PDA

Se hel versjon : Ulønnet omsorgsperm, gravid før jobben begynner igjen?

Snart gravid
27-02-2004, 13:56
Jeg er for tiden hjemme med ulønnet perm. Dvs, jeg har omsorgspermisjon fra min faste stilling på 100%. Istedenfor jobber jeg ekstravakter nå og da som tilsvarer ca 30% stilling. Så jeg jobber noe, men altså ikke i min faste jobb, som jeg har permisjon fra. La oss si frem til 1. juni 2004.

Om en stund går permisjonen min ut og jeg skal tilbake i min 100% stilling, som jeg gikk i før fødselen og barselpermisjonen.

Hva skjer om jeg blir gravid og sykemeldt før jeg får begynt i stillingen min igjen?

La oss si at jeg blir gravid før 1. juni 2004. Vil jeg da, etter 1. juni få sykepenger tilsvarende min 100% stilling? Vil jeg få penger i barselpermisjonen min tilsvarende min 100% stilling?

Om jeg blir gravid nå snart, vil jeg rekke å ha min 100% stilling i 6 mnd før jeg evt. går ut i barselpermisjon igjen. Men jeg vil ikke rekke å jobbe i den, jeg vil nesten garantert bli sykemeldt omtrent hele neste svangerskap. Men sykemelding teller jo også som om man har jobbet når man regner sykepenger.

Poenget er vel, om jeg må ha jobbet en stund i stillingen jeg har permisjon fra for å oppnå utbetaling som stammer fra den 100% stillingen i barsel- og sykepenger.

Noen som veit?

Har ikke så lyst til å ringe Trygdekontoret, for jeg jobber i kommunen og vil ikke røpe mine "planer" for dem enda. Det vil nok bli lite populært om jeg blir gravid igjen nå og enda til sykemeldt og borte igjen.

HG 2
27-02-2004, 21:59
He he, har akkurat samme problemstiling selv...bare at jeg er gravid alt ;)

Skulle etter planen begynne i 100% igjen 1 juni. Jobber nå i midlertidig redusert stilling som jeg måtte søke om å få gjøre. I søknaden søkte jeg om redusert stilling ut barnehageåret 2004 da vi ike fik plass nå til barnet vårt...og min sjef tolket det dit at jeg var klar for fulltid 1 juni.

Problemet er at jeg sliter alt med bekkenet mitt, og med en aktiv 1 åring i huset blir det lite hviling om dagen. Tror derofr det er lite sansynlig at jeg ker istand til å jobbe 100% i juni.

Har forhørt meg om muligheten for å begynne tidligere, og det mente de ville være bra da de trenger flere på jobb.

Snakket også (via mail) med lønnsavdelingen vår, og de sa at sålenge det var en planlagt tilbakekomst i 100% så ville det holde at jeg jobbet 4 uker for å få full utbetaling på sykepenger og perm.penger. :D Ble kjempelettet, for jeg trodde de regnet snitt av de siste måndene. Men det mente de de gjorde derom det var tilfeldig lønn fra mnd til mnd...og at det holdt ikke at jeg bare tok flere vakter 4 uker før jeg ble sykemeldt.

Slik fungerer det hos oss i allefall (heldigvis)

Råder deg til å ta kontakt med lønning hos dere og forhøre deg. Selv om vi får "lønnen" fra trygdekontoret så er det lønning på jobben som regner ut hva du skal ha og sender til trygdekontoret.

Dorothea
03-03-2004, 16:27
Så lenge man makter å jobbe en uke uten noen som helst form for sykemelding, i sin gamle stilling etter ulønnet omsorgspermisjon, er det nok til å få de godene fra den stillingen, dvs sykepenger og fullt opptjeningsgrunnlag derfra til barselperisjonen man etter hvert går ut i.

Tidligere bruker
03-03-2004, 16:48
Hadde det samme "problemet" selv når jeg var gravid. Jobbet bare midlertidig 60% når jeg ble gravid og skulle opp igjen i 100% 1. mai. Da holdt det at jeg jobbet full i to uker. Hadde jeg blitt sykemeldt før hadde det ikke gått.....
Fødselspengene blir regnet ut fra tiden før du går ut i permisjon eller blir sykemeldt fikk jeg beskjed om.