PDA

Se hel versjon : Når læreren mobber

gjestus
26-02-2004, 22:56
Noen jeg kjenner har store problemer med læreren til sitt barn.
Hun (læreren) går langt over grensen for hva som er "lov"
Det er ikke snakk om vanlig straff eller kjefting på unger som fortjener det, men direkte utdritning og mobbing av enkeltelev.
Jeg skal gi noen eksempler. (alle eksemplene omfatter samme elev- eleven er 12 årig jente)

*Eleven mister blyanten på gulvet og må bøye seg for å plukke den opp. Lærer kommenterer høyt i klassen at eleven har alt for trange/korte bukser og går med stringtruse -tror du at du er deilig?Prøver du å vise fram rumpa eller?-Lærer spør guttene i klassen om de synes jenta er sexy

*Lærer lister seg bak eleven (når hun ikke følger med i timen) og slår en bok i pulten bak henne og roper "hva pokker er det du driver med!!" (eleven skvetter og begynner å gråte)

*På grunn av et mindre handicap må eleven bruke visse hjelpemidler, læreren nekter eleven dette flere ganger, men går med på at eleven kan få ha det da foreldrene ber om dette.(måtte be om dette selv om dette var utstyr som hadde fulgt eleven hele livet og på skolen tidligere)

*Læreren forteller på foreldremøte om "de jålete jentene" og navngir eleven hun mener er "verst"

*Lærer dytter eleven og lugger, dette skjer i et friminutt inne på klasserommet pga en uoverenstemmelse- to andre elever er vitne til hendelsen- men lærer nekter for at dette har skjedd

*Læreren nekter alltid denne eleven å få gå på do i timen, (de andre får lov)
*Lærer bruker uttrykk som "du som er så hemmet" til elev i gymtimen og hever at elev er for dårlig til å delta sammen med de andre i fotball

*I enerom sier lærer til elev at hun er tykk og bør passe seg "for å vise seg frem" Eleven er så dum at hun umulig kan bli til noe

*Eleven nekter etter en tid å si noe mer hjemme om forholdene på skolen men vil ikke gå og er "syk" de dagene denne læreren har fagene

*Mor til elev får oppringning fra en annen mor som har vært observatør i klassen (i en perioden var en mor tilstedet for å observere noe)Hun som ringer mener at eleven blir plagd av læreren. (mora kjenner ikke henne som ringer, så det må ha vært et skritt å ta)

Cecilie85
26-02-2004, 23:05
synes de skal gi beskjed til rektor, og kanskje gå så langt om dette ikke hjelper, at de skal anmelde læreren for trakasering

Belle
27-02-2004, 05:52
Helt enig med babygirl. Sånt kan de ikke akseptere.

Nennemor
27-02-2004, 07:46
Hadde det vært mitt barn hadde jeg tatt henne ut av skolen til denne læreren var borte! Det er et utrolig sterkt signal til skolen, særlig hvis man har vært av den "føyelige" typen foreldre tidligere som aldri har laget noe "krøll" for skolen.

Dette må selvfølgelig umiddelbart tas opp med rektor, men også rektors sjef i kommuneadministrasjonen. Dette er grov mobbing!!!

him
27-02-2004, 07:58
I følgende rekkefølge inntil det hjelper
* Rektor
* Rektor sin sjef i kommunene
* Lokalavisen
* Flytt barnet til en annen skole

PS! veldig lurt i mobbesaker å dokumentere hva som har skjedd når. Jeg synes du har laget ei flott liste som kan brukes!

Unregistered
27-02-2004, 09:35
og jeg regner med at en slik oppførsel er oppsigelsesgrunn. Bli kvitt kjerringa, ikke flytt ungen!!! Det er ikke barnets skyld at det blir mobbet.

Nuta
27-02-2004, 10:45
At det går ann:grrr: !!
Stakkars unge:(
Dett går jo ikke ann, lag skikkelig bråk og få den læreren sparket OG anmeldt:sint:

Kaija
27-02-2004, 12:19
Dette var fælt å lese, og foreldrene må selvfølgelig gjøre alt de kan for at skolen skal få en slutt på mobbingen omgående.
Jeg har vært vitne til saker i skolen der elever og foreldre har hatt store problemer med læreren. Mitt beste råd for å få velvilje og bli tatt alvorlig i saken, er å begynne på så lavt nivå som mulig. Det er der de kjenner situasjonen og partene best. Kan man snakke saklig og konkret med rektor får han/hun mulighet til å ordne opp uten at det behøver å bli en stor og vond konflikt ut av det. Å gå til skolepolitikerne eller media, uten at rektor er involvert, kan oppleves aggressivt og konfliktskapende.

Annet:
Klassekontaktene kan være til hjelp.
Dokumenter så mye som mulig. Også når de evt. har tatt opp problemet med skolen tidligere.
Krev øyeblikkelig endring.

Jeg mener det er vedtatt at skolene skal ha en plan mot mobbing. I utgangspunktet gjelder den sikkert elev-elevforhold, men dere må kunne forvente at tiltakene som settes inn mot lærerens mobbing ikke på noen måte er mildere enn det som er nevnt i planen. (Det blir fort lett å forsvare og ufarliggjøre lærerens handlinger, siden det er en kollega, ansatt eller venn.) I vår barneskoles plan går flesteparten av tiltakene på den som mobber. Det er vedtatt at mobbesaker går til konfliktråd om mobbingen ikke opphører.

Delfinus
27-02-2004, 19:27
:grrr: Blir så sint når jeg leser om sånn. Kan ikke være noen tvil om hva denne moren må gjøre?

Tidligere bruker
27-02-2004, 19:49
Jeg ville gitt rektor 2 dager til å ordne opp før en anmeldelse forelå..., det går overhode ikke an å holde på slik! :grrr: :grrr: :grrr:

Eowyn
27-02-2004, 20:14
Jeg ble oppriktig sjokkert da jeg leste dette. slikt skal ikke forekomme! :grrr: Denne læreren bør miste jobben, anmeldes, og ALDRI få lov til å jobbe med barn igjen!

Unregistered
27-02-2004, 23:59
Vet du hva?
jeg er på gråten over det jeg leser..... skulle nesten tro det var meg du skrev om, da jeg var 12 - 13 - 14 år. Akkuratt sånn var det for meg. Jeg hadde også et handicap, situasjonen var helt lik. Jeg nektet å gå på skolen, rømte og lagde masse problemer for å slippe unna skolen.

Til slutt ble jeg sent på "spesialskole", for det var liksom jeg som hadde et problem, ikke den læreren.
På spesialskolen skjønnte de ingenting. Jeg var en dyktig elev, og de hadde aldri noe problem med meg.

Jeg tenker på denne jenta, og håper at ting går seg til. Jeg vet ikke hva jeg skal råde dere til å gjøre, men ta kontakt med noen, kanskje noen utenfor skolen, PPT eller et eller annet.

him
28-02-2004, 02:51
uregistrert skrev:
Mobbing på arbeidsplassen er forbudt i norge og jeg regner med at en slik oppførsel er oppsigelsesgrunn. Bli kvitt kjerringa, ikke flytt ungen!!! Det er ikke barnets skyld at det blir mobbet.
Dette er selvfølgelig helt sant i teorien, men i praksis er det veldig vanskelig å få gjennomført. Hvis det hadde vært mitt barn hadde jeg gitt prinsippene båten og gjort alt jeg kunne for at barnet skulle ha det bra.

faith
28-02-2004, 07:31
på skolen til dattra mi er det også en slik lærer som henger ut elever når det er noe..det var faktisk 3 elever som gikk til helsesøster for å få hjelp..men det har de ikke fått...faren til hun ene har også hatt kontakt med rektor..rektor har heller ikke gjort noe...vi foreldre hadde derfor ett ekstraordinært foreldremøte om saken..der folk fra (hmm hva het det igjen da?) noe litt oppi gradene ihvertfall..men nå har vi ikke hørt noe på lenge..må bare si det at om hun rører dattra mi annmelder jeg henne med en gang..det synes jeg dennne mora bør gjøre..ungene har faktisk en rett til og være trygge på skolen..lykke til!

