PDA

Se hel versjon : Må man servere mat når man har treff?

Unregistered
22-02-2004, 22:13
Skal ha treff her hjemme med barselgruppe fra helsestasjonen om en uke.
Er i tvil om jeg skal lage noe mat. Ser jo her inne at dere alltid har hatt noe å spise på treff.

Cecilie85
22-02-2004, 22:15
er jo fint å ha en kake på bordet. blir liksom litt mer koselig

Stin@
22-02-2004, 22:18
Ja mener nå jeg.
Men det kan gjøres så enkelt som mulig.
En lettvint kake,litt kjeks eller rundstykker.
Eller oppskåret frukt?

Snurreline
22-02-2004, 22:21
Jeg synes ikke at man MÅ nei....blir man mange så kan det fort bli ganske dyrt.
Men en liten kake kan man jo servere da;)

Jeg skal ha treff i morgen og har kjøpt rundstykker og pålegg.

Unregistered
22-02-2004, 22:22
Vi pleide å ha lunsj, men gjøre det veldig enkelt - bare vanlig pålegg, kaffe/te, melk og juice, og så kanskje halvstekte baguetter eller bare ferskt brød. Deilig det. :) Men vi traff hverandre hver uke, så det var ikke noe poeng å gjøre det så avansert, syntes vi, eller å drive og spise kake hver mandag liksom...

Happy
22-02-2004, 22:51
I den ene gruppa jeg var med i før, hadde alle med seg lunch, den vi var hos stilte vanligvis med drikke (saft/te/kaffe). Den jeg tilhører nå er av typen "ost og kjeks", "fancy-salat og baguetter" eller f"lere kaker å velge mellom" :eek: . Jeg fikser bare ikke sånt, jeg :uffda:.

Men: det viktigste er at dere er enige om noe, sånn at ikke det blir forventinger til noe annet. Om dere snekkes poå forhånd kan du jo be om at alle tar med seg mat, så kan du f.eks stå for drikke?

- Det er sånn at alle tar med det de vil spise, er det ikke?

Tidligere bruker
23-02-2004, 07:02
Det er jo altid litt koseligerer å sette noe på bordet...så kan folk gommle noe mens man tenker på noe å si...Kan jo fort bli pinelig stille hvis man vbare sitter med kaffekoppen:D

Lag noen vaffler eller grønnsakstalerken, hvis du har dårlig råd...eller bak en pizza som du deler i små serverings stykker...<det er mye man kan finne på:mervink:

Belle
23-02-2004, 08:36
Ja det syns jeg egentlig. Men det trenger vel ikke være noe voldsomme greier.

Kristin
23-02-2004, 08:50
Ja, jeg synes også det. Ikke at man er forpliktet akkurat, men jeg ville aldri invitert noen til meg uten mat. På samme måte hadde jeg nok blitt litt skuffet om jeg ikke fikk noenting på treff selv.

I min barselgruppe var det ofte veldig enkelt. Ofte var det bare vanlige brødskiver og helt vanlig pålegg. Pluss kaffe eller te.

Vaffeline
23-02-2004, 16:26
Er det slik at man regnes for å ha dårlig råd om man serverer vafler el?? Ble litt satt ut her jeg. Jeg er glad i å servere vafler, og får jeg servert en fin grønnsakstallerken er det stas! Kan ikke si at jeg tenker på slikt i det heletatt. Tenker andre slik? Dette er ikke ment å skulle hisse eller såre. Jeg bare kom til å tenke på det ut ifra det Løvelasken skrev: "Lag noen vaffler eller grønnsakstalerken, hvis du har dårlig råd..."

Ønsker seriøse og ærlige svar!

Stin@
23-02-2004, 16:41
Tror ikke det var slik ment....at vafler er en slags nødløsning for de med dårlig råd.
På en annen side kan man vel si at alle har råd til å servere vafler?
Jeg serverer vafler stadig vekk,og det er vel ikke noe som forsvinner så fort som dem...:)

Delfinus
23-02-2004, 17:35
Jeg har servert vafler med tilbehøs, is med tilbehør. Man trenger ikke gjøre det så avansert

divine
23-02-2004, 18:20
Man *må* ingenting. Men *jeg* hadde nok forventet å få noe på et treff. Men dersom du ikke har lyst/ikke fikser det, så er det jo en ærlig sak å si fra på forhånd at " jeg kommer ikke til å servere noe". Du trenger ikke å gi noen forklaring, men det er kjekt å vite for de andre, slik at de ikke sitter der skrubbsultne fordi de hadde forventet å få servert ett eller annet.

Nennemor
23-02-2004, 18:32
Vi har alltid møttes til lunsjtider. I den ene barselgruppa er det ofte varm mat evnt. en salat av noe slag og gjerne kake, is eller noe annet søtt etterpå. Vi møtes bare hver 6. uke nå da, så nå blir det ca. to ganger i året vi er vertinner.

I den andre barselgruppa har vi stort sett spist rundstykker med vanlig pålegg og drukket melk eller juice til også en kaffekopp. Da kjøper jeg ofte slike halvstekte rundstykker for å gjøre det lettvint og så setter jeg frem det vi har i kjøleskapet og ferdig med det. Nå som de fleste jobber igjen møtes vi ofte til ettermiddagskaffe og da blir det stort sett boller, vafler og kanskje litt frukt som serveres. Jeg synes ikke at vafler er fattigmannskost.

