PDA

Se hel versjon : Fotvorter!!?!

Hjelp..?
01-03-2004, 14:36
Dette er kjempepinlig synes jeg.. jeg har fått endel vorter under føttene, og prøvd ting fra apotek og noen kjerringråd, men de vil ikke vekk... hva gjør jeg?

Noen som vet hva som virkelig virker??

Dorothea
01-03-2004, 14:44
Bestill en time til legen. Der kan du få fryst dem bort.

Noen ganger må du gjøre det flere ganger, og noen ganger holder det med en gang. Noen leger er ganske pysete og holder frysepinnen på ganske kort inntil. Men den gangen jeg hadde fotvorter kom jeg endelig til en hudlege som var skikkelig rå og ikke ga seg selv om jeg hadde vondt. Og da skal jeg si de ble borte, ja! Før det hadde jeg gått til legen min som ga seg nesten rett etter at jeg syntes det begynte å gjøre vondt. Og det hjalp fint lite.

Heldigvis slipper vondten rett etterpå når "ispinnen" fjernes.

Lykke til!

Unregistered
01-03-2004, 15:35
Gjør fastlegen min dette eller sender han meg videre til hudlege? Gjør det veldig vondt?? Og klarer man å gå på foten etterpå? Koster det mye?

(mange spørsmål det her...)

Takk for svar!

:blunke:

Dorothea
01-03-2004, 20:18
Du kan gå på foten etterpå, ja. Men det kan være noe ømt etterpå. Om legen har fryst den skikkelig godt, er det også vanlig å få en liten blemme, som du ikke skal stikke hull på. Men jeg fikk ikke det på foten. Fikk det derimot da jeg frøys bort en på lillefingeren, men den skulle jeg jo ikke gå med :gal:

Og fastlegen din kan gjøre dette. Om han ikke får den bort etter flere forsøk kan han sende deg videre til en hudelege. Fastlegen tar vanlig pris på dette pluss noen kroner ekstra for frysinga. Du kan nok regne med ca 150 kroner.

En hudlege koster ca 200-250 inkl materiell når man har henvisning fra legen sin.

Det gjør vondt etter at frysinga har pågått noen sekunder, men den holdes på kun sekunder etter at det begynner å gjøre vondt, så det er heldigvis fort over. Det er ikke vondt etterpå synes jeg, bare ømt/numment.

Men det er i alle fall veldig effektivt om det blir gjort skikkelig! Så ikke vær pysete (lett å si...) Jo mer vondt det gjør, og jo lenger den er på, desto større er sjansen for å kverke "ugresset"

Du kan sammenligne det med å presse en finger mot fryseren, bortsett fra at da får du det på større område enn ved medisinsk frysing som går mer ekstakt på vorta/ene. Med, frysing holder også kaldere temp enn din fryser, så det er desverre ingen vits i å prøve selv... ;)

Stin@
01-03-2004, 22:56
Nå får man kjøpt frysespray på Apoteket,beregnet på hjemmebruk.
Den er desverre ganske dyr,litt over to hundre kroner og rekker til ti behandlinger.
Utførlig bruksanvisning og enkle å bruke.
Her gjelder det også å holde ut litt lengre en til man kjenner smerten...
Ellers kan man gå til fotpleier og få penslet vortene med lapis.
Dette tar litt lengre tid og man må gjerne komme tilbake flere ganger.
Men det er en mildere måte å bli kvitt vortene på,og gjør ikke vondt.
Fotpleieren bare pensler på lapisen,og neste gang skraper hun bort død hud og legger på mer lapis.

Lykke til!

Husk at fotvorter er meget smittsomt,og det skal ikke mye til før hele familien har slike vorter....:(

zena
02-03-2004, 12:05
Ville gått til lege å få fryst den bort, synes ikke den fryse-greia de selger på apoteket virket. Iflg. legen var det fordi den ikke blir kald nok, det skal myye kulde til før vorta dør hen. Vi prøvde det meste da sønnen fikk forvorte for ett år siden, men det var først etter legebesøk den forsvant. Og det gjør ikke verre vondt enn at han på 7 år holdt ut når legen tok på frysemiddelet, det sved endel men det er jo veldig kort tid allt tatt i betraktning.

Unregistered
02-03-2004, 23:31
Hm..

Da har jeg kjøpt og prøvd den sprayen fra apoteket, så får vi se om det virker eller ikke.. er jo lov å håpe :blunke:

Takk for svar igjen dere :snill:

VIANA
03-03-2004, 11:55
Dette funker.

Ha friskt banan-skall i sokken på vorta i 3 netter.Og vips så er vorta borte!!!!!!!

idas
04-03-2004, 20:25
Ising hos legen, men er de stor kan det hende du må flere ganger. laser fjerner de veldig effektivt.

Athiqa
04-03-2004, 21:49
Sier bare lege jeg. Skjønner ikke hvelt hvorfor det er pinlig med forvorter jeg da:p Håper du blir kvitt dem snart!