Snurreline
28-02-2004, 11:13
Jeg hadde garantert anemldt denne læreren med engang. Så ville jeg ha snakket med rektor.
Hadde også holdt barnet mitt hjemme intil denne læreren var vekk fra skolen.
Slik oppførsel går ikke an å vi som foreldre må vise at vi ikke aksepterer at våre barn blir mobbet på noen som helst måte.

loop
28-02-2004, 14:02
Det høres ut som en lærer på skolen til min sønn. Flere elever har vært plaget av henne gjennon en årrekke, nå har de endelig lykkes med å bli kvitt henne. Ut fra det vil jeg gi følgene råd: Loggfør alle eksempler med navn, tid og sted.
Be om møte med alle lærerne til eleven + rektor,så flere kan beskrive deres opplevelse av eleven og mobbe-læreren må svare for seg i påhør av de andre. Ingen sunne lærere ønsker en slik kollega, men de trenger solid dokumentasjon for å gjøre noe. Krev møte på møte og klare handlingsplaner. Om din datter opplever seg mobbet, trenger dere ikke at læreren innrømmer noe som helst, de må uansett jobbe med situasjonen. Still klare kvav med tidsfrister. Sett så opp oppfølgingsmøter hvor tiltak evalueres. Er det ikke skjedd noe så krev at hun får byttet klasse eller at læreren flyttes. Skal dere få noe til å skje, krever det at dere går på som igler og ikke gir dere. Henvend dere skriftlig, for det krever skriftlig svar. Bruk nettverket deres, og ta gjerne med en talfør venn på disse møtene. Bruk klassekontakter og klassemøter, spør andre foreldre om de kan spørre sine barn, for å få viteutsagn. Kanskje det er flere barn som mobbes og at dere kan samarbeide. Media ville jeg brukt som absolutt siste instans. Når alle går i forsvar, er det datteren din det vil gå utover.
Lykke til, og IKKE GI DERE!

Ellen2
01-03-2004, 17:56
.

Ellen2
01-03-2004, 17:56
Herregud, jeg blir helt på gråten! Forferdelig trist lesning!
Håper de tar kontakt med rektor, og får orden i saken.
Kjenner meg så godt igjen.. Det er veldig viktig at jenta
får overbevisning fra foreldrene og venner om at det ikke
er HENNES skyld! :leiseg:

At unger mobber er nesten unnskyld-bart, i tilfeller,
men når voksne mennesker - en lærer, i tillegg - føler
at den eneste måten han/hun oppnår respekt og makt(for det
må vel være derfor??), er ved
å plage og trakkassere et barn... :grrr:

Kayli
01-03-2004, 20:13
Jeg er selv lærer, og skammer meg dypt på vegne av yrket når jeg hører om slike skrekkeksempler :sint:

Det er ingen tvil om at denne læreren tråkker langt, langt over streken. I stedet for å gi omsorg, trygghet og øke barnets selvfølelse, gjør han det stikk motsatte!

Dette er slett ikke akseptabelt, og bør få konekvenser for læreren. Gå videre med saken, snakk med rektor i første omgang, men gjør det snart, så denne jenta (og kanskje andre medelever?) slipper å gå gjennom dette i skolehverdagen sin. Sånne "forbilder" trenger vi ikke!

Kos fra Kayli

Tidligere bruker
01-03-2004, 20:43
Hjelpe meg!!

Du har fått mange gode råd her.

Mitt råd er det samme som Nennemor:

Ta barnet ut av skolen tvert!

Selvsagt skal alt det andre gjøres også. (Anmeldelse, gi klar beskjed til rektor o.s.v) Men først ville jeg tatt barnet mitt ut av skolen.

En liten jente på 12 år kan bli merket for livet av slikt.

:grrr:

Tidligere bruker
01-03-2004, 21:04
Jeg hadde ikke tolerert en brøkdel......ikke et eneste av de eksemplene du kom med.
Unnskyld meg .......jeg blir så forbanna.
Jeg hadde dratt hjem til den lærerinnen og faen meg tatt henne så ørene flagret.:grrr: :grrr: :grrr: :grrr:
Jaaaa.....det hadde jeg.
Jeg hadde klikket helt.
Jeg hadde ikke tålt det.
Alvorlig talt.
*Går ut herfra før det koker over*