Det behøver ikke være så mye, men det er koselig å sette frem litt.

Agre
23-02-2004, 19:10
Synes dere bør snakke om dette. Det er jo greit for de som kommer også å vite om de skal ta med matpakke, evt. om de får en enkel lunch. I vår barselgruppe serveres det ferskt brød, enkelt pålegg og kaffe/te. Supert, synes jeg.

Tidligere bruker
23-02-2004, 19:12
Vi har også møttes rundt lunsj tider og vi har hatt brød/rundstykker og det pålegget som finnes i kjøleskapet.

Forreste: Vaffler er ikke fattigmannskost for meg.

Unregistered
23-02-2004, 19:51
Selvfølgelig!

Tidl. bruker
23-02-2004, 20:07
..... :)

anemone
24-02-2004, 00:32
Vi pleier å ha fersk brød el rundstykker og pålegg, kaffe, te eller saft. Og en kake el vafler el kjeks. Prøver å gjøre det lettvint allesammen.

Når vi har ettermiddagstreff blir det gjerne pølse og lompe og kake, kjeks el lignende. En gang hadde en mamma laget pai til de voksne og pølser til barna. Veldig godt. nam nam

Synes det ville vært litt rart å ikke servere noenting.

Kjøp en kjekspakke og te/kaffe har du kanskje i skuffen...

Tidligere bruker
24-02-2004, 11:04
Beklager for de som tar seg nær av det jeg skrev....
Men alle har råd til å lage vaffler, sa ikke noe om at det var fattigkost osv..:uff:
Jeg har servert vaffler mange ganger jeg...Jeg skrev bare et forslag:uff: Sorry

Malinkk
24-02-2004, 23:13
Jeg mener at du slett ikke trenger å servere mat...
Hvis dette er et treff i regi av helsestasjonen regner jeg med at du kanskje ikke kjenner de som kommer så veldig godt?
Jeg er kanskje litt "gnien" men jeg hadde nøyd meg med kaffe og te... hvis ikke treffet skulle pågå i timesvis da...;)

Lilith
24-02-2004, 23:20
Det er jo greit å servere noe, trenger ikke være så mye! En liten kake, eller kanskje boller eller kjeks. Rundstykker er jo også kjempe smart!

VIANA
25-02-2004, 09:38
Hva med vaffler,eller rundstykker.Antagelig et formiddags-treff du skal ha og da er det jo godt med litt mat i magen.Eller bare ei enkel vanlig kake med juice til drikke.Trenger å jo ikke å være så usunne saker som blir servert,og ikke noe voldsom oppvartning

Lykke
26-02-2004, 19:46
Vi pleier alltid å lage lunsj på formiddagstreffene.
( Dette er ikke treff i regi av helsestasjonen, men privat .)
Lunjen er ikke noe fancy, men god norsk brødmat med kaffe til .
Alle er fornøyd med det. Ungene også.
(Så blir det heller ingen "konkurranse"
om å lage det fineste lunsjbordet...) :uff:
Det hender imidlertid (av og til) at noen lager en kake eller
kjøper noen tebrød, og det er jo greit også...
Personlig foretrekker jeg det med MINST kalorier,da... :gal:

Løvelasken, vafler er helt greit ..
Både store og små liker jo det !

Unregistered
26-02-2004, 19:50
Helt klart! Utenkelig for meg å ha barselgruppa hjemme uten å servere noe å spise.

*Tomine*
26-02-2004, 22:08
Når vi har treff så pleier vi å ta med en ost eller to hver, så holder vertinnen kjeks, kaffe og te. Veldig greit at alle tar med litt hver så slipper vertinnen stå å ordne mat lenge før gjestene kommer.

Unregistered
27-02-2004, 07:38
Jeg serverer i mange sammenhenger oppskåret frukt el. grønnsaker med en dip el. to. Ikke fordi det er billig (frukt og grønnsaker er dyrere å servere vil jeg si enn brødmat o.l), men fordi det er sunt og godt, og enkelt, og nesten alltid en suksess.

Dessuten er det jo alltid noen som slanker seg....(men setter som regel frem noe sjokolade også da, eller noe annet søtt - ikke mye altså).

Elastika
27-02-2004, 12:59
Det er enkelt å kjøpe halvstekte rundstykker, f-eks Hatting. Steke de i stekeovnen, og sette fram litt pålegg og ost. Drikke kan være kaffe/te og juice.

Syns det er vanlig høflighet å servere noe uansett hvilket besøk man venter. men som sagt trenger det ikke være så avansert.

Blesha
27-02-2004, 17:42
Kjeks og ost har vært suksess når jeg har hatt barselgruppe hjemme hos meg.

Unregistered
28-02-2004, 11:46
Det er vel ingen som har gjester uten å servere noe å spise???

sofia
29-02-2004, 11:32
Vi blir enige om hvordan vi skal ha det før vi møtes vi - den som har lyst, tid og anledning gjør det de vil med matlaging. Ellers har vi ofte med matpakker til ungene. Får drikke hos vertinna.
Jeg syns heller ikke det trenger være mer enn vanlig lunsj med brødmat og pålegg dersom jeg lager noe. Ikke noe fancy, bare det vi har i skapet. Kommer litt an på hvor mange det er da!
I tillegg syns jeg sånne ferdigpakker fra Toro med muffins, brownies el.l er kjempeenkle og greie å lage. Visper sammen og steker - tar 1/2 time og koster lite. :nam: