå på sosialen?". Eeeh, ja! Det er faktisk det sosialkontoret er her for: Å fange opp de tilfellene der folk faller mellom stoler og havner i en vanskelig situasjon! Man trenger faktisk ikke å snyte å bedra for å få penger til mat!
Tidligere bruker
26-02-2004, 11:42
Jeg hadde heller aldri sladret på noen som snylter på staten på denne måten.
Faktisk har jeg vurdert å gjøre det selv mange ganger.
Altså, jeg hadde aldri snyltet for å få penger som enslig forsørger, men jeg har fabulert om å flytte ut gubben, på papiret, for å kunne sette ned skatten til skatteklasse 2.
Men jeg har ikke hatt samvittighet til å gjøre det, noe min mor syns er fullstendig tullete av meg. ;)
Hvem er det du ikke har samvittighet ovenfor Vampira - mannen eller staten?
Tidligere bruker
27-02-2004, 13:34
Opprinnelig melding fra Multe
Hvem er det du ikke har samvittighet ovenfor Vampira - mannen eller staten?
Hvem tror du? :dån:
Baltasar
01-03-2004, 22:31
Om du var vitne til et bankran ville du vel ikke ha noe imot å "tyste" på raneren? I prinsippet er trygdemisbrukeren og bankraneren gode kolleger, de stjeler begge andres penger (selv om bankranerens handling nok er av grovere art).
Det blir umulig å rettferdiggjøre trygdesvindel med at svindleren er i den og den vanskelige situasjoen. Snart kunne jo den ene etter den andre påberopt seg "aktverdige" grunner til trygdesvindel, noe som bare bidrar til å undergrave hele vårt velferdsystem samt systemet som finansierer det (skattesystemet).
Jeg har selv hatt gleden av å nyte godt av Velferd-Norges enorme ressurser i forbindelse med alvorlig sykdom i familien, og synes det er uhørt at enkelte tar seg til rette og snylter på våre viktige fellesgoder bare fordi de er for feige til å gå på sosialen.
Baltasar
Offa offa meg........dette er ikke så lett!
Tanken har selv streifet meg-vært misunnelig på de jeg vet om som får en HEL del med penger rett inn på konto..fordi de er "aleneforsørgere".......mens jeg må jobbe ræva av meg og betale 36% skatt......som da betaler for at de skal kunne gå hjemme og slappe av..og leve et "luksus-liv" som vi andre bare kan drømme om..
Jeg kunne aldri gjort det,mest fordi at det er det samme som å stjele. Har ikke samvittigheten til å kreve noe jeg ikke har krav på. Det blir FEIL! Ja,selvom tanken har streifa meg og misunnelsen har gjort meg grønn..når jeg sitter igjen med null og niks på slutten av mnd etter å ha jobbet 5 dager i uka itillegg til ekstravakter mens de som får trygd gjerne har litt å gå på...Det er URETTFERDIG!
Jeg har heldigvis en ordnet økonomi -jeg får sykepenger,lønn fra jobb nr to og stipend/lån med GOD samvittighet. Det er MINE penger og ingen kan si at jeg stjerler de eller ikke har krav på dem! Etter fødselen får jeg fødselspermisjon fra begge jobbene og fødselsstipend....vel fortjent! :D :D
+ to jobber å gå tilbake til etter fødsel om ønskelig og en studieplass :) :)
Tidligere bruker
03-03-2004, 23:53
Er ikke noe lett å få hjelp fra sosialkontoret ihvertfall!!
De har noen "syke" regler på hva du må ha i husleie f eks for å få hjelp til den.
Unregistered
04-03-2004, 07:08
kontantstøtten er trygdemisbruk
Steinbukk
04-03-2004, 08:05
:_panne:
trenger jeg si mer...?
Typisk at du ikke tør stå frem med nick etter en slik kommentar. Er kanskje ikke en helt gjennomtenkt ordning fra statens side, men de som får det er da pokker ikke trygdemisbrukere....selv om de har barna hos dagmamma (sort eller hvit) eller andre barnepassere som ikek får statsstøtte.
Vil du begrunne utsagnet ditt kanskje?
Ja, hvis du får full kontantstøttet og har full barnehageplass i barnehage med statstilskudd er det trygdemissbruk. Ellers ikke.
Du synes kanskje det er en feilprioritering, at staten burde bruke pengene sine bedre. Men det gjør det ikke til missbruk....
(Sjekk argumentasjonsteknikken din - den holder ikke akkurat høy standard ;) )
Hvordan da? Tegn og forklar.
Unregistered
12-03-2004, 16:17
Jeg har ei venninne som snylter. Hun har samboer, begge er arbeidsledige, har ikke råd til salt i maten engang, men jeg hater trygdesnyltere, så jeg har meldt ifra om dette!
Hun sier sosialkontoret ikke er særlig hjelpsomme, men det bryr jeg meg lite om.
Ungen dems(10 mnd) har vel aldr opplevd å få nye klær..
Tidligere bruker
16-03-2004, 22:54
Heka, jeg får ikke inne en HEL del med penger, lever et luksusliv eller slapper av. Er faktisk hardt å være alenemor, og det er ingenting som provoserer meg mer enn slike uttalelser du kommer med :grrr:
Opprinnelig melding fra Tjorven
Er ikke noe lett å få hjelp fra sosialkontoret ihvertfall!!
De har noen "syke" regler på hva du må ha i husleie f eks for å få hjelp til den.
Det har jeg aldri opplevd fra vårt sosialkontor. Det eneste de sa til meg var at jeg hadde rett på hjelp fordi jeg var samboer.
Men så er jo reglene og oppførselen til de som jobber på sosialkontoret forskjellig fra by til by. Jeg har merket holdningen deres og at de ser ned på de som går der, men samtidig så var de veldig hjelpsomme og.
Jeg har ei venninne som snylter. Hun har samboer, begge er arbeidsledige, har ikke råd til salt i maten engang, men jeg hater trygdesnyltere, så jeg har meldt ifra om dette!
Hun sier sosialkontoret ikke er særlig hjelpsomme, men det bryr jeg meg lite om.
Ungen dems(10 mnd) har vel aldr opplevd å få nye klær..
Sosialkontoret har plikt til å hjelpe dem. De er ikke gift og har dermed ikke forsørgerplikt ovenfor hverandre.
Jeg ville nå fått time hos en rådgiver på sosialkontoret og tatt med alt av papirer og fylt ut en søknad. Det er bedre enn ingenting.
